• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Michał Jamroż
1 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście

Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też "kolejowy" Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.


Planowana trasa Kolei Metropolitalnej Planowana trasa Kolei Metropolitalnej

Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.

A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie "wróci" w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom górnego tarasu Gdańska (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (326) 4 zablokowane

  • Świat Planowania

    To już za Gierka zaplanowano w latach siedemdziesiątych, to nic nowego tylko dalsze gadanie.

    • 0 0

  • Bzdura

    ja nie wiem co im to da ze taki artykul przedstawiaja... jak by chociz 50% tego co obiecuja bylo zrealizowane to mozna bylo by w to uwierzyc..

    • 0 0

  • Nędza

    Wyremontowane ale bez klimy.Polska rzeczywistość.

    • 0 0

  • Do malkontentów (2)

    co marudzą, że powstają tylko plany.
    Wymieniam tylko duże inwestycje realizowane/kończone w tym i zeszłym roku:
    -terminal DCT,
    -pierwsza w historii autostrada do trójmiasta (zaraz sięgnie Grudziądza),
    -nowa linia tramwajowa na Chełm,
    -Trasa Kwiatkowskiego,
    -Sea Towers,
    -dwie! hale sportowe z prawdziwego zdarzenia.

    Czy w historii Waszego marudnego życia były lata kiedy oddano tyle inwestycji w tak krótkim czasie?
    Nawet wasi rodzice i dziadkowie nie pamiętają takich lat.
    Rozejrzyjcie sie dookoła, nie jest tak źle, może nawet jest dobrze?
    Zamiast marudzić włączcie się i zróbcie coś pożytecznego dla swojej okolicy.

    • 0 0

    • a gdzie są te dwie! hale sportowe?

      • 0 0

    • Zgadzam się - prawda!!! Bardzo duzo ostatnio sie dzieje inwestycji w dość krótkim czasie.

      • 0 0

  • po co klolej w osiedlach gdzie wszyscy mają samochody? (1)

    po drugie "na wysokości witomina" ale jakoś drogi z witomina w tamtym kierunku nie ma (jest droga przeznaczona dla leśników)
    połowa torów jest więc modernizacja nie powinna być problemem ale co z resztą?

    • 0 0

    • Po co komunikacja skoro mamy swoje piękne maszyny?

      No bez jaj, właśnie kupiłeś sobie nową zabawkę na 4 kołach? Na takie postawienie sprawy mam tylko odpowiedź na tym samym poziomie. Po co nam na dolnym tarasie Twój samochód i korki!

      • 0 0

  • Kolej czy tramwaj o moze dwusystemowe pojazdy (3)

    Zastanawia mnie dlaczego autor opracowania cały czas jest zwolennikiem tradycyjnych pojazdów i do tego jezdzących po jednotorowym odcinku.

    Od lat na świecie kolej przezywa swój renesans ale w postaci dwusystemowych pojazdów - spalinowo-elektrycznych cos w połaczeniu pociagu z tramwajem, ale w Polsce daleko nam do zachodu - nie dziwię się skoro PLK remontuje torowiska kolejowe do prędkosci szlakowej takiej jaka była przed 1939 r. to o czym my tutaj mówimy. Technika dawno poszła do przodu, szkoda że autorzy cały czas lobbuja tradycyjna kolej, to ze w 1914 roku po tej trasie kursowały parowozy nie oznacza że teraz po reaktywacji maja jezdzic tradycyjne pociagi.
    Nie stac nas na tymczasowe rozwiazania oraz na "najtansze" - chyba że to celowy zabieg żeby po czasie ponownie co nie którzy mieli pracę.

    • 0 0

    • Nie twórzmy niepotrzebnych bytów (2)

      Unifikacja taboru na obu liniach SKM to podstawa, bez wodotrysków.

      • 0 0

      • no tak, należy równać do gorszego, jak tramwaj to z Chorzowa, jak kolejka to tylko zestawy z lat 60-tych koniecznie po nasypach (1)

        z przełomu XIXi XX wieku, jak sklepy to tylko PSS Społem, jak samochód to Fiat 126p....

        • 0 0

        • Jest oddzielny projekt z UE,

          w którym jest trochę pieniędzy na nowe składy.

          • 0 0

  • to jest rewolucja

    • 0 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Genialna sprawa dla calego Regionu i nas mieszkancow. Olbrzymi impuls rozwoju wygoda i ekologia. Teraz nalezy cierpliwie

    pracowac by za 3 lata cieszyc sie owocem tej rewelacyjnej wizji. Pozdrawiam

    • 0 0

  • super... (2)

    własnie wróciłem z londynu.Na własnej skórze przekonałem się co oznacza komunikacja miejska..poruszałem się po całym londynie za pomocą oyster card za pomoca metra i autobusów...
    Jeden bilet na wszystko w cenie 30 funtów na tydzień...Dla niezorientowanych,za równowartość 6 godzin pracy w uk,jezdzisz wszystkimi srodkami komunikacji przez 7 dni. po Londynie..
    Wychodzę z przybudówki im.Lecha Wałęsy ,podążam do autobusu b i dokonuję zakupu biletu za 3 zł,pod dworcem pkp ,przesiadam się do innego autobusu i koniecznie musze kupic kolejny bilet za 3 zł...
    Ale to nic kupię ,bilet całodzienny za 9 zł ...razy 7 dni to 63 zł!!!!
    czyli za równowartośc 13 godzin po ok.5 zł ,stac mnie na taki bilet.....
    Jeżeli chcę skorzystać z skm i kolejnego autobusu w sopocie czy gdyni to sami sobie pododawajcie...
    Jesteśmy bardzo bogatym krajem z super mądrymi włodarzami...
    Pogratulować....
    Po co mam kupować nowe mieszkanie na kredyt np na orunii górnej ,skoro i tak do niego czy z niego nie dojadę do centrum?
    A jak dojadę to za jaka kwotę ?
    Po co nam kolej metropolitalna skoro nie potrafimy umiejętnie korzystac z tego co posiadamy?

    • 0 0

    • Dla pocieszenia (1)

      Cieszę się, że rodacy za granicą dostrzegają dobre rozwiązania i chcą je też mieć u siebie. A teraz o Twoich obliczeniach. Trochę się jednak poprawia. Nie wziąłeś pod uwagę, że Angole lubią tygodniówki, a u nas jednak rozliczanie miesięczne jest popularniejsze. A teraz krótko do przykładów. Właśnie jest ustalana nowa taryfa dla trójmiasta według której bilet sieciowy na jedno miasto to 78zł. Czyli twój przykład 9złx7dni jest lekko nietrafiony i zawyża koszt 3,5 krotnie. Gorzej wygląda sprawa z sieciowymi na całe 3miasto SKM , bo jego cena ma być 180zł. jest to jednak i tak lepiej niż w Twoich przykładach i kilka lat temu. Sprawy idą w dobrym kierunku. OK, za to ostatnie zdanie zaraz zostanę tu wyklęty. Pozdrawiam

      • 0 0

      • piszesz o planach

        ustalą nową, korzystna taryfę - wtedy porozmawiamy

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane