• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rębiechowo: ostatnie starcie z efektem OLT Express

Michał Stąporek
8 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Trudno jest porównywać dzisiejszą liczbę pasażerów obsługiwanych na lotnisku w Rębiechowie... Trudno jest porównywać dzisiejszą liczbę pasażerów obsługiwanych na lotnisku w Rębiechowie...

Choć linie OLT Express latały w ubiegłym roku z Rębiechowa tylko do 25 lipca, to i tak przewiozły tak wielu pasażerów, że tegoroczny lipiec przy tamtym okresie wygląda blado.



... z okresem, w którym OLT kusił cenami za 99 zł na loty po całej Polsce. ... z okresem, w którym OLT kusił cenami za 99 zł na loty po całej Polsce.
Zarządzający lotniskiem w Rębiechowie mają problem. O ile przez ostatnie lata notowali wyłącznie wzrosty liczby odprawionych pasażerów i wykonanych operacji lotniczych, to w tym roku sytuacja wygląda zgoła inaczej. Już kolejny miesiąc z rzędu liczba pasażerów spada, jeśli ją porównać do analogicznego okresu w roku 2012.

Czy coś złego stało się w Rębiechowie? Nic z tych rzeczy. Po prostu żadne zestawienie nie wygląda dobrze, jeśli się je porówna z okresem, w którym działały linie OLT Express.

Przypomnijmy: marka OLT Express pojawiła się na polskim rynku zimą 2012 roku. W lutym ogłosiła, że od kwietnia uruchamia z Trójmiasta loty do Warszawy, Krakowa, Łodzi, Poznania, Wrocławia, Katowic, Szczecina i Rzeszowa, a bilety na te połączenia można będzie kupić już od 99 zł.

Czy w tym roku korzystałeś z lotniska w Rębiechowie?

Jaki był efekt? Lawinowy wzrost przewozów do i z Trójmiasta. W kwietniu 2012 roku Rębiechowo obsłużyło ok. 244 tys. pasażerów, czyli o ponad 25 proc. więcej niż rok wcześniej. W maju odnotowało wzrost do 294 tys. pasażerów. Z kolei w czerwcu przez Rębiechowo przewinęło się 348 tys. pasażerów, co było rekordem Polski dla lotniska regionalnego. Za ten wzrost odpowiadało zarówno OLT, jak i Euro 2012. W lipcu udało się jeszcze obsłużyć 335 tys. pasażerów.

Manna z nieba skończyła się wraz z zakończeniem działalności przez OLT 26 lipca 2012 roku.

Ale statystyki pozostały, dlatego tegoroczne 293 tys. pasażerów w Rębiechowie musi wyglądać blado na tle dokonań z ubiegłego roku, bo oznacza spadek o 12,8 proc. rok do roku. Choć porównanie z lipcem 2011 roku, kiedy obsłużono 268 tysięcy pasażerów, wygląda już znacznie lepiej.

Także porównując pierwsze siedem miesięcy 2013 i 2012 roku, liczba obsłużonych w tym roku pasażerów obniżyła się o 6,3 proc. i wyniosła 1,6 mln.

- Spadki wartości ruchu lotniczego z okresu kwiecień-lipiec w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku niemal do znudzenia tłumaczone były przez nas tzw. efektem OLT oraz organizacją Euro 2012. Ale podsumowując dane za miesiąc lipiec wspominamy działalność linii OLT po raz ostatni - przypomina Tomasz Kloskowski.

Jego zdaniem to dopiero kolejne miesiące, jakie pozostają do końca 2013 roku, pokażą faktyczną kondycję ruchową naszego regionu i samego Portu Lotniczego Gdańsk.

- Biorąc pod uwagę wyniki za pierwsze miesiące tego roku, nieobarczone jeszcze nienaturalnie wysokim ubiegłorocznym wskaźnikiem bazowym oraz obserwując rozwój pomorskiego rynku przewozów lotniczych, jestem przekonany, że będzie dobrze. Niemniej należy jednak zwrócić uwagę, że widoczne jest ogólne osłabienie rynku lotniczego i związane z nim spadki ruchu na niemal wszystkich lotniskach w naszym kraju - argumentuje Kloskowski.

Tego lata z lotniska w Rębiechowie można dolecieć do Berlina (Airberlin), Amsterdamu, Dubrownika, Krakowa, Lublina, Splitu, Wrocławia, Zadaru (Eurolot), Frankfurtu, Warszawy (LOT), Frankfurtu, Monachium (Lufthansa), Oslo (Norwegian, SAS), Zielonej Góry (Sprint Air), Birmingham, Bristolu, Cork, Dublina, Edynburga, Girony, Leeds Bradford, Londyn Stansted, Manchesteru, Oslo Rygge (Ryanair), Kopenhagi (SAS), Alesund, Barcelony, Bergen, Doncaster-Sheffield, Dortmundu, Eindhoven, Glasgow-Prestwick, Goteborga, Hamburga-Lubeki, Haugesund, Kolonii/Bonn, Kristiansand, Liverpoolu, Londynu Luton, Malme-Sturup, Mediolanu-Bergamo, Rzymu, Oslo Torp, Paryża-Beauvais, Stavanger, Sztokholmu-Skavsta, Trondheim oraz Turku (WizzAir).

Miejsca

Opinie (217) 4 zablokowane

  • Pytanie do klientów OLT (07/2012) (1)

    Witam,

    co tam u Was słychać ? Jak humory ?

    • 3 1

    • Siły nieczyste......

      • 0 0

  • A tu jeszcze Gdynia uruchomi swoje lotnisko (4)

    a Sopot i Kartuzy zaczynają budowe swoich .

    • 34 0

    • Po gaciach leci na samą myśl że może być konkurencja (2)

      • 1 1

      • Konkurencja panstwowych lotnisk!?! (1)

        Gdynia za ta kase powinna budowac porzadny terminal do obslugi promow, ewentualnie naprawde fajne oceanarium ( a nie obecna pzpr-owsk bieda). Pozarym w konkurujac z rebiechowem nie ma najmniejszych szans, nawet jakby szczurek s**** kasa :)

        • 2 0

        • Skoro nie ma szans to co się wasz wuc Budyń tak przejmuje

          tylko Gdynia-to Gdynia-tamto... Jak taki przejmujący
          to się niech pochyli nad lotniskiem w Radomiu albo
          Lublinie (przykładowo)

          A może jednak sr@ w g@cie?

          • 0 0

    • Sopot??

      Sopot i lotnisko??? chyba z pontonow i kajakow na srodku zatoki! :D

      • 0 2

  • a i tak Modlin przebija wszystko (1)

    w Gdansku chociaz widac jakis ruch a w Modlinie? :D inwestycja zycia :D zeby wejsc w tylek tanim liniom.

    • 0 0

    • taaa w 3miasto nie mają wyboru więc są lepsi od Modlina

      jak myślisz czemu Budyń torpeduje otwarcie lotnisko w Gdyni?

      • 0 0

  • .. jak to blado???, a przeciez ponoc działa efekt Ełuro

    ..Gdańsk to najbrudniejsza wiocha w Polsce!!!
    nawet na czas jarmarku nie zamiataja ulic!!!!

    • 1 0

  • Józef Bąk tłumaczy się ze słabych wyników ?

    jw

    • 2 0

  • nie ma juska bonka nie ma słupków

    • 0 0

  • LATAJ DO ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, (1)

    DLACZEGO NOE MA WIEKSZEJ OFERTY.ZEBY WUJECHAC TRZEBA LECIC DO WARSZAWY,,,,,,,,,,,,,,COS SIE DZIALO OTL EXPRESS ALE ZNUISZCZYC ............

    • 2 3

    • jak piszesz durniu

      • 0 0

  • OLT a Lot (1)

    Nie rozumiem dlaczego z budżetu Państwa mamy dopłacać kolejne miliony na ratowanie LOT - mimo że konkurencje OLT na życzenie lot wykończyliśmy.
    -
    Czy nie lepiej były żeby Skarb Państwa przejął Amber spłacił długi i potem OLT przejął plajtujący LOT.
    A tak za pięć lat nie będzie Amber, Lot, OLT a ni pieniędzy a dłgi zostaną

    • 8 4

    • no nie wlasnie

      bo Amber i OLT kuly kogos w oczy, ze ktos w tym kraju potrafi zrobic biznes a do tego nie placi haraczu komu trzeba. Takich biznesmenow sie elminuje. Mysle, ze prezes Amber powinien wydac ksiazke i opisac jak bylo, bo nikt nie pozna nigdy prawdy a jego zawsze beda mieli za zlodzieja.

      • 1 1

  • a czy naprawde tak cięzko innym przewożnikom zrobić takie same ceny biletów, np. po 100 zł (38)

    gdyby sprzedawać takie bilety, to samoloty znów miałyby pełne obłożenie. Ale oni mają jakąś dziwną politykę, wolą sprzedać 1/4 mniej biletów ale za to droższych

    • 143 27

    • (11)

      LOT ma teraz tanie polaczenia krajowe, niestety tylko do warszawy z wielkich miast, jakby zrobili lot z Gdanska do Krakowa badz Wroclawia to za 120 zl nawet ludzie by polecieli bo to szybciej a cenowo tak samo niz pkp

      • 26 8

      • buhahahahahh lot ma tanie połączenia?!? 200-300zł do warszawy to BANDYCKA cena, bo powiedzieć że to drogo to za mało! (8)

        • 37 13

        • do wawy ceny powinny byc 100 do 200 zlotych (7)

          150 - 300 - przy czym sporo biletów 150 - 200
          a pendolino po 100 - 150 to by mialo sens

          • 13 2

          • (5)

            koszt przewiezienia jednego pasażera na trasie WAW-GDN to 160-180 zł w zaleznosci od typu samolotu (nie zawiera to w sobie kosztów administracji, leasingu maszyn czy zysku) - sam koszt odprawy jednego pasażera na Okeciu to 60zł/osoba. To tyle jeśli chodzi o koszty i cene "jaka powinna być"
            Low-csoty to inny biznes - dla nich wpływy z biletów to nie jest podstawa, wystarczy zajrzeć do raportow Ryanair, sa publikowane bo to spółka giełdowa. Podstawa to dotacje samorządów (ładnie nazywane "reklama regionu", "reklama na stronie www" itp.), przychody ze zrodel "pozalotniczych" (np. do 50% wpływów z biletu autobusowego z Hahn do Frankfurtu), wszystkie opłaty dodatkowe (za bagaż, za płatność, sprzedaż na pokładzie)

            • 16 0

            • skoro w Ryanie potrafia sobie poradzic

              to dlaczego lot nie pojdzie w jego slady i nie zarabia na zrodlach poza lotniczych, bo dotacje panstowowe jak wiemy to ma i to spore!

              • 1 0

            • po co tłumaczyć i tak nie zrozumieją (3)

              ludzie myślą, że jak płacą za bilet 200PLN to te całe 200PLN trafia do rąk spółki. Podobnie jest z innymi rzeczami. Wszyscy widzą na jakie pieniądze jest wystawiona faktura ale nie chcą widzieć jaki procent to są poniesione koszty. Taka to jest mentalność szczególnie polaków.

              • 15 3

              • Jestem Polakiem (2)

                I proszę pisać o mnie "Polak", nie "polak". Mam gdzieś Twoje błędy językowe, ale proszę o szacunek.

                • 18 7

              • (1)

                Na szacunek trzeba sobie zapracować, my ciężko zapracowaliśmy, aby być 'polakami'.

                • 6 7

              • może ty (nie Ty), bo ja mam do siebie szacunek i niego wymagam

                • 4 6

          • krk

            tak w zeszłym roku eurolotem do krakowa i z powrotem 200 zł, a tym ..... szkoda gadać. Wtedy samolot był pełny, było taniej niż expresem ,który 9 godzin jedzie, a samolotem 1,15h.
            Fajnie było, marne to nasze lotnisko

            • 2 0

      • mala lekcja

        socjalizm brzmi dumnie- ale jakbys byl chociaz raz w zyciu w samolocie to wiedzialbys ze i tak jest b. mocne oblozenie a np do wawy, krakowa czy wroclawia czesto 100%. a na tym to polega ze skoro sie sprzedaje i ludzie lataja to nie obniza sie cen bo nie ma po co-no ale lepiej napisac bzdure a noz ktos uwierzy i bedzie psioczyl na zle linie lotnicze

        • 0 0

      • Za 1zł - 55zł masz bilet na polskiego busa z Gdańska do Warszawy

        Jeśli bilet na samolot byłby pomiędzy 50zł a 80zł to bym się skusił a tak to pozostaje transport lądowy.

        • 17 6

    • Średni samolot linii niskokosztowej zabiera na pokład około 180 pasażerów (14)

      Gdyby każdy zapłacił 100zł to by nie starczyło na paliwo np do Anglii.

      • 22 6

      • co ty bredzisz gimbusie?!? (13)

        Latam Wizzair do Hamburga (dalej niż do wawy) nigdy, powtarzam NIGDY nie zapłaciłem więcej niż 200zł, ale średnia cena moich wszystkich lotów to ok 100zł, zazwyczaj 60-90zł! To co??? Wizzair się opłaca latać 800 kilometrów do Hamburga za 100zł, a komuszemu lotowi nie opłaca się latać do warszawy 300 kilometrów, za 100zł?! Jeszcze jedno - taka cena to cena najniższa, jeżeli kupujesz dużym wyprzedzeniem, przecież to nie znaczy że 100% pasażerów kupi bilet do 100 złotych nieuku!

        • 26 19

        • chłopie obrażasz innych mówiąc że są gimbusami , a sam rozumujesz jak przedszkolak, no ale czego wymagać dziś od ludzi jeżeli ograniczają się tylko do czytania tytułów pseudoredaktorów na onet.pl

          • 1 0

        • . (4)

          Nie obrażaj go. Linie typu Wizzair czy Ryanair są dotowane przez samorządy, stąd taka niska cena. Gdyby 99 zł za lot z Gdańska do Krakowa było wystarczającą kwotą to OLT by nie upadł tak spektakularnie.

          • 18 6

          • ehhh następny gimbus... OLT upadł dlatego że były problemy z Amber Gold (3)

            to raz, a dwa - albo kłamiesz, albo jesteś przygłupem, ani Gdańsk ani Hamburg NIE DOTUJE WIZZAIR! To są realne ceny które przynoszą tej firmie zysk, z zastrzeżeniem że takie ceny są jak kupujesz z wyprzedzeniem, jak kupisz tydzień przed lotem to zapłacisz 200zł, a nawet czasem i ponad 400zł, wiec mi nie bełkocz że lot by tracił jak by sprzedawał bilety na całą Polskę za 99zł, ale np. z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem.

            • 11 12

            • ta... 67 mln zł dla Wizz i Ryana by latali...

              http:// www.pasazer .com/ in-13121-haracz,czy,reklama,doplaty,dla,linii .php

              w d byłeś, g widziałeś. Jak nie masz pojęcia o czym piszesz to milcz!

              • 2 0

            • Dobry dowcip - po pierwsze dostaja doplaty to raz, dwa to nie sa loty do Hamburga a Lubeki. Sprawdz prosze na czym zarabiaja tanie linie (polecam raport Ryana bo to spolka gieldowa) - cena biletu nie jest absolutna podstawa.
              I jeszcze jedno: np oplata za odprawienie pasazera przy locie W-wa - Gdansk to 60 zl, reszte kosztow tez mozesz sprawdzic - koszt lotu jednego pasazera W-wa - Gdansk to 160 -180 zl (w zaleznosci od typu samolotu) - to tylko koszt lotu, bez administracji, leasingu I oczywiscie zysku

              • 9 1

            • a ja słyszałaem że to Amber Gold upadł bo były problemy z OTL,

              • 0 8

        • @łykacze propagandy lotu (3)

          Chciałem się unieść i Cie zbluzgać, ale mam dobry nastrój i coś Ci wyjaśnię.

          1. Embraery, którymi LOT operuje do Warszawy biorą na pokład 80 i 112 pasażerów, spalają za to niewiele mniej niż A320, które latają do Hamburga zabierając 180 pasażerow.

          Za groszę w Polsce chciała już latać Air Polonia i OLT Express - wszyscy wiemy jak skończyli

          2. Do Warszawy jest bliżej niż do Hamburga, co przekłada się na niższy pułap lotu i wyższe spalanie.

          3. Na lotach krajowych niewiele osób lata z bagażem innym niż podręczny, z wyłączeniem tych, którzy przesiadają się w WAW. Mało kto również będzie przepłacał za jakieś płatne przekąski w trakcie krótkiego lotu.

          Wielokrotnie już przy okazji upadku OLT Express, przytaczano koszta przelotu 1 pasażera na trasie krajowej. Było to znacznie więcej niż 100zł.

          W modelu LCC, to że Ty płacisz 60zł oznacza, że ktoś płaci 200 lub 300, zależy kiedy zarezerwował bilet. Ludzie latają też z bagażem, za który płaci się czasami tyle co za bilet. Wreszcie samolotem leci dużo więcej osób, co przekłada się na zmniejszenie kosztu lotu na pasażera.

          Ty jak mniemam proponujesz stałą cenę biletu 100zł dla każdego pasażera. Powodzenia.

          • 10 2

          • (2)

            LOT lata na trasie Gdansk-Warszawa Dash'em który w przeliczeniu na pasażera zużywa ponad 1/3 mniej paliwa niż B738 czy A320 w low-costach - to jedna z rzeczy.
            low-costy mogą wchodzi bez problemu na linie krajowe (reguluje to prawo unijne) ale im się to nie oplaca dlatego ich nie ma w lotach krajowych, mało opłat dodatkowych , ktorki lot wiec mala sprzedaż na pokładzie, samorządy nie dopłaca...
            Tworca PolskiegoBusa chciał najpierw otworzyć tania linie lotnicza w Polsce...ale nijak się to nie spinało biznesowo

            • 7 0

            • Ale Dash zabiera na pokład tylko 78 pasażerow. (1)

              • 0 1

              • ale koszt na pasażera ma nizszy niż pelen A320 wiec to nic nie zmienia. Sama odprawa jednego pasażera w W-wie to 60 zł/osoba (typ samolotu oczywiście nie ma tu znaczenia)

                • 0 0

        • Wizzair ma dotacje od samorządów, stąd takie ceny biletów, a Wizzar nie chce latać GDN-WAW (2)

          • 4 4

          • kłamiesz wizzair nie ma dotacji ani z Gdańska ani z Hamburga, a lata - bo mu się to opłaca (1)

            • 4 5

            • prawda jest po środku

              OLT zarżnięto na zasadzie polskiego piekła
              czyli "top tego co wyłazi z kotła"
              ale ich ceny były rentowne!

              owszem, Wizz i Ryanair wymuszają dotacje i bywają dotowane przez samorządy, ale ich ceny są rentowne i bez tego, inaczej firmy te nie wyrosły by nagle na takie giganty, to są bardzo opłacalne przedsięwzięcia, a nie akcje charytatywne.

              Polska firma nie ma u nas szans, bo ją zgnoją. OLT (niezależnie od Amber Gold) zgnoili by i tak, jak Optimusa, i setki mniej medialnych firm. "Ukłąd zamknięty" jeśli już to jest obraz wyretuszowany i cukierkowy, bo rzeczywistość to jeszcze gorsze bagno, niestety.

              "Polski Bus" przetrwał tylko dlatego że to NIEpolski Bus i umie się obronić. Trzymam za nich kciuki, na pewno im nie zaszkodzi.

              Ryanair lata też na liniach krajowych, w UK, w Hiszpanii, we Włoszech, na odległości niekiedy mniejsze niż między Gdańskiem a Wawą, ceny ma równie niskie jak międzynarodowe i się im opłaca. W Polsce też chcieli ale im nie pozwalają.

              Polskie bagno, polskie piekło, niedasizm i zabawa w gnojonego
              działa też gdzie indziej, ale my jesteśmy w tym mistrzami świata, mamy to na co dzień, przywykliśmy i tylko się dziwimy, że wszyscy odważniejsi, nie tylko młodzi wykształceni, ale i po prostu desperaci, w tym także męty, spieprzają na potęgę, nie tylko do forsy, ale przede wszystkim do świeższego powietrza.

              Tez bym spieprzył, ale jestem za stary i nikt by mnie nie chciał

              • 24 2

    • Panowie i panie, nie znacie realnych kosztów, to może nie wyskakujcie z daleko idącymi wnioskami. Ja wiem, Polacy to eksperci w piłce nożnej, siatkówce, prawie, ekonomii ... Taki zdolny naród a g ma.

      • 3 1

    • tylko,że koszt lotu per pax jest wyższy niż 100zł, kto ma do tego dopłacać? (2)

      • 2 1

      • to proste mój ty tani Łotsonie: płacą ci, co płacą najwięcej. (1)

        Polski Bus jeździ z zyskiem
        część biletów sprzedaje poniżej kosztów
        a część powyżej. Czasem traci, ale zwykle zyskuje. A lot traci zawsze, bo wozi luft.

        • 4 1

        • "wozi Luft"? srednie obłożenie na trasie Gdansk-Warszawa to prawie 80%.
          Żeby była jasność w Europie wszystkie loty krajowe sa deficytowe, Lufthansa robi właśnie wielka reformę bo co roku traci ponad 100 mln Euro w lotach krajowych
          Ale tez sredni koszt na tej trasie to 160-180 zł w zaleznosci od typu samolotu (koszt samego lotu, bez całej części stalej typu administracja) wiec srednia cena biletu musi wynosic lekko ponad 200 zł aby miało to jakikolwiek sens

          • 1 0

    • Liczba chętnych na loty Gdańsk- Kraków (1)

      gdzie bilet kosztuje od 400zł w górę jest tak duża, że nie muszą obniżać cen. Tak to jest niestety gdy chętnych jest więcej niż miejsc. :/

      • 15 0

      • W sezonie to prawda, po sezonie ruch spada o ponad 40% - tak jest na wiekszosci tras

        • 2 0

    • Cena pokrywajaca tylko koszt lotu na trasie Gdansk - W-wa to 160-180 zl w zaleznosci od samolotu, nie obejmuje kosztow administracji, rat leasingowych I jakiegokolwiek zysku.
      Jak ktos pisze o Wizz I Ryan to radze nie zapominac na czym te linie zarabiaja (mozna sprawdzic np czytajac sprawozdanie Ryana bo to spolka gieldowa) - przede wszystkim oplaty inne (doplaty samorzadow, procent od biletow autobusowych z ich lotnisk do centrum miasta, wszystkie oplaty dodatkowe). I jeszcze jedno - czy Wizz kiedykolwiek mial zysk (danych nie publikuja, a wiele osob z branzy twierdzi ze nie)

      • 3 1

    • (1)

      Mniej pasażerów oznacza mniejsze zużycie paliwa ;) Więc koszty lotu rosną wraz z ilością pasażerów. Oczywiście nie liniowo. Jak leciałem prawie pustym samolotem, to jedyne miejsca jakie można było zająć były na wysokości skrzydeł - tył i dziób samolotu, najtrudniej poderwać przy starcie.

      • 2 4

      • 747 waży: B747-200 to jakieś 58 (pusty) i 115 do startu.
        Waga B747-300 to +/- 175 (pusty) i 375 do startu.
        Waga B747-400 to ok 180 (pusty) i 362-397 do startu
        Ergo waga nie jest znacząca

        • 6 0

    • ech ...

      Opłata za start i lądowanie to jakieś 80zł, chcesz lecieć za 20zł? ... Za 20zł to można TAXI na sąsiednią ulicę.

      • 12 4

    • rachunek będzie taki sam

      a mniej paliwa samolot spali i mniej będzie do sprzątania ;)

      • 31 3

  • mogli doplacic z panstwowych do OLT a nie do tego darmozjada LOTu

    woleli wyelminowac z rynku powaznego gracza zamiast nawiazac z nim wspolprace. Chociaz koles zalatuje gangsterka to ktory polski biznemen nie ma krzywych powiazan?
    A teraz Gdansk zostanie reliktem a rozbudowa terminala juz chyba nie wchodzi w gre.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane