• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont SKM-ek za prawie 140 mln zł

Piotr Weltrowski
1 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Dziś jedynie 20 proc. składów jeżdżących po Trójmieście jest zmodernizowana. Dziś jedynie 20 proc. składów jeżdżących po Trójmieście jest zmodernizowana.

Dwie firmy są chętne do zmodernizowania 21 składów SKM. Jeżeli przetarg uda się rozstrzygnąć, remont taboru rozpocznie się latem i potrwa około roku.



Czy odpowiadają ci wagony typu metro?

Od początku SKM zakładało i niespecjalnie to ukrywało, że na modernizację swoich składów chce wydać nie więcej niż 139 mln zł. Do tych oczekiwań dostosowała się firma Newag SA z Nowego Sącza, która za gruntowną przebudowę SKM-ek zażyczyła sobie 139,2 mln zł.

Znacznie droższa jest oferta złożona przez firmę Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy. Opiewa ona na blisko 193 mln zł. Chociaż jedynym kryterium oceny jest właśnie oferowana cena, to zanim przetarg zostanie rozstrzygnięty, komisja musi zbadać obie oferty pod względem formalnym.

- To jeden z najważniejszych przetargów w prawie dziesięcioletniej historii naszej spółki. Po jego przeprowadzeniu będziemy mogli zapewnić znacznie lepszy komfort podróżowania naszym klientom i w pełni rozwinąć nieco przekształcony skrót SKM... jako Szybka Kolej Zmodernizowana - nie kryje radości Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Obecnie w Trójmieście jeździ ponad 50 składów SKM. Na razie zmodernizowano 20 proc. z nich. 21 składów, które remontowane będą w najbliższym czasie, będzie wyglądać podobnie: będą wyposażone w funkcjonalną wentylację i system ogrzewania, monitoring, ekrany informacyjne, pomosty dla niepełnosprawnych oraz otwierane systemem przyciskowym drzwi, zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne, oddzielające poszczególne wagony.

W zmodernizowanych składach pojawią się także wagony typu "metro", czyli takie, gdzie siedzenia, tak jak w metrze, skierowane są do środka, przez co w wagonie jest więcej miejsca dla osób stojących. W przeciwieństwie do tych, do których wsiąść możemy już dziś, będą one jednak wyposażone w długie ławy, a nie pojedyncze siedziska.

Modernizacja pociągów odbywa się w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście", współfinansowanego przez UE.

Miejsca

Opinie (205) 6 zablokowanych

  • Słaba opcja te siedzenia w stylu "metro". (2)

    Zamiast podziwiać piękne widoki za oknem, będę musiał patrzeć na zmęczone życiem twarze polaków.

    • 16 3

    • Teraz musisz patrzeć na twarze z naprzeciwka (1)

      w opcji metro oczy będziesz miał na wyskości nazwijmy to bioder tych stojących.

      • 1 1

      • Jak będzie fajna kobitka to mi jak najbardziej pasuje :D

        Pozdrawiam dziewczynę w fioletowym płaszczyku co wsiada na Żabiance w kier. Gdyni o 6:31 zwykle przez 2 drzwi :)

        • 0 0

  • ta ...

    i nowiutkie, wyremontowane składy będą sobie stały, bo nie ma kasy na remot trakcji co się rwie jak guma w gaciach...

    • 7 1

  • nie zmieniac miejcowek

    niech nie zmieniaja stylu jazdy zawsze byly takie i byc powinny jak dawniej a postac sobie mozna kolo dzwi jak zawsze sie tam stalo i to jest ten caly klimat skmki naszej 3miejskiej pozdro dla normalnych :)

    • 6 4

  • rewelacja nie moge ze smiechu,wagony jak w metrze haha

    • 3 2

  • PESA, TYLKO PESA!!!! (2)

    No tak, jeżeli jedynym kryterium w przetargu jest cena to gwarantuję Państwu, że po 4-6 latach zmodernizowane sklady wygladały będa gorzej niż te z polowy lat 80-tych. Tylko Bydgoska PESA jest w stanie zapewnic odpowiednią jakosć wykonanej modernizacji składów. Nie zawsze taniej znaczy lepiej...

    • 4 4

    • Racja

      Prawda jest taka, ze taniej, znaczy w 95% przypadkow -GORZEJ, ZAPLACISZ PODWOJNIE.

      • 1 0

    • A kto robił remont składów z odstającymi ramami okiennymi?

      Jestem tego bardzo ciekaw. W tych skladach rama odchodzi od wewnętrznych ścian wagonu w miejscach, gdzie są albo były stoliki. Kto za to zapłacił? Wszystko się rozlatuje. Nie lepiej było zapłacić więcej za porządna usługę?

      • 1 0

  • Bezsensowna modernizacja starych kolejek! (1)

    Należy wprowadzać nowe generacje, nawet jeden skład rocznie. Stare, śmierdzące i ciężkie, dewastujące tory, na złom!

    • 9 1

    • 1 rocznie to cały tabor wymienisz za 60 lat chcesz tyle czekać?

      • 1 0

  • 21 składów (2)

    A ja się zastanawiam, które z 21 składów jest teraz używane i niedlugo przestanie jezdzic na trasie zeby "oddac" sie tuningowi. Ponoc rozklad jest tak napiety, ze praktycznie wszystkie sklady sa ciagle w ruchu, a te nieliczne ( a watpie ze jest ich az 21 ) sa w remontach. To sa ostatnie slowa rzecznika SKM w temacie czestotliwosci kursowania i dostepnosci kolejek.

    • 10 0

    • Właśnie dlatego, że przeznaczone do remontu składy stoją...

      Jest ich tak mało na trasie. Po to powstał nowy "lepiej dostosowany do potrzeb pasażerów" rozkład jazdy...

      • 1 0

    • od kilometrów to zależy niektóre od dawna stoją w bazie z myslą o tym remoncie mają wyjeżdżone kilometry i zgodnie z przepisami kolejowymi muszą przejść naprawę rewizyjną lub główną inne mają tak wyliczony przebieg że skończą im się kilometry akurat przed wysłaniem na naprawę do Newagu

      • 0 0

  • Tylko co by nie były zułto-niebieskie (2)

    Jakiś neutralny kolor dla 3miasta
    Dla mnie najlepiej zielone :)
    Przyjmę jednak wszystkie poza tymi co są

    • 1 9

    • Nie męczy cię patrzenie na świat

      z perspektywy kibola? Popatrz jak to cię ogranicza.

      • 7 0

    • żółte... brak słów...

      • 0 0

  • SKM zakłada chyba, że firmy remontujące pociągi, tory i dworce są organizacjami charytatywnymi

    a pracownicy, ich rodziny oraz pracownicy podwykonawców etc. żywią samym powietrzem.

    Bo ilekroć SKM ogłosi przetarg na cokolwiek, zawsze okazuje się, że wszystkie oferty "są za drogie".

    Dajcie tym firmom maszyny tworzące z niczego surowce i paliwa. Obniżą cenę.

    • 1 0

  • GDYBY SKM KUPIŁA NOWE SKŁADY TO BY MIELI PROBLEM BO NIE BYŁO BY CZEGO NAPRAWIAC ! A PRZECIEZ SPOŁKI I SPOŁECZKI MUSZĄ UDAWAC (2)

    SWOJĄ JAKZE WAZNĄ PRZYDATNOSC ! Do zakupu nowych składow tez pewnie by powołali spółke i znajomych krolika i misia uszatka i specjalną komisje itd. LUDZIE !!! 40 LAT LUDZIE CZEKAJĄ NA NOWE SKŁADY A NIE ODNOWIONE ! CZAS MOZE SPRAWDZIC ILE PIENIEDZY SKM PRZEZ 40 LAT ODŁOZYŁA Z PODWYZEK BILETOW NA NOWE SKŁADY . CHINY JUZ MAJĄ WSZYSTKO NOWE BO MYSLĄ ,ZAMIAST SPÓŁKI MNOZYC .

    • 9 5

    • FROG DOSTANIESZ NOWE (1)

      ALE BEDZIESZ PLACIC WIECEJ ZA BILET,ONI NAWET MOGA WOZIC CIEBIE W KROLEWSKIM WAGONOIIE PODCZEPIANYM JAK IM ZA TO ZAPLACISZ, A TY JEZDZISZ MOZE NA GAPE I MASZ DUZE WYMAGANIA, ZA NIC BOLI CYC, TO MASZ ZA CO PLACISZ

      • 1 3

      • od 40 lat nam skm mowila ze odkładaja na nowe !

        Cezar ! czy 40 lat placenia i odkładania na nowe sklady to malo , przeciez juz 20 lat temu tlumaczyli ze jada do Włoch kupic nowe bo maja pieniadze i co ? a moze mamy 100 lat czekac wedlug ciebie.

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane