• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Redłowo: kontrowersje wokół nowej zabudowy biurowej

Patryk Szczerba
11 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Teren, na którym planowana jest zabudowa biurowa znajduje się na skrzyżowaniu ulic Stryjskiej i al. Zwycięstwa. Teren, na którym planowana jest zabudowa biurowa znajduje się na skrzyżowaniu ulic Stryjskiej i al. Zwycięstwa.

Gdyńscy planiści kończą pracę nad projektem planu zagospodarowania skrzyżowania okolic stacji SKM w Redłowie zobacz na mapie Gdyni. Obawy wśród mieszkańców wzbudzają planowane parametry biurowca na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Stryjskiej zobacz na mapie Gdyni. Obawy te dotyczą zbyt dużej wysokości budynku, za małej liczby miejsc parkingowych dla pracowników i rozwiązań komunikacyjnych wokół planowanego obiektu.



Co sądzisz o planach budowy nowego biurowca w Redłowie?

Zabudowa niezagospodarowanej działki o powierzchni 6,3 tys. m kw. pomiędzy stacją benzynową i torami kolejowymi planowana jest od kilku lat. Prace nad projektem planu ruszyły w 2016 roku. W początkowym etapie ówczesny właściciel chciał, aby powstały tam mieszkania, ale od kilku miesięcy w biurze planowania przestrzennego trwają prace dopuszczające w tym miejscu budowę biurowca o przewidywanej powierzchni użytkowej ok. 30 tys. m kw. z usługami na parterze.

Wstępna koncepcja zabudowy w Redłowie



Gdynia - przy okazji tworzenia planu miejscowego - rozmawia teraz o szczegółach z firmą Torus, znaną z budowy kompleksów biurowych AlchemiaArkońska Business Park w Gdańsku.

Firma na razie nie chce ujawniać szczegółów planowanej inwestycji.

- Jesteśmy na wstępnym etapie projektowania, zgodnie z procedurami przedłożyliśmy w UM w Gdyni pewną koncepcję, która może jeszcze ulec istotnym modyfikacjom. Dalszy postęp prac uzależniony będzie od szczegółowych zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - mówi Marcin Uske, rzecznik prasowy firmy Torus.
Koncepcja była prezentowana podczas publicznej dyskusji nad projektem planu przez biuro planowania przestrzennego. Gdy poprosiliśmy o jej udostępnienie, otrzymaliśmy odmowną odpowiedź.

- To nie są nasze wizualizacje, tylko inwestora, który nimi dysponuje i pozwolił nam je pokazać podczas dyskusji. Nie możemy ich udostępniać do publikacji - wyjaśniała Agata Grzegorczyk, rzecznik UM w Gdyni.

Uwagi mieszkańców względem planów zabudowy w Redłowie



Do dyskusji nad projektem włączyli się mieszkańcy dzielnicy, podważający szczegółowo proponowane ważniejsze zapisy planu. Główne zarzuty dotyczą wysokości projektowanego budynku. Jak wskazują, obiekt o proponowanych parametrach będzie oddziaływał przede wszystkim na sąsiednie osiedle domków, ale jego powstanie odbije się negatywnie na całej dzielnicy.

- Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Gdyni w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu, budynek miał posiadać dominantę o wysokości do 55 metrów, a zgodnie z oświadczeniem dyrektora biura planowania przestrzennego na posiedzeniu Komisji Komunalnej, dominanta miała zajmować do 25 proc. tej zabudowy. W projekcie planu widzimy: cały budynek o wysokości 62 metrów od naturalnego terenu, za duży w stosunku do otoczenia, który za bardzo obciąży układ drogowy. Taka wysokość jest niezgodna z wolą Rady Miasta Gdyni w sprawie przystąpienia do sporządzania projektu planu. Planowana zabudowa zaburza ład przestrzenny, dla którego zachowania nie powinna w żadnym miejscu przewyższać Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i kaskadowo obniżać się w stronę południową - argumentuje Hanna Lorkowska-Osicka, mieszkanka pobliskiego osiedla w Redłowie.
Proponują, by wysokość była zgodna z ustaleniami studium dopuszczającego 24 metry wysokości z dominantą podobną do budynku Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i wysokością 31 metrów.

Obawy budzi także kwestia dojazdu do nowego biurowca. Według założeń dojazd ma się odbywać ul. Stryjską i al. Zwycięstwa. Zdaniem mieszkańców większość i tak będzie wybierać dojazd arterią łączącą Sopot z Gdynią już na etapie budowy, co zdestabilizuje ruch w okolicy, zaś sama inwestycja zablokuje rozbudowę w przyszłości ul. Stryjskiej.

- Wnosimy o wykreślenie z projektu dojazdu oraz wyjazdu z i do al. Zwycięstwa z ustaleniem nakazu obsługi komunikacyjnej wyłącznie od ul. Stryjskiej, także podczas budowy kompleksu. Będzie to korzystny ciąg dla zjeżdżających z obwodnicy i nie spowoduje problemów komunikacyjnych na skrzyżowaniu z al. Zwycięstwa. Zjazdy w al. Zwycięstwa są niezgodne z rozporządzeniem ministra w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, a droga dojazdowa do nich wzdłuż zabudowy mieszkaniowej spowoduje zagrożenia środowiskowe, emisję hałasu i spalin na znaczną część osiedla - wyjaśnia.
Kwestie parkingowe są trzecią najważniejszą kwestią podnoszoną przez protestujących. Władze Gdyni wyjaśniały kilka tygodni temu, że - w związku z tym, że okolica jest dobrze skomunikowana - większość pracowników nie będzie przyjeżdżać samochodem.

Co z miejscami do parkowania w Redłowie?



- Bardzo dobre warunki dojazdu środkami komunikacji publicznej do obszaru objętego projektem planu uzasadniają przyjęcie wskaźników parkingowych na poziomie dolnych wartości przedziałów określonych w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni. Uwzględniając powyższe założenia liczba miejsc postojowych wymagana dla planowanego budynku będzie wynosiła ok. 400-500 - wyjaśniał Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Takie wypowiedzi mieszkańcy zbywają konkretnymi wyliczeniami.

- Według wskaźników założonych w planie i zasad obliczania powierzchni użytkowych, obiekt ma zamierzoną powierzchnię użytkową 29 tys. m kw. Przyjmując normę według rozporządzenia określającą powierzchnię 5 m kw. na osobę pracującą w biurze, wychodzi, że zatrudnionych może być tutaj 4400 osób - nie licząc klientów usług. Przyjęty wskaźnik miejsc postojowych 1,5 na 100 m kw. powierzchni użytkowej pozwoli inwestorowi na ograniczenie budowy garaży do 435 miejsc. Wynika z tego, że komunikacją zbiorową przyjeżdżać powinno do pracy prawie 4 tys. osób, dla których zabraknie miejsc postojowych, bo będzie ich tyko 400. Ciekawe, w jaki sposób właściciel firmy przekona tylu pracowników do dojazdu jedynie transportem publicznym. Wnosimy o maksymalne wskaźniki parkingowe, ażeby wszyscy użytkownicy inwestycji znaleźli miejsca na jej terenie, a nie pod naszymi oknami, powodując kolejne pogorszenie warunków środowiskowych - kończy.
Uwagi będą teraz rozpatrywane przez planistów z biura planowania przestrzennego.

Miejsca

Opinie (219)

  • 30 000m2 p.u. to niewielki kurnik. Mamy takich w Gdyni parę tuzinów, (2)

    a w Gdańsku mają ich setkę lub dwie.
    Najgłośniej przeciwko zabudowie biurowej protestują ci, którzy albo nie mają już zamiaru pracować (emeryci i renciści, osoby na zasiłkach, w tym 500+), albo mają "dożywotnią posadkę" w instytucjach państwowych i municypalnych. Tych nie interesuje, czy ktoś inny w Gdyni pracę znajdzie, czy nie. Ważne dla nich jest jedynie to, aby mieli gdzie sr*jącego pieska wyprowadzić.
    Za mały parking? Po pierwsze nie trzeba ludzi wyrzucać ze śródmieścia dając im tanie działki na obrzeżach miasta (lub poza jego granicami), a potem budując im 4-pasmówki za pieniądze, które można było lepiej wydać na lepszą komunikację miejską.
    Kłaniają się urbanistyczne absurdy Szczurka i świty forsowane przez ostatnie 20 lat (tak, W. Szczurek jest prezydentem Gdyni już 20 lat! Mamy całe pokolenie osób w wieku produkcyjnym nie pamiętające innych rządów w mieście!).

    • 18 3

    • absurdalne jest to, że ktoś taki utrzymuje się przy korycie 20 lat. szczur to wydmuszka, pijarowy produkt, zero pożytku dla

      • 8 0

    • protestuja **** z dzialek przy torach

      Szczur dawno powinien ich wykwaterowac a nie legalizowac samowole pobudowane na dzialkach

      • 8 0

  • wykurzyc ***** zamieszkujacych dzialki i nie bedzie problemu

    "Ten projekt wywołał dyskusję, w której uczestniczyła także pani Hanna Lorkowska – Osicka,
    prezes Stowarzyszenia Działkowców, zamieszkujących w sąsiedztwie omawianego planu."
    Szczur ma teraz to co chcial - cackal sie z tymi dziadami z dzialek i teraz d****dy rzadza.... Na dzialkach nie powinno byc budynkow mieszkalnych - caly ten pas pomiedzy Al.Zwyciestwa a torami to powinna byc zabudowa biurowa

    • 27 4

  • Powinny być max. 4 miejsca parkingowe. Cztery.

    Co najmniej trzy poziomy parkingów podziemnych.

    • 11 1

  • Prezydenci Sopotu i Gdyni uczą się od Adamowicza Kombinowania (4)

    To co się dzieje w Gdańsku to jedna wielka łapówka deweloperzy robią co chcą miasto opłaca ich pomysły rewitalizacyjne układy jezdne ziemie sprzedawane są z bonifikatą - Sądy opłacone prokuratora tu nikt nikogo nie ruszy .

    • 28 13

    • Taka prawda

      Tak, tak, taka prawda. Popatrzcie na Wrocław, Kraków czy Warszawę. Osiedla mieszkaniowe z dojściem/dojazdem w błocie? Niczego takiego tam nie zobaczycie. Wraz z nową inwestycją bloków mieszkalnych (i to nawet taką budowaną w błocie) oddawana jest pełna infrastruktura: droga dojazdowa z asfaltu ewentualnie kostki brukowej, chodniki, oświetlenie. A w Gdańsku - deweloper rzuci płyty betonowe na czas budowy i może - jak dobrze pójdzie - je tam potem zostawi. Ot, cała infrastruktura po gdańsku. Po gdyńsku zresztą jest tak samo. Żenada. To samo tyczy się biurowców. Wyżej wymienione miasta zwykle mają dość szerokie ulice, nie tylko te główne, więc jeśli brakuje miejsc parkingowych w samym budynku, albo ktoś nie ma ochoty płacić (ale stawki są po 120-150 zł, a nie 400 zł jak w OBC!), to da się zaparkować auto w okolicy pracy i max 10 minut spaceru do biura. A spróbujcie zaparkować w okolicy OBC albo Garnizonu, ma ktoś jakieś mądre sugestie, gdzie można to zrobić? Także fajnie, można cywilizować, budować, ok. Ale wszystko musi mieć ręce i nogi. Fakt, że na Redłowie czy Wrzeszczu jest SKM, ale niestety nie każdy mieszka w pobliżu kolejki. I ludzie z różnych powodów będą jeździć samochodami, czy się komu podoba, czy nie.

      • 4 3

    • pissuar do wc

      • 2 5

    • oni już dawno nauczeni kombinowania,

      • 4 2

    • lecz się

      • 3 6

  • 60 metrów to wysoki budynek ? (1)

    Buahahaha to co powiedza dziadki o wieżowcach na świecie o wysokosci ponad 800 metrow ?
    Przykre jest to ze ludzie w PL nie moga chociaz przez tydzien zobaczyc kawałka innego swiata..
    Urodził sie taki w parterowej izbie na kaszubach, przyjechał do miasta i mysli ze 4 pietrowy blok z wielkiej płyty to drapacz chmur :)

    • 98 50

    • co za wioskowy burak...

      • 15 10

  • budowac to teren najbardziej odpowiedni na biurowa zabudowe

    • 17 5

  • znowu jakies stare pryki i byli ubecy z działek podnoszą larum bo nic im się nie podoba. Jakoś cicho wszyscy siedzieli jak sobie na działkach ogrodniczych nielegalnie pobudowali piętrowe domy. Nie przejmować się tylko budować, inaczej zostaniemy lokalną Łomżą albo Skierniewicami. Inwestycji biurowych i tak jak na lekarstwo.

    • 26 3

  • Wybudowali sobie ludziska chałupy na działkach otrzymanych od miasta praktycznie za bezcen i teraz trzęsą portkami.

    • 26 4

  • Zamiast rozszerzyć skrzyżowanie i budować drogi to budują domy dla kasy

    • 14 9

  • budować i nie przejmować się życiowymi krytykantami

    • 18 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane