- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (249 opinii)
- 2 Od soboty spore utrudnienia na A1 (45 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (280 opinii)
- 4 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (14 opinii)
- 5 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (164 opinie)
- 6 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (52 opinie)
Punkty informacji pasażerskiej Tristara właśnie ruszyły. Będą użyteczne?
20 urządzeń do planowania podróży po Trójmieście, które stanęły w zeszłym roku w Gdyni i Gdańsku, właśnie zaczęło działać. Mają pomóc wybrać optymalny środek transportu i wspomagać tablice na przystankach. Czy będą używane przez podróżujących?
20 punktów, ale bez Sopotu
W Gdańsku stoją na pętli tramwajowej i autobusowej w Oliwie, Centrum Handlowym Oliwa , przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu , w Galerii Bałtyckiej , Centrum Handlowym Manhattan , przy stadionie PGE Arena Gdańsk , w rejonie dworca PKS , na przystankach autobusowych wokół dworca głównego (dwie sztuki), na Hucisku , w Urzędzie Miejskim , Galerii Handlowej Madison , Parku Handlowym Matarnia oraz w rejonie portu lotniczego .
W Gdyni urządzenia zlokalizowano przy centrach handlowych Klif oraz Batory , w rejonie dworca kolejowego Gdynia Główna (dwie sztuki) i Gdynia Chylonia , przy przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana oraz Infoboksie .
Do niedawna pełniły raczej funkcję ozdobną, bowiem nie były podłączone. Choć oddanie ich do użytku w pełnej funkcjonalności planowano na tegoroczny maj, jak w przypadku większości elementów Tristara pojawiły się opóźnienia. Od kilkunastu dni jednak działają.
Na razie testowo
- Rzeczywiście, zostały uruchomione. Trwają odbiory od wykonawcy, a terminale są w fazie testów i niektóre mogą mieć przerwy w działaniu. Badamy, czy zainstalowane oprogramowanie nie zawiesza się i w jakim czasie następuje przesył danych, który jest dla działania całości istotny. Można się spodziewać korekt, ale nie będą one duże. Na pewno nie zmieni się zasada działania - wyjaśnia Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.
Ta opiera się na założeniu, że pasażer podchodzący do terminala będzie mógł sprawdzić połączenia w ramach różnych środków transportu publicznego, w tym SKM i wyznaczyć trasę. Urządzenie może się przydać przede wszystkim tym, którzy nie mają dostępu do internetu w telefonie komórkowym. Zmierzenie się z klawiaturą dotykową na ekranie terminala nie jest jednak łatwe.
Będą użyteczne?
O ile bowiem w przypadku automatów biletowych pasażerowie stukają w duże obiekty, tak tutaj po kilkuminutowych testach widać, że wpisanie nazwy ulicy, korzystając z liter i cyfr bez pomyłki jest testem na cierpliwość, a dodatkowo zajmuje sporo czasu.
Wyznaczając trasę, można określić punkt początku podróży oraz docelowe miejsce, do którego zmierzamy. Można to zrobić ręcznie, wpisując nazwę miasta i ulicy lub skorzystać z punktów na mapie, zaznaczając je jako początek podróży. Punktem początkowym może być również miejsce, gdzie jest zlokalizowane urządzenie i wtedy wystarczy tylko określić punkt docelowy.
System informuje o godzinie odjazdu oraz czasie podróży i przesiadkach, a także szacowanym koszcie podróży. Całość ma się opierać nie na rozkładach jazdy (choć te również można na ekranie sprawdzić), ale realnym czasie przejazdu w zależności od opóźnień lub korków.
- Prawie w 100 proc. dane wyświetlane w fazie testów pochodzą z czasów rzeczywistych przejazdów. Na pełne uruchomienie terminali trzeba poczekać do końca października. Wtedy planujemy, że wszystkie 20 urządzeń zacznie działać zgodnie, a wszystkie wyłapane do tego czasu usterki zostaną usunięte - dodaje Łutowicz.
Niebawem strona internetowa
Dla niektórych przydatne mogą okazać się takie elementy, jak rozkład jazdy, trasy linii oraz ceny biletów lub też lokalizacje najbliższych komisariatów, parkingów czy biletomatów. To wszystko można obecnie sprawdzić jednak dzięki zainstalowanym w telefonach komórkowym aplikacjom i to przed wyjściem z domu. Za kilka tygodni ma to być jeszcze łatwiejsze.
- Równolegle z odebraniem terminali informacji pasażerskiej ruszy serwis internetowy, który będzie pełnił podobną funkcję jak rozrzucone po Gdańsku i Gdyni punkty i będzie miał zbliżoną treść i funkcjonalność. Dodatkowo pojawią się w nim informacje dla kierowców, w tym te dotyczące korków, remontów i czasu przejazdu - uzupełnia Łutowicz.
Przypomnijmy, że cały system Tristar, którego całkowity koszt wynosi ok. 160 mln zł (z czego Unia Europejska daje 136 mln zł, zaś pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni) wciąż jeszcze czeka na pełne uruchomienie.
Miejsca
Opinie (57) 2 zablokowane
-
2015-09-25 08:08
Jakie oprogramowanie ?
"pasażer podchodzący do terminala będzie mógł sprawdzić połączenia w ramach różnych środków transportu publicznego, w tym SKM i wyznaczyć trasę.".
Wczoraj kupowałem w automacie w Orłowie bilet SKM na trasę Orłowo - Chylonia. Automat standardowo wyliczył cenę na 4 zł. Kiedy jednak wszedłem w opcję "bilet miejski" na tej samej trasie, cena wyniosła 3,50 zł. Niestety, nie wszyscy wiedzą o takiej opcji, a zwłaszcza osoby spoza Trójmiasta. Czy automat nie mógłby sam wskazać tańszej opcji? Jeśli podobnie będą działać informatory Tristara, to może okazać się, że np. z Wrzeszcza do Oliwy należy jechać przez Brzeźno i Nowy Port Oczywiście z minimum dwiema przesiadkami. Skarbnik miejski będzie zadowolony.- 10 0
-
2015-09-25 07:54
Znów "szwgier" zarobił
Tyle kasy w błotko. A kto z tego korzystać będzie. Jedyna alternatywa - to szybsze i bezpieczniejsze drogi.
- 3 2
-
2015-09-25 07:13
Ile mają trwać testy? Jaką gwarancję mają te urządzenia (1)
Szkoda że dziennikarz nie zapytał o najważniejsze sprawy
- 24 2
-
2015-09-25 07:44
Przecież masz napisane że testy skończą się w październiku.
- 2 0
-
2015-09-25 07:03
(1)
Jakdojade.pl za darmo i wszedzie gdzie ma zasieg internet w smartfonie i nie potrzebuje testow dziala!!!
- 54 3
-
2015-09-25 07:43
Ale tylko według rozkładów a nie rzeczywistych przejazdów i utrudnień.
- 1 2
-
2015-09-25 07:01
(1)
Zaledwie 3 lata po euro2012 na które TriStar miał być gotowy. Sukces!
- 65 3
-
2015-09-25 07:43
Nigdy nie było powiedziane że miał być na euro2012
- 1 9
-
2015-09-25 07:25
No fanie (2)
Że tak tylko zapytam: czym taki terminal różni się od google maps albo jakdojade?
- 44 3
-
2015-09-25 07:38
Tym, że zrobiono na to przetarg i poszła kupa publicznej kasy w błoto.
- 10 1
-
2015-09-25 07:33
Ceną misiu, ceną :-)
- 10 1
-
2015-09-25 07:38
jakdojade . pl
Z ta różnica ze ten pierwszy jest za darmo a ten drugi za grube miliony ;)
- 9 0
-
2015-09-25 06:36
kazdy ma tskà aplikację w smartfonie
Szkoda kasy podatników. Znowu źle wydana kasa
- 72 6
-
2015-09-25 06:24
znowu się system wysypie i ktoś włączy porno...
- 48 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.