• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rębiechowo: przetargi na rozbudowę wchodzą w decydującą fazę

Michał Brancewicz
29 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Za dwa lata lotnisko będzie prezentowało się jeszcze okazalej. Za dwa lata lotnisko będzie prezentowało się jeszcze okazalej.

W ciągu najbliższych tygodni poznamy najkorzystniejsze oferty na trzy najważniejsze przetargi, dotyczące rozbudowy Portu Lotniczego w Rębiechowie.



Warta pół miliarda złotych rozbudowa trójmiejskiego lotniska

Potwierdziły się deklaracje władz lotniska w Rębiechowie, o których pisaliśmy miesiąc temu. Jeszcze w październiku wysłano zaproszenia do konsorcjów, chcących rozbudować lotnisko.

Najprawdopodobniej najpierw poznamy wykonawcę drogi kołowania. Otwarcie kopert z ofertami na tę inwestycję nastąpi 12 listopada. O zlecenie ubiega się 12 firm i konsorcjów. Inwestycja zwiększy przepustowość portu lotniczego z 15 do 40 operacji na godzinę.

Następne w kolejce i chyba najbardziej oczekiwane będzie rozstrzygnięcie, dotyczące budowy nowego terminalu. O realizację tej inwestycji walczy 20 konsorcjów i firm, które do 20 listopada mogą składać swoje oferty.

Terminal 2 będzie miał przepustowość na poziomie ok. 4 mln pasażerów rocznie, co, w połączeniu z Terminalem 1, pozwoli odprawić ok. 6 mln pasażerów. Terminal został tak zaprojektowany, że będzie można go rozbudować w czterech kolejnych etapach.

Problem w tym, że specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ) została oprotestowana przez dwie firmy. To o tyle dziwne, że przedstawiciele portu lotniczego przekładali termin ogłoszenia przetargu, ponieważ bardzo długo pracowali nad SIWZ-em. Argumentowali, że za wszelką cenę chcą uniknąć ewentualnych protestów.

Ale szefostwo portu bagatelizuje protesty. - Zostaną rozstrzygnięte już w czwartek. Na dzień dzisiejszy nie ma zagrożenia, że spowoduje to przesunięcie harmonogramu przetargu - przekonuje Elżbieta Stangret, przewodnicząca komisji przetargowej.

4 grudnia poznamy zwycięzcę przetargu na rozbudowę płyty postojowej przed nowym terminalem pasażerskim. Apetyt na wykonanie tej inwestycji ma 13 firm i konsorcjów.

Według najnowszych szacunków realizacja wszystkich inwestycji kosztować będzie ok. 455 mln zł. Spółka ma zagwarantowane 133 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, reszta pochodzić będzie z kredytów bankowych (m.in. z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Nordyckiego Banku Inwestycyjnego) oraz środków własnych.

Na najbliższych sesjach rady miasta Gdańska i Sopotu radni zagłosują za podwyższeniem kapitału zakładowego Portu Lotniczego. Sopot zwiększy swoje udziały o 5 mln zł, natomiast Gdańsk prawie o 19,5 mln w latach 2010-2011. Tym samym udział w spółce w przypadku Gdańska zwiększy się do 32 proc., a Sopotu do 4 proc. Kolejnymi udziałowcami spółki są samorząd województwa pomorskiego, Gdynia oraz Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze.

- Jest to kluczowa inwestycja dla rozwoju całej metropolii, a przez różne trudności jej budżet jest napięty - przyznaje Paweł Orłowski, zastępca prezydenta Sopotu. - Liczymy także, że w przyszłości spółka będzie przynosić znaczne zyski.

Realizacja wszystkich inwestycji powinna zakończyć się wraz z końcem 2011 roku.

Miejsca

Opinie (182) ponad 10 zablokowanych

  • UL SLOWACKIEGO POD LOTNISKIEM W TUNELU (1)

    Prawie wszedzie na swiecie sa ulice pod lotniskami a unas maja takie dobrodziejstwo to je likwiduja.
    Ile Archtektow i Planistow tyle Glupoty.
    Ulica pod Lotniskiem w Tunelu to wielkie dobrodziejstwo dla Lotniska i Paszerow.

    • 2 0

    • Po co pod lotniskiem?

      Normalnie na północ od terminalu nowym śladem 2x2 i tyle.
      Problem jest, że mniej więcej na lotnisku kończy się Gdańsk, a porozumieć się między urzędami nie da się. No i dodatkowo byłyby protesty mieszkańców okolic w. Matarnia, że autostrada 2x2 przebiegnie im pod oknami. Klops.

      • 0 0

  • Wszystko ok ale... (1)

    Drogę z lotniska do Banina też by można było naprawić bo to katastrofa...

    • 3 0

    • Ta droga nie jest naprawiana bo zostanie ZLIKWIDOWANA!

      • 0 0

  • Zatrzymać rozbudowę tego bałaganiarskiego lotnika, (2)

    natomiast wszelkie siły i środki skierować na wspaniale położone cztery razy większe lotnisko Babie Doły.
    Budować go od początku, bez wszelkich złych konotacji jakie pamiętamy w stosunku do Rębiechowa.
    Mieszkam w Baninie i nie wyobrażam sobie, aby droga, która jeżdżę kilka razy dziennie miała być zamknięta. Niestety przykre jest to, że przeciwko protestowi są zazdrośni mieszkańcy Trójmiasta a zwłaszcza Gdańska.

    Jeszcze raz apeluje. Wszystkie środki i ręce na pokład Babich Dołów.

    • 7 10

    • twój stary

      bałaganiarski:P

      • 0 0

    • ile drogi nadłożysz jadąc nowatorów-budowlanych? 2 km max? do tego jadąc nową równiutką i szeroką drogą. Przede wszystkim oświetloną. Marudzicie wszyscy na zachód od lotniska bo macie dłuższą drogę do domu, a jak wiadomo lotnisko się rozbudowuje więc i zmiany w układzie komunikacyjnym są i będą rzeczą normalną.

      • 2 1

  • Gdynia wspomniała coś o budowie lotniska (17)

    to w Gdańsku prace nabierają tempa.
    Dobre i to.
    A swoją drogą to po co lotnisko w Gdyni?To tak jakby w Koluszkach wybudować stadion na 50 tyś. miejsc.
    Ach...te ambicje i napinanie się Gdyni,tak czy siak Gdańska nie przeskoczycie.

    • 111 56

    • Gdańsk buduje, a Gdynia tylko wspomina (1)

      i pędzlem se maluje na papierze :)

      • 4 6

      • W GDyni wystarczy małe lotnisko dla vipowskich czarterów

        to nie jest miasto dla roboli
        tylko City dla biznesu

        • 1 1

    • To w Gdańsku budują nowe lotnisko? Pierwsze słyszę.

      Po co to napinanie się remik,
      poprawia ci to samopoczucie?
      A może robisz to
      bo wydaje ci się , że musisz się napiąć
      żeby wydawać się większym?

      • 1 1

    • (4)

      Uważaj, żeby od tego napinania żyłka ci nie pierdykła a te swoje mUndrości w przyszłości pozostaw dla siebie.

      • 10 22

      • (3)

        Nie ty będziesz decydował o tym jakie mądrości kto będzie wypisywał.

        • 14 7

        • (2)

          A właśnie, ze będę. I co mi zrobisz? :-)

          • 2 11

          • Opinia została zablokowana przez moderatora

            • A ty masz pięć lat i nic mądrego do napisania. Zresztą sam nick juz o tym świadczy, bezrozumny, zacietrzewiony prymitywie z jakiejś nory.

              Skocz mi na odcisk:-)

              • 0 0

    • To po co Gdańskowi był potrzebny terminal kontenerowy? (2)

      jeśli w Gdyni jest ich kilka

      • 12 9

      • (1)

        Nie Gdańskowi głąbie tylko prywatnemu właścicielowi, Gdańsk czy Gdynia nic nie ma do DCT a żaden z mieszkańców Trójmiasta zeta nie wydał na DCT - taka jest różnica:

        DCT - prywatne pieniądze,
        Babie Doły - publiczne pieniądze

        • 12 4

        • a ziemia pod DCT

          i to w najlepszej lokalizacji??? To czyja była? A wycięte tam wspaniałe DRZEWA???

          • 2 5

    • Gdansk doklada 20 mln a Sopot 5 mln PLN (1)

      pomimo tego ze w Gdansku mieszka kilkanascie razy wiecej ludzi. Nie przelewa sie w Gdansku...

      • 4 3

      • A Gdynia nic nie dokłada...

        Oj w tej Gdyni to już zupełnie się nie przelewa, a też jest "ciut" większa od Sopot.

        • 3 2

    • (1)

      wypiłeś już mleczko?? to do przedszkola marsz!!!
      artykuł o lotnisku a ty dzieciaku cos piszesz o napinaniu?!?

      • 13 33

      • Własnie czekam na ciebie w przdszkolu

        znowu się spóźniasz.

        • 15 1

    • Remiku

      Lotnisko w Gdyni istnieje drogi dojazdowe też w Gdańsku jesteśmy kilka lat do tyłu z inwestycjami . To że ogłaszają przetarg to jeszcze nie znaczy że za miesiac ruszą prace budowlane. Najważniejsze żeby Trójmiasto rosło w siłę a ludziom żyło sie lepiej .

      • 8 2

    • hmm

      Twoja wypowiedź nie zawiera żadnej merytorycznej treści - bezsensowne porównanie i podsycanie bezsensownego "sporu" na linii Gdańsk-Gdynia...
      BTW. ambicje ale zdrowe są potrzebne bo bez nich nie ma rozwoju ani sukcesów.

      • 11 7

  • według jakich szacunków 2mln na terminalu nr1 (2)

    dalej planowany jest taki ścisk jak teraz?!

    • 7 0

    • tak - przeszkadza ci to ? (1)

      uśmiechnij się - jesteś w Gdańsku

      • 1 1

      • :]

        • 0 0

  • Ooo... Czy to znaczy, że wreszcie i w końcu zmienią nazwę lotnistka na lepszą? ;D

    • 0 0

  • Jak zwykle, tzn. zwyczajowo Gdańsk miażdży Gdynię :) (1)

    Kiedy my Gdańszczanie będziemy mieć od dawna u siebie lotnisko godne XXI wieku, to Gdynia będzie dalej snuć plany o malutkim lotnisku dla awionetek Mietka ;)

    • 6 1

    • Gdańszczanie, jak wy mało kumacie..

      Gdynia wcale nie ma zamiaru budować wielkiego terminala (lotnisko już jest) to ma być zapasowe lotnisko dla GDN, tu mają lądować małe jednostki, cargo, czartery oraz pomniejsze "lowcosty"
      Wcale nie mamy zamiaru odbierać splendoru "Lech Walesa AirPortki" do którego i tak szybciej można się dostać obwodową z Gdyni niż z centrum Gdańska..
      Zacznijcie myśleć w końcu o całym 3mieście, bo zaściankowość wychodzi jak słoma z butów.

      • 0 0

  • BRAWO GDANSK BRAWO ADAMOWICZ

    • 0 2

  • szkoda, że lotnisko rezygnuje z rękawów.....

    • 1 1

  • Brawo (5)

    No i dobrze, niech się dzieje. Brawo

    Ale za chwilę będzie lista opinii-żali że długo trwa i że pewnie przy przetargu ktoś weźmie w łapę i wszystko będzie ustawione.

    • 49 5

    • Wolny kraj! Jak ktos chce sie zalic, niech sie zali. (1)

      Po to jest to forum, zeby wyrazac opinie.

      • 6 7

      • no to wyrażę swoją

        rozbudowa generalnie OK, jest potrzebna. Ale to co zrobiono z dojazdem do terminala to jest całkowita porażka. A wystarczyło wpuścić Słowackiego w płytki tunel na odcinku może 200m.

        Przykłady takich rozwiązań można mnożyć, choćby lotnisko Schiphol w Amsterdamie.

        • 1 0

    • Te lotnisko to jest jakieś jedno, wielkie nieporozumienie. (2)

      Może wiele ludzi nie widzi nic złego w funkcjonowaniu tego lotniska, ale widocznie zbyt rzadko z niego korzystają.
      Mogę podać choćby przykład mojej ostatniej wizyty na lotnisku, gdzie odlatywałem do Monachium. Wszyscy byliśmy już w samolocie, gdzie czekaliśmy na start jakas godzinę. Następnie bez podania przyczyny kazano nam opuścić samolot i udać się do hali bagażowej. Nikogo nie interesowało, że mamy loty tranzytowe!
      Było wielu obcokrajowców, którzy byli zirytowani obsługą na tym lotnisku (fachowość czy nieznajomość j. angielskiego i nie mówię tu o tych tępej straży granicznej). Naprawdę mi było wstyd jako Polakowi, gdzie musiałem pomagać w tłumaczeniu. Byłem na wielu małych lotniskach w małych miejscowościach i tam jakoś to potrafi "normalnie"funkcjonować.
      I My chcemy organizować tutaj EORO 2012????
      Śmiech na sali, zobaczycie, że to lotnisko będzie najsłabszym ogniwem. Stadiony będą ok, autostrady i Hotele jako tako też, ale te "lotnisko" - porażka.
      Nie dość, że wątpliwe jest że ukończą drugi terminal, to funkcjonowanie będzie tragiczne.
      Oni nie potrafią sobie poradzić z odlotem trzech samolotów w przeciągu krótkiego czasu, a co tu mówić o większej liczbie.
      Niech zatrudnią alfonsa, który ogarnie ten burdel

      • 11 8

      • Swieta racja! Tez bym sie wstydzil m.in. przez nasze lotnisko

        zaprosic gosci z zagranicy...Smutne ale prawdziwe !!

        • 1 3

      • oczywiście

        prosta sprawa, w Gdańsku jest taka metoda. Jeśli byłeś politykiem w mieście lub jakimś wyższym urzędnikiem pewne jest, że później ktoś załatwi ci posadę w takiej, czy innej firmie. Szefem lotniska jest były vice prezydent Gdańska. Drugim prezesem GPEC jest były vice prezydent Gdańska Pan Lewna (tak swoją drogą to fajny facet nic do niego nie mam) i wielu innych można wymieniać. Mówię o tym, bo widzę tę metodę na gdański biznes. Więc nie ma się co dziwić, że wygląda to jak wygląda.
        Gdańszczanom to nie przeszkadza, i nie wiem dlaczego miasto ma ogromny potencjał, ale jeśli stanowiska będą obejmować ludzie tylko dlatego, że są kolegami z miasta, to daleko nie zajedziemy.
        Fakt jest taki, że miasto leży od dawna jak niezaorane pole. Wystarczy gdzieś pojechać na jakiś czas i wracasz na to ospałe podwórko i od razu widać, że daleko nam do Europy.
        Szkoda, bo nie alternatywy jak na razie Adamowicz, który młodej krwi nie chce wpuścić do siebie (stara gwardia, która niczym się nie wykazała, ludzie się cieszą, i uznają to za sukces miasta, że Renoma już nie tak często bije ludzi w pociągach lub autobusach) albo jakiś pisiorek z obsesją, co przez 10 lat będzie szukał afer.

        Szkoda Panie Adamowiczu dopuść Pan młodych do głosu niech się wykażą

        • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane