• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont zatok autobusowych: potrzebny czy nie?

rb
16 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jedna z zatok przystankowych przy Estakadzie Kwiatkowskiego, która przejdzie w najbliższym czasie modernizację. Jedna z zatok przystankowych przy Estakadzie Kwiatkowskiego, która przejdzie w najbliższym czasie modernizację.

Gdyńscy urzędnicy zapowiedzieli remont kolejnych 11 zatok przystankowych. - Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców - przekonują władze miasta. - To przez zatoki autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd - odpowiadają miejscy aktywiści, sugerując, by były stosowane jak najrzadziej.



Co sądzisz o zatokach przystankowych?

11 najbardziej wyeksploatowanych zatok zostało wytypowanych po konsultacjach z Zarządem Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Rok temu w sierpniu prowadzono remont 19 zatok. Nowe nawierzchnie pojawiły się na Pustkach Cisowskich, Karwinach, w Małym Kacku, Orłowie oraz Dąbrowie i Śródmieściu.

W tym roku będą to:



  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże,
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia,
  • Obłuże Centrum 05/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
  • Cechowa 02/ul. Unruga, kierunek Śródmieście,
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana.


Remonty zatok wraz z postawieniem tablic informacyjnych mają kosztować do 7,5 mln zł. Inwestycje są częścią projektu związanego z utworzeniem węzła Chylonia, którego budowa w dużej mierze finansowana jest przez Unię Europejską.

Władze miasta: zatoki to element polityki zrównoważonego transportu



Urzędnicy wyliczają zalety zatok: betonową nawierzchnię o specjalnej, prawie metrowej konstrukcji i krawędzie przystanków z półokrągłymi krawężnikami oraz płyty funkcyjne montowane pomiędzy standardowymi płytami, które mają być pomocą dla niewidomych.

- Konsekwentnie stawiamy na rozwój komunikacji zbiorowej, a modernizacja zatok jest elementem naszej polityki zrównoważonego transportu. Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców, którzy na co dzień korzystają z naszych autobusów i trolejbusów - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Ważną częścią inwestycji będą elektroniczne tablice przystankowe z informacjami o godzinach odjazdów pojazdów ZKM. O ile jednak tablice nie wywołują kontrowersji wśród miejskich aktywistów, to już decyzja o remoncie i budowie nowych zatok - owszem.

Aktywiści: zatoki spowalniają transport publiczny



- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus, czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki. To tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.
Otwarcie kopert z ofertami nastąpi 1 lipca.
rb

Miejsca

Opinie (247) ponad 20 zablokowanych

  • Matko bosko! Zatoki likwidujoo (1)

    Prawo jazdy zabierają za przekroczenie prędkości poza miastem o ponad 50km/h. Pieszym pierwszeństwo przed wejściem na przejście. Ale Ci kierowcy są umęczeni.

    • 9 16

    • No właśnie nie likwidujo

      I z tej okazji kalesoniarze wyjo.

      • 7 0

  • Gdańska polityka drogowa to takie strzelanie ślepakami

    Są realizacje dobre, które zasługują na pochwałę, a potem znowu z drugiej strony uskutecznia się politykę z lat 90, jak właśnie te zatoki.

    • 9 7

  • Nie wiem czy znacie Lukasza S. Znanego z posiadania kilku zabytkowych ikarusow, co o nim też ostatnio było głośno, to jest on przeciwnikiem zatok. A jak już zatrzymuje sie w zatoce, to przy wyjeździe zeń bezwzględnie wymusza pierwszeństwo, choć go nie ma. Radzę unikać. :)))

    • 5 2

  • Aktywiści haha

    Aktywiści znów forsują seoje mądre inaczej pomysły.

    • 16 2

  • kto wskazuje te zatoki

    Zamenhofa ?!?! na ul.Morskiej a co tam jest nie tak ?? przystanek Pucka na Chylońskiej kierunek Śródmieście może ?!?! tak kostka brukowa lata na pasażerów, trole tam wjeżdżają z taką prędkością, że babcie by mogły w biegu wsiadać.

    • 9 1

  • Lekarza im trzeba

    Czy ci aktywiści z Miasta Wspólnego mają coś z głową? A może jakieś kompleksy? Może wszyscy kierowcy zrzućmy się im na fury to przestaną bredzić. Niech urządzają sobie życie po swojemu, ale od innych wara. Ja im nie będę mówił jak mają żyć i co robić. Ale od..... się od tych co mają inne zdanie, potrzeby i zajęcia.
    A na dobry początek proponuję terapię, lekarza im trzeba.

    • 18 4

  • Potrzebne to mało powiedziane ,one sa konieczne dla normalnego ruchu na drodze.

    • 14 4

  • co roku remont! to jest sposób gospodarowania

    • 5 2

  • Ci miejscy aktywusci to jakies gejzery intelektu.

    Albo po prostu zwykli frustraci bez samochodu. Albo wymuszaja robienie przejsc dla pieszych korkujacych i tak gesty ruch i to w miehscach,gdzie sa przejscia podziemne (argumentujac,ze podziemne to wymtsl komunizmu,a teraz jyz komujizmu nie ma), albo jak teraz belkot o zatokach,ze piesi mają przez zatoki dluzsza droge do autobusu...Kto i za ile promuje takie bezmyslne jednostki ?

    • 16 4

  • Opinia wyróżniona

    Zatoki są niepotrzebne (19)

    Gdyby autobus zatrzymywał się wprost na jezdni to co prawda stojące za nim auta nie mogłyby go swobodnie wyprzedzić ale za to przed autobusem powstanie luka (na ile długa to zależy od ślimaczenia się korka), którą autobus po ruszeniu szybko zniweluje i całość będzie wyglądała znowu tak samo. Natomiast zatoka powoduje tylko tyle, że kierowcy omijają autobus spychając go o kilka lub kilkanaście pozycji w dół w całym korku. A chamstwo jeszcze tak się zatrzymuje, żeby tylko wbić się przed próbujący wyjechać autobus.
    Autobus zatrzymujący się na jezdni nie powoduje korka ale będzie się przemieszczał w korku z taką samą prędkością jak cała reszta czyli tak jak wy kierowcy, którzy tak naprawdę ten korek tworzycie.

    • 59 181

    • Chyba że korek za autobusem będzie sięgał do poprzedniego przystanku

      Wtedy kolejny autobus będzie stał w korku.

      • 40 4

    • (2)

      Boze jakie głupie myślenie...

      • 38 6

      • jeśli czegoś nie rozumiesz, postrzegasz że głupie

        po prostu nie rozumiesz argumentów przytoczonych przez autora wyróżnionego wpisu. Warto jednak byś jego rozumowanie przemyślał, siedząc w autobusie lub nawet w swojej bryce.

        • 3 9

      • To polski patriota

        wychowany na TVP.

        • 0 1

    • Zlikwidować wszystkie przystanki ma jechać z pkt a do b. Gorzej jak się taki zepsuje, bez zatoczki nie będzie miał gdzie umierać i całe miasto stanie

      • 19 1

    • błędne myślenie

      jak autobus będzie blokował cała drogę, to również zablokuje kolejny autobus jadący za nim.

      • 33 3

    • Kodeks drogowy! (2)

      W terenie zbudowanym masz obowiązek umożliwić wyjazd atobusowi z zatoki!

      • 25 1

      • Tylko nie zapomnij o tym kierowcom powiedzieć, bo jakoś zapominają (1)

        • 0 2

        • Zapominają tylko rowerzyści

          I tyle. No może u Ciebie w Ptasich Błotach jest inaczej, ale to już sprawa sołtysa.

          • 2 0

    • Argument o drugim autobusie, który będzie zablokowany jest bez sensu (8)

      Jeśli nie będzie zatok to kolejny autobus nie zostanie zablokowany, ponieważ nie wepchną się przed niego kolejne auta. Całość poruszać się będzie z taką samą średnią prędkością. To, że autobus się zatrzyma na jezdni niczego nie zmienia. I nie zwiększa korków. Wystarczy uważnie obserwować ruch w korku i poznać prawa, które nim rządzą.

      • 6 33

      • Pomijasz jeden kluczowy aspekt: w miastach są skrzyżowania i wjazdy z boków na ulicę, którą porusza się autobus. (7)

        To nie wiejska droga z jedną jezdnią i bez skrzyżowań. Autobus "zleci w kolejce" jak zostanie przed skrzyżowaniem, zamiast przejechać.

        • 16 1

        • nie masz racji (6)

          te samochody z bocznych ulic także teraz są co jakiś czas wpuszczane przez kierujących i ogólnie liczba samochodów pozostaje bez zmian. Kierowcy podają różne argumenty (co będzie jak się zepsuje autobus, albo że to wydłuży korek) a tak naprawdę zależy im tylko na jednym - jak najszybciej dostać się swoim samochodem do celu więc wydaje im się że jak im ten autobus zjedzie z drogi to im to poprawi czas przejazdu. Ale tu trzeba popatrzeć na całość problemu a nie tylko myśleć o tym jak się wepchnąć przed autobus po to tylko, żeby go widzieć w tylnym lusterku przez następne 5 minut jadąc 5 km/h

          • 2 18

          • No właśnie trzeba popatrzeć na całość problemu, a jak na razie ci pseudo aktywiści szukają tylko sposobów na utrudnienie życia kierowcom. Panu Kajetanowy też się tylko wydaje.

            • 18 3

          • Oczywiście ze ma racje. Autobus zablokuje ulice, w tym czasie będzie pusto przed nim wiec inne auta będą wjeżdżały przed niego a jak dodamy sygnalizacje świetlne to tych aut wjedzie dużo plus każdy następny przystanek ten sam problem. Poroniony pomysł i zbędny problem.

            • 12 2

          • suma sumarum bez zatok zmniejsza sie plynnosc, (3)

            mniejsza plynnosc to wolniejsze tempo ruchu, a wolniejsze tempo to korki - zobacz co dzieje sie jak popada dluzsza chwile - wszyscy jada o te 10-20 km/h wolniej, wiec jest mniejsza przepustowosc i tworza sie korki - tak samo bedzie bez zatok autobusowych

            • 14 2

            • nieprawda (1)

              • 2 8

              • No tak, bardzo merytoryczna wypowiedź, podparta serią argumentów...

                Tacy właśnie są aktywiści miejscy.

                • 6 2

            • tu chyba tylko sztuczna inteligencja moze ten problem rozwiklac

              • 0 0

    • Ale część z tych samochodów skreci i pojedzie w inną stronę

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane