• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Punkty informacji pasażerskiej Tristara właśnie ruszyły. Będą użyteczne?

Patryk Szczerba
25 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Urządzenia działają, ale na razie wciąż są w fazie testów. Urządzenia działają, ale na razie wciąż są w fazie testów.

20 urządzeń do planowania podróży po Trójmieście, które stanęły w zeszłym roku w Gdyni i Gdańsku, właśnie zaczęło działać. Mają pomóc wybrać optymalny środek transportu i wspomagać tablice na przystankach. Czy będą używane przez podróżujących?



Czy terminale informacji pasażerskiej są potrzebne?

Urządzenia, nazywane oficjalnie Terminalami Informacji Pasażerskiej, to elektroniczne punkty informacyjne z dotykowym ekranem, dzięki którym każdy będzie mógł zaplanować podróż. Pojawiły się - o czym informowaliśmy - latem zeszłego roku, przy okazji tworzenia systemu Tristar, w ramach którego będą działały.

20 punktów, ale bez Sopotu

W Gdańsku stoją na pętli tramwajowej zobacz na mapie Gdańskaautobusowej zobacz na mapie Gdańska w Oliwie, Centrum Handlowym Oliwa zobacz na mapie Gdańska, przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, Centrum Handlowym Manhattan zobacz na mapie Gdańska, przy stadionie PGE Arena Gdańsk zobacz na mapie Gdańska, w rejonie dworca PKS zobacz na mapie Gdańska, na przystankach autobusowych wokół dworca głównego zobacz na mapie Gdańska (dwie sztuki), na Hucisku zobacz na mapie Gdańska, w Urzędzie Miejskim zobacz na mapie Gdańska, Galerii Handlowej Madison zobacz na mapie Gdańska, Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska oraz w rejonie portu lotniczego zobacz na mapie Gdańska.

W Gdyni urządzenia zlokalizowano przy centrach handlowych Klif zobacz na mapie Gdyni oraz Batory zobacz na mapie Gdyni, w rejonie dworca kolejowego Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni (dwie sztuki) i Gdynia Chylonia zobacz na mapie Gdyni, przy przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni oraz Infoboksie zobacz na mapie Gdyni.

Do niedawna pełniły raczej funkcję ozdobną, bowiem nie były podłączone. Choć oddanie ich do użytku w pełnej funkcjonalności planowano na tegoroczny maj, jak w przypadku większości elementów Tristara pojawiły się opóźnienia. Od kilkunastu dni jednak działają.

Na razie testowo

- Rzeczywiście, zostały uruchomione. Trwają odbiory od wykonawcy, a terminale są w fazie testów i niektóre mogą mieć przerwy w działaniu. Badamy, czy zainstalowane oprogramowanie nie zawiesza się i w jakim czasie następuje przesył danych, który jest dla działania całości istotny. Można się spodziewać korekt, ale nie będą one duże. Na pewno nie zmieni się zasada działania - wyjaśnia Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.
Ta opiera się na założeniu, że pasażer podchodzący do terminala będzie mógł sprawdzić połączenia w ramach różnych środków transportu publicznego, w tym SKM i wyznaczyć trasę. Urządzenie może się przydać przede wszystkim tym, którzy nie mają dostępu do internetu w telefonie komórkowym. Zmierzenie się z klawiaturą dotykową na ekranie terminala nie jest jednak łatwe.

Będą użyteczne?

O ile bowiem w przypadku automatów biletowych pasażerowie stukają w duże obiekty, tak tutaj po kilkuminutowych testach widać, że wpisanie nazwy ulicy, korzystając z liter i cyfr bez pomyłki jest testem na cierpliwość, a dodatkowo zajmuje sporo czasu.

Wyznaczając trasę, można określić punkt początku podróży oraz docelowe miejsce, do którego zmierzamy. Można to zrobić ręcznie, wpisując nazwę miasta i ulicy lub skorzystać z punktów na mapie, zaznaczając je jako początek podróży. Punktem początkowym może być również miejsce, gdzie jest zlokalizowane urządzenie i wtedy wystarczy tylko określić punkt docelowy.

System informuje o godzinie odjazdu oraz czasie podróży i przesiadkach, a także szacowanym koszcie podróży. Całość ma się opierać nie na rozkładach jazdy (choć te również można na ekranie sprawdzić), ale realnym czasie przejazdu w zależności od opóźnień lub korków.

- Prawie w 100 proc. dane wyświetlane w fazie testów pochodzą z czasów rzeczywistych przejazdów. Na pełne uruchomienie terminali trzeba poczekać do końca października. Wtedy planujemy, że wszystkie 20 urządzeń zacznie działać zgodnie, a wszystkie wyłapane do tego czasu usterki zostaną usunięte - dodaje Łutowicz.
Niebawem strona internetowa

Dla niektórych przydatne mogą okazać się takie elementy, jak rozkład jazdy, trasy linii oraz ceny biletów lub też lokalizacje najbliższych komisariatów, parkingów czy biletomatów. To wszystko można obecnie sprawdzić jednak dzięki zainstalowanym w telefonach komórkowym aplikacjom i to przed wyjściem z domu. Za kilka tygodni ma to być jeszcze łatwiejsze.

- Równolegle z odebraniem terminali informacji pasażerskiej ruszy serwis internetowy, który będzie pełnił podobną funkcję jak rozrzucone po Gdańsku i Gdyni punkty i będzie miał zbliżoną treść i funkcjonalność. Dodatkowo pojawią się w nim informacje dla kierowców, w tym te dotyczące korków, remontów i czasu przejazdu - uzupełnia Łutowicz.
Przypomnijmy, że cały system Tristar, którego całkowity koszt wynosi ok. 160 mln zł (z czego Unia Europejska daje 136 mln zł, zaś pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni) wciąż jeszcze czeka na pełne uruchomienie.

Miejsca

Opinie (57) 2 zablokowane

  • Jakie oprogramowanie ?

    "pasażer podchodzący do terminala będzie mógł sprawdzić połączenia w ramach różnych środków transportu publicznego, w tym SKM i wyznaczyć trasę.".

    Wczoraj kupowałem w automacie w Orłowie bilet SKM na trasę Orłowo - Chylonia. Automat standardowo wyliczył cenę na 4 zł. Kiedy jednak wszedłem w opcję "bilet miejski" na tej samej trasie, cena wyniosła 3,50 zł. Niestety, nie wszyscy wiedzą o takiej opcji, a zwłaszcza osoby spoza Trójmiasta. Czy automat nie mógłby sam wskazać tańszej opcji? Jeśli podobnie będą działać informatory Tristara, to może okazać się, że np. z Wrzeszcza do Oliwy należy jechać przez Brzeźno i Nowy Port Oczywiście z minimum dwiema przesiadkami. Skarbnik miejski będzie zadowolony.

    • 10 0

  • Znów "szwgier" zarobił

    Tyle kasy w błotko. A kto z tego korzystać będzie. Jedyna alternatywa - to szybsze i bezpieczniejsze drogi.

    • 3 2

  • Ile mają trwać testy? Jaką gwarancję mają te urządzenia (1)

    Szkoda że dziennikarz nie zapytał o najważniejsze sprawy

    • 24 2

    • Przecież masz napisane że testy skończą się w październiku.

      • 2 0

  • (1)

    Jakdojade.pl za darmo i wszedzie gdzie ma zasieg internet w smartfonie i nie potrzebuje testow dziala!!!

    • 54 3

    • Ale tylko według rozkładów a nie rzeczywistych przejazdów i utrudnień.

      • 1 2

  • (1)

    Zaledwie 3 lata po euro2012 na które TriStar miał być gotowy. Sukces!

    • 65 3

    • Nigdy nie było powiedziane że miał być na euro2012

      • 1 9

  • No fanie (2)

    Że tak tylko zapytam: czym taki terminal różni się od google maps albo jakdojade?

    • 44 3

    • Tym, że zrobiono na to przetarg i poszła kupa publicznej kasy w błoto.

      • 10 1

    • Ceną misiu, ceną :-)

      • 10 1

  • jakdojade . pl

    Z ta różnica ze ten pierwszy jest za darmo a ten drugi za grube miliony ;)

    • 9 0

  • kazdy ma tskà aplikację w smartfonie

    Szkoda kasy podatników. Znowu źle wydana kasa

    • 72 6

  • znowu się system wysypie i ktoś włączy porno...

    • 48 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane