• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont mostu w Sobieszewie za 5,6 mln zł

km
13 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po remoncie na most w Sobieszewie będą mogły wrócić autokary (z turystami) i ciężarówki (z zaopatrzeniem), na czym bardzo zależy mieszkańcom wyspy. Po remoncie na most w Sobieszewie będą mogły wrócić autokary (z turystami) i ciężarówki (z zaopatrzeniem), na czym bardzo zależy mieszkańcom wyspy.

Z czerech wariantów naprawy mostu w Sobieszewie wybrano ten, który trzykrotnie zwiększy jego nośność do 30 ton i będzie kosztował 5,6 mln zł.



Budowa nowego mostu w Sobieszewie pochłonie 87 mln zł. Nie wiadomo jeszcze, kiedy się rozpocznie. Budowa nowego mostu w Sobieszewie pochłonie 87 mln zł. Nie wiadomo jeszcze, kiedy się rozpocznie.
ZDiZ zamówił opracowanie koncepcji remontu po tym, jak ekspertyza stanu technicznego przeprawy wykazała, że jest ona w katastrofalnym stanie i musi przejść remont najpóźniej do połowy przyszłego roku. Cztery warianty remontu opracował Zbigniew Bartnikowski z Gdyni, specjalista konstrukcyjno-inżynieryjny w zakresie mostów.

Pierwszy wariant zakładał odtworzenie istniejącej konstrukcji. Choć był jednym z tańszych, bo miasto musiałoby wydać na niego ok. 5,7 mln zł, to odrzucono go, bo nośność mostu zwiększyłaby się zaledwie z 10 do 15 ton. To oznaczałoby, że nawet po remoncie z przeprawy mogłyby korzystać jedynie autobusy i mniejsze ciężarówki.

Czy naprawa mostu za blisko 6 mln zł ma sens?

Realizacja drugiej koncepcji kosztowałaby 7,4 mln zł. Zakładała ona, że drewniane deski na moście zostałyby zastąpione przez stalowe płyty z nawierzchnią żywiczną. Jednocześnie nośność konstrukcji zwiększyłaby się do 30 ton, więc mogłyby po nim jeździć ciężarówki.

Koncepcja czwarta była podobna do zwycięskiej trzeciej, jednak uwzględniała wymianę wszystkich 14 pontonów tworzących most, co zwiększyłoby koszty remontu do ok. 6 mln zł.

- Wybrano tę wersję, która podniesienie dotychczasową nośności mostu z 10 do 30 ton, oraz przewiduje zamianę jezdni z drewnianej na stalową. Wariant ten umożliwi wykorzystanie poszczególnych elementów przy budowie innych przepraw - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ.

Za zwycięskim wariantem trzecim przemawia parę elementów. Po pierwsze stosunkowo niski koszt, wynoszący 5,6 mln zł. Po drugie wyraźne zwiększenie nośności z 10 do 30 ton, co sprawi, że na most będą mogły wjechać także ciężarówki. Po trzecie istniejąca konstrukcja zostanie zastąpiona elementami już należącymi do gdańskiego ZDiZ-etu. Chodzi o most składanego DMS-65, który był wcześniej wykorzystywany w czasie budowy mostu Siennickiego, a teraz jest używany jako przeprawa przez kanał Raduni w ciągu ulic Starogardzkiej i Borkowskiej.

Mieszkańcy wyspy, po wcześniejszych doświadczeniach, obawiają się, że naprawy mogą być wykonywane w weekendy, kiedy do Sobieszewa przyjeżdża najwięcej gości, a także, że z tego powodu będzie ograniczony lub okrężny ruch autobusów miejskich.

- Pozytywne jest to, że naprawa przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa. Mimo że będzie wykonana to jest to działanie prowizoryczne. Nowego mostu ciągle nie ma w planach inwestycyjnych miasta. Poza tym trudno mi się wypowiadać o koncepcjach, mimo próśb do tej pory nie poznaliśmy ich szczegółów, tylko ogólne założenia - podkreśla Monika Leńska, przewodnicząca Rady Osiedla Wyspy Sobieszewskiej.

Do końca roku Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosi przetarg na projekt budowlano—wykonawczy nowego mostu. Początek naprawy mostu zakładany jest na wiosnę 2012 roku i ma się zakończyć jeszcze przed wakacjami.

Natomiast budowa nowego mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską ruszy nie wcześniej niż w 2015 roku. Ma pochłonąć 87 mln zł. Jego budową w imieniu Gdańska miałby się zająć Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. Będą też czynione starania by do mostu dołożył się Urząd Marszałkowski. W tym roku deklarował wstępnie kwotę 12 mln zł.

Obiekt w Sobieszewie miałby powstać nieco na północ od istniejącego mostu pontonowego. Miałby dwa uchylne przęsła. Projekt przewiduje m.in. budowę ścieżek rowerowych, a także chodników.

Most pontonowy w liczbach:
Całkowita długość: 166,57 m
Składa się z: części stałej i ruchomej. Część stała to pojedyncze przęsło od strony Gdańska. Część ruchoma składa się z 2 przęseł najazdowych oraz 11 przęseł pontonowych
Szerokość jezdni: 6 m
Szerokość chodnika: 1,5 m
Aktualna nośność: 10 ton
Dopuszczalna prędkość: 10 km/godz.


W takim stanie jest dziś most pontonowy w Sobieszewie.



Taki most powstanie w Sobieszewie dopiero za kilka lat.

km

Miejsca

Opinie (84) 6 zablokowanych

  • Telewizja kłamie

    Na filmie nr 2 nie widać hałdy fosfogipsów, kominów rafinerii oraz nowinki doskonale wpisującej się w charakter tego miejsca - poletka refulacyjnego przy ul. Piaskowej. Podczas oglądania nie śmierdzi mazutem i oczyszczalnią ścieków, tylko mewy ćwierkają.

    P.S. Ciekawe jak szybko zareaguje spamkomando firmy Gravel, że poletko tymczasowe i że to pod drogi. ;)

    • 1 0

  • Mapa

    cyt,, a teraz jest używany jako przeprawa przez kanał Raduni w ciągu ulic Starogardzkiej i Borkowskiej. ,,
    Polecam zajrzec na mape i zobaczyc w ktorym miejscu zbiegaja sie te dwie ulice.

    • 1 0

  • 90 mln za most dla 3 tys. ludzi? (5)

    Może jednak niech Pruszcz Gdański im ten most zasponsoruje?

    • 1 4

    • Jeżeli tylko dla 3 tysięcy (1)

      to nie waż się przyjeżdżać latem na sobieszewską plażę.

      • 1 2

      • Po co w ogóle miałbym tam przyjeżdżać?

        • 0 0

    • dla 3 tys? (1)

      Naucz sie liczyć cwiercinteligencie/ w sezonie 1mnl. turystów/

      • 0 0

      • ta, 10 mln

        • 0 0

    • Most kosztowały 12 mln. reszta

      to koszty "dodatkowe" dla urzędasów budyniowych.

      • 0 0

  • przetarg

    ZDIZ rozpisze przetarg na projekt. Podpisanie umowy nastąpi pewnie w lutym - to ciekawe jak zwycięzkie biuro projektów ma zrobić projekt ze wszystkimi uzgodnieniami w urzędach i pozwoleniami w ciągu powiedzmy 3 miesięcy żeby budowa rozpoczęła się na wiosnę. Początek budowy będzie możliwy jesienią bo przejście wszytkich urzędów potrzeba około 4 miesięcy (przy załaożeniu że wszystko idzie bez żadnych problemów), a takiego projektu nie robi się w jeden dzień. Ale znając życie termin opracowania projektu z pozowleniem na budowę będzie 4 miesiące ;)

    • 1 0

  • Już to widzę... (1)

    ...że zrobią "nowy most" w 2012r. a w 2015 będą robić następny. Obawiam się, ze nasz kochany Prezydent i jego świata stwierdzi, ze ten "nowy" most jest ok i kasy na taki z prawdziwego zdarzenia nie będzie..

    • 1 0

    • i dobrze, po co wywalać kasę w błoto

      • 0 0

  • skandal

    most sie sypie jak sie po nim jedzxie a kase wydaje sie na ecs ,co z halda ktora truje ludzi beda odszkodowania

    • 2 0

  • Redakcjo to się zdecydujcie jaka cena w końcu ... 5,6 mln zł czy 87 mln zł ...

    • 0 0

  • co za Idioci podejmują decyzje o remoncie tej ruiny ? - kasa wywalona w błóto ! -to się nadaje tylko do rozbiórki !!!

    Baran który podął decyzje o remoncie powinien to finansować ze swojej kieszeni a nie trwonić naszą kase !!!

    • 2 1

  • TA

    Czy dozyje tego?

    • 0 0

  • JUŻ DAWNO POWINNO TO BYĆ ZROBIONE. bezpieczeństo tam jest zagrożone nie od dziś.

    ciesze sie że te Gdańskie tereny doprowadzi sie do porządku,sa piekne lecz zaniedbane.teraz obrzeża Gdańska beda sie dobrze prezentować. i tak ma być.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane