• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Michał Jamroż
1 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście

Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też "kolejowy" Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.


Planowana trasa Kolei Metropolitalnej Planowana trasa Kolei Metropolitalnej

Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.

A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie "wróci" w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom górnego tarasu Gdańska (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (326) 4 zablokowane

  • apropos: "Co do budowy w lesie to raczej łatwo nie będzie, TPK wydaje się być dość odporny na 'wałki'." (3)

    Tak ci sie tylko wydaje kolego. Chyba po lasach nie chodzisz. Ogromne drzewa - zabytki przyrody sa wycinane jak pasuje pod dyskretne inwestycje. Moge cie zapewnic ze w Polsce nadal wszystko mozna kupic i kazdy walek przejdzie. Dlatego tak duzo ludzi z tego kraju wyjechalo zeby w tym syfie nie uczestniczyc.

    • 0 0

    • podaj koordynaty GPS

      chętnie się przespaceruję i zweryfikuję te informacje.

      • 0 0

    • na starym ... (1)

      .... nasypie niema pomnikow przyrody wiec nie bedzie co wycinac . tam trzeba odbudowac , kruszywo , podklady , szyny , slupy , trakcja i jazda . aaaa zapomnialbym o peronach cyba zeby bylo oszcedniej konduktor bedzie wykopywal w trakcie jazdy

      • 0 0

      • na starym

        napisal ja 23 , zapomnialo mi sie wpisac

        • 0 0

  • Niech juz lepiej odbuduja lotnisko na Zaspie

    Wyburzyc te bloki poki jeszcze sie nie zawalily, zrownac z ziemia i zrobic lotnisko jak kiedys. Bedzie od razu skomunikowane z SKM, tramwajem, szpitalem i paroma kosciolami :D Podejcie od wody nad plaza jak na Antylach holenderskich :D
    To bedzie hit!

    • 0 0

  • apropos

    a co ty w tym kraju robisz. tylko po lasach chodzisz... i mendzisz jak stara ....powiedzmy rura.sprir..dalaj z tego Kraju. gnido zawszona... mendzij w RFN a KOPA takiego dostaniesz że nawet zamiatać ci zabronią. Zreszto nie wiem czy to potrafisz???

    • 0 0

  • Jak to w Polsce nic nie wyjdzie ale 3mac kciuki. Mam nadzieje, ze mi lasow nie wytna bo pozabijam...

    • 0 0

  • Babiedoły

    W zeszłym roku miła być również na babiedoły i co już nie potrzeba na trasie do lotniska Babiedoły mieszka kilkadziesiąt tysięcy ludzi co oni nie potrzebują koleji.

    • 0 0

  • To wspaniała wiadomość:)

    • 0 0

  • co za biedaki

    Co za biedaki z tego skm nawet ich nie stać na zakup nowych kolejek
    widocznie oni mają za mało pieniędzy i woleli wyremątować stare i zniszczone kolejki.

    • 0 0

  • Wolas!Wolas!Wolas!

    Yyyyyyyyyyyyy!

    • 0 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • studium wykonalności bedzie ale brakuje studium opłacalności (1)

    w obecnych czasach kolej przynosi zyski tylko tam gdzie mieszkaja setki tysiecy ludzi a nie 20 tys jak w kartuzach. Obawiam sie czy to będzie opłacalne :( no ale kto się nie rozwija ten się cofa - niech robią

    • 0 0

    • codziennie stoję kilka godzin w korkach prowadzących na zachód od trójmiasta. Ogromna część moich towarzyszy niedoli marzy o tym by przesiąść się na kolejke, ja też. Połączenie trójmiasta z Kaszubami i zachodem polski oraz nowymi dzielnicami miasta naprawdę się przyda. Obwodnica też miała wozić powietrze:-)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane