• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Raport o bezpieczeństwie gdyńskich dróg

Maciej Chmielarz, Automobilklub Morski
17 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najwięcej zmian proponowanych przez autorów raportu dotyczy Węzła Wzgórze. Najwięcej zmian proponowanych przez autorów raportu dotyczy Węzła Wzgórze.

Raport o bezpieczeństwie na gdyńskich drogach przygotowali członkowie Automobilklubu Morskiego. Jego celem, jak mówią, na być zwrócenie uwagi na problem bezpieczeństwa oraz zaproszenie do dyskusji gdyńskich kierowców. Prezentujemy jego skróconą treść.



Czy na gdyńskich drogach jest bezpiecznie?

Raport to subiektywna ocena zjawisk występujących na drogach naszego miasta, które w naszym przekonaniu należałoby zmienić, by poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Nie chcemy, żeby lista była zamknięta, dlatego w przyszłości zamierzamy publikować kolejne takie dokumenty. Automobilklub ma zapisaną w statucie organizacji również poprawę bezpieczeństwa.

Stowarzyszenie zajmuje się nie tylko sportami motorowymi, ale także krzewieniem kultury motoryzacyjnej i oddziaływaniem na rzecz poprawy bezpieczeństwa. Czasem wystarczą drobne, kosmetyczne zmiany, by jeździło się bez ryzyka wystąpienia kolizji.

Liczymy na kolejne uwagi, tym razem od kierowców, poruszających się po Gdyni samochodem, które mogłyby zostać zaprezentowane w kolejnych odsłonach raportu.

Zobacz także: Na tych przejściach łatwo o wypadek

Niebezpieczne miejsca w Gdyni


Skrzyżowanie ulic Legionów i Reja zobacz na mapie Gdyni

Problemem jest łamanie zakazu zatrzymywania się, który jest na odcinku 100 metrów. Kierowcy zatrzymują się pod piekarnią, czym stwarzają zagrożenie dla przechodzących przez przejście z ulicy Reja w ul. Syrokomli. Kłopot mógłby zostać rozwiązany przez zwiększenie liczby patroli Policji i Straży Miejskiej w tym rejonie, pilnujących, czy zakaz zatrzymywania się nie jest łamany.

Skrzyżowanie al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni

Tu wyobraźni brakuje przede wszystkim kierowcom, którzy nie zajmują odpowiedniego pasa przy skrzyżowaniu pod Urzędem Miasta, "jeżdżąc na pamięć". Efekt? Przejeżdżanie przez pasy ruchu bez zachowania ostrożności i nieustępowanie pierwszeństwa. Warto byłoby, żeby kierujący zwrócili uwagę na znaki na skrzyżowaniu.

Ulica Jana z Kolna na wysokości hali targowej zobacz na mapie Gdyni

Miejsce niebezpieczne z powodu wtargnięć pieszych na jezdnię, często wprost pod koła nadjeżdżających samochodów lub autobusów. Co ciekawe, piesi mają prawo w tym miejscu przekraczać jezdnię, ponieważ do najbliższego przejścia jest ponad 100 metrów. Sygnalizacja świetlna z przyciskiem i wyznaczenie przejścia dla pieszych to jedyne rozwiązanie mogące realnie poprawić bezpieczeństwo.

Węzeł drogowy na Chwarznie zobacz na mapie Gdyni

Potrzebna jest zmiana oznakowania poziomego na linię ciągłą, na długości ok. 50 metrów, tak by kierowcy mogli bezpiecznie, przy zjeździe z obwodnicy od strony Gdańska w kierunku centrum Gdyni, zająć prawy pas ruchu, przy zapalonej zielonej strzałce.

Zjazd z Drogi Gdyńskiej od strony Redłowa zobacz na mapie Gdyni

To droga jednokierunkowa, nie ma wyznaczonych pasów ruchu, wyprzedzanie z prawej strony nie jest dozwolone, a mimo to nagminne. Kierowcy powinni zachowywać się z większą kulturą prowadzenia pojazdów, zwracając uwagę na przepisy ruchu drogowego.

Zjazd z Drogi Gdyńskiej od strony ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdyni

Problem wynika ze złego ustawienia sygnalizatorów świetlnych wraz z linią zatrzymania pod wiaduktami kolejowymi. Widoczna zbyt późno sygnalizacja zmniejsza szansę na bezpieczne zatrzymanie auta. Propozycja? Wystarczyłoby cofnąć sygnalizację świetlną o kilkanaście metrów - tak by prawy sygnalizator był widoczny z daleka.

Skrzyżowanie ul. Kieleckiej i Drogi Gdyńskiej zobacz na mapie Gdyni

Kierowcy jadący ul. Kielecką zatrzymują się na różnych pasach. Po ruszeniu na skrzyżowaniu zmieniają pasy, co powoduje wystąpienie ryzyka kolizji. Każdy z dwóch odcinków do skrętu w prawo powinien być przeznaczony do konkretnego kierunku jazdy. Skrajny prawy do CH Wzgórze i w Drogę Gdyńską, drugi natomiast do jazdy w stronę centrum Gdyni.
Maciej Chmielarz, Automobilklub Morski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (63) 2 zablokowane

  • (2)

    Skrzyżowanie Chylońska Starogardzka.Nobel dla geniusza który je zaprojektował i zatwierdził. Niech skręci w lewo wyjeżdżając ze Starogardzkiej. Przesadziłem z tym Noblem to po prosty matoł do kwadratu.

    • 1 0

    • A z lustra umiesz korzystac?

      Wyjezdzajac ze starogradzkiej masz lustro. Ci co umieja z nigo korzystac nie maja wiekszych problemow. Jezdze tam codziennie, ale jakos glosno nie musze narzekac.

      • 0 0

    • popieram

      dlatego tam nie lubię wyjeżdżać wolę to zrobić od leszczynek na swiatłach, na starogardzkiej w lewo nic nie widać a lustro jeszcze bardziej myli

      • 0 0

  • Sytuacja na zdjęciu (4)

    Niech ktoś wyjaśni jak prawidłowo jechać w miejscu przedstawionym na zdjęciu do artykułu;
    1. Jednokierunkowa nie wyprzedzamy z prawej strony.
    2. Wg. mnie w tym miejscu należy ustawić się do prawej krawędzi.

    • 2 0

    • co do zdjęcia

      to zależy czy chcesz jechac w prawo czy w lewo, tam jest dwupasmówka. ale linie mogły by się przydać i lepiej pokazać kierunek jazdy

      • 0 0

    • (2)

      Wygląda jakby miejsca było na 2 pasy (i tak zwykle stają kierowcy).
      Potem się okazuje że jest tylko 1, a do tego rozgraniczony linią ciągłą.
      W praktyce kierowcy z lewego pasa po prostu olewają tę linię.
      Jest to oczywiście wbrew przepisom, ale więcej aut przejedzie na zmianie świateł.

      • 4 1

      • (1)

        tym bardziej, że jedni jadą w lewo a drudzy wprawo

        • 1 0

        • starczyło by namalować jedną linie koloru białego :) rodzielającą,

          na lewym pasie strzałeczkę w lewo, na prawym pasie strzałeczkę w prawo, 3 malunki a ileż prościej

          • 0 0

  • (2)

    Jana z Kolna to jedna wielka kpina... Najbardziej niszcza staruszki o lasce, ktore przeprawiaja się z hali na przystanki i odwrotnie. Z drugiej strony - czemu się dziwic. Gdzie jakies swiatla?! Sama zwykle przychodze z drugiej strony, wiec przechodze na przejsciu blizej dworca - tego, ktore jest kolo zakretu na Estakade. Z kazdym razem mozna dostac tam zawalu serca. Pomijam predkosc aut, dla ktorych ta droga to już 70km na h...

    • 5 1

    • (1)

      tak tak światła by staruszki mogły sobie na czerwonym latać bo autobus jedzie nie ośmieszaj się tymi bredniami żadne przejście i żadne światła nic tu nie zmienią a to dlatego że ludzie i tak bardziej od bezpieczeństwa interesują się tym czy zdążą na swój autobus kiedy widzą że jedzie dostają klapek na oczach i żadne światła gdzie będzie trzeba czekać po 3 minuty na przejście nic nie zmienią.Nie każdy będzie miał ochotę tyle stać i dreptać nie wiem ile do przejścia

      • 2 1

      • ale dla części ludzi to będzie różnica. zresztą tak samo jak kierowcy mają głęboko gdzieś przejście, które jest kawałek dalej... rozmawiał głupi z głupszym. i tu i tu jest niebezpiecznie przechodzić. jak można na przejściu bać się wychylić nogę?!

        co do świateł to większość rozwiązań w Gdyni jest debilna. najlepsze są te przy jana z kolna i placu kaszubskim.

        niestety przyszło mi już w życiu mieszkać w Sopocie, Gdańsku i Gdyni i w Gdyni światła / przejścia / ruch jest najbardziej upierdliwy...

        • 0 0

  • A jak ma być bezpiecznie (1)

    Skoro metr za tobą na drodze siedzi taki debil bez wyobraźni.

    • 1 1

    • robisz delikatne hamowanko w najbardziej nieoczekiwanym momencie i juz koles za tobą siedzi na własnym gów*ie

      • 0 0

  • Mieszkałem w Gdańsku, a teraz przeprowadziłem sie do Gdyni (5)

    W Gdyni jeździ się normalnie. Nie ma tu takich skrzyżowań jak np. na Chełmie, na Zaspie czy na Morenie, gdzie nie wiesz z której strony spodziewać sie na skrzyżowaniu samochodu.

    • 43 25

    • lagard - wyprowdziłeś sie na wies to masz problem z głowy, ciekawe kto ci dał prawo jazdy

      nie wiedziełame ze na Chełmie jest jakieś problematyczne skrzyżowanie! buhahaha

      • 1 3

    • Jak się ma intelekt na poziomie ameby (3)

      to żadne miasto nie pomoże. Są w Gdańsku ciężkie skrzyżowania, ale nie w tych lokalizacjach co wymieniłeś więc domyślam się, że jesteś gdyńskim napinaczem.

      • 15 33

      • jak ktos nie uzywa mozgu to tak jest ze to jemu sprawia problemy

        • 3 0

      • chłopie weź mi lepiej powiedz jak wy tam w Gdańsku robicie

        4 poziomowe skrzyżowania, które na dodatek są KOLIZYJNE?! No słucham, bo to jest naprawdę osiągnięcie na skalę światową.

        • 10 4

      • od razu nie po twojej myśli to gdyński napinacz... heh, a potem wypisuje taki maślak o kompleksach :-)

        • 17 8

  • Pieszy w Gdyni nie ma żadnych praw. (1)

    Lobby samochodowe wciąż trwa a władze cały czas utrudniają poruszanie się pieszym po mieście. Budowane są kolejne kładki, zamykane na Estakadzie chodniki itd.

    • 25 11

    • aha

      nikt nie kaze chodzic... siedz w domu

      • 0 3

  • Jakim bezpieczeństwie. Przeciez go prawie wcale nie ma.

    Do tego dodam że by było bezpiecznie to kierowcy jeszcze do tego muszą nauczyć się jeżdzić i pozbyc się agresji.

    • 0 1

  • buhahah

    co za parodia to ma byc raport ?
    ukazane problemy typu "Kierowcy powinni zachowywać się z większą kulturą prowadzenia pojazdów, zwracając uwagę na przepisy ruchu drogowego."
    i wnioski typu "Warto byłoby, żeby kierujący zwrócili uwagę na znaki na skrzyżowaniu." są na poziomie podstawówki"

    stwierdzenia, że jest niebezpiecznie bo kierowcy łamia przepisy nie jest raportem.
    natomiast uwagi typu sygnalizace ustawić troche przed , bez rozpatrzenia warunków ???

    typowe wnioski ludzi co nie maja pojęcia o tym do czego sie zabierają!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 2

  • A Władka IV v 10 Lutego?! (6)

    Sam byłem świadkiem 3 wypadków.

    • 16 1

    • Ale, co chcesz tam zmienić? (5)

      Skrzyżowanie jest w porządku, przecież jest tam syglalizacja świetlna. Winę za kolizje ponoszą sami kierujący.

      • 7 3

      • Fotoradar

        Trzeba ustawić tam fotoradar na pewno dla jadących Władysława w dół.

        • 1 1

      • Caly ciąg Wiśniewskiego-Dworcowa-10 Lutego-Skwer jest do zmiany!

        Po kolei:
        Skwer Kościuszki i 10 Lutego na odcinku Świętojańska-Władysława IV: Zwęzić do 1x2 + lewoskręty (zyskane miejsce przeznaczyć dla pieszych i rowerzystów)

        10 Lutego na odcinku Władysława IV-3 Maja: W kierunku Chyloni tak jak teraz, w kierunku Skweru jeden pas plus lewoskręty (ruch "na wschód" powinien się odbywać ciągiem 10 Lutego-3 Maja-Armii Krajowej).

        + Modernizacja skrzyzowania 10 Lutego x Dworcowa

        Dworcowa - jeden pas w każdym kierunku (ale szerszy - żeby autobusy się mieściły w zakrętach)

        no i Plac Konstytucji - tu potrzeba wielkiego węzła przesiadkowego do autobusow

        • 2 0

      • Ale nie ma tam krzyży! (1)

        • 0 4

        • Mylisz się, przez pięć lat ktoś zapala znicze

          na przeciwko Centrum Kwiatkowskiego.

          • 2 0

      • Chodzi o to, że nie ma tego w artykule a powinno być. Myślę, że wieksza obecność POlicji

        mogłaby rozwiązać sprawę, szczególnie wypychających się na chama.

        • 2 2

  • Skrzyżowanie Kielecka -Witomińska

    Pomysłodawca i realizator na emeryturę. Małokacka przy Kościele zwężona jakimiś barierkami. O pomcstę do nieba wołają odznakowania skrzyżowań - kierowane wyłącznie do nadwzrocznych inaczej. Nie widać liter.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane