• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont SKM-ek za prawie 140 mln zł

Piotr Weltrowski
1 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dziś jedynie 20 proc. składów jeżdżących po Trójmieście jest zmodernizowana. Dziś jedynie 20 proc. składów jeżdżących po Trójmieście jest zmodernizowana.

Dwie firmy są chętne do zmodernizowania 21 składów SKM. Jeżeli przetarg uda się rozstrzygnąć, remont taboru rozpocznie się latem i potrwa około roku.



Czy odpowiadają ci wagony typu metro?

Od początku SKM zakładało i niespecjalnie to ukrywało, że na modernizację swoich składów chce wydać nie więcej niż 139 mln zł. Do tych oczekiwań dostosowała się firma Newag SA z Nowego Sącza, która za gruntowną przebudowę SKM-ek zażyczyła sobie 139,2 mln zł.

Znacznie droższa jest oferta złożona przez firmę Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy. Opiewa ona na blisko 193 mln zł. Chociaż jedynym kryterium oceny jest właśnie oferowana cena, to zanim przetarg zostanie rozstrzygnięty, komisja musi zbadać obie oferty pod względem formalnym.

- To jeden z najważniejszych przetargów w prawie dziesięcioletniej historii naszej spółki. Po jego przeprowadzeniu będziemy mogli zapewnić znacznie lepszy komfort podróżowania naszym klientom i w pełni rozwinąć nieco przekształcony skrót SKM... jako Szybka Kolej Zmodernizowana - nie kryje radości Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Obecnie w Trójmieście jeździ ponad 50 składów SKM. Na razie zmodernizowano 20 proc. z nich. 21 składów, które remontowane będą w najbliższym czasie, będzie wyglądać podobnie: będą wyposażone w funkcjonalną wentylację i system ogrzewania, monitoring, ekrany informacyjne, pomosty dla niepełnosprawnych oraz otwierane systemem przyciskowym drzwi, zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne, oddzielające poszczególne wagony.

W zmodernizowanych składach pojawią się także wagony typu "metro", czyli takie, gdzie siedzenia, tak jak w metrze, skierowane są do środka, przez co w wagonie jest więcej miejsca dla osób stojących. W przeciwieństwie do tych, do których wsiąść możemy już dziś, będą one jednak wyposażone w długie ławy, a nie pojedyncze siedziska.

Modernizacja pociągów odbywa się w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście", współfinansowanego przez UE.

Miejsca

Opinie (205) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • trasa pomorska kolej metropolitalna.nazwa dobra p.k

    o kasubskich trasach koleji pisalo sie sporo a teraz troche histori najpiekniejsza trasa na pomorzu kartuzy somonino kartuzy trasa przebiega obok przepieknego lasu przepieknego komina kotlowni z boku jest troche miejsca na 2 tor do kotlowni rampe lub cos w tym stylu na wegiel do kotlowni zburzenie sciany bocznej od kotlowni trasa biegnie lasem do somonina z tamtad jest zwrotnica zaruwno do gdyni jak i do koscierzyny do polskiej koleji metropolitalnej powinno zaliczac sie kolej chojnicka-pila pruszcz gdanski bagetnica bytow lipusz lembork slupsk koszalin plaza cale wojewodztwo zachodnie wschodnie srodkowe jak i wiele tras zamknietych w wyniku zlej polityki rzondu jak i zlej polityki prowadzonej calymi latami na naszej koleji na trasach regionalnych prowadzonych do zamkniecia wiele lini regionalnych w calym kraju zlej gospodarki panstwa polskiego upadlosci wielu firm panstwowych w tym upadlosci firmy pks zwiazanych politykom panstwa polskiego polegajaca na likwidacji miejc pracy wielu milionow polakow i upadkiem panstwa polskiego

    • 0 0

  • a kiedy będą nowe kolejki (1)

    bo ja nie lubię jadzic tymi starymi kolejkami

    • 1 0

    • pasażer "ż" !

      • 0 0

  • Tylko co by nie były zułto-niebieskie (2)

    Jakiś neutralny kolor dla 3miasta
    Dla mnie najlepiej zielone :)
    Przyjmę jednak wszystkie poza tymi co są

    • 1 9

    • żółte... brak słów...

      • 0 0

    • Nie męczy cię patrzenie na świat

      z perspektywy kibola? Popatrz jak to cię ogranicza.

      • 7 0

  • WC

    Niech tylko nie zapomną o zamontowaniu kibli, bo jak człowiek jedzie z Gdańska do Gdyni, to też się lać chce...

    • 0 0

  • poprawcie perony

    żeby wysiąśc albo wsiąśc do kolejki trzeba skakac a ja w skokach zawsze byłam kiepska

    • 1 0

  • obiektywność (13)

    jedna z nielicznych, dobrych decyzji SKM. Remont, a właściwie odnowienie kolejek jest dużo tańsze niż kupno nowych. Dla pasażerów lepiej, aby przetarg odbył się bez odwołań, im szybciej zabiorą się za remont tym lepiej.

    • 35 22

    • Jak tak można!!!!!!!!!!!!!!!! (9)

      Stare g*wno przybrane w nowe piórka!!!!!!!!! Jeśli nie rozumiesz najprostszych zasad ekonomii to zamknij się i nic nie mów bo jak otworzysz paszczę to tylko odór leci.

      • 8 5

      • (7)

        pociągi mają trochę większą żywotność niż samochody zatem operowanie pojęciem stary w stosunku do pociągu to lekki śmiech

        • 2 1

        • (2)

          a ile Twoim zdaniem powinny jeździć te pociągi 50-60lat?

          • 0 1

          • pociągi mają jasno określone zasady eksploatacji.Po określonym limicie kilometrów jest obowiązkowa naprawa rewizyjna po przejechaniu paru mln km naprawa główna której nie można wykonywać w nieskończoność.Dwie naprawy główne i kasacja.Pociąg to nie autobus że po 15-20 latach nadaje się na złom.Pociągi tramwaje czy statki mają znacznie wydłużoną żywotność.

            • 0 0

          • taka jest żywotność napędów i innych urządzeń

            • 2 0

        • (3)

          Trochę, to nie znaczy 55 lat, od kiedy obecne "kible" jeżdżą. Ich prototyp znany już był przed wojną!

          • 0 0

          • (2)

            człowieku to że pierwszy kibel o numerze inwentarzowym 001 wyprodukowano w 1961 roku nie oznacza że takie stare są nasze jednostki.Zauważ chłopie że niektóre najstarsze z nich czyli np 1089 1094 968 czy 1116 przeszły naprawy główne i są mocno odnowione dużo przeszło naprawy wnętrz wymianę okien siedzeń ścianek wewnętrznych toalet.Jedyne czego potrzeba to lepszej trakcji i będzie można skorygować rozkłady jazdy ta modernizacja pozwoli np skrócić czasy przejazdu w weekendy

            • 0 0

            • nie jestem pewien (1)

              ale na sens remontowania srodkow trwalych to jest chyba nawet jakis wzor. Czy remont 21 pociagow jest lepszy jak zakup nowych, ktore sa zapewne duzo tansze w eksploatacji. Nie wiadomo jak to wyglada na prawde, ale podejrzewam, ze ten remont jest jednak bez wiekszego sensu. Czesciowo jest to dofinansowane z Unii wiec tak czy inaczej plusów dodatnich jest wiecej. W momencie jak kolej metropolitalna wejdzie to i tak kupia nowe

              • 0 0

              • te którym włożą sterowny impulsowo napęd nie będą w niczym ustępować parametrami jezdnymi tym flirtom i innym elektronicznym zabawkom za grube miliony dla sprawnego funkcjonowania linii są potrzebne nie tylko pociągi ale przede wszystkim torowiska rozjazdy sieć trakcyjna stacje zasilania sygnalizacja świetlna samoczynne blokady liniowe itp rzeczy.Sama wymiana sieci odciągników słupów czy szyn wraz z podsypką to gigantyczny wydatek ale potrzebny dla zapewnienia ciągłości i zminimalizowanie awarii co mi po flirtach czy innych badziewiach z bajerami kiedy to nie pojedzie bo zerwała się rozciągnięta w latach 50 czy 60 sieć.Chciałoby się wszystko naraz ale kołderka finansowa jest krótka niech najpierw zrobią nowy system sterowania ruchem wymienią sieć i wyremontują wszystkie perony a potem można się szarpać na kupno kilku czy kilkunastu nowych składów.

                • 0 0

      • A wiedza techniczna to gdzie?

        Prezes nie krzycz bo nie jesteś świadomy tego, że zamontowano miejscami technologię z górnej półki.I mało tego, będziesz się tłukł teraz takimi składami przez kolejne 20 lat, bo wymieniono podzespoły na nowe, bardziej żywotne.A twoja ekonomia przedstawia się tak: 2 nowe składy albo 20 wyremontować.Wyruszyć nowoczesnym składem na polskie tory to jak podróż mercedesem po bezdrożach Afryki.

        • 1 0

    • to klęska (2)

      30 lat tymi rzęchami? Im już zadna reanimiacja nie pomoże.

      • 8 7

      • A zaplacisz za bilet 30% wiecej??? (1)

        Ot krzykacze...

        • 2 7

        • zapłacę

          jeżeli pociąg będzie czysty, punktualny z klimą latem i ogrzewany zimą. Ale widzę, że dalej będę jeździł samochodem.

          • 4 3

  • Pytanie O STEROWANIE SILNIKAMI ? Jakie? (1)

    Czy ktoś wie czy ma być sterowanie mocą tyrystorowe, czy zostają oporniki ?

    • 0 0

    • obecnie najlepsze jest sterowanie impulsowe

      • 0 0

  • niewidzalny remont

    skonczy sie na tym, ze rok minie a nie bedzie widac zadnej roznicy..

    • 1 0

  • remont...? (17)

    A kiedy będa nowe pociągi?

    • 188 10

    • Ja pierdzielę (12)

      Czy wy naprawdę macie sieczkę pod kopułą?
      Ilu Polków kupuje nowe samochody? Sądzicie że budżet publicznych firm tak bardzo różni się zdolnością finansowania inwestycji od możliwości przeciętnego Polaka w zakupie samochodu?
      SKM ma 140 mln zł do wydania. Za te pieniądze mogą zmodernizować 21 składów albo kupić 5-6 nowych.

      Rozumiem kopać SKM za awarie i głupie rozwiązania w ofercie przewozowej i za podwyżki, ale gdzieś jest granica upierdliwości.

      • 22 16

      • (9)

        no i ludzie wola żeby kupili tych 7 nowych niż jeździć tym złomem, jeśli jechałeś kiedykolwiek nowym pociągiem to zauważyłbyś różnice.

        • 15 6

        • (5)

          tyle że jak zmodernizują te 21, to będą mogli zmienić rozkład, tak żeby wykorzystać ich nowy napęd.
          7 nowych niczego w czasach przejazdów by nie zmieniło

          • 10 10

          • jaki napęd? (4)

            napęd nie gra tu roli. kluczowym problemem dla prędkości połączeń jest mała ilość drzwi w tych składach i ten uskok między peronem a stopniem. a tego remonty nie zmienią. zamiast tego będą kolejne eksperymentalne i testowe wnętrza i siedzenia.

            • 12 9

            • (2)

              co to za brednie osobiście przekonałem się że dzięki bardzo dynamicznemu przyspieszaniu ze stacji takiemu że trudno było iść po korytarzu pociąg nadrobił 7 minutowe spóźnienie na trasie Cisowa-Przymorze i nie była to wcale najnowsza jednostka tylko stara poczciwa pomarańczowa EW58 podobny napęd wkładają podczas modernizacji tylko znacznie mniej prądożerny niż w starej EW58 dziura przy peronie nie ma żadnego znaczenia dla czasu przejazdu liczba drzwi jest lepsza w EW58 i z takich pociągów powinna się składać flota SKMki ale za komuny nie starczyło kasy na wyprodukowanie 60-70 jednostek poprzestali na 28 z czego większość albo się spaliła w latach 90 albo odstawili je w Cisowej gdzie gniją do dziś.

              • 2 2

              • ciekawe dlaczego akurat tylko one się spaliły, a nie te beznadziejne 'kible' (1)

                • 2 0

              • kible też się paliły po prostu tak jak był czas że bazgrali po szybach tymi specjalnymi flamastrami i zniszczyli w ten sposób większość SKMek była moda na podpalenia, niektóre jednostki miały miękkie siedzenia które młode gnoje rozcinały i wkładali tam coś palnego w ten sposób zjarali kilka składów reszta EW została odstawiona z uwagi na braki w częściach zamiennych i wyjeżdżonymi kilometrami po których musiałyby przejść większe naprawy na które firma nie miała kasy lub ochoty a szkoda bo EW58 mają takiego kopa że te flirty i inne cuda wysiadają a powstały w latach 70 a nie teraz.Już wtedy były innowacyjne napędy i plany tylko kasy brakło na realizację

                • 0 0

            • Brawo pokolenie albo pokolenie bravo

              Nowe silniki są w nowych pociągach. Nie wiem jak się to nazywa ale zasada jest taka że podczas hamowania część energii jest zwracana do trakcji (tych kabli nad torami), a co za tym idzie są niższe koszty za energię. Niższe koszty oznaczają zysk który można dalej inwestować (podstawy ekonomi). W dzisiejszych czasach różnica jest taka, że za te 140 mln to nie wiem czy nawet na te 5-6 nowych pociągów by starczyło, ale co by to dało? za 10 lat po trójmieście jeździły by tylko te 5 pociągów a kolejkę to być miał co godzinę. Nie wiem czy ty jeździłeś "zmodernizowanymi" pociągami, czy tylko z nudów piszesz brednie ale różnica w jeździe jest znacząca. Co do wagonów metro to mam nadzieję, że nie będzie tych słupków na środku tylko podwieszone pod sufitem uchwyty ... chociaż te niszczą jakieś barany po imprezach.

              • 5 1

        • Tylko te 7 nowych to trochę zbyt optymistycznie. (2)

          Pojedyncza jednostka trakcyjna EW-60 kosztuje 9,2 mln złotych. Tak więc koszt full składu to będzie jakieś 40mln, może trochę więcej. A to konstrukcja z lat 90-tych. EN-75 czyli nowsza konstrukcja jest niemal dwa razy droższa.

          Mama tu jest raczej o czterech lub mniej nowych składach a nie 7.

          • 0 0

          • Skład ELFA z PESY kosztuje ok 23 miliony (1)

            takze jakby chcieli wymienic na ELFA to byłoby około 450 milionów

            • 0 0

            • ile ile?SKMka potrzebuje ok 65 jednostek pomnóż to sobie jakie 450 mln?Chyba ponad miliard zł

              • 0 0

      • Z tymi Polakami chyba przesadziłeś, patrząc po ulicach naszego Trójmiasta...

        • 2 0

      • to mi przypomina tuningowanie fiata 126p

        są miłośnicy, którzy to robią, ale poza zabawą nie ma to żadnego sensu. Idiotycznie zmarnowane pieniądze.

        • 9 11

    • Prawdę powiedziawszy żadna firma nie miała takiej ceny jaką wyliczył pan Głuszek, więc ciekawe czy skm-ka pokusi się na wydanie

      większej kasy w wakacje widać czekają nas kolejne kłopoty z skm, nie dość,że ograniczają częstotliwość to teraz i z taborem będzie problem.

      • 1 0

    • i nastepne 50 lat tym samym zlomem

      czemu nie kupia nowy tylko stare kible tuninguja prostaki

      • 20 3

    • W innym stuleciu.

      • 12 0

    • nie remont a modernizacja, czyli zamiana koloru koła, pociecie fotela na 2szt itd

      xxxxxxxxxxxxxxx

      • 12 5

  • SIEDZENIA W METRO - KTO JE ZAPROJEKTOWAŁ?

    wżynają się w ..siedzenie, nie da się w nich wyprostować bo w tedy wchodzą w zad, a jak się dopasuje człowiek to nie da się oprzeć o prawie pionowe oparcia, w dodatku brakuje miejsca na nogi.. kto wymyślił te wgłępienia. Na koniu chyba wygodniej się siedzi..

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane