• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowa wymiana gruntów na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
13 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Istniejący wał ziemny zostanie rozebrany, ponieważ ma zbyt słabą nośność. Zostanie usypany nowy o podobnych gabarytach. Nz. widok z ul. Słowackiego w okolicach skrzyżowania z ul. Potokową. Istniejący wał ziemny zostanie rozebrany, ponieważ ma zbyt słabą nośność. Zostanie usypany nowy o podobnych gabarytach. Nz. widok z ul. Słowackiego w okolicach skrzyżowania z ul. Potokową.

Miasto Gdańsk czeka największa w historii wymiana gruntów. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wymaga rozebrania istniejących nasypów dawnej Kolei Kokoszkowskiej i uformowania nowych - szerszych. Operacji nie sposób porównać z wymianą gruntu podczas budowy stadionu w Letnicy.



W zeszłym tygodniu informowaliśmy, że spółka Pomorska Kolej Metropolitalna rozstrzygnęła przetarg na budowę 18-kilometrowej linii z Wrzeszcza do Osowy. Wygrało go polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial. Za realizację przedsięwzięcia zainkasują ok. 716 mln zł. Jeśli nie będzie odwołań od rozstrzygnięcia przetargu, umowa zostanie podpisana na przełomie marca i kwietnia.

Pierwszym i największym wyzwaniem wykonawcy, w dodatku niespotykanym jeszcze w historii miasta Gdańska, będzie rozbiórka nasypów i pogłębienie wykopów w świetle dawnej Kolei Kokoszkowskiej. Objętość ziemi, którą będzie trzeba wybrać i wywieźć z placu budowy, wielokrotnie przewyższa tę, którą wywieziono ciężarówkami z placu budowy stadionu w Letnicy.

- Operacja będzie prowadzona praktycznie na całym odcinku, ponieważ stan techniczny starych nasypów nie odpowiada współczesnym normom. Poza tym stary nasyp był budowany dla linii jednotorowej, a PKM będzie dwutorowa. Ponadto w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, w wielu miejscach nasyp został mocno przerośnięty korzeniami drzew, że bez ich usunięcia - czego bez rozbiórki nasypów się nie zrobi - niemożliwe byłoby położenie nowych torów - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Urzędnicy nie wiedzą, ile dokładnie metrów sześciennych ziemi jest do wywiezienia. To zostanie precyzyjnie określone wspólnie z wykonawcą podczas planowania prac, nie wcześniej niż na przełomie kwietnia i maja. Niemal przesądzone jest natomiast, że ziemia będzie transportowana przez ciężarówki. Ich trasy mają zostać wyznaczone m.in. przez spółkę PKM i gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Po rozbiórce nasypów dawnej Kolei Kokoszkowskiej ma się rozpocząć właściwa budowa linii PKM, która zacznie się od formowania nowych nasypów. Wtedy rozpocznie się zwożenie gruntu w rejon budowy.

- W zależności od lokalizacji część nasypów będzie niższa, część wyższa, wszystkie natomiast będą szersze - bo muszą zmieścić dwa tory. Na szczycie każdy nasyp będzie liczył 11 metrów, u podstawy odpowiednio szerzej, w zależności od jego wysokości. Na odcinku od Niedźwiednika do obwodnicy przewidziany jest dodatkowy, 20-metrowy pas techniczny, wzdłuż całej linii PKM - tłumaczy Konopacki.

Wielu mieszkańców Gdańska miało nadzieję, że zachowany zostanie historyczny, znany z okładki pierwszego wydania książki Pawła Huelle, tzw. most Weisera zobacz na mapie Gdańska ocaleje. Niestety, nie ma na to szans. Zostanie rozebrany z tego samego powodu, co wszystkie inne obiekty inżynieryjne na trasie kolei - złego stanu technicznego. Te 100-letnie już obiekty od dawna się sypią, przy ul. Słowackiego jeden z przyczółków został rozebrany już kilka lat temu, bo zagrażał pieszym. Poza tym pod mostkiem Weisera nie zmieściłaby się dwutorowa linia z trakcją elektryczną, która ma powstać w kolejnym etapie.

- Rozumiemy i szanujemy przywiązanie lokalnej społeczności do tego obiektu, dlatego nowy mostek, który go zastąpi, ma swoim kształtem nawiązywać do oryginału - zapewnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Władze PKM podkreślają, że planują przed rozpoczęciem robót spotkania z mieszkańcami dzielnic, które przetnie Pomorska Kolej Metropolitalna.

Miejsca

Opinie (264) 8 zablokowanych

  • " Te stuletnie obiekty się sypią..." - Dlatego rozbiorą most i inne obiekty. (1)

    a ile lat ma dworzec PKP w Gdańsku ? Budynek Politechniki ? Budynek AMG ? - tyle samo co mój dom

    - Anno Domini 1900

    I nikt ich nie rozbiera

    • 13 2

    • " Te stuletnie obiekty się sypią..."

      Budynki Dworca PKP, PG i AMG się nie sypią póki co. Potrafisz to zrozumieć, czy - mówiąc Miałczyńskim - masz za daleko do łba?

      • 1 4

  • trasa

    nie rozumiem dlaczego trasa biegnie do wrzeszcza zamiast zataczać pętlę gdynia główna-lotnisko-gdańsk główny-trasa skm do gdyni głównej i znowu lotnisko- gdańsk główny...
    inwestują urzędnicy miliardy złotych i zrobią nam przesiadkę we wrzeszczu... troszeczkę brakuje spojrzenia w przyszłość naszym rządzącym...

    • 7 4

  • "- Rozumiemy i szanujemy przywiązanie lokalnej społeczności do tego obiektu, dlatego nowy mostek, który go zastąpi, ma swoim

    Jaasne, już ja widzę te wasze tandetne podróbki.

    • 5 0

  • kasa misiu kasa

    tylko to się liczy a więc jak największy przerób byle nabijać koszty. A swoją drogą to nigdzie nie podano sumarycznej informacji ile dotychczas wydano na te wszystkie prace koncepcyjne i przygotowawcze? czy już miliard osiągnięto?

    • 7 0

  • MIŚ II

    Im droższa inwestycja tym lepsza. A na końcu podpisze się "protokół zniszczenia" - albo "robót dodatkowych".

    Toż to jakaś głęboka schizofrenia !!!! Od wielu miesięcy istnieje urzędników pt: "Kolej Metropolitarna" z dobrze opłacanymi "fachowcami" i "ekspertami" którzy zlecają na zewnątrz praktycznie wszystko - pewnie łącznie z pisaniem pism do Szefa oraz zbieraniem szczawu.

    Chłopaki uzbierali górę faktur za wizualizację, ekspertyzy, analizy, wyceny, projekty, etc a teraz facet od koparki mówi, że trzeba to wszystko wymienić bo ziemia nie ta. Pewnie pod Katedrą Hipoteczną w Oliwie również.

    Qurna, kolejne modelowe prowadzenie inwestycji przez Miasto Gdańsk. Dobrze że Starówkę odbudowali za głębokiej komuny, bo inaczej całe Śródmieście wyglądałoby dalej jak Wyspa Spichrzów z mgłą tajemniczych i tajnych umów Pana Prezydenta!!!

    • 15 0

  • nasypy nieprzystosowane?

    Rok-dwa temy pisano, że nasypy są zbudowane z najlepszego możliwego materiału i się świentie nadają wg dzisiejszych standardów. A teraz nagle wymiana.

    • 13 0

  • Na Filarach powinni stawiać

    Święcie przekonany byłem o tym , że zbudują kolej na filarach... w Chinach kolej super szybką budują wyłącznie taką techniką. Mniej miejsca zajmuje, nie ma dostępu postronnych ani zwierząt. Nie piszę aby na całej długości było takie rozwiązanie ale przynajmniej na odcinku od Wrzeszcza do Potokowej. Hehe najlepiej jakbyśmy mieli Magleva:D

    • 10 1

  • Ten Most Weisera jest tak cudowny, że należy go wysłac do konkursu miedzynarodowego. (2)

    • 11 3

    • (1)

      Konkurować z nim może chyba tylko most na rzece Kwai.
      Ewentualnie most do Terabithii.

      • 6 0

      • albo przystanek autobusowy w Mostach k/Rewy

        • 4 0

  • Nie możecie tego mostu Weisera , gdzieś przenieść ? (2)

    Na E-7 tuż za zjazdem na Grunwald , jest taki bunkier, który wadził budowanej S-7 .

    Przeniesiono go z 40 metrów w bok. Operacja kosztowała 2 mln zł.

    Konserwator to nakazał. Ciekawe czy tamten konserwator jest nadgorliwy czy Gdańśki konserwator jest zbyt ulegliwy...

    Jeden kraj , jedne przepisy .

    "A pieniądze jednakowo cięzkie. "

    Kilka kilometrów za zjazdem na Grunwald jest stacja bezynowa, przy niej stoi T-34 I Skot , obok jest w/w bunkier.

    • 7 4

    • Odpowiadam : tak most można przenieść pod Grunwald (1)

      można przenieść pod Moskwę lub pod Berlin, a nawet i pod Giewont. W swej głębokiej mądrości Salomon jednak nie wskazuje kto za to zapłaci. Może on sam.

      • 3 2

      • Jak to kto ?

        Polacy zapłacą.

        • 1 1

  • Skoro to ma być zarazem atrakcją turystyczną to po co te ekrany ?

    Metro robicie?

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane