• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont dworca w Gdańsku ruszy najwcześniej latem

Michał Brancewicz
1 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Remont gmachu dworca Gdańsk Główny ma się zacząć latem i trwać dwa lata. Remont gmachu dworca Gdańsk Główny ma się zacząć latem i trwać dwa lata.

Kolejarze zapowiadają, że przetarg na wybór wykonawcy remontu budynku dworca Gdańsk Główny ogłoszą jeszcze przed nastaniem wiosny. Prace mają ruszyć latem i potrwać dwa lata. W 2020 roku ma z kolei powstać przejście naziemne przez Podwale Grodzkie.



Gdy we wrześniu zeszłego roku ostatni raz pisaliśmy o remoncie dworca, kolejarze informowali, że przetarg chcą ogłosić na początku 2018 roku i wiosną ruszyć z budową. Zapowiadany do kilku lat remont był już kilkukrotnie przekładany. Teraz znów plany uległy przesunięciu.

Remont dworca do lata 2020



- Postępowanie przetargowe na remont dworca planujemy ogłosić w pierwszym kwartale, tak by ruszyć z pracami latem 2018 roku - zapowiada Michał Stilger z wydziału prasowego PKP S.A.
Jaki jest zakres prac?
  • wykonanie wszelkich niezbędnych instalacji m.in. elektrycznych w tym iluminacji elewacji oraz monitoringu
  • wymiana stolarki okiennej i drzwiowej
  • rekonstrukcja brakujących detali architektonicznych oraz dachów dwuspadowych i wymianę pokrycia dachowego
  • rewitalizacja elewacji wraz z odtworzeniem, renowacją i konserwacją wszelkich detali architektonicznych
  • dostosowanie obiektu do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania
  • wykończenie wnętrz budynku zgodnie z programem prac konserwatorskich
  • budowa nowej części podziemnego przejścia dla pieszych łączącego obecne przejście podziemne z poziomem -1 dworca.


Tak będzie wyglądał hol główny dworca po modernizacji. Tak będzie wyglądał hol główny dworca po modernizacji.
Na ten czas powstanie dworzec tymczasowy, który w czasie wyłączenia z eksploatacji Dworca Głównego przejmie funkcje związane z obsługą pasażerów.

Szacowana na ok. 60 mln zł inwestycja potrwa ok. dwóch lat, więc powinna zakończyć się latem 2020 roku.

PKP i PLK razem



W międzyczasie PKP chce rozstrzygnąć inny przetarg.

- Obecnie trwa drugie postępowanie przetargowe na nadzór nad inwestycją na dworcu Gdańsk Główny, które przeprowadzamy wspólnie z Polskimi Liniami Kolejowymi. Termin składania ofert został wyznaczony na 20 lutego. Planujemy wyłonić jednego wykonawcę nadzoru dla obu zakresów modernizacji [dworca i peronów dalekobieżnych - red] - mówi Michał Stilger
Przypomnijmy, że od września 2017 trwa przebudowa peronów dalekobieżnych oraz tuneli na stacji Gdańsk Główny. Te prace zakończą się w pierwszych miesiącach 2020 roku i swym zasięgiem częściowo pokrywają się z robotami dotyczącymi modernizacji gmachu dworca (m.in. remontowane są podziemne przejścia prowadzące z budynku na peronu dalekobieżne).

Czytaj też: Remont tunelu przy dworcu w Gdańsku przedłuży się do marca


Naziemne przejście dopiero w 2020 roku



Wciąż nie wiadomo kiedy miałoby powstać naziemne przejścia przez Podwale Grodzkie. Co prawda projekt nie znalazł uznania w ostatniej edycji Budżetu Obywatelskiego, ale miasto samo uznało potrzebę jego stworzenia.

Obecnie DRMG szuka wykonawcy wielowariantowej koncepcji, która ma określić m.in. lokalizację jednego lub więcej przejść naziemnych w rejonie dworca. Do przetargu zgłosiły się dwie firmy, ale ich oferty (184,5 tys. i 528,9 tys. zł) znacznie przewyższają kwotę, jaką dysponuje zamawiający (41 tys. zł).

- Realizacja tego zadania jest wstępnie planowana na 2020 rok - mówi Olimpia Schneider z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Opinie (171) 4 zablokowane

  • Jednak gnoje dopieli swego i zrobią naziemne przejście banda darmozjadow, idiotow

    • 6 5

  • Galery (3)

    Ja bym w tym miejscu postawil galerię handlową

    • 26 59

    • nie opłaca się

      teraz galerie będą zamknięte w niedziele, a sklepy na dworcach mogą handlować bez przeszkód, więc trend będzie odwrotny - niektóre galerie chętnie zmienią się w dworce

      • 3 0

    • A co ze ścieżkami rowerowymi na każdym peronie? (1)

      Bendo?

      • 2 4

      • Wyrwie się jeden tor i zrobi ścieżkę do Gdyni

        • 8 0

  • Najwyższy czas... (6)

    Gdański dworzec jest jednym z najładniejszych dworców w Polsce, ale niestety też jednym z najmniej funkcjonalnych i najmniej przyjaznych dla podróżnych. Wymaga głębokich udoskonaleń. Oby jak najszybciej...

    • 175 10

    • (1)

      Chyba we Wrocławiu nie byłeś.... Gdańsk to ruina przy Wrocławiu i mowa tu o całym mieście.

      • 5 10

      • jednym z najładniejszych - napisał

        a nie że najładniejszy w Polsce
        czy oprócz Wrocławia znasz jeszcze kilka ładniejszych ?

        • 4 0

    • Dworzec w Gdańsku będzie nie do poznania :) (3)

      • 6 1

      • Nie będzie mozna jeździc do Poznania z niego?!

        • 11 1

      • (1)

        jak sprowadzą wiadro białej farby to wystarczy

        • 2 2

        • To w Gdyni. Chociaż mogliby w końcu sufit pomalować

          • 4 0

  • pomysl debilny by latem to zaczynac a zakres prac na dwa lata szok

    • 9 0

  • (3)

    spitalalac z tym przejściem na ziemnym, skoro projekt nie wygrał w BO tzn ze mieszkańcy go nie chcą.
    Urzędasy rąbane słuchać suwerena

    • 29 9

    • (1)

      Przejście jest bardzo potrzebne. Ucywilizuje ruch pieszych. Wszędzie na świecie gdy wprowadzano udogodnienia dla pieszych był opór kierowców, teraz wszyscy są szczęśliwi. Wiekszosc ludzi tu piszących chcialoby rozwoju miasta jak w Moskwie- po 6 pasów w 1 stronę w korkach. Nie tędy droga

      • 4 9

      • A którędy droga Twoim zdaniem?

        Tam jest tunel, czyli bezpieczne przejście dla pieszych. Raczej bym się zastanowił nad dobrym rozwiązaniem dla niepełnosprawnych w już istniejącym przejściu podziemnym.

        • 2 0

    • urzędnicy są na smyczy u anarchistów

      więc realizują chore pomysły błautów i rogerów

      • 3 3

  • Kolejnym krokiem niech będzie przejście naziemne przez pas startowy lotniska, a później... (1)

    ... po Bałtyku do Szwecji.

    • 38 6

    • Dołożyli światła przy dawnym KW i dołożą kolejne przy przejściu dla pieszych.

      Jestem ciekaw tych korków tam w godzinach szczytu.

      • 2 0

  • Optymisci. Sadza ze znajda wykonawce w I podejsciu.

    Niestety, ale zadania trudne -remonty zabytkow sa dzis pomijane przez wykonawcow w takich kwotach. Byc moze zlozy ktos oferte drozej niz budzet. A wtedy PKP bedzie mialo problem. Narazic sie i przyjac czy przygotowac nowy przetarg za 6-10 miesiecy.

    • 4 0

  • likwidować a nie tworzyć przejścia naziemne!!! (3)

    • 32 15

    • Samochody pod ziemię, pieszy na powietrzu (1)

      Jedyne sensowne rozwiazanie, praktykowane od lat na zachodzie. W polsce janusze jeszcze do tego nie dorośli

      • 4 1

      • Samochody pod ziemię jak w Sopocie koło molo, piesi górą,

        To najlepsze rozwiązanie, ale i najdroższe.
        Ale czy Gdańska na to nie stać? Skoro stać na tunel pod Wisłą.
        Takie rozwiązania widziałem także w Barcelonie. To nawet nie jest tunel, ale wykop a nad wykopem liczne i szerokie kładki na poziomie gruntu.

        • 2 0

    • Idiota

      • 9 5

  • A autobusowy? (1)

    Dworzec autobusowy wstyd dla Gdanska,nedza i rozpacz

    • 14 1

    • Ten dworzec to perła realnego socjalizmu.

      Włodarze mają do niego sntgment dlatego stoi nie remontowany :D

      • 4 0

  • Przejście naziemne przy Dorcu Głównym PKP (3)

    „Co prawda projekt nie znalazł uznania w ostatniej edycji Budżetu Obywatelskiego,
    ale miasto samo uznało potrzebę jego stworzenia.”

    To idiotyczny i zły pomysł, który władze miasta wbrew mieszkańcom Gdańska na chama forsują.
    Ludzie odrzucili ten pomysł, więc po co do niego wracać?

    • 13 7

    • (2)

      Projekt zyskał uznanie w budżecie obywatelskim, bo w dogłosowaniu dostał kilka setek głosów. To urzędnicy zdecydowali się go nie realizować bo był drogi (nie przyjęli go mimo, że na budżet dodali prawie 2 mln zł). Niezbędne jest jakiekolwiek drugie dojście do przystanków tramwajowych i to zlokalizowane w przeciwległym końcu od tunelu. Może to być przejście naziemne lub podziemne, ale jakieś musi być, inaczej prędzej czy później dojdzie tam do tragicznego wypadku.

      • 1 1

      • Najlepszy byłby drugi tunel dla pieszych na wysokości Kina Krewetka i Hotelu Central... (1)

        ...na drugim końcu wysepki tramwajowej. To pozwoli rozładować niemiłosierny tłok w istniejącym tunelu.

        Czy ktoś zmierzył ilu ludzi przechodzi się przez istniejący tunel w godzinach szczytu? To mogą być setki w ciągu minuty w każdą ze stron. Nie wyobrażam sobie aby 100 lub 200 osób czekało na zielone światło po każdej ze stron. Potem wymijali się w połowie dystansu, część szła prosto, część skręcała na wysepki tramwajowe, blokując się nawzajem i opóźniając przejście przez jezdnię, którego czas będzie ograniczony do minimum, bo samochody czekają. Nie wyobrażam sobie przejścia dwuetapowego, gdzie setka ludzi będzie oczekiwała w połowie dystansu na torach tramwajowych. Bo nie wszyscy się zmieszczą na ograniczonej przestrzeni obok torów. O wypadki, przepychania, poszturchiwania nie będzie trudno.

        • 3 1

        • To racja!

          • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane