• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont dworca SKM podrożał o 14 mln zł w niecały rok

Michał Brancewicz
27 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Koszt remontu Dworca Podmiejskiego został wyceniony na ponad 73 mln zł. Koszt remontu Dworca Podmiejskiego został wyceniony na ponad 73 mln zł.

W październiku za przywrócenie dawnego wyglądu Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz remont peronu i stworzenie centrum monitoringu firma z Warszawy chciała 48 mln zł (59 mln zł brutto), ale SKM była skłonna wydać o kilkadziesiąt milionów mniej. W lipcu SKM podniosła budżet inwestycji do 59 mln, ale ta sama firma, tyle że w konsorcjum, zażyczyła sobie za te same prace już ponad 73 mln zł.



Czy czujesz, że ceny w Polsce rosną?

Szybka Kolej Miejska od zeszłego roku poszukuje firmy, która przywróci zabytkowemu budynkowi dworca wygląd sprzed 60 lat, czyli z czasów jego powstania. Zakres prac obejmuje też remont peronu oraz stworzenie centrum monitoringu.

W październiku zeszłego roku do przetargu zgłosiła się tylko jedna firma - T4B z Warszawy, oferując swoje usługi za 59,3 mln zł (48 mln zł netto). Budżet SKM wyniósł wówczas 28 mln zł netto.

W drugim postępowaniu kolejarze podnieśli budżet inwestycji do 59,4 mln zł (48 mln zł netto). Jakie więc było ich zdziwienie, gdy otworzyli jedyną kopertę, znów od T4B, ale w konsorcjum z firmą Contrast i okazało się, że tym razem wykonawca zażyczył sobie aż 73,8 mln zł brutto.

Zapytaliśmy warszawską firmę, skąd taka duża różnica.

- Nie komentujemy sprawy - ucina Kamila Lorenc z T4B.
SKM przekonuje, że zakres inwestycji się nie zmienił.

- Co więcej, dopuściliśmy też inne technologie jeśli chodzi o ścianę wizyjną i system kamer, żeby był większy wybór w doborze elementów, co pozwoliłoby wykonawcy na pewne oszczędności - przyznaje Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
W tej sytuacji trudno spodziewać się, że kolejarze dołożą brakujące 14 mln zł.

  • Dworzec Podmiejski w Gdyni musi jeszcze poczekać na przywrócenie mu wyglądu sprzed 60 lat.
  • Dworzec Podmiejski w Gdyni musi jeszcze poczekać na przywrócenie mu wyglądu sprzed 60 lat.
  • Dworzec Podmiejski w Gdyni musi jeszcze poczekać na przywrócenie mu wyglądu sprzed 60 lat.
  • Dworzec Podmiejski w Gdyni musi jeszcze poczekać na przywrócenie mu wyglądu sprzed 60 lat.
Przypomnijmy, wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
  • Zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
  • Zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowy pawilon gastronomiczny "Kurczak z...".
  • Odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter.
  • Zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć.
  • Zmodernizować pomieszczenia kas.
  • Wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych, dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
  • Usunąć wszystkie nośniki reklamowe, przesłaniające elementy wystroju historycznego.
  • Zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową.
  • Zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

Z kolei na przystanku SKM wymienione mają zostać płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane ma zostać przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach mają zostać zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.

Opinie (244) ponad 20 zablokowanych

  • Dworzec SKM w Gdyni.

    Te 78 mln. to ta 6% inflacja o której "Eksperci" i Prezes NBP mówią z ironią.

    • 10 2

  • C.D. cyrku..

    Glapa swoim nałożnicom w NBP płaci taką kasę, że za czas oczekiwania na rozstrzygnięcie przetargu uzbierało by się sporo zaoszczędzonej gotówki. Polska w ruinie- ciemny lud to kupił, koszmar...

    • 11 3

  • Gdynia wies cudow

    • 4 5

  • Widać ludzie i firmy są zbyt bogaci.

    Ludzie mają więcej kasy, jest boom w budownictwie, są kredyty. A kto na tej sytuacji najwięcej zarabia? Bankierzy!!! Warto z takimi inwestycjami poczekać aż rynek się nasyci.

    • 3 3

  • Chytry dwa razy traci (1)

    • 4 2

    • Czy PKP mysli !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Jestem mieszkancem Gdyni od 1950r pamientam ten dworzec w latach jego swietnosci.
      Lata przeleciały i nalezy go wyremontowac.Tylko sie pytam gdzie sa osoby decydujace o remoncie dworca Głownego i całej infrastrktury peronow. PYTAM po co takie długie perony
      -na jednej lini peronu mieszcza sie lekko dwa sklady pociagow.To sa zmarnowane koszta za ktore mozna było wyremontowac całosc głowny i podmiejski.Gdynia to nie Paryz ,Tokio.Trzeba sie było wtedy zastanowic. Pozdrawiam...

      • 2 1

  • Moze zrobic z tego Gdynia "Powiśle"?

    "Zabawa podmiejska,
    Z soboty na niedzielę
    Dłużej gra orkiestra.
    Nie miejska, nie wiejska,
    Zabawa podmiejska,
    Wygra, kto śmielej gra."

    • 5 0

  • Przetarg z Ksiezyca

    Panowie z SKM, kto jest w stanie spełnić zaproponowane parametry finansowe - żaden GW. Bzdura na resorach. Do tego w jednym przetargu prace torowe, budowlane i niskoprądowe. Maskara
    Btw ile firm złożyło ofertę poprzednio. Jedna i ta sama. Przypadek?

    • 7 0

  • A może by to zrobić we własnym zakresie? (1)

    Przecież są firmy w Trójmieście.
    I są specjaliści. A miasto czy PKP może przypilnować. I zamiast płacić nie wiadomo ile, oszczędzić majątek.
    Ktoś pomyślał w ten sposób?

    • 10 2

    • Komuna skończyła się 30 lat temu

      Tak. Powołać kombinat i 10 lat remontować. SKM wyhuśtało wymagania i zakres. To nie jest tylko remont dworca jak opisano w treści artykułu.

      • 1 1

  • Heheeeee

    Kolej podmiejska.
    To je możliwe tylko w najwiekszych skupiskach lujów. Tzn. W okolicach Warszawy tam Pruszków, Otwock i Ząbki. W tym zagłębiu północy czyli Gdańsk, Sopot , Gdynia + Wejherowo.
    I w zagłębiu południa czyli Katowice , Chorzów i Sosnowiec. A na przykład w takim Skępe w Kujawsko Pomorskim to bieda że aż piszczy.

    • 3 2

  • Przepaszam, ale za 70mln to mozna od zera postawić ten dworzec SKM

    O monitoringu i systemie informacji proszę nie pisać, bo to zamknie się w 1,5mln przy 150 kamerach i 30 terminalach dla pasażerów.

    • 9 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane