• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Michał Jamroż
1 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście

Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też "kolejowy" Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.


Planowana trasa Kolei Metropolitalnej Planowana trasa Kolei Metropolitalnej

Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.

A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie "wróci" w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom górnego tarasu Gdańska (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (326) 4 zablokowane

  • gdynia (2)

    A może najpierw skończyc remont dworca w Gdyni ;
    a moze ktoś wie jaki jest termin zakończenia remontu

    • 0 0

    • to jest pytanie do PKP

      • 0 0

    • Remont i modernizacja gdyńskiego dworca

      prawdopodobnie nie będzie miała końca.
      - bo dziś to tylko lifting i peron SKM (ok.30.VIII.br.)
      - jutro inne perony i przejście podziemne
      - pojutrze rozbudowa obok nowego z całą infrastrukturą połączona z Międzytorzem
      - popojutrze .......

      • 0 0

  • Proponuję ,żeby tym projektem zajął się Pan Jacek Karnowski ;)

    Nie będzie problemu z wydawaniem pieniędzy , a całością inwestycji zajmie się ta sama firma , która prowadzi Copacabanę na plaży w Sopocie ;)

    • 0 0

  • A jednak druga linia SKM staje się faktem

    Takich wiadomości było już tutaj kilka. Potem okazywało się, że to tylko plany i że zostały odrzucone. Czy teraz można już powiedzieć, że kolej metropolitalna w Trójmieście na pewno powstanie?

    Ja za tym projektem jestem całym sercem. Zmniejszy się czas dojazdu do/z górnego tarasu, lotnisko zyska normalne połączenie z miastem jak np. Schiphol czy Roissy, łatwiej będzie można się dostać na Kaszuby z rowerem, może nawet nieznacznie zmiejszą się korki w mieście (korkoroba wyjątkowo trudno odkleja się od kierownicy, ale jak zyska 2h dziennie...). Koszty kolei pewnie można zmniejszyć współpracując z centrami handlowymi, robiąc tam przystanki i dzieląc z nimi koszty - Auchan/Leroy Merlin, Matarnia, Géant i co tam jeszcze jest po drodze. To dodatkowo zmniejszy korki.

    • 0 0

  • Od Oruni po Osowe

    Na Zaspie trzeba wybudować jeszcze jeden peron nowe zejścia z wiaduktu (miejsce jest)
    Od Oruni po Osowe niezle sie zapowiada

    • 0 0

  • nie przymoze tylko zaspa

    Jakie przymoze zacznie sie od stacji PKP na zaspie starym traktem kolejowym (morpak)

    • 0 0

  • lotnikso (3)

    Kolej na lotnisku powinna się ciągnąc POD terminalem a nie gdzies obomk i za pare lat oakże się ze lotnisko sie rozrasta a kolej nie go w dupe nie go w oko...

    każdy lepiej zorganizowany kraj ma takie rozwiązanie...

    • 0 0

    • pod lotniskiem

      Pociąg ma jechać z Gdańska do terminalu i WRACAĆ do obwodnicy i dalej do Osowy. Daje to wydłużenie czasu przejazdu z Osowy do Gdańska ok. 10 min. Korzystniejszy wariant - z Gdańska przez Kokoszki, pod lotniskiem do terminalu i dalej Osowa. Można zbudować bez rozkopywania pasa.

      • 0 0

    • jeszcze nie wiadomo dokładnie jak bedą wygladały tory na tym odcinku,projekt jest w przygotowaniu, a przypominam że taki pomysł też oficjalnie był ;) wiadomo że koszty dużo wyższe ale moze raz zaszaleja ;)

      • 0 0

    • to prawda

      w cywilizowanych krajach jeżeli na lotnisko dochodzi kolej to najczęściej jej perony są umieszczone na 'poziomie -1' czyli pod terminalem. Ale nie wymagajmy cudów, jeżeli tory zostaną wkopane w grunt o te pół metra i powstanie peron w płaszczyźnie obecnego chodnika dla pieszych, plus jakieś zadaszenie, to już będzie super.

      • 0 0

  • zbudujemy....

    szukam w biuletynie informacji publicznych urzedu marszalkowskiego wiadomosci na temat przetargu i znalez nie moge hmmm (oby to byla moja slepota)
    co do komentarzy ze Polacy sa narodem ktory snuje bledne marzenia to jest i w tym troche racji ale jeszcze wiecej jest racji w tym ze Polacy sa narodem ktory narzeka i wszystko widzie 'czarno'. moze przestanmy kombinowac i cwaniakowac a zacznijmy robic wiecej niz robimy.
    napewno zbudujemy ta kolej tylko pytanie kiedy? a sam mysle ze juz niedlugo, zreszta predzej czy pozniej unia wymusi na nas budowe lini kolejowych.
    i to nie tylko trojmiasto bedzie sie rozbudowywac w kwesti kolei, sprobujcie wjechac czy tez przejechac przez warszawe...

    • 0 0

  • Nareszcie tzw. "Gorny Taras" bedzie mial alternatywne polaczenie komunikacyjne (2)

    Dobrze by bylo tak poprowadzic trase by wlaczyc w ta linie jeszcze Kokoszki i dopiero z tamtad do terminalu Lotniska, a nastepnie przez Barniewice, Klukowo dalej do Osowy i Gdyni.
    Tylko tak dalej.
    A dla tych wszystkich frustratow proponuje zrobic zrzute na bilet zbiorowy i niech jada za friko do Minska.
    Tam beda mieli swoj "RAJ".

    • 0 0

    • (1)

      bez sensu , lada chwila tamte rejony będą miały linie tramwajowe :)

      • 0 0

      • Łostowice będą miały tramwaj w najlepszym razie za 3 lata, a tu ktoś p**** że do Barniewic i Osowy lada moment tramwaj pojedzie!!!

        • 0 0

  • chciałam tylko dodać ze jestesmy panstwem ktory najlepiej i efektywniej wydaje fundusze z dotacji UE bo az 95% wiec cieszcie sie ludzie ze w końcu cos zaczyna sie ruszac w naszym kraju ....o kolei metropolitalnej mowi sie od ostatniego czasu dosys duzo ..i widac ze nie sa to tylko plany wiec ...poczekajmy troche....poki co to za Baltic arene mogli by sie wziac konretnie !

    • 0 0

  • ZIELONI (1)

    I tak to sie nie uda. Tak jak w Augustowie. Wejda Zieloni podrzuca pare zab i skonczy sie budowa hehehehe.

    • 0 0

    • Niech spróbują

      to się ich rzuci pod pociag

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane