• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rady dzielnic nie chcą likwidacji połączeń. Petycje do władz miasta ws. zmian w komunikacji

Piotr Weltrowski
25 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (445)
Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia. Zmiany w rozkładach - w tym likwidacja 11 linii autobusowych i trolejbusowych - wejdą w życie 30 stycznia.

Rady dzielnic protestują przeciwko okrojeniu kursów komunikacji miejskiej w Gdyni i likwidacji części linii. Mieszkańcy najbardziej poszkodowanych zmianami dzielnic tworzą też petycje do władz miasta, aby poszukały oszczędności - koniecznych w obecnej sytuacji - gdzie indziej.



Czy w obecnej sytuacji oszczędzanie na komunikacji miejskiej jest zasadne?

Przypomnijmy, od 30 stycznia obowiązywać ma nowy rozkład jazdy gdyńskiej komunikacji.

Przewiduje on zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).

Najbardziej poszkodowani zmianami wydają się być mieszkańcy Pustek Cisowskich i Demptowa (a także części Chyloni zlokalizowanej wzdłuż ul. Kartuskiej). W tym rejonie zlikwidowane zostaną dwie kluczowe linie: linia pośpieszna W, zapewniająca m.in. bezpośredni dojazd do szpitala w Redłowie oraz linia 34, dzięki której najprościej można się dostać z Demptowa do centrum miasta.

Dodatkowo mieszkańcy tego rejonu miasta odczują również likwidację linii 30, którą traktowano jako jedną z "przesiadkowych" alternatyw na dojazd do centrum Gdyni.

Trudno się więc dziwić, że pod petycją dotyczącą tych właśnie połączeń zebrano do tej pory najwięcej podpisów.

Aktualny rozkład jazdy ZKM Gdynia



Protestuje jednak znacznie więcej rad dzielnic. Radni z Dąbrowy utworzyli petycję o pozostawienie w obecnym kształcie trasy linii 23. W tej samej sprawie pismo do władz Gdyni skierowali też radni z Wielkiego Kacka.

Część rad dzielnic wydała zaś tylko oświadczenia, w których wzywa urzędników do cofnięcia zmian i solidaryzuje się z najbardziej poszkodowanymi przez zmiany dzielnicami. Tego typu oświadczenia wydali m.in. radni ze Śródmieścia, Wzgórza św. Maksymiliana czy Oksywia.

Warto tu zaznaczyć, że podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie 3 lutego, a więc już po wprowadzeniu zmian w komunikacji.

Inne sposoby na komunikację: trójmiejskie korporacje taksówkarskie



Urzędnicy na razie działań rad nie chcą komentować, prawdopodobnie odniosą się do nich już po złożeniu petycji.

Interpelacja poselska w sprawie cięć w komunikacji



W sprawie okrojenia rozkładów, cięć kursów i likwidacji części linii interpelację do prezydenta Gdyni złożyła też posłanka lewicy - Joanna Senyszyn.

- Jako Posłanka na Sejm RP oraz mieszkanka Gdyni uważam planowane zmiany za zbyt radykalne oraz negatywnie ingerujące w życie mieszkańców. Planowane rozwiązania spowodują dalsze obniżenie poziomu i jakości życia mieszkańców Gdyni. Miejska komunikacja to nie jest dziedzina, na której trzeba robić oszczędności kosztem mieszkańców. Zwłaszcza że miasto wydaje pieniądze na wiele dyskusyjnych, by nie powiedzieć zbędnych inicjatyw - napisała.

W 2022 roku w Gdyni wprowadzono do użytkowania elektryczne autobusy


W interpelacji posłanka zadała władzom miasta trzy pytania.

  • Czy proponowane zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej były konsultowane wcześniej z radami dzielnic i czy zostały zaproponowane alternatywne rozwiązania, które zapobiegną wykluczeniu komunikacyjnemu części mieszkańców? Jeśli nie, to dlaczego?
  • Czy władze miasta, zamiast likwidacji dziewięciu linii autobusowych i trolejbusowych, rozważały poczynienie oszczędności w innych dziedzinach np. promocja miasta, miejskie imprezy? Jeśli nie, to najwyższy czas to zrobić i upublicznić wyniki. Jeśli tak, wnoszę o przedstawienie alternatywnych rozwiązań, które zostały odrzucone.
  • Wnoszę o podanie powodów wyboru rozwiązania najbardziej niekorzystnego dla Gdyni.

Zmiany rozkładu ZKM Gdynia: co się zmieni?



Zmiany tras linii

  • Na linii S uruchomiony zostanie przystanek Bernadowska - w pobliżu nowych osiedli mieszkaniowych.
  • Na linii 22 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych (obecnie linia ta w godzinach porannych nie funkcjonuje).
  • Linia 23 skierowana zostanie do pętli Mały Kack Strzelców, zamiast do Kaczych Buków.
  • Część kursów linii 31 zostanie ponownie skierowana do pętli na Kaczych Bukach - w celu naprzemiennej obsługi pętli Dąbrowa Miętowa i Kacze Buki.
  • Na linii 114 zwiększona zostanie częstotliwość kursów w dni powszednie w szczytach przewozowych, a do jej obsługi w dominującym zakresie wprowadzone zostaną trolejbusy.
  • Trasa linii 119 zostanie zmieniona. Od ul. Wójta Radtkego prowadzić będzie ulicami: 3 Maja, 10 Lutego, Podjazd i Śląską, zamiast ul. Władysława IV. Z powrotem, od al. Piłsudskiego autobusy linii 119 pojadą ulicami Śląską, Podjazd, 10 Lutego, Władysława IV i Wójta Radtkego.
  • Uruchomione zostaną dodatkowe kursy na linii 128 w szczycie porannym dnia powszedniego.
  • Dzięki uruchomieniu niedzielnych kursów linii 140 wzmocniona zostanie obsługa Chwarzna-Wiczlina.
  • Na linii 198 uruchomione zostaną dodatkowe kursy - wykonywane dotychczas na linii 163.

Wydłużenia tras linii

  • Wydłużona zostanie trasa linii 32 do ul. Sandomierskiej w Małym Kacku - al. Zwycięstwa i ul. Stryjską. Na linii 32 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych w soboty, w niedziele i święta oraz w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia.
  • Wydłużone do pętli Redłowo SKM zostaną wybrane kursy linii 209. Zamiast do placu Kaszubskiego autobusy pojadą do pętli Redłowo SKM ulicami: Władysława IV, Górskiego i Łużycką.
  • W okresie wakacji zostanie uruchomiona nowa śródmiejska linia meleksowa, obsługująca przystanki Plaża Śródmieście - Muzeum Miasta Gdyni i Przystań Żeglugi, a linia 109 będzie wydłużona do plaży w Babich Dołach.

Mniej kursów i likwidacja linii

  • W soboty w godz. 16-19 i w niedziele w godz. 10-19 na liniach, na których obowiązuje częstotliwość 20-minutowa, kursy będą wykonywane co 30 minut.
  • Na linii 119 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Zakres funkcjonowania linii 125 zostanie ograniczony do godzin wczesnoporannych i późnowieczornych.
  • Na linii 133 całotygodniowo ostatnie dwie pary kursów (po godz. 22) zamiast do Dworca Morskiego zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Linie 145 i 153 nie będą funkcjonować w niedziele i święta.
  • W związku z przedłużeniem linii 32 do Małego Kacka, trasa linii 152 zostanie skrócona do relacji Oksywie Dickmana - Węzeł Franciszki Cegielskiej.
  • Na linii 252 zostanie zmniejszona liczba kursów.
  • Na liniach nocnych wprowadzona zostanie przerwa w funkcjonowaniu we wszystkie dni tygodnia w godz. 2-3:30.
  • Zlikwidowane zostaną linie: W, 20, 21, 30, 34, 163, 182, 196 i 320 oraz sezonowe G i 309.

Dlaczego wprowadzono cięcia?



Władze Gdyni tłumaczą, że przebudowa oferty przewozowej ZKM to reakcja na kryzys. Podkreślają, że wydatki na komunikację miejską wzrosły ze 166 mln zł do 181 mln zł w tegorocznym budżecie.

Tyle że - jak dodają - kilkunasto-, a nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty podstawowych kosztów, takich jak wynagrodzenia, ceny paliw, energii elektrycznej, eksploatacji pojazdów czy zewnętrznych usług spowodowały, że trzeba ograniczać funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdyni.

- W tym roku niemałym trudem zwiększyliśmy budżet na komunikację miejską o kilkanaście milionów złotych, by sprostać kluczowym kosztom, ale odbije się to i tak na liczbie wykonanych przejazdów. Po prostu nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszty - wyjaśniała wprowadzenie cięć Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (445) 10 zablokowanych

  • Likwidują linie żeby zaoszczędzić kasę na Openera w przyszłym roku. (1)

    Albo jakiś triathlon albo inne zawody.

    • 11 0

    • Na guczi

      Wadżajn piłkarskich Arki Gdynia

      • 0 0

  • Zabrakło kasy trzeba wziąć się za oszczędności (11)

    • 47 5

    • Koniec z tanim (a właściwie bardzo kosztownym) populizmem. (8)

      Wiadomo, że komunikacja miejska jest zawsze deficytowa, ale ten deficyt może być mniejszy lub większy. Trzeba natychmiast skończyć z tak zwanymi darmowymi przejazdami dla młodzieży szkolnej i dla osób 70+ (lub przynajmniej podnieść tę granicę do co najmniej 75 lat). Nikt mi nie wmówi, że w dobie 500+, trzynastek, czternastek, rodziców czy seniorów nie będzie stać na kupno biletu miesięcznego w cenie powiedzmy 30-35 złotych. Komunikacja miejska w miastach wielkości Gdyni jest niezbędna, musi funkcjonować, służy właściwie wszystkim - także tym, którzy na co dzień jeżdżą samochodem. Tym czasem żałosna walka o głosy wyborców doprowadziła do tego, że ci, którzy bez komunikacji miejskiej obyć się nie mogą, nie płacą, a ciężar utrzymania ZKM spada na UM oraz frajerstwo w wieku produkcyjnym.

      • 5 6

      • (1)

        To oburzające ze seniorzy którzy jeżdżą chmarami nie płaca nic za bilety. Tez uważam ze od 80 kat wzwyż !!!

        • 0 2

        • Urzędnik um?

          • 0 0

      • Nie ma sensu podnoszenie granicy dla uprawnionych do bezpłatnych do 75, bo teraz ludzie umierają przed 70. (4)

        • 4 3

        • Zieeeew... (3)

          https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Mieszkancy-Gdyni-i-Sopotu-zyja-najdluzej-n174722.html

          • 2 2

          • Dawno i nieprawda.

            • 0 0

          • Ale to się skończy

            Wystarczy odwiedzi' Onkologię w Redłowie i zobaczyć morze młodych kobiet z rakiem piersi.

            • 2 0

          • To znaczy, że w innych gminach jeszcze krócej?

            • 0 0

      • Bilet miesięczny 30-35 zł?

        • 0 0

    • Ale nie kosztem mieszkańców płacących podatki!!! Dopiero co namawiali żeby płacić podatki w Gdyni i Sopocie!!!

      • 1 0

    • I kredyt też.

      • 0 0

  • Likwidacja aż 11 linii autobusowych i trolejbusowych (4)

    Oprócz likwidacji linii ZKM Gdynia po raz kolejny drastyczne tnie kursy. Mamy przecież 3 miejskie spółki komunikacji miejskiej i tym samym trzeba utrzymać 3 prezesów 3 sekretarki i multum urzędników, które miały że sobą konkurować.

    • 146 0

    • Właśnie, niech Gdynia się pochwali ile zatrudnia urzędników (1)

      oraz ile to kosztuje

      • 17 0

      • Ile kosztują puste kursy z hasłami o maskach i solidarności?

        • 0 0

    • Oszczędności to jeden powód likwidacji tyłu linii a drugi to braki kadrowe wśród kierowców. Wielu odeszło z pracy w komunikacji przez słabe zarobki.

      • 4 0

    • Nad analizami chyba czuwał sam Stępa

      Z tradycyjnie rozwiązaną sznurówką lider w dziedzinie rozwoju komunikacyjnego

      • 14 1

  • (2)

    Miasto i tak zrobi co chce.Proponuję włodarzom zlikilwidować całkowicie komunikację miejską,problem rozwiązany.

    • 105 1

    • I zamknąć miasto. Bo już pora (1)

      Nikt w historii tego młodego miasta nie wykończył go jak obecna ekipa. Jest brudne, biedne, z panoszącymi się ludźmi mieszkającymi od niedawna jak nie z liczacego 4000 Janowca Wielkopolskiego, to z Polanicy o innej niz pomorska mentalności.
      Jakby ktoś się uwziął, by je zniszczyć.

      • 3 0

      • Różnica w "mentalności". Ciekawe.

        • 0 0

  • Komunikacja w Gdyni (14)

    Jeżeli władze miasta zlikwidują linie 23 do kaczych buków to zostanie tylko linia R z ul Rdestowej do śródmieścia .Już teraz trzeba jeździć z przesiadkami z siatami starsze osoby nie pojadą rowerem

    • 238 7

    • od Dąbrowy 23 i tak jechał pusty (7)

      • 2 28

      • (1)

        Nie zauważyłem, zależy o której godzinie. A na Dąbrowę też puste!?

        • 5 0

        • Wyleczymy się z jeżdżenia.

          • 0 0

      • Ale...

        Ok, ale są jeszcze Karwiny, Wielki Kack...skierowanie "23" na Strzelców pozbawi mieszkańców tych dzielnic kolejnego połączenia.
        Swego czasu ograniczono kursy "27", zmniejszono częstotliwość "23", "24"...
        Co raz "lepiej"

        • 7 0

      • A teraz całą trasę będzie jechał pusty. (2)

        Wiadomo, lżejszy trajtek to mniejsze zużycie prądu. To takie ekologiczne.

        • 22 0

        • Bez trajtka jeszcze bardziej ekologicznie.

          • 4 1

        • I pyk

          Powie się że nierentowny i kolejna linia do likwidacji

          • 18 1

      • Od strzelców będzie pełny?

        • 24 0

    • (3)

      Jeszcze 27.

      • 4 15

      • nie jedzie do centrum (2)

        • 33 2

        • jedzie (1)

          • 3 15

          • Nie jedzie, nawet nie przejeżdża przez dzielnicę Śródmieście tylko Dzl i od razu na Grabówek co prawda z przystanku Węzeł Cegielskiej albo Morska Dworzec można sobie dojść na piechotę gdzie tam się chce w okolicach Centrum no ale jednak to nie 23, 24

            • 11 0

    • Teraz nawet 100 latki jeżdżą rowerem.

      • 2 15

    • myślisz, że to obchodzi władze miasta? Oni jeżdżą limuzynami z kierowcą

      • 48 0

  • Linia W i 34 (2)

    Dosyć że ludzie już tam nie mają sklepów bo tescco sprzedane na osiedle to jak jeszcze zabiorą autobusy to jak mają zakupy robić nie popieram tego pozatym też jeżdżą do pracy i dzieci do szkół

    • 13 0

    • W (1)

      W to przede wszystkim jedyny bezpośredni dojazd dla pacjentów do dwóch szpitali w Gdyni! Władze miasta nie mają ani serca, ani przyzwoitości... Szukają oszczędności na chorych ludziach. WSTYD!!!

      • 2 0

      • Bez przesady z tym szpitalem

        Ile razy każdy mieszkaniec tamtych okolic jeżdzi do szpitala? 4 razy w tygodniu?

        • 0 1

  • Zlikwidować arogancję władz miasta!!!

    Kiedy Gdynianie się obudzą i na taczkach wywiozą szczurka i jego ekipę?

    • 0 0

  • Pani Gruszecka-Spychała pociągnęła sobie 23 pod blok na Strzelców i spoko (1)

    • 26 1

    • To słup siwego. Dostała to w nagrodę

      • 0 0

  • Tragedia.... (3)

    Jestem mieszkańcem Gdyni od urodzenia, 50 lat... Linie np 21, 30, 182 były od zawsze jak pamiętam, a teraz chcą je zlikwidować...To są historyczne numery...

    • 64 0

    • Po co nam historia? Teraz patrzymy w przyszłość. (1)

      • 0 11

      • tak. o ktorej odjezdza 34?

        • 0 0

    • Tych historycznych lini nie ma kto prowadzić. Pasażerowie za kierownicą nie siądą.

      • 0 0

  • I jeszcze ma być podwyżka cen biletów (2)

    Nie zapominajmy o tym

    • 140 0

    • Wybory nadchodzą

      Spotkamy się przy urnach

      • 1 0

    • Dokladnie caly czas niszcza komunikacje

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane