• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni i mieszkańcy Wrzeszcza za płatnym parkowaniem. Urząd: nie mamy parkomatów

Maciej Korolczuk
9 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Rzeczywistość parkingowa we Wrzeszczu Dolnym. Na zdjęciu ul. Danusi. Uruchomienie opłat za parkowanie ma sprawić, że wkrótce będzie lepiej. Rzeczywistość parkingowa we Wrzeszczu Dolnym. Na zdjęciu ul. Danusi. Uruchomienie opłat za parkowanie ma sprawić, że wkrótce będzie lepiej.

Radni Wrzeszcza Dolnego przegłosowali uchwałę o uruchomieniu w części dzielnicy poboru opłat za parkowanie. Problem w tym, że magazyny Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni są puste i urzędnicy nie dysponują ani jednym parkomatem, który mógłby trafić na wytypowane ulice. Może to nastąpić najwcześniej w 2021 roku.



Strefa Płatnego Parkowania i pobór opłat we Wrzeszczu Dolnym to:

Po raz pierwszy pomysł utworzenia Strefy Płatnego Parkowania we Wrzeszczu Dolnym pojawił się... osiem lat temu. W 2012 roku proponowano objęcie płatnym postojem ulic w obszarze Biała - Wyspiańskiego - Waryńskiego - Wajdeloty, ale ostatecznie pomysł na kilka lat trafił do zamrażarki. Gdy po sąsiedzku rozszerzono strefę na ulicach Wrzeszcza Górnego, problem z parkowaniem nasilił się.

Na początku 2018 r. nową koncepcję strefy przedstawiono mieszkańcom. Ostatecznie - jesienią 2019 r. - radni przegłosowali uchwałę wprowadzającą SPP w całej dzielnicy, ale z zastrzeżeniem, że pobór opłat ruszy tylko tam, gdzie życzyć tego będą sobie mieszkańcy.

Strefa Płatnego Parkowania została utworzona na całym obszarze dzielnicy, ale parkomaty staną tylko tam, gdzie życzyć sobie będą tego mieszkańcy. Strefa Płatnego Parkowania została utworzona na całym obszarze dzielnicy, ale parkomaty staną tylko tam, gdzie życzyć sobie będą tego mieszkańcy.
Przed wakacjami ruszyły więc konsultacje społeczne, w ramach których radni dzielnicy zwrócili się do mieszkańców z prośbą o nadsyłanie propozycji obszarów, w których mają stanąć parkomaty. Na apel odpowiedziało kilkudziesięciu mieszkańców.

- Na podstawie wniosków od mieszkańców, ale i własnych obserwacji wytypowaliśmy do poboru opłat obszar między ul. Białą - Wyspiańskiego - Legionów - Kościuszki - Nad Stawem - Kilińskiego oraz ulicę Leczkowa - wylicza Halina Królczyk, przewodnicząca zarządu Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny.
Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych, dwóch radnych wstrzymało się od głosu. Nie było ani jednego głosu przeciw.

W uzasadnieniu uchwały radni wskazali jej zasadność m.in. ze względu na:

  • poważny deficyt miejsc postojowych
  • zanieczyszczenie powietrza i hałas spowodowane wzmożonym ruchem w czasie poszukiwania wolnych miejsc postojowych
  • ogólny bałagan parkingowy i masowe parkowanie w miejscach niedozwolonych
  • bardzo dobre skomunikowanie dzielnicy
  • zerowa rotacja aut kierowców dojeżdżających do pracy do Wrzeszcza Górnego i pozostawiających auta na darmowych miejscach we Wrzeszczu Dolnym
  • wola mieszkańców wyrażona w konsultacjach społecznych


Parkomaty staną na obszarze ulic: Biała - Wyspiańskiego - Legionów - Kościuszki - Nad Stawem - Kilińskiego oraz na ulicy Leczkowa. Parkomaty staną na obszarze ulic: Biała - Wyspiańskiego - Legionów - Kościuszki - Nad Stawem - Kilińskiego oraz na ulicy Leczkowa.
- Głosy w nadesłanych ankietach były podobne, a wskazywane w pierwszej kolejności ulice do poboru opłat powtarzały się. Największe problemy z nielegalnym parkowaniem są w pobliżu ul. Wajdeloty, Grażyny, Aldony, Waryńskiego, Kilińskiego czy Pestalozziego. Zdaniem mieszkańców parkomaty powinny też stanąć w pobliżu Leczkowa i rynku we Wrzeszczu, gdzie w czasie odbywającego się handlu występują największe problemy z dostępnością miejsc postojowych - tłumaczy Królczyk.
Radni Wrzeszcza Dolnego - aby przekonać nieprzekonanych - zwracali m.in. uwagę na szereg udogodnień związanych z wprowadzeniem poboru opłat. To m.in. preferencyjne warunki dla posiadaczy zryczałtowanych abonamentów w wysokości 10 zł miesięcznie i 120 zł rocznie.

GZDiZ: nie mamy wolnych parkomatów



Teraz stanowisko radnych trafi do zaopiniowania do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, ale zaakceptowanie woli mieszkańców przez urzędników w tym przypadku wydaje się formalnością. Większym problemem mogą okazać się parkomaty, a w zasadzie ich brak.

- Nie mamy w swoich zasobach parkomatów, aby jeszcze w tym roku uruchomić pobór opłat we Wrzeszczu Dolnym. Będziemy się do tego przygotowywać w przyszłym roku, bo potrzebny jest zakup parkomatów na ten obszar. Sporządzony projekt organizacji wykaże, ile będziemy ich potrzebować - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Przypomnijmy, że w tym roku zarządca strefami płatnego parkowania kupił 30 nowych urządzeń, ale wszystkie zostały rozdysponowane do nowo powstałej Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. W kolejnych latach urzędnicy chcą kupić jeszcze ponad 300 nowych parkomatów. I to właśnie część z nich trafi na ulice Wrzeszcza Dolnego.

Miejsca

Opinie (412) ponad 10 zablokowanych

  • problem to jest brak parkingów na obrzeżach miasta (3)

    I oczywiście szybka i sprawna komunikacja z tych parkingów

    • 5 2

    • dlaczego piszesz nieprawdę? (2)

      Przy stacjach PKM jest wiele miejsc do parkowania. Komunikacja typu SKM jest tak samo szybka jak analogiczna w większości miast Europy i świata. Jak PKM zostanie zelektryfikowana, to też przyspieszy.

      • 1 5

      • Pkm szybka i sprawna? (1)

        W materialach reklamowych urzędu marszałkowskiego jedynie

        • 3 2

        • napisałem jak byk: SKM tak samo szybka i sprawna jak analogiczna komunikacja w innych miastach

          PKM będzie szybka i sprawna jak zostanie zelektryfikowana.

          • 0 1

  • parkowanie

    Jako mieszkanka wrzeszcza gornego zadam pytanie. Kto sprzata chodniki przylegajace do wydzielonego miejsca do parkowania.Jak odjada auta wieczorem to jeden wielki syf ul.Matejki jako przyklad.Czekam na zainteresowanie.

    • 4 0

  • Nie potrzeba parkometrów, każdy ma smartfona, można płacić aplikacją.

    Nikogo nie wyklucza wprowadzenie tylko takiej możliwości płacenia.

    • 2 8

  • Nic te parkometry one nic nie zmienia (3)

    na tym obszarze jest wiele problemow, parkometry jedynie spowodują ze miasto gdanisk zarobi ekstra kasę, Rada dzielnicy powinna starać sie znależć inne rozwiązania, chociazby takie jak budowa dodatkowych parkingow, a nie obarczać ludzi dodatkowymi opłatami, takie zachowanie to droga na skróty.. czy ta rada działa na rzecz mieszkańców czy na rzecz urzędników miejskich? zaczynam miec wątpliwości, dobrze ze chociaż dwie osoby sie wstrzymały od glosowania

    • 11 3

    • Daniel szkodniku (1)

      a dlaczego blokujesz budowę myjni samochodowej? ile wzięłeś za to od dewelopera?

      • 2 1

      • to Radny Dzielnicy?

        • 1 1

    • można było

      zgłosić swój autorski i rewolucyjny pomysł bo temat ciągnie się latami i przekonać do niego mieszkańców.

      • 1 2

  • Nie chcemy platnych stref!!!! (1)

    No passaran!!!

    • 11 7

    • proszę się przedstawić

      Radni dzielnicy nie są anonimowi

      • 2 1

  • Ścieki z Warszawy na parkingach

    Jak płacić za g*wno na parkingach

    • 3 4

  • GZDiZ, gdańska stajnia augiasza

    Najbardziej zacofana miejska jednostka, nieruchawa, powolnie reagująca, zamknięta na świat i mieszkańców. Zaorać i rozgonić towarzystwo

    • 6 1

  • to chyba ten niezrownowazony psychicznie radny co na rowerze jezdzi w dredach i meczy strazników

    miejskich zeby ludziom codziennie wystawiali mandaty.
    A sam pisze do wyborczej artykuly ze ludzie powinni jezdzic rowerami albo na deskorolce tak jak on bo srodowidko wg. jego osczedzamy .
    No i wramach autorotarnego terroru chce zabawiac sie w czasy hitlerowsko stalinowskie i zrobic zakaz jezdzenia samochodem dla wszystkich bo wg. niego to jest najlepsze na nas wszystkich.

    • 18 2

  • To przeważnie z Warmii, Mazur i Kujaw zabierają nam miejsca parkingowe

    Mieszkają po kilka osób do tego 2-3 samochody na jedno wynajmowane mieszkanie. Czasami mam wrażenie że więcej jest rejestracji z tych województw niż GD.

    • 7 2

  • Abonament dla mieszkańców powinien być max 1 na lokal (z okresem przejściowym, np w pierwszym roku 1000 rocznie za drugi samochód, w kolejnym 2000 a później wcale)

    • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane