• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Punkty informacji pasażerskiej Tristara właśnie ruszyły. Będą użyteczne?

Patryk Szczerba
25 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Urządzenia działają, ale na razie wciąż są w fazie testów. Urządzenia działają, ale na razie wciąż są w fazie testów.

20 urządzeń do planowania podróży po Trójmieście, które stanęły w zeszłym roku w Gdyni i Gdańsku, właśnie zaczęło działać. Mają pomóc wybrać optymalny środek transportu i wspomagać tablice na przystankach. Czy będą używane przez podróżujących?



Czy terminale informacji pasażerskiej są potrzebne?

Urządzenia, nazywane oficjalnie Terminalami Informacji Pasażerskiej, to elektroniczne punkty informacyjne z dotykowym ekranem, dzięki którym każdy będzie mógł zaplanować podróż. Pojawiły się - o czym informowaliśmy - latem zeszłego roku, przy okazji tworzenia systemu Tristar, w ramach którego będą działały.

20 punktów, ale bez Sopotu

W Gdańsku stoją na pętli tramwajowej zobacz na mapie Gdańskaautobusowej zobacz na mapie Gdańska w Oliwie, Centrum Handlowym Oliwa zobacz na mapie Gdańska, przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, Centrum Handlowym Manhattan zobacz na mapie Gdańska, przy stadionie PGE Arena Gdańsk zobacz na mapie Gdańska, w rejonie dworca PKS zobacz na mapie Gdańska, na przystankach autobusowych wokół dworca głównego zobacz na mapie Gdańska (dwie sztuki), na Hucisku zobacz na mapie Gdańska, w Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, Galerii Handlowej Madison zobacz na mapie Gdańska, Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska oraz w rejonie portu lotniczego zobacz na mapie Gdańska.

W Gdyni urządzenia zlokalizowano przy centrach handlowych Klif zobacz na mapie Gdyni oraz Batory zobacz na mapie Gdyni, w rejonie dworca kolejowego Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni (dwie sztuki) i Gdynia Chylonia zobacz na mapie Gdyni, przy przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni oraz Infoboksie zobacz na mapie Gdyni.

Do niedawna pełniły raczej funkcję ozdobną, bowiem nie były podłączone. Choć oddanie ich do użytku w pełnej funkcjonalności planowano na tegoroczny maj, jak w przypadku większości elementów Tristara pojawiły się opóźnienia. Od kilkunastu dni jednak działają.

Na razie testowo

- Rzeczywiście, zostały uruchomione. Trwają odbiory od wykonawcy, a terminale są w fazie testów i niektóre mogą mieć przerwy w działaniu. Badamy, czy zainstalowane oprogramowanie nie zawiesza się i w jakim czasie następuje przesył danych, który jest dla działania całości istotny. Można się spodziewać korekt, ale nie będą one duże. Na pewno nie zmieni się zasada działania - wyjaśnia Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.
Ta opiera się na założeniu, że pasażer podchodzący do terminala będzie mógł sprawdzić połączenia w ramach różnych środków transportu publicznego, w tym SKM i wyznaczyć trasę. Urządzenie może się przydać przede wszystkim tym, którzy nie mają dostępu do internetu w telefonie komórkowym. Zmierzenie się z klawiaturą dotykową na ekranie terminala nie jest jednak łatwe.

Będą użyteczne?

O ile bowiem w przypadku automatów biletowych pasażerowie stukają w duże obiekty, tak tutaj po kilkuminutowych testach widać, że wpisanie nazwy ulicy, korzystając z liter i cyfr bez pomyłki jest testem na cierpliwość, a dodatkowo zajmuje sporo czasu.

Wyznaczając trasę, można określić punkt początku podróży oraz docelowe miejsce, do którego zmierzamy. Można to zrobić ręcznie, wpisując nazwę miasta i ulicy lub skorzystać z punktów na mapie, zaznaczając je jako początek podróży. Punktem początkowym może być również miejsce, gdzie jest zlokalizowane urządzenie i wtedy wystarczy tylko określić punkt docelowy.

System informuje o godzinie odjazdu oraz czasie podróży i przesiadkach, a także szacowanym koszcie podróży. Całość ma się opierać nie na rozkładach jazdy (choć te również można na ekranie sprawdzić), ale realnym czasie przejazdu w zależności od opóźnień lub korków.

- Prawie w 100 proc. dane wyświetlane w fazie testów pochodzą z czasów rzeczywistych przejazdów. Na pełne uruchomienie terminali trzeba poczekać do końca października. Wtedy planujemy, że wszystkie 20 urządzeń zacznie działać zgodnie, a wszystkie wyłapane do tego czasu usterki zostaną usunięte - dodaje Łutowicz.
Niebawem strona internetowa

Dla niektórych przydatne mogą okazać się takie elementy, jak rozkład jazdy, trasy linii oraz ceny biletów lub też lokalizacje najbliższych komisariatów, parkingów czy biletomatów. To wszystko można obecnie sprawdzić jednak dzięki zainstalowanym w telefonach komórkowym aplikacjom i to przed wyjściem z domu. Za kilka tygodni ma to być jeszcze łatwiejsze.

- Równolegle z odebraniem terminali informacji pasażerskiej ruszy serwis internetowy, który będzie pełnił podobną funkcję jak rozrzucone po Gdańsku i Gdyni punkty i będzie miał zbliżoną treść i funkcjonalność. Dodatkowo pojawią się w nim informacje dla kierowców, w tym te dotyczące korków, remontów i czasu przejazdu - uzupełnia Łutowicz.
Przypomnijmy, że cały system Tristar, którego całkowity koszt wynosi ok. 160 mln zł (z czego Unia Europejska daje 136 mln zł, zaś pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni) wciąż jeszcze czeka na pełne uruchomienie.

Miejsca

Opinie (57) 2 zablokowane

  • W dobie smarfonów , tabletów

    Stawianie infokiosków to głupota i rozrzutność.
    Zróbcie HotSpoty i inwestujcie w przyjazdne aplikacje i przesył danych
    Ale żeby tak było no przetarg musi wygrać polska i młoda firma.
    A to nie możliwe w państwie w którym rząd nienawidzi swoich obywateli.

    • 14 0

  • Tristar nie widzi PKMki

    Testowałem wczoraj w Galerii Bałtyckiej. Suuuuabo to wygląda.

    • 10 0

  • Ale nikt nie pomyślał o tym, aby (1)

    można było od razu nabyć bilet na przejazd na wybranej trasie. No bo po co? No bo jak? No bo nie da się.
    Bo nie po to stawia się takie coś, żeby ludziom ułatwić życie, tylko po to, żeby ktoś mógł przytulić za to grubszą kasę.

    • 9 0

    • Kiedyś śniło mi sie ze tristar działa, w trójmiescie jest jeden wspólny i łatwo dostępny bilet w przystępnej cenie, skm nie wyglada jak kontener dla uchodźców i podróż komunikacja jest dużo szybsza niż samochodem i jeszcze w miare przyjemna

      • 4 0

  • Sztuka dla sztuki za grube pieniądze

    • 5 0

  • Słabota

    Tristar wprowadza w błąd. Dla przykładu. Tablice świetlne na AK. w Gdańsku
    nie informują o korkach przy Okopowej. Tablice świetlne w Chyloni dezinformują
    o korkach na obwodnicy.
    Wszyscy o tym wiedzą ale poprawy nie widać. 1 września korek w całym 3M bo
    Tristar był jeszcze "na wakacjach".
    Czy kiedyś zakończy się etap testów i prób?

    • 7 0

  • byłbym przysiagł, że te 'obiekty' stoja od 2-3 lat

    a nie zaledwie od zeszłego roku

    czy ktoś może to potwierdzić?

    PS
    dlaczego centusiowa firma nie płaci kar za te niebywałe opóźnienia?

    • 6 0

  • To już jest przeżytek ;-) Czy nie łatwiej wszystko skomunikować przez aplikacje Mapy?!

    • 0 0

  • Tablice na przystankach

    Czy ktos z Tristar poprawi usytuowanie tablic na przystankach? Np. Przy Traugutta czy na przystanku Wojska Polskiego. Tablica stoi tuż przy wejściu na przystanek, tyłem do idących na przystanek. Widać coś na niej dopiero jak się wejdzie na przystanek. Przy Mahattanie np. jest ok. Ktos z ZTM akceptował miejsca na tablice?

    • 0 0

  • Wciąż czeka na uruchomienie...i jeszcze sobie pooooooooczeeeeeka........ No bo jak juz się czymś szczurasy z Gdyni zajmują jak w tym przypadku to na pewno na czas się nie uda tego zrobić. A jak robi to stempa "to się nie da" marek to juz w ogóle szybko końca tego projektu nie zobaczymy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane