• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ptaki wyłączyły ILS na lotnisku w Gdańsku

Michał Brancewicz
7 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 15:05 (7 listopada 2018)
  • Anteny systemu ILS II kategorii nie działają od końca września.
  • Anteny systemu ILS na gdańskim lotnisku.
  • Zestaw anten systemu ILS na lotnisku w Gdańsku.

Od 21 września na lotnisku w Gdańsku nie funkcjonuje system ILS drugiej kategorii, który umożliwia lądowanie w trudnych warunkach pogodowych. Powodem są problemy techniczne. Nieoficjalnie chodzi o to, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej nie zamówiła w przetargu osłon na anteny kierunku, które są obsiadane przez ptaki, co zakłóca sygnał radiowy.



AKTUALIZACJA, godz. 15:05
W środę po południu otrzymaliśmy stanowisko PAŻP-u w tej sprawie.

Paweł Łukaszewicz, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej:
- Powodem decyzji o obniżeniu kategorii systemu ILS z II na I na gdańskim lotnisku była zarejestrowana seria alarmów dostarczonego przez dostawcę urządzenia, sygnalizujących przekroczenie parametrów wymaganych dla kategorii II. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej na bieżąco zawiadamia dostawcę sprzętu o wszystkich zauważonych błędach.

Z uwagi na to, że do roku 2023 system objęty jest gwarancją, PAŻP, jako zamawiający, zwrócił się do wykonawcy z prośbą o natychmiastowe zidentyfikowanie przyczyn wszystkich występujących błędów i ich niezwłoczne usunięcie, co będzie podstawą do jak najszybszego przywrócenie działania systemu w kategorii II.

PAŻP nie przesądza, czy przyczyną nieprawidłowego działania systemu jest brak osłon. W przygotowanej przez PAŻP specyfikacji jednoznacznie wskazano, że system ma działać w specyfice gdańskiego lotniska i wywiązania się z tego zobowiązania PAŻP oczekuje od dostawcy systemu.


W niedzielę wieczorem pogoda nie była łaskawa dla pasażerów gdańskiego lotniska. Mgła utrudniała samolotom lądowanie. Problem potęgował fakt, że nie działał system ILS II kategorii, który kosztem ok. 60 mln zł został zamontowany już trzy lata temu i miał umożliwiać lądowanie w trudnych warunkach.

Lotnisko wykonało swoją część prac związaną z nowym oświetleniem pasa startowego, a za montaż systemu radiowego ułatwiającego naprowadzanie samolotów odpowiadała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Samolot Lufthansy krążył w niedzielę wieczorem nad gdańskim lotniskiem. Samolot Lufthansy krążył w niedzielę wieczorem nad gdańskim lotniskiem.
O problemach z lądowaniami w niedzielny wieczór informowali czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Efekt - trzy samoloty Ryanaira nie były w stanie wylądować. Kłopoty miała również załoga Lufthansy lecącej z Frankfurtu. Przy pierwszym podejściu pilot był zmuszony odejść na drugi krąg.

- Jak państwo zauważyli, próbowaliśmy wylądować, ale się nam to nie udało. Co prawda nasz samolot jest bardzo nowoczesny i wiele potrafi, ale na lotnisku w Gdańsku nie wszystko działa, jak powinno - tak według relacji pana Michała, czytelnika Trojmiasto.pl, brzmiał komunikat kapitana samolotu.
Czytaj też: Pół roku bez systemu ILS na lotnisku. Będą kłopoty [ Tekst z 2016 roku]

Okazuje się, że system ILS II kategorii nie działa w Gdańsku od 21 września. Wtedy pojawił się pierwszy komunikat PAŻP-u (tzw. NOTAM) w sprawie obniżenia ILS-u do I kategorii. Powodem było wyłączenie się anten kierunku. Początkowo PAŻP informował, że problemy mogą potrwać do 30 września. Po czym pojawiły się kolejne komunikaty o przedłużaniu się tego terminu. Obecnie mowa jest o tym, że ILS I kategorii będzie funkcjonował na lotnisku aż do 30 stycznia 2019 roku.

Zrzut ze strony, na której pojawiła się informacja o obniżeniu ILS-a do I kategorii. Zrzut ze strony, na której pojawiła się informacja o obniżeniu ILS-a do I kategorii.
- Potwierdzam, że od września nie działa system ILS II kategorii, o szczegóły proszę pytać w PAŻP-ie - ucina Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Przez ostatnie miesiące pogoda była sprzyjająca, więc usterka nie była odczuwalna. Gdy nastała jesień, a wraz z nią pojawiły się mgły, brak systemu ILS II dało się odczuć natychmiast.

Jak udało się nam ustalić, anteny kierunkowe przeszły w tryb awaryjny, gdyż na antenach zaczęły siadać ptaki, co zakłóciło sygnał. Stada ptaków mogą swobodnie obsiadać anteny, bowiem w przetargu ogłoszonym przez PAŻP na ILS II zostały wykreślone ze specyfikacji zamówienia specjalne osłony.

Anteny systemu ILS II zostały wyprodukowane przez amerykańską firmę, więc osłony też muszą być zamówione stamtąd.

Zobacz też: Gdańskie lotnisko zyska jeszcze lepszy system lądowania

- Obecnie jesteśmy w trakcie rozmów z PAŻP-em i amerykańskim producentem - mówi przedstawiciel firmy Bartus, która zajmuje się systemami radionawigacyjnymi. - Jeśli zamówienie zostanie złożone, to sprowadzenie osłon potrwa około dwóch tygodni.
Anten na lotnisku w Gdańsku jest 14, a do nich potrzebnych jest aż 196 osłon.

Jeśli osłony przyjadą do Gdańska, będzie jeszcze trzeba je zamontować. To wiązać się będzie z całkowitym wyłączeniem systemu ILS (nawet I kategorii) na około tydzień. O tej porze roku może to oznaczać całkowity paraliż lotniska.

Podobny problem pojawił się na lotnisku w Rzeszowie, gdzie nagle pojawiły się stada ptaków, które obsiadały anteny, zakłócając ich sygnał radiowy. Tam PAŻP domówił i zamontował osłony. W kolejnym roku ptaków już nie było.

W poniedziałek wysłaliśmy pytania do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, ale nie otrzymaliśmy na razie odpowiedzi.
22:22 8 LISTOPADA 18 (aktualizacjaakt. 22:35)

Samoloty mają problem, by wylądować w Gdańsku (59 opinii)

Samolot z Amsterdamu próbował podejść do ładowania ale bez sukcesu. Będzie pewnie próbował ponownie. "Śmiało zmieścisz się" jak mówił klasyk'
Samolot z Amsterdamu próbował podejść do ładowania ale bez sukcesu. Będzie pewnie próbował ponownie. "Śmiało zmieścisz się" jak mówił klasyk'

Opinie (358) 7 zablokowanych

  • ojej

    • 0 0

  • Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (3)

    wtf... pierwszy raz słyszę :) kolejna Agencja dla obsadzenia stołków...

    • 17 31

    • Gimbaza cierpi na brak wiedzy jak widać.

      • 2 0

    • wtf?

      Urodziłeś się wczoraj, czy może wróciłeś z długich „wczasów”? Że też tacy ludzie maja prawo głosu w wyborach...

      • 14 0

    • Bez PAŻP byś nie poleciał nigdzie, bo nie byłoby kontroli ruchu. Mało tego, żaden samolot by nie wleciał nad PL. Także jak uważasz, że to jest agencja obsadzająca stołki, to brawo za tok myślenia. Może wpierw uzupełnij swoje braki wiedzy.

      • 17 0

  • w centralnym porcie lotniczym wszystko bedzie dzialalo !!! (1)

    i zaden k...s z PAZP sie nie wyhyli zeby podpasc karakanowi z zoliborza, ale w Gdansku musiala sie znalezc menda zeby zaszkodzic ?! dostal polecenie ze za dobrze sobie radza i maja kase JS.iel

    • 0 4

    • Będzie działało o ile nie wygra najtańsza opcja.

      • 0 0

  • Nie ptaki tylko bezmyślność (16)

    W Rzeszowie osłony przeciw ptakom zainstalowali od razu montując ils ii

    • 274 3

    • W Rzeszowie też nie było początkowo tych oslon (8)

      Zamontowali je po paru miesiacach

      • 12 1

      • (7)

        No to wiedząc o tym nie mogli tego też zamówić dla Gdańska?

        • 11 1

        • Mogli ale szczebel panstwowy nie lubi Gdanska (6)

          • 20 4

          • czy ty czytasz te swoje brednie? (3)

            puknij się

            • 3 1

            • Brednie to Twoje drugie imie (2)

              O montażu decyduje panstwowa instytucja, o panstwowosci której swiadczy chocby jej nazwa, tj. Panstwowa Agencja Zeglugi Powietrznej (swoja droga wyjątkowo glupia nazwa, bo żaden pojazd latający nigdy nie miał zagli). Czyli za brak tych oslon nie odpowiada nikt związany z PL Gdansk, tylko jakiś urzędnik z Warszawy. Skoro wiedzac o tym, ze w Rzeszowie takie oslony okazaly się po czasie neizbedne, ow urzędnik postanowil nie montować takich oslon w Gdansku,, to powodem takiej wlasnie decyzji może być a) swiadome działanie na niekorzyść PL Gdansk, b) daleko idaca ignorancja owego urzędnika (i jego przelozonych), swiadczaca o piastowaniu przez niego stanowiska nieadekwatnego do posiadanej wiedzy i zdolności jej przyswajania.

              • 3 1

              • twoje brednie (1)

                w pażp nie ma urzędników.

                • 0 1

              • W agencji to sa agenci, masz racje

                Ale i tak wszystko jedno jak ich nazwiesz.

                • 0 0

          • i mieliby rację za te antyrządowe wygłupy (1)

            gdyby to była prawda ale nie jest. Gdyby nie nowy rząd nie byłoby ani mostu w Sobieszewie ani ekspresówki do Elbląga ani projektu przekopu. Jedna kadencja wystarczyła żeby zrobić to co podobno było niemożliwe

            • 7 20

            • "Gdyby nie nowy rząd nie byłoby ani mostu w Sobieszewie"

              Kłamiesz, nawet bez dotacji z budżetu centralnego Gdańsk miał zapewnione w budżecie miasta 70 mln zł na ten cel i by sam sfinansował budowę. Ponadto wszelkie wstępne prace i zapewnienie dofinansowania było jeszcze za czasów PO.

              "ani ekspresówki do Elbląga"

              Znowu kłamiesz, przecież projekt, umowy i prace budowlane rozpoczęły się jeszcze za rządów PO.

              "ani projektu przekopu."

              A to akurat bardzo dobrze, że by nie było, bo to jedna z najgłupszych planowanych inwestycji.

              • 22 3

    • To wina TUSKA (3)

      • 12 8

      • To wina Kaczyniaka! (2)

        • 6 3

        • to wina owocowe (1)

          • 4 0

          • to wina Stalina

            zza pianina

            • 1 0

    • Może to i dobrze - jak będzie gęsta mgła to kapitan odleci na lotnisko zapasowe i nie będzie zgrywać zucha lądując! (1)

      • 13 8

      • taaa, cofnijmy się do początków lotnictwa i latajmy tylko VFR

        najwyżej se dojedziesz naszą szybką koleją z lotniska zapasowego

        • 9 1

    • uczą się

      • 1 1

  • Ptaki niedługo będą walić guanem na łeb pisiego prezydęta (1)

    • 2 4

    • gimnazjum

      idz do szkoly betonie

      • 2 0

  • Prawda jest taka ze za PO wszystko dzialalo. (1)

    Teraz jak rzadzi PiS to ciagle problemy.

    • 6 4

    • slaba prawda

      w gdnsku we wszystkim rzadzi PO -jaki patron takie lotnisko

      • 0 0

  • zdolność przewidywania się kłania

    Wysypisko śmieci w pobliżu czynnego lotniska, to nic innego jak proszenie się o kłopoty! Trzeba było wcześniej używać mózgu.

    • 3 0

  • hahahah korupcja i niekompetencja urzedasów kolejny raz za kase mieszkanców naturalnie. (1)

    • 6 1

    • Jakich mieszkańców?

      PAŻP która kupowala anteny i oszczędziła na osłonach jest państwową instytucją, a nie spółką miejską

      • 0 0

  • W ubiegłą niedzielę 65 % obywateli zagłosowało za tym, żeby to ptaki włączały ILS (9)

    Nie ma tematu tak chce 65 % obywateli Gdańska popierający kolejny bubel

    • 13 19

    • (8)

      Bubel to odstawił twój ojciec, kryjąc twoją matkę.
      Dowiedz się, kto odpowiada za systemy nawigacyjne na polskich lotniskach, a później się bierz za komentarze.

      • 8 4

      • (7)

        Weź chłopie sobie zobacz w archiwum czyja twarz promowała wdrożenie tego systemu. Może znajdziesz na portalu artykuł pochodzi z 2017 14 listopada. Do 2018 listopada ILS 3 miał działać i ja jako podatnik tego oczekuję. Brawo 3 miasto.pl za pamięć i sprawdzenie obietnicy . Dalej łykaj takie brednie Naszych polityków. My jako obywatele wybierając władzę oczekujemy ich rozliczenia

        • 3 3

        • (6)

          To sam może wróć do tych artykułów i przeczytaj je ze zrozumieniem. Po stronie portu lotniczego było wykonanie korekty geometrii pasa startowego i rozbudowa systemu oświetlenia (i to zostało wykonane poprawnie). Natomiast anteny radiowe systemu ILS leżą po stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (jak na każdym innym lotnisku w Polsce), która to podlega pod Ministerstwo Infrastruktury i to ona odpowiada za ten bubel.

          • 5 2

          • Napisze Ci to prościej żebyś zrozumiał (5)

            Zamontowałeś w domu imadło do kogo należy imadło do Developera czy do Ciebie ? Na jakim lotnisku jest ILS w Gdańsku, kto utrzymuje lotnisko w Gdańsku podatnicy z Radomia czy Gdańska, Gdzie lotnisko płaci podatki w Gdańsku czy w Radomiu. Dlaczego politycy z Gdańska wykorzystują zamontowanie ILS w GD jako sukces lokalnego lotniska ? O i tu jest problem ale w niedziele 65 % obywateli Gdańska poparło tego typu praktyki

            • 0 4

            • kup sobie kolo i J...j sie w czolo skoro masz problem ze zrozumieniem

              • 0 0

            • (3)

              "Dlaczego politycy z Gdańska wykorzystują zamontowanie ILS w GD jako sukces lokalnego lotniska ?"

              Bo podniesienie kat. ILS na lotnisku to również spora praca (i wydatki) po stronie lotniska i to zostało zrobione dobrze, to co zostało spaprane leży w kompetencji PAŻP a nie portu lotniczego, czego jeszcze nie zrozumiałeś?

              • 2 0

              • Kto był zleceniodawcą tego ILSa (1)

                Kto zlecił wykonanie tego ? Lotnisko w Gd ? No powiedz że tak , czy z warszawy głośno krzyczeli hej Koledzy wdrożymy Wam ILS i wykonamy go oczywiście za darmo, kto za to zapłacił pytam się jeszcze raz Gdańsk = podatnicy

                • 0 2

              • "kto za to zapłacił pytam się jeszcze raz Gdańsk = podatnicy"

                Część radiową systemu finansuje PAŻP, który tez odpowiada za kontrolę ruchu, więc doucz się a potem pisz.

                • 2 0

              • Port lotniczy w jakieś cześći płacił za ILS

                Inwestycja była dofinansowana z UE ale również przez Port Lotniczy

                • 0 0

  • kolejna rzadowa agenda ktora za miliony zarzadzaja d**ile ?!

    kretyni ktorzy tylko kasuja ale zeby pomyslec? to dramat!!!
    ile taki kretyn kasuje miesiecznie? podajmy kwoty
    i pierdzi w stolek, bo mu sie nalezy ?!!!
    a co ich obchodza pasazerowie samolotow !!!
    to w tych czasach jeszcze ptaki lataja ?! on myslal ze tylko "baki" od pierdzenia, a od tych oslony na antenach nie sa potrzebne

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane