- 1 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (40 opinii)
- 2 Remont przed budową Drogi Zielonej (121 opinii)
- 3 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (169 opinii)
- 4 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (358 opinii)
- 5 Oszukane "30 stopni" w majówkę (41 opinii)
- 6 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (289 opinii)
Punkty informacji pasażerskiej Tristara właśnie ruszyły. Będą użyteczne?
20 urządzeń do planowania podróży po Trójmieście, które stanęły w zeszłym roku w Gdyni i Gdańsku, właśnie zaczęło działać. Mają pomóc wybrać optymalny środek transportu i wspomagać tablice na przystankach. Czy będą używane przez podróżujących?
20 punktów, ale bez Sopotu
W Gdańsku stoją na pętli tramwajowej i autobusowej w Oliwie, Centrum Handlowym Oliwa , przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu , w Galerii Bałtyckiej , Centrum Handlowym Manhattan , przy stadionie PGE Arena Gdańsk , w rejonie dworca PKS , na przystankach autobusowych wokół dworca głównego (dwie sztuki), na Hucisku , w Urzędzie Miejskim , Galerii Handlowej Madison , Parku Handlowym Matarnia oraz w rejonie portu lotniczego .
W Gdyni urządzenia zlokalizowano przy centrach handlowych Klif oraz Batory , w rejonie dworca kolejowego Gdynia Główna (dwie sztuki) i Gdynia Chylonia , przy przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana oraz Infoboksie .
Do niedawna pełniły raczej funkcję ozdobną, bowiem nie były podłączone. Choć oddanie ich do użytku w pełnej funkcjonalności planowano na tegoroczny maj, jak w przypadku większości elementów Tristara pojawiły się opóźnienia. Od kilkunastu dni jednak działają.
Na razie testowo
- Rzeczywiście, zostały uruchomione. Trwają odbiory od wykonawcy, a terminale są w fazie testów i niektóre mogą mieć przerwy w działaniu. Badamy, czy zainstalowane oprogramowanie nie zawiesza się i w jakim czasie następuje przesył danych, który jest dla działania całości istotny. Można się spodziewać korekt, ale nie będą one duże. Na pewno nie zmieni się zasada działania - wyjaśnia Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.
Ta opiera się na założeniu, że pasażer podchodzący do terminala będzie mógł sprawdzić połączenia w ramach różnych środków transportu publicznego, w tym SKM i wyznaczyć trasę. Urządzenie może się przydać przede wszystkim tym, którzy nie mają dostępu do internetu w telefonie komórkowym. Zmierzenie się z klawiaturą dotykową na ekranie terminala nie jest jednak łatwe.
Będą użyteczne?
O ile bowiem w przypadku automatów biletowych pasażerowie stukają w duże obiekty, tak tutaj po kilkuminutowych testach widać, że wpisanie nazwy ulicy, korzystając z liter i cyfr bez pomyłki jest testem na cierpliwość, a dodatkowo zajmuje sporo czasu.
Wyznaczając trasę, można określić punkt początku podróży oraz docelowe miejsce, do którego zmierzamy. Można to zrobić ręcznie, wpisując nazwę miasta i ulicy lub skorzystać z punktów na mapie, zaznaczając je jako początek podróży. Punktem początkowym może być również miejsce, gdzie jest zlokalizowane urządzenie i wtedy wystarczy tylko określić punkt docelowy.
System informuje o godzinie odjazdu oraz czasie podróży i przesiadkach, a także szacowanym koszcie podróży. Całość ma się opierać nie na rozkładach jazdy (choć te również można na ekranie sprawdzić), ale realnym czasie przejazdu w zależności od opóźnień lub korków.
- Prawie w 100 proc. dane wyświetlane w fazie testów pochodzą z czasów rzeczywistych przejazdów. Na pełne uruchomienie terminali trzeba poczekać do końca października. Wtedy planujemy, że wszystkie 20 urządzeń zacznie działać zgodnie, a wszystkie wyłapane do tego czasu usterki zostaną usunięte - dodaje Łutowicz.
Niebawem strona internetowa
Dla niektórych przydatne mogą okazać się takie elementy, jak rozkład jazdy, trasy linii oraz ceny biletów lub też lokalizacje najbliższych komisariatów, parkingów czy biletomatów. To wszystko można obecnie sprawdzić jednak dzięki zainstalowanym w telefonach komórkowym aplikacjom i to przed wyjściem z domu. Za kilka tygodni ma to być jeszcze łatwiejsze.
- Równolegle z odebraniem terminali informacji pasażerskiej ruszy serwis internetowy, który będzie pełnił podobną funkcję jak rozrzucone po Gdańsku i Gdyni punkty i będzie miał zbliżoną treść i funkcjonalność. Dodatkowo pojawią się w nim informacje dla kierowców, w tym te dotyczące korków, remontów i czasu przejazdu - uzupełnia Łutowicz.
Przypomnijmy, że cały system Tristar, którego całkowity koszt wynosi ok. 160 mln zł (z czego Unia Europejska daje 136 mln zł, zaś pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni) wciąż jeszcze czeka na pełne uruchomienie.
Miejsca
Opinie (57) 2 zablokowane
-
2015-09-25 10:07
W dobie smarfonów , tabletów
Stawianie infokiosków to głupota i rozrzutność.
Zróbcie HotSpoty i inwestujcie w przyjazdne aplikacje i przesył danych
Ale żeby tak było no przetarg musi wygrać polska i młoda firma.
A to nie możliwe w państwie w którym rząd nienawidzi swoich obywateli.- 14 0
-
2015-09-25 10:27
Tristar nie widzi PKMki
Testowałem wczoraj w Galerii Bałtyckiej. Suuuuabo to wygląda.
- 10 0
-
2015-09-25 11:28
Ale nikt nie pomyślał o tym, aby (1)
można było od razu nabyć bilet na przejazd na wybranej trasie. No bo po co? No bo jak? No bo nie da się.
Bo nie po to stawia się takie coś, żeby ludziom ułatwić życie, tylko po to, żeby ktoś mógł przytulić za to grubszą kasę.- 9 0
-
2015-09-25 13:32
Kiedyś śniło mi sie ze tristar działa, w trójmiescie jest jeden wspólny i łatwo dostępny bilet w przystępnej cenie, skm nie wyglada jak kontener dla uchodźców i podróż komunikacja jest dużo szybsza niż samochodem i jeszcze w miare przyjemna
- 4 0
-
2015-09-25 11:34
Sztuka dla sztuki za grube pieniądze
- 5 0
-
2015-09-25 12:42
Słabota
Tristar wprowadza w błąd. Dla przykładu. Tablice świetlne na AK. w Gdańsku
nie informują o korkach przy Okopowej. Tablice świetlne w Chyloni dezinformują
o korkach na obwodnicy.
Wszyscy o tym wiedzą ale poprawy nie widać. 1 września korek w całym 3M bo
Tristar był jeszcze "na wakacjach".
Czy kiedyś zakończy się etap testów i prób?- 7 0
-
2015-09-25 14:30
byłbym przysiagł, że te 'obiekty' stoja od 2-3 lat
a nie zaledwie od zeszłego roku
czy ktoś może to potwierdzić?
PS
dlaczego centusiowa firma nie płaci kar za te niebywałe opóźnienia?- 6 0
-
2015-09-26 14:43
To już jest przeżytek ;-) Czy nie łatwiej wszystko skomunikować przez aplikacje Mapy?!
- 0 0
-
2015-09-26 22:44
Tablice na przystankach
Czy ktos z Tristar poprawi usytuowanie tablic na przystankach? Np. Przy Traugutta czy na przystanku Wojska Polskiego. Tablica stoi tuż przy wejściu na przystanek, tyłem do idących na przystanek. Widać coś na niej dopiero jak się wejdzie na przystanek. Przy Mahattanie np. jest ok. Ktos z ZTM akceptował miejsca na tablice?
- 0 0
-
2015-09-27 08:29
Wciąż czeka na uruchomienie...i jeszcze sobie pooooooooczeeeeeka........ No bo jak juz się czymś szczurasy z Gdyni zajmują jak w tym przypadku to na pewno na czas się nie uda tego zrobić. A jak robi to stempa "to się nie da" marek to juz w ogóle szybko końca tego projektu nie zobaczymy.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.