• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont SKM-ek za prawie 140 mln zł

Piotr Weltrowski
1 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dziś jedynie 20 proc. składów jeżdżących po Trójmieście jest zmodernizowana. Dziś jedynie 20 proc. składów jeżdżących po Trójmieście jest zmodernizowana.

Dwie firmy są chętne do zmodernizowania 21 składów SKM. Jeżeli przetarg uda się rozstrzygnąć, remont taboru rozpocznie się latem i potrwa około roku.



Czy odpowiadają ci wagony typu metro?

Od początku SKM zakładało i niespecjalnie to ukrywało, że na modernizację swoich składów chce wydać nie więcej niż 139 mln zł. Do tych oczekiwań dostosowała się firma Newag SA z Nowego Sącza, która za gruntowną przebudowę SKM-ek zażyczyła sobie 139,2 mln zł.

Znacznie droższa jest oferta złożona przez firmę Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy. Opiewa ona na blisko 193 mln zł. Chociaż jedynym kryterium oceny jest właśnie oferowana cena, to zanim przetarg zostanie rozstrzygnięty, komisja musi zbadać obie oferty pod względem formalnym.

- To jeden z najważniejszych przetargów w prawie dziesięcioletniej historii naszej spółki. Po jego przeprowadzeniu będziemy mogli zapewnić znacznie lepszy komfort podróżowania naszym klientom i w pełni rozwinąć nieco przekształcony skrót SKM... jako Szybka Kolej Zmodernizowana - nie kryje radości Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Obecnie w Trójmieście jeździ ponad 50 składów SKM. Na razie zmodernizowano 20 proc. z nich. 21 składów, które remontowane będą w najbliższym czasie, będzie wyglądać podobnie: będą wyposażone w funkcjonalną wentylację i system ogrzewania, monitoring, ekrany informacyjne, pomosty dla niepełnosprawnych oraz otwierane systemem przyciskowym drzwi, zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne, oddzielające poszczególne wagony.

W zmodernizowanych składach pojawią się także wagony typu "metro", czyli takie, gdzie siedzenia, tak jak w metrze, skierowane są do środka, przez co w wagonie jest więcej miejsca dla osób stojących. W przeciwieństwie do tych, do których wsiąść możemy już dziś, będą one jednak wyposażone w długie ławy, a nie pojedyncze siedziska.

Modernizacja pociągów odbywa się w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście", współfinansowanego przez UE.

Miejsca

Opinie (205) 6 zablokowanych

  • i dlaczego szlag trafił ZNTK Gdańsk

    i praca by była i kolejki zmodernizowane Prawda Boluś??????

    • 6 2

  • Tylko ,zeby znowu jakicha walow nie bylo...

    ...przetarg jest oczywisty chyba - wygra tansza oferta - tak czy nie?

    • 1 1

  • A ILE NOWYCH SKŁADOW MOŻNA KUPIC ZA 140 MLN. ? (3)

    Skąd sie biora takie wielkie koszty remontow i czyzby nie mozna za takie pieniadze kupic kilku nowych składow , nawet z Chin ale nowych bo Skm wiecznie '' łata gluty '' zamiast kupic nowe . Ludzie płacą za Skm po to zeby skład był nowy panowie prezesi a nie ''odnowiony'' , chyba po 40 latach odłozyliscie na nowe składy z podwyzek ? czy nie ? bo to trudno zrozumiec !

    • 15 6

    • (2)

      ta, kupić w Chinach i tam je serwisować.

      Można by za to kupić w najtańszej opcji 2 ELFy PESY, ale zanim by się firma z Bydgoszczy wyrobiła...

      • 5 3

      • (1)

        a dokładnie 5 Elfów;) i to takich jak kupiła SKM Warszawa

        • 0 0

        • popatrz sobie człowieku na trasę SKM Warszawa a SKM Trójmiasto dla nich może te 5 jednostek to znaczący zakup dla nas trzeba conajmniej 12X tyle unia dofinansowuje ale SKMka też musi mieć na to wkład własny niech to kosztuje 1 mld zł to 20% musisz mieć swojej kasy czy SKMka ma tyle?Wątpię

          • 1 0

  • taniej nie znaczy lepiej

    Pytanie czy firma Newag w zamian za niższą cenę przeprowadzi na tyle porządnie modernizacje , że odnowione skmki nie będą sie ciągle psuły. Pytanie jak śmigają ich składy, które przecież dopiero co dotarły na Pomorze...

    • 13 0

  • Jestem za - kupienie nowych nie rozwiąże problemu. Zróbmy klar z tym co mamy i gdy będą puszczane do obiegu zróbmy kampanię jak

    dbać i reagować gdy ktoś niszczy Nasze Trójmiasto może wyglądać na prawdę dobrze, ale to wymaga tego byśmy wszyscy zaczęli dbać o to co jest wokół nas.

    • 8 7

  • Zobaczcie ludzie co jezdzi po Polsce (10)

    Wpisac na Youtube:
    EN77-001. Przejazd inauguracyjny z VIP-ami

    lub zobaczyc ponizej link:
    http://www.youtube.com/watch?v=Vug6IvWZHV8

    Lub tez piekny EN76
    http://www.youtube.com/watch?v=dbIi0qTSoDU

    Zamiast kupić 20 nowych ELFów jak powyzsze, to ci bezmyslni luidzie z SKM zlom remontuja...smutne, po prostu smutne co sie w Trojmiescie wyrabia.

    Pamietajcie ze jak wyremontuja kible to dalej beda ludzi wozic przez kolejne 30 lat. SZOK!!! strata pieniedzy, kompletna glupota.

    • 19 8

    • (9)

      te nowe jednostki to awaryjny badziew trochę mrozu i elektronika zdycha pociągi to nie auta że co 5-10 lat się zmienia na nowe na zachodzie jeżdżą wagony z lat 50 czy 60 i są w świetnym stanie nie liczy się data produkcji a użytkowanie i serwisowanie

      • 6 6

      • ale pierniczysz (8)

        Mieszkam w Niemczech i tu zlomu nie widze, tylko same ICE3 i podobne sprzety do tych Pesy.

        • 5 2

        • (4)

          Zdziwiłbyś się, gdybyś się dowiedział, ile Niemcy mają starych wagonów lokomotyw. Rzecz w tym, ze dbać trzeba

          • 1 5

          • maja maja i stoja na bocznicach (3)

            Glowne szlaki komunikacyjne sa opanowane przez ICE2/3, IC z lokomotywa Siemensa jak Husarz.

            Starocie jezdza jedynie jako pociagi turystyczne na peryferia, ale i tak jada 140 km/h

            • 7 0

            • (2)

              no sorry jak chce się żeby pociąg jechał po 300 km/h to raczej trzeba kupić nowy SKMka nie potrzebuje takich składów wystarczy zwiększone przyspieszenie by wydatnie skrócić czas przejazdu nawet o kilkanaście minut na trasie Wejherowo-Gdańsk

              • 0 0

              • I dlatego proponowane sa te z glownego postu, EN77 (1)

                To sa pociagi, co jezdza po Polsce... a nie ICE czy TGV

                • 0 0

              • najpierw ktoś musi mieć z 500 mln wolnych środków na wkład własny dla dotacji unijnej wymiana ok 60 jednostek to nie jest kupno bułek taki pociąg kosztuje z 25-30 mln zł za sztukę więc sobie policz

                • 0 0

        • (2)

          pooglądaj sobie fora miłośników kolei tam masz roczniki produkcji lokomotywy czy zespołu trakcyjnego zdziwiłbyś się że to co wygląda na ultranowoczesne ma w rzeczywistości 20 czy 30 lat

          • 0 0

          • (1)

            Ale nie 60!

            • 0 0

            • która jednostka w SKMce ma 60 lat?Może nr 1828?Wiesz jaki ona ma rok produkcji?1989 lub 1990 to jak na pociąg jest raptem średni wiek

              • 0 0

  • Głuszek mój idol, mój bóg, znów dał nam prostaczkom możliwość smakowania jego natchnionych wypowiedzi!!!

    "w pełni rozwinąć nieco przekształcony skrót SKM... jako Szybka Kolej Zmodernizowana (...)" - cóż za elokwencja i poczucie humoru.

    Zapamiętamy te słowa jak i inne wypowiedziane przez złotoustego i wyciągniemy je w przyszłości.

    • 21 2

  • Postępowanie SKM jest logiczne. 20 składów lada dzień się rozsypie, lepiej więc wyremontować 20 niż kupić 5 nowych. 15 składów mniej to konieczność kolejnego "dostosowania rozkładów do oczekiwać pasażerów" a to mogłoby sprawić, że ktoś się wreszcie zainteresuje tym skansenem.

    • 9 3

  • Newag i Pesa firmy siebie warte

    Szynobusy firmy newag i pesa cały czas się rozwalają.

    • 2 3

  • ZNTKiM Gdańsk (1)

    Te pociągi powinny pójść do ZNTKiM Gdańsk, a nie gdzieś poza województwo.
    Sytuacja z ZNTKmi w Polsce jest bardzo trudna, a wy jeszcze robicie pod górę swoim.

    • 5 2

    • Zwłaszcza, że EN57 jakoś nie przypominały złomu, kiedy remonty i naprawy przeprowadzano w ZNTK na Przeróbce.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane