• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont dworca SKM podrożał o 14 mln zł w niecały rok

Michał Brancewicz
27 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koszt remontu Dworca Podmiejskiego został wyceniony na ponad 73 mln zł. Koszt remontu Dworca Podmiejskiego został wyceniony na ponad 73 mln zł.

W październiku za przywrócenie dawnego wyglądu Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz remont peronu i stworzenie centrum monitoringu firma z Warszawy chciała 48 mln zł (59 mln zł brutto), ale SKM była skłonna wydać o kilkadziesiąt milionów mniej. W lipcu SKM podniosła budżet inwestycji do 59 mln, ale ta sama firma, tyle że w konsorcjum, zażyczyła sobie za te same prace już ponad 73 mln zł.



Czy czujesz, że ceny w Polsce rosną?

Szybka Kolej Miejska od zeszłego roku poszukuje firmy, która przywróci zabytkowemu budynkowi dworca wygląd sprzed 60 lat, czyli z czasów jego powstania. Zakres prac obejmuje też remont peronu oraz stworzenie centrum monitoringu.

W październiku zeszłego roku do przetargu zgłosiła się tylko jedna firma - T4B z Warszawy, oferując swoje usługi za 59,3 mln zł (48 mln zł netto). Budżet SKM wyniósł wówczas 28 mln zł netto.

W drugim postępowaniu kolejarze podnieśli budżet inwestycji do 59,4 mln zł (48 mln zł netto). Jakie więc było ich zdziwienie, gdy otworzyli jedyną kopertę, znów od T4B, ale w konsorcjum z firmą Contrast i okazało się, że tym razem wykonawca zażyczył sobie aż 73,8 mln zł brutto.

Zapytaliśmy warszawską firmę, skąd taka duża różnica.

- Nie komentujemy sprawy - ucina Kamila Lorenc z T4B.
SKM przekonuje, że zakres inwestycji się nie zmienił.

- Co więcej, dopuściliśmy też inne technologie jeśli chodzi o ścianę wizyjną i system kamer, żeby był większy wybór w doborze elementów, co pozwoliłoby wykonawcy na pewne oszczędności - przyznaje Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
W tej sytuacji trudno spodziewać się, że kolejarze dołożą brakujące 14 mln zł.

  • Dworzec Podmiejski w Gdyni musi jeszcze poczekać na przywrócenie mu wyglądu sprzed 60 lat.
  • Dworzec Podmiejski w Gdyni musi jeszcze poczekać na przywrócenie mu wyglądu sprzed 60 lat.
  • Dworzec Podmiejski w Gdyni musi jeszcze poczekać na przywrócenie mu wyglądu sprzed 60 lat.
  • Dworzec Podmiejski w Gdyni musi jeszcze poczekać na przywrócenie mu wyglądu sprzed 60 lat.
Przypomnijmy, wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
  • Zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
  • Zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowy pawilon gastronomiczny "Kurczak z...".
  • Odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter.
  • Zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć.
  • Zmodernizować pomieszczenia kas.
  • Wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych, dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
  • Usunąć wszystkie nośniki reklamowe, przesłaniające elementy wystroju historycznego.
  • Zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową.
  • Zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

Z kolei na przystanku SKM wymienione mają zostać płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane ma zostać przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach mają zostać zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.

Opinie (244) ponad 20 zablokowanych

  • Dworzec ma być dla milionów korzystających z niego ludzi czy skansenem PRL-u?

    Jak się czyta z jakim pietyzmem ma być wszystko odrestaurowane z 1958 roku to się trzeba zastanowić nad kadrą w PKP i SKM. Czy przetarg przygotowywali muzealnicy czy, pracownicy co znają się na rzeczy i którzy myślą jak w dzisiejszych i najbliższych czasach ma podróżować sprawnie i przyjaźnie 40 do 100 milionów rocznie pasażerów SKM przez Gdynię? Czy ważniejsza jest dyskretna tabliczka czy jak się ma poruszać pasażer co taszczy walizę, młoda mama z wózkiem i czwórką dzieci albo starszy pan czy pani co z racji wieku są nieco mniej mniej sprawni albo niedaj boże jest na wózku bo musi się dostać do rechabilitanta czy lekarza ? zy ważniejsze są stare drewniane drzwi na dworcu zamist nowoczesne rozwiązania schodów i chodników ruchomuch pomagające w płynnym przemieszczaniu się między poziomami peronów i pomieszczeniami dworca oraz dotarcie na przystanki poszczególnych autobusów i trolejbusów oraz linii PKS. Władzo! Zimny prysznic spojrzeć w kalendarz i pomyśleć oraz wykonać to tak aby za 2 lata Gdynia miała najlepszy węzeł dworcowy w Polsce albo pozostanie skansenem PRL-u bo po co się wysilać dla mieszkańców!

    • 2 8

  • Dworzec z 1958 roku czyli Skansen z PRL-u ma nobilitować Gdynię

    Czy w tym PKP Gdynia kogoś pogięło aby dworzec zbudowany w siermiężnych czasach za Gomułki odrestaurowywać w każdym szczególe!? Dziś jest XXI wiek i taki remont powinien dostosować Dworzec Podmiejski do dzisiejszych standardów obsługi z zastosowaniem najlepszych rozwiązań ciągów komunikacyjnych w tym ze schodami ruchomymi i chodnikami dowożącymi pasażerów pod autobusy podmiejskie stojące przed nowoczesnym piętrowym dworcem ZKM i pks. skm przewozi ponad 40 milionów pasażerów rocznie więc na taki i większy ruch pasażerski do 100 mln powinien być skrojony. Władze Gdyni i PKP pod patronatem wojewody powinny ogłosić konkurs architektoniczny na otoczenie obydwu dworców pkp, skm oraz MZK i PKS aby to sensownie rozwiązać przyszłościowo a nie zachowywać siermiężny PRL. Wykorzystać różnice w poziomach ulic przy torowiskach od strony lasu i morza i zaprojektować przejazd nad torami PKP dla autobusów i pojazdów mieszkańców od strony Gdynia Stocznia i Dworzec Główny z PKS i MZK.

    • 4 7

  • (14)

    Dojna zmiana mowila, że za PO wszystko najdroższe ma świecie a okazuje się że teraz wychodzi dużo drożej. Takiej drożyzny jak za pislamu nigdy nie było

    • 47 28

    • podaj konkretnie czego mniej kupujesz (13)

      bo Cię teraz nie stać, a kiedyś kupowałeś, bo zarabiałeś więcej.

      • 4 11

      • Widać ze sam zakupow nie robisz (11)

        Ziemniaki, chleb, warzywa, owoce, jajka, mięso, prąd, czynsz za mieszkanie itd

        • 12 4

        • masło też (7)

          tyle, że to o czym piszesz, to raczej po pierwsze symboliczne podwyżki. Ile więcej płacisz za chleb? 20zł w skali miesiąca? A dwa, że podwyżka płodów rolnych, to raczej w dużej mierze kwestia pogody. Mięso podrożało??? Moim zdaniem i tak jest za tanie. Powinno kosztować 3x więcej, żeby hodowcy mieli kasę na "ludzkie traktowanie zwierząt". Mięsa i tak jesz za dużo. Ogólnie wyrzucamy tyle żarcia, że aż strach...

          • 5 8

          • Przestan sie osmieszac (6)

            Kiedyś za 100 miałem pełny koszyk dziś 100 zł to jest nic

            • 10 5

            • kiedyś - przyjacielu - za komuny żyłeś za 100 dolarów przez 5 miesięcy z czteroosobową rodziną... (1)

              Przeżyj za 100 dolarów teraz !

              • 5 4

              • Ale mam je wydac, czy miec caly czas? Bo za rzeczy w sklepach placic nie musze, to moge te pieniazki caly czas trzymac.

                • 1 0

            • Tak, za 100zl mam dalej pelny koszyk...i kieszenie. Bo w koszyku tylko piwo, wiec sie reszta nie miesci.

              • 4 0

            • Nie pie.dol (1)

              Przecież lokomotywy staniały to się wszystko zbilansowało!

              • 4 1

              • POmieszałeś przyjacielu czas przeszły z teraźniejszym - to jest manipulacja.

                • 1 5

            • Niestety, ale to ty się osmieszasz i do tego klamiesz.

              • 4 2

        • Takich bzdur nie kupuje. Rachunki mam oplacone do 2060, wiec odpadaja. Cos jeszcze?

          • 1 2

        • (1)

          Dodaj jeszcze, jaka była minimalna płaca za rządów POkemonow, a jaka jest obecnie i dlaczego paliwo wtedy po raz pierwszy w historii w Polsce było wyższe niż w Niemczech.

          • 4 6

          • Za po byla 2x wyzsza niz za poprzednich rzadow pis

            • 2 4

      • Samochodow..mam tylko 6, na kolejny juz mnie nie stac...

        • 1 2

  • A po co ten dworzec podmiejski? (9)

    ja bym tam zrobił klub czytelników Gazety Polskiej

    • 42 103

    • Ja bym tam zrobił KFC na przykład. (6)

      Jest miejsce na przykład tam gdzie pajace z ochrony sok skm siedzą, bo oni i tak nie wnoszą nic pożytecznego. W Gdyni w okolicach dworca głównego po 21;00 nie ma co zjeść. McDonald tam to totalna porażka. Centrum prawie 300 tysięcznego miasta, a z gastronomią jak na wsi.

      • 10 16

      • To jest ochrona sok? Myslalem, ze to dwie rozne rzeczy..

        • 0 1

      • wielka różnica KFC a Mc Donalds jedno i drugie guano warte (2)

        tona cukru i soli

        • 24 4

        • (1)

          lepsze to niż tona papierosów - nie dość że trują ludzi(również niepalących) to jeszcze środowisko na tym cierpi.

          • 6 6

          • kto cię truje pajacu ...?

            więcej trucizn w minutę wdychasz z samych spalin od przejeżdżających samochodów ... niż byś sam osobiście tą fajkę wypalił

            • 6 5

      • po prostu nie wiesz gdzie szukać, albo cię nie stać na rachunek

        gastronomii w centrum jest masa

        • 5 2

      • zal mi cie.

        • 3 2

    • A cały dworzec możnaby obkleić wlepkami z tego szmatławca

      byłaby przynajmniej pierwsza prawdziwie wolna strefa od lgbt. Myślę że biskup G. by pobłogosławił, a dotacja z ministerstwa pewna!

      • 9 6

    • uważaj bo Marych H. kupi ten pomysł

      i będzie tam robił odczyty o Paranoi i Schizofrenii

      • 13 1

  • Ten dworzec wygląda jak w Bangladeszu

    • 12 3

  • To czysty szwindel! Za taką cenę!

    • 7 2

  • Przepaszam, ale za 70mln to mozna od zera postawić ten dworzec SKM

    O monitoringu i systemie informacji proszę nie pisać, bo to zamknie się w 1,5mln przy 150 kamerach i 30 terminalach dla pasażerów.

    • 9 5

  • Heheeeee

    Kolej podmiejska.
    To je możliwe tylko w najwiekszych skupiskach lujów. Tzn. W okolicach Warszawy tam Pruszków, Otwock i Ząbki. W tym zagłębiu północy czyli Gdańsk, Sopot , Gdynia + Wejherowo.
    I w zagłębiu południa czyli Katowice , Chorzów i Sosnowiec. A na przykład w takim Skępe w Kujawsko Pomorskim to bieda że aż piszczy.

    • 3 2

  • A może by to zrobić we własnym zakresie? (1)

    Przecież są firmy w Trójmieście.
    I są specjaliści. A miasto czy PKP może przypilnować. I zamiast płacić nie wiadomo ile, oszczędzić majątek.
    Ktoś pomyślał w ten sposób?

    • 10 2

    • Komuna skończyła się 30 lat temu

      Tak. Powołać kombinat i 10 lat remontować. SKM wyhuśtało wymagania i zakres. To nie jest tylko remont dworca jak opisano w treści artykułu.

      • 1 1

  • Przetarg z Ksiezyca

    Panowie z SKM, kto jest w stanie spełnić zaproponowane parametry finansowe - żaden GW. Bzdura na resorach. Do tego w jednym przetargu prace torowe, budowlane i niskoprądowe. Maskara
    Btw ile firm złożyło ofertę poprzednio. Jedna i ta sama. Przypadek?

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane