• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Michał Jamroż
1 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście

Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też "kolejowy" Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.


Planowana trasa Kolei Metropolitalnej Planowana trasa Kolei Metropolitalnej

Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.

A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie "wróci" w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom górnego tarasu Gdańska (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (326) 4 zablokowane

  • Proponuję ,żeby tym projektem zajął się Pan Jacek Karnowski ;)

    Nie będzie problemu z wydawaniem pieniędzy , a całością inwestycji zajmie się ta sama firma , która prowadzi Copacabanę na plaży w Sopocie ;)

    • 0 0

  • tak z 600 mln bedzie niedlugo 1,5mld

    a ostatecznie 2,2 bedzie wykonawca chcial.
    zabraknie kasy i nic nie bedzie

    • 0 0

  • Czy Polacy muszą żyć ciągle w kłamstwie i obłudzie? (1)

    Nazywać prawdę falszem i fałsz prawdą.

    • 0 0

    • nas nie przekonają

      że białe jest białe a czarne jest czarne :-)

      • 0 0

  • bardzo dobra wiadomosć

    niech kolej będzie naszym "naziemnym metrem" - rozlużni trochę korki zwłaszcza na Słowackiego, Spacerowej i Kartuzkiej.
    Dobra infrastruktura jesst podstawą nowoczenych miast.

    • 0 0

  • Jedno zdjęcie, jeden skład...

    Zauważyłem, że od jakiegoś czasu na portalu trojmiasto.pl w artykułach poświęconych SKM umieszczane jest zdjęcie jednej i tej samej kolejki. Rozumiem, że inne składy nie wyglądają tak okazale jak ten odpicowany stary grat, ale może właśnie wypadałoby pokazać te stare gruchoty, które ledwo się toczą. Zwłaszcza w kontekście wielkiego hałasu o nowa linię SKM. (Dla dociekliwych- zdjęcie tego samego składu, wykonane w tym samym dniu można zobaczyć w artykuliku: "Coraz bliżej trójmiejskiej taryfy")

    • 0 0

  • (1)

    bardzo dobry pomysl tylko ktos znowu zapomnial o tym ze najwiecej ludzi jednak z osowy kieruje sie do oliwy i tam jest potrzebne polaczenie.dlaczego kolej metropolitalna powstaje na szlaku starych linii ( gdynia kosciezyna ) czy to ma byc takie genialne wyjscie ?

    • 0 0

    • Kieruje się do Oliwy, bo na Słowackiego jest jeszcze gorzej. Jak będzie połączenie szynowe to na wszystkich dojazdówkach poczujemy różnicę. Ludzie wybierają trasy alternatywne porównując czasy.
      Podobny mechanizm zadziałał gdy wystartował remont Świętokrzyskiej i jej przepustowość drastycznie spadła. Wtedy na Jabłoniowej/Kartuskiej i na Słowackiego odczulismy też pogorszenie. Ponieważ część się przeniosła na te trasy.
      Gdy ruszy kolej to bezpośrednio skorzysta Słowackiego i trochę Spacerowa (bo ludzie jadą do Oliwy a potem miastem do Centrum) ale pośrednio skorzystają wszystkie dojazdówki Gdańska i inne ulice w mieście.

      • 0 0

  • A ja chcę tramwaj do Pruszcza!!!! (2)

    Mam dość tej zakorkowanej dziury!

    • 0 0

    • (1)

      a kto ci każe przez nią jeżdzić?

      • 0 0

      • A jak inaczej dojechać w okolice Pruszcza?

        Ale co racja to racja: więcej pociągów do Tczewa i normalnych cen (a nie 3,10 SKM do pruszcza i 4,00 PKP!)

        • 0 0

  • MAM PYTANIE (1)

    Czy te wyremontowane składy pojadą kiedykolwiek szybciej? Ile jeszcze lat miliony ludzi będą się telepać z centrum Gdyni do centrum Gdańska 40 minut ?. Naprawdę nie można tych antycznych pociągów przyspieszyć ? A ta nowa planowana trasa z Karwin Do Gdańska w 45 minut to będzie jakaś rekonstrukcja mniemam skoro prawie godzinę ten Pociąg będzie się tam telepał...

    • 0 0

    • I jeszcze jedno

      Kto te antyczne pociągi nazwał: "SZYBKA" kolej miejska ? Ich hasło powinno brzmieć jak coś w rodzaju "my jeździmy z prędkością bezpieczną, cała trasa 50 KM/H "

      • 0 0

  • Kartuzy (1)

    cudownie, ale juz teraz do K-z mozna dojechac w 50 min, autobuskiem :)

    • 0 0

    • jak nie zakwitnie w korku koło Auchan...

      • 0 0

  • NIE DLA TKM

    bezsensowna inwestycja, z której naprawdę nie tak wiele osób skorzysta, a wielu "umili" życie. Po to budowano szereg osiedli wzdłuż planowanego przebiegu TKM, żeby zafundować im teraz łomot wagonów? Jeżeli już, to może metro - pewnie koszty będą wyższe, pewnie budowa dłuższa, ale chyba nazwa "metropolia" do czegoś zobowiązuje. Przypominam, że po tych starych szynach kiedyś jeździły pociągi, z których PKP zrezygnowało, bo były nierentowne. W tej chwili ruch tam jest sporadyczny (4 x doba) i wagony są puste, no może z wyjątkiem okresu grzybobrania. Zastanówcie się, na co chcecie wydać ciężką kasę - na poprawę zycia mieszkańców czy wręcz odwrotnie!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane