• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ratunek dla zabytkowej Bramy Nizinnej

Katarzyna Moritz
10 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Wąski przejazd w Bramie Nizinnej.
  • Wąski przejazd w Bramie Nizinnej.
  • Wąski przejazd w Bramie Nizinnej.
  • W zeszłym roku zdemontowano niszczejące oryginalne wrota w bramie.
  • W zeszłym roku zdemontowano niszczejące oryginalne wrota w bramie.


Pojawiła się nadzieja dla Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska. By zabytek nie ulegał degradacji coraz bardziej, a kierowcy mieli lepsze warunki drogowe, ma powstać tymczasowa ulica Nowa Mostowa.



Czy ulica Nowa Mostowa to dobre rozwiązanie?

Kierowcy już od dawna utyskują na wąski przejazd w pochodzącej z 1626 roku Bramie Nizinnej, łączącej Stare Przedmieście z Olszynką. Co gorsze, realizacja pierwotnych założeń związanych ze zmianą organizacji ruchu w tamtym miejscu miałaby nastąpić nie wcześniej niż za 10 - 15 lat, bo dopiero wtedy zaplanowano tam budowę Nowej Chmielnej.

Brama Nizinna jest obecnie jedyną z historycznych bram Gdańska, przez którą odbywa się regularny ruch drogowy i z roku na rok coraz gorzej to znosi. Z tego powodu w styczniu zeszłego roku zdjęto z bramy oryginalne wrota, bo z powodu błota i soli ich stan był coraz gorszy.

Czytaj też: Co się stanie z wrotami Bramy Nizinnej?

O tym, by przyspieszyć w tym miejscu zmianę organizacji ruchu, a tym samym odciążyć zabytek, gdańscy urzędnicy i radni dyskutowali m.in. w zeszłym roku na komisji Rewitalizacji Rady Miasta. Spotkali się tam przedstawiciele Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, miejskiego konserwatora zabytków, wydziału programów rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

- Choć na początku nie widziano możliwości finansowych na rozwiązanie problemu, ostatecznie w budżecie miasta znalazła się pozycja: budowa ulicy Nowej Mostowej. Dzięki temu Bramę Nizinną będzie można całkowicie wyłączyć z ruchu samochodowego. Jest to o tyle ważne, że gdy brama zacznie się rozpadać, to Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego każe ją zabezpieczyć stemplami, a to oznacza, że będą one musiały stanąć na środku przejazdu, co automatycznie oznacza, że nikt by tam nie mógł przejechać. To w zasadzie wyścig z czasem - podkreśla Dariusz Słodkowski, radny i przewodniczący komisji Rewitalizacji RM Gdańsk.

Na budowę tymczasowej ulicy Nowej Mostowej zobacz na mapie Gdańska, która biegłaby tuż obok bramy, po moście kolejowym i łączyła się z ulicą Kamienna Grodza, w budżecie miasta zabezpieczono wstępnie 700 tys. zł. Realizacja odbyłaby się na przełomie 2014 i 2015 roku. Jedynym problemem są uzgodnienia z PKP, bo miasto musi się porozumieć w sprawie terenów koło bramy kolejowej.

- Kondycja Bramy Nizinnej nie jest katastrofalna, ale budynek jest zabytkowy i wymaga należnej dbałości. Ruch, który się pod nią odbywa nie jest dobrym rozwiązaniem, nawet gdybyśmy użyli dodatkowych zabezpieczeń. Dlatego przerzucenie ciężkiego ruchu samochodowego na most kolejowy nas bardzo cieszy, przez wiele lat postulowaliśmy takie rozwiązania - podkreśla Adam Koperkiewicz, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, opiekujący się zabytkiem.

Muzeum obecnie cały czas monitoruje Bramę, także przy pomocy naukowców z Politechniki Gdańskiej. Gdy zniknie tam ruch samochodowy, obiekt miałby być zagospodarowany do innych celów. Jakich? Jedna z koncepcji jest taka, żeby stworzyć spójna koncepcję użytkowania np. z Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia i miastem.

Miejsca

Opinie (79) 2 zablokowane

  • niewiele osób wie...

    że na Bramie Nizinnej są unikatowe XVII wieczne podpisy Gdańszczan (takie kilkuset letnie graffiti). Polecam zajść i obejrzeć, zanim brama się rozpadnie. Gdańsk nie ratuje zabytków.

    • 7 0

  • Polityka prowadzona w sprawie kształtu miasta Gdańska jest skandaliczna

    od lat powojennych to miasto jest niszczone - kiedyś jako gniazdo hitlerowskie a obecnie jako kolebka solidarności - nawet nie chce mi się tego komentować - unikalne zabytki są niszczone i zostawiane same sobie - a nasze pieniądze kradnie się pod pozorem inwestowania w nierentowne molochy jak stadiony i centra-muzea.. smutek i żal!!!

    • 9 2

  • jasne (2)

    prowizorką cały prl stał,
    trzymajcie tak dalej towarzysze

    • 37 9

    • Na co czeka magistrat.

      Kiedy zdjęto tory z mostu kolejowego ? Natychmiast należało zrobić tam przejazd samochodowy

      • 1 0

    • Inne priorytety, niestety

      Towarzysze cały czas się zastanawiają, co zrobić z zabytkami z lat 1950 - tych, takich jak Dom Kultury w Nowym Porcie czy podobnym po PZPR w Pruszczu Gdańskim, bo to są właściwe zabytki. Jak pamiętam, to ta historyczna brama to tylko chyba w latach 1970 miała remont paru pomieszczeń a o nowej Chmielnej tylko się mówi od kilkudziesięciu lat.

      • 2 0

  • Przedziwne (7)

    Na ECS kasa się znalazła, na taki zabytek już nie.
    Ciekawi mnie też czemu teren w okolicach Mostowej, Orunii Równej jest niezabudowywany. Do centrum rzut beretem a tam takie zadupie.

    • 162 6

    • Poczytaj popytaj i dopiero zadawaj pytania

      Koledzy pisali już o Czerwonym Moście a ja dodam - wody gruntowe.
      Z ich powodów na całej Olszynce i okolicach wyklucza się nowa mieszkaniówkę.

      • 2 0

    • Bo w ECS będą etaty dla siostrzeńców (1)

      a przy tym zabytku nikogo nie zatrudnią.

      • 40 5

      • I teściowej.....

        • 6 0

    • Bo tam ma być od 40 lat węzeł Czerwony Most (2)

      poczytaj sobie, w internecie pełno o tym

      • 5 5

      • ma być, zaprmojektowany w latach pięćdziesiątych (1)

        Ogólnie to paranoja z tym węzłem Czerwony Most, mogliby Chmielną wyremontować, przedłużyć po terenach placu dworcowego i śladem mostu kolejowego puścić w kierunku Sandomierskiej, gdzie jest przejazd do Traktu Św. Wojciecha. I nie chodzi o jakąś dwupasmówkę bezkolizyjną, ale normalną drogę miejską, z chodnikiem, pasem rowerowym, oświetleniem i skrzyżowaniami - odrazu znaleźliby się chętni deweloperzy na wybudowanie na Oruni Równej mieszkań.

        • 14 2

        • A sprawdziłeś plany? Bo taki, jak napisałeś, jest właśnie plan zabudowy tamtych okolic, razem z Czerwonym Mostem.

          • 2 1

    • Głównie przez guaniany dojazd pięćsetletnią bramą

      • 0 3

  • zburzyć (2)

    bramę, po co to szkaradztwo...

    • 2 25

    • goń się prostaku....!!!!!!!!!! (1)

      • 5 1

      • to jest prowokacja...

        "By zabytek nie ulegał degradacji coraz bardziej" - łaska czy co?

        • 2 0

  • ktoś

    Dobry pomysł i jeszcze ul.Pod Zrębem ,Dolna Brama,Mostowa do remontu.Bo to są nieładne wizytówki Gdańska.

    • 6 0

  • %%% (1)

    Najwiecej to tam autobusy o ciężarowe niszczą

    • 25 5

    • Ciężarowe powiadasz? A ja Tobie na to, że od kiedy stoi jak byk zakaz dla aut ciężarowych i od kiedy Policja regularnie wyłapuje szoferów nie stosujących się do znaków, to ani jednej nie zauważyłem.

      • 3 0

  • Bezsensu

    Zamiast dobijac jeden zabytek dobijmy drugi brawo!!!!

    • 2 1

  • Kula i ogień

    Wziąć kule i zrówać Ja z ziemia

    • 0 6

  • (1)

    Tak właśnie konserwator dba o zabytki.

    • 21 0

    • dba...ale swój swój stołek ...jak więkrzośc..!!! smutne...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane