• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Michał Jamroż
1 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście

Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też "kolejowy" Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.


Planowana trasa Kolei Metropolitalnej Planowana trasa Kolei Metropolitalnej

Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.

A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie "wróci" w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom górnego tarasu Gdańska (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (326) 4 zablokowane

  • Bravo!!!

    Fantastycznie, znakomita inwestycja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Transport PUBLICZNY MA SENS,GDY CZĘSTOTLIWOŚĆ WYNOSI 5-6 MIN.!!!

    W przeciwnym wypadku ZAWSZE szuka się innych rozwiązań i połączeń.A tu?Chyba znów aktualna śpiewka:"PeO marzy..."A wtórują mu `łude donki `z kapelusznikiem adasiem!Żalosne!

    • 0 0

  • Marcin (3)

    Mieszkam w Gdansku od kilku lat, doszedlem wiec do kilku spostrzezen, a przede wszystkim, ze jest strasznie zaniedbane i brudne, piach i kamienie lezace na ulicach, przystanki pomalowane i zakurzone, np.Orunia miasto wogole nie ma nad nia kontroli, straz miejska nie zawitala tutaj nigdy , a pijaczki siedza jeden przy drugim , wydalajac z siebie tresci zoladkowe i mocz na kazdym koku, stogi - zapomniana dzielnica tzw. wczesny Gierek, te przyklady mozna mnozyc. A czy wogole ktos tu sprzata ?

    • 0 0

    • (2)

      jesteś idiotą i zawsze już nim będziesz.

      • 0 0

      • TKM (1)

        Przez trójmiasto tylko metro - a w ogóle dofinansować SKM. Rację ma ten, kto pisze o Klukowie, to samo można powiedzieć o Pieckach, Osowej, Kacku - tam też powstało wiele osiedli, których mireszkańcy liczyli na spokój kosztem wydłużonych dojazdów do centrów. Teraz jakiś idiota chce wprowadzać w czyn swoje chore wizje, które po jakimś, krótkim zresztą czasie okażą się nierentowne, przerabiano to już wiele razy. Ocknijcie się i zajmijcie się rzeczywistą poprawą życia mieszkańców. Klientami lotnisk TKM-ki na pewno nie zapełnicie

        • 0 0

        • kochaneczku, ten, kto 20 lat temu budował się za miastem w Klukowie, dziś praktycznie mieszka w jego centrum (Banino docelowo będzie miało parędziesiąt tysięcy luda). A że do miasta dojechać trzeba, zapomnij o swoich przeszłych wioskowych klimatach. Wisły kijem nie zawrócisz...

          • 0 0

  • Bardzo dobrze, szynowy miejski transport publiczny to podstawa

    Szkoda, ze dopiero teraz, mozna bylo zaczac lata temu,
    tysiace ludzi mogloby dojezdzac od malborka do Wejherowa
    szybkim, czystym, ekologicznym transportem...
    Niestety lobbby motoryzacyjne jest bardzo silne...co widac po priorytetach inwestycyjnych.

    • 0 0

  • Bocznica z Lotniska przez Klukowo (5)

    Tragedia... Ludzie pobudowali sobie piękne domy w Klukowie... od 20 do 80 m od starego, zardzewiałego toru. Teraz tam ma kursować SKMka co 15minut???? To przecież nieludzkie.... Klukowo miało być dzielnicą domków jednorodzinnych (willową) a nie szlakiem komunikacyjnym kolejki widmo... Ludzie nie dajcie się... Ten tor nie może biec 20-40m od życiowej inwestycji wielu rodzin. Jak się w Klukowie budowało to nie było Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego więc skąd można było to przewidzieć?????????
    SKM PRECZ Z KLUKOWA

    • 0 0

    • plama

      trzeba bylo nie budować bez planu zagospodarowania

      • 0 0

    • na drugi raz pomyśl... (1)

      buduje taki koło torów i później wielkie fochy że coś ma nimi przejechać:) Nie zastanawiało Ciebie to jak kupowałeś działkę, czemu te przy torach są tańsze niż te położone dalej? Mam nadzieję że przy budowie nikt nie będzie się oglądał na protesty takich cwaniaków z klukowa i osowy....

      • 0 0

      • dokładnie, tacy sami idioci

        jak ci w Warszawce, którzy pobudowali się na podejściu do Okęcia i teraz protestują, że im głośno samoloty latają. No jeden wielki ROTFL.

        • 0 0

    • Żartujesz?

      Budujecie domki przy lotnisku i torach i marzycie o spokojnej willowej okolicy?

      • 0 0

    • jak sie buduje koło toru to mozna chyba troche pomyśleć że przecież niedalleko jest lotnisko a do każdego większego lotniska na świecie idzie transport szynowy - tak jest najszybciej....

      • 0 0

  • zapomnieli o drukim płucu kolei metropolitarnej

    jak zwykle wszystko to jedna inprowizacja. decydenci zapomnieli o drugim plucu kolei metropolitarnej tzn po istniejących torach z rębiechowa przez pruszcz gdański do gdańska zaspy. ojcowie regionu nie widzą że to zachodnia i południowa część okolic gdańska rozwinęła się ostatnio bardziej niż inne. tzn miszewo, zukowo, kolbudy, lublewo, straszyn. przczółki. pruszcz gdański. uruchomcie tylko tą kolej , którą żeście zamknęli. może zamknęli poto żeby teraz pokazać że zbudowali nową kolej zachodnią i południową.

    • 0 0

  • zapomnieli o drukim płucu kolei metropolitarnej (1)

    jak zwykle wszystko to jedna inprowizacja. decydenci zapomnieli o drugim plucu kolei metropolitarnej tzn po istniejących torach z rębiechowa przez pruszcz gdański do gdańska zaspy. ojcowie regionu nie widzą że to zachodnia i południowa część okolic gdańska rozwinęła się ostatnio bardziej niż inne. tzn miszewo, zukowo, kolbudy, lublewo, straszyn. przczółki. pruszcz gdański. uruchomcie tylko tą kolej , którą żeście zamknęli. może zamknęli poto żeby teraz pokazać że zbudowali nową kolej zachodnią i południową.

    • 0 0

    • Spoko

      Najpierw niech powstanie linia lotnisko-Zaspa bo to jest kluczowe, a potem rozciągniemy na Babie Doły, Żukowo, Kolbudy. Żróbmy pierwszy krok.

      • 0 0

  • plane girkowskie

    to połączenie plus do pruszcza to plany girkowskie z lat 70 tych.

    • 0 0

  • Mój Golf II 1.8 16v idzie lepiej

    ma czip, duży wydech, nowe części i rejestrację GWE.

    • 0 0

  • Koncepcja trzech lotnisk

    Powinna być zrealizowana koncepcja trzech lotnisk:
    Babie Doły, Rębiechowo i Pruszcz Gdański.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane