• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont SKM-ek za prawie 140 mln zł

Piotr Weltrowski
1 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dziś jedynie 20 proc. składów jeżdżących po Trójmieście jest zmodernizowana. Dziś jedynie 20 proc. składów jeżdżących po Trójmieście jest zmodernizowana.

Dwie firmy są chętne do zmodernizowania 21 składów SKM. Jeżeli przetarg uda się rozstrzygnąć, remont taboru rozpocznie się latem i potrwa około roku.



Czy odpowiadają ci wagony typu metro?

Od początku SKM zakładało i niespecjalnie to ukrywało, że na modernizację swoich składów chce wydać nie więcej niż 139 mln zł. Do tych oczekiwań dostosowała się firma Newag SA z Nowego Sącza, która za gruntowną przebudowę SKM-ek zażyczyła sobie 139,2 mln zł.

Znacznie droższa jest oferta złożona przez firmę Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy. Opiewa ona na blisko 193 mln zł. Chociaż jedynym kryterium oceny jest właśnie oferowana cena, to zanim przetarg zostanie rozstrzygnięty, komisja musi zbadać obie oferty pod względem formalnym.

- To jeden z najważniejszych przetargów w prawie dziesięcioletniej historii naszej spółki. Po jego przeprowadzeniu będziemy mogli zapewnić znacznie lepszy komfort podróżowania naszym klientom i w pełni rozwinąć nieco przekształcony skrót SKM... jako Szybka Kolej Zmodernizowana - nie kryje radości Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Obecnie w Trójmieście jeździ ponad 50 składów SKM. Na razie zmodernizowano 20 proc. z nich. 21 składów, które remontowane będą w najbliższym czasie, będzie wyglądać podobnie: będą wyposażone w funkcjonalną wentylację i system ogrzewania, monitoring, ekrany informacyjne, pomosty dla niepełnosprawnych oraz otwierane systemem przyciskowym drzwi, zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne, oddzielające poszczególne wagony.

W zmodernizowanych składach pojawią się także wagony typu "metro", czyli takie, gdzie siedzenia, tak jak w metrze, skierowane są do środka, przez co w wagonie jest więcej miejsca dla osób stojących. W przeciwieństwie do tych, do których wsiąść możemy już dziś, będą one jednak wyposażone w długie ławy, a nie pojedyncze siedziska.

Modernizacja pociągów odbywa się w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście", współfinansowanego przez UE.

Miejsca

Opinie (205) 6 zablokowanych

  • Popieram goscia u gory. (1)

    Wolalbym nowe squady. Niech chociaz 1,5 squadu rocznie. I po 15 latach mieliby cala flote. Zalozmy gdyby zaczeli tak robic w 2000, to na dzien dzisiejszy byloby ok 15 nowych squadow. Wg mnie sie oplaca. Patrzec w przyszlosc.
    Nowe squady to tez nizsze zuzycie energii i takie tam, a co za tym idzie nizsze koszty:-)

    • 4 6

    • Od kiedy "Q" jest w naszym alfabecie?

      Obciachem jest mówić po polsku?

      • 7 4

  • Pytanie do SKM

    A kiedy wreszcie SKM kupi nowe składy ? Będziemy tylko modernizowali stare EN57 i EW58 ?
    Ciekawe, jak sie będzie nimi podróżowało latem ? Po co klimatyzacja, jest za droga ? Przy przetargu o takiej wartości kilka dodatkowych milionów na klimatyzację chyba nie robi różnicy?
    A komfort podróżowania - skoro są pojemniejsze, pewnie będą jeździły pojedynczo ?

    • 11 2

  • Wybór między dżumą a cholerą w wydaniu polskim

    Newag nie dotrzymuje terminów, a Pesa robi na odwal się.

    Mam nadzieję, że te dwie firmy się jakoś wezmą w garść, bo polska gospodarka ich potrzebuje.

    • 7 1

  • Weźcie się ludzie w garść

    Można albo zmodernizować 21 składów, zwiększyć im funkcjonalność, prędkość, doposażyć, zamontować urządzenia do odzyskiwania energii, wymienić wózki i mieć jak nowe, jedynie ze starym pudłem

    Albo dokupić 2 nowe i dalej podróżować 19 starymi, niezmodernizowanymi rzęchami.

    Pomyślcie o tym.

    • 10 7

  • ale nadal odstęp od peronu bedzie taki (4)

    że pare osób rocznie wpada w ta dziure, co jak jakis pacan z SKM stwierdził, nie jest problemem

    • 12 1

    • (2)

      problem się nie zmienia, a brzmi on: niskie perony na niektórych stacjach

      • 2 2

      • (1)

        Nieprawda. Przed remontami peronów takich odstępów pomiedzy skrajem peronu a stopniem wagonu NIE BYŁO>

        • 3 3

        • Na Gdyni Stoczni i Grabówku tez?

          Jakoś w Sopocie, Oliwie i na Redłowie problemu nie ma.

          • 0 0

    • Jako 4 latek nie miałem problemu ze wskoczeniem i wyskoczeniem na peron podczas postoju

      A mój wzrost był przeciętny. Kto tam wpada? Ciapciaki! Trzeba było na wf chodzić.

      • 2 4

  • co to za remont kapitalny.....

    ...skoro instalują WENTYLACJĘ zamiast KLIMATYZACJI!!!!!!!!!!!!!!!!????????????

    • 14 0

  • stare szróty, tego nic nie zmieni.

    • 7 3

  • chyba reanimacja

    remont? To będzie reanimacja skazana na niepowodzenie. Te składy nadają się na złom.

    • 7 4

  • remont kolejek... a co z torami?!?! (1)

    o modernizacji kolejek to myślą, ale żeby naprawić... wymienić... co chwile psujące się trakcje albo przekładnie to już nie łaska...

    co z tego, że kolejki będą "ładne" skoro czasami trzeba w nich spędzić prawie godzinę czasu, bo znowu coś się stało, a ostatnio jest to coraz częściej...

    • 5 2

    • był o tym artykuł, poczytaj w archiwum

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    SKM nie ma kasy na kupno nowych składów, ma kasę na modernizacje - pogódź się z tym (3)

    Żadne krzyki i płacze tego nie zmienią. Zresztą, "Oprócz 17 EN57 zmodernizowane zostaną także jednostki EW 58. - Powstaną trzy czteroczłonowe jednostki ezt i jedna trójczłonowa na bazie ezt serii EW 58, ponieważ wynika to z posiadanego taboru. W tej chwili posiadamy 7 EW 58. Z trzech z nich środkowe wagony doczepne zostaną doczepione do pozostałych trzech, dla jednej po prostu nie wystarczy. Pozostałe 6 wagonów silnikowych zostanie złomowanych. Dzięki szeregu zalet - dużej mocy tych pojazdów po modernizacji - 8 x 250kW (obecnie 8 x 233kW), trzem parom drzwi bocznych na wagon i zastosowaniu przestronnego wnętrza aglomeracyjnego powstałe "jamniki" będą z powodzeniem samodzielnie obsługiwać pociągi. W szczycie trójczłonowy EW58 będzie doczepiany do ezt czteroczłonowego na bazie serii EW 58 tworząc bardzo pojemny skład, a w jeździe samodzielnej poza szczytem jego lepsze osiągi pozwolą na krótszy rozruch i mniejsze zużycie energii- wyjaśnia Marcin Głuszek.

    Osiągi 17 szt. zmodernizowanych EN 57 będą podobne jak EN 57AKM - maksymalna uśredniona wartość przyśpieszenia rozruchu w granicach 0 - 40 km/h wynosić będzie około 1.3 m/s2, a prędkość maksymalna 120km/h. W pociągach utworzonych na bazie zmodernizowanych EW 58 dla trójczłona SKM szacuje przyspieszenie na ok. 1.3 m/s2, a dla czteroczłona 1 m/s2 i prędkość maks. 120 km/h."

    Nowe wózki, nowe pantografy, nowe okna, nowa drzwi, nowe instalacje wewnętrzne, tylko stare pudło. Nie ma co się mazać, trzeba się cieszyć, że cokolwiek się zmienia.

    • 5 11

    • 'znaffco', a ilość drzwi się zwiększy? a dziura pomiędzy peronem a pociągiem może też się zwiększy?(bo nie wierzę by ją

      zlikwidowano)) klima oczywiście to luksus niespotykany dla tych pacanów z SKM

      • 3 1

    • o to chodzi, że nic się nie zmienia (1)

      ośmielę się powiedzieć, że zwiększenie mocy o 7% da niewyczuwalne zmiany w przyspieszeniu. Pozostaje ciężkie, toporne pudło ze sp.... zawieszeniem. Taki wybór to gwarancja braku zmian przez najbliższe lata.

      • 3 1

      • EW58 technologia z lat 70 i 80 już teraz potrafi wyprzedzać rozkład gdyby maszynista miał w nosie rozkład to spokojnie jadąc z Wejherowa do Gdańska ruszając z pełną mocą z każdej stacji i nie przekraczając prędkości na szlakach będzie w Gdańsku 15 minut lub więcej przed obecnym rozkładowym czasem rozkład jest pod stare oporowe EN57 i maszyniści muszą się pilnować żeby nie wsiąść na ogon poprzedzającej kolejce zatem nie używają pełnych osiągów EW 58

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane