• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Michał Jamroż
1 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście Wyremontowane składy SKM to dopiero początek rewolucji komunikacyjnej w Trójmieście

Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też "kolejowy" Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.


Planowana trasa Kolei Metropolitalnej Planowana trasa Kolei Metropolitalnej

Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.

A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie "wróci" w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom górnego tarasu Gdańska (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (326) 4 zablokowane

  • do malkontentów (1)

    Już dawno nie wchodziłem na posty dotyczące inwestycji, bo tego sie czytac nie dalo. Dziś zrobiłem wyjątek i widzę, że nic się nie zmieniło. Myslę, że całkiem ci sami raz piszą - "Gdańsk wiocha, tu sie nic nie dzieje, nie ma inwestycj"i. Później - "po co te wszystkie inwestycje, kto to zbuduje albo ludzie nie mają co jeść a wy budujecie stadiony i drogi".
    A jedźcie sobie Wy sobie wszyscy w cho...rę do Irlandii czy na Madagaskar, czy na Bora Bora skoro Wam tak źle w tym Gdańsku. Jesli samy nic w zyciu nie osiągneliście i nie macie pomysłu na zycie, to przynajmniej nie wylewajcie tego całego jadu na forum publicznym, bo tego sie czytac już nie da.

    • 0 0

    • Biuro projektów się odezwało

      ale tylko projektów

      • 0 0

  • Babiedoły

    W zeszłym roku miła być również na babiedoły i co już nie potrzeba na trasie do lotniska Babiedoły mieszka kilkadziesiąt tysięcy ludzi co oni nie potrzebują koleji.

    • 0 0

  • Jak to w Polsce nic nie wyjdzie ale 3mac kciuki. Mam nadzieje, ze mi lasow nie wytna bo pozabijam...

    • 0 0

  • apropos: "Co do budowy w lesie to raczej łatwo nie będzie, TPK wydaje się być dość odporny na 'wałki'." (3)

    Tak ci sie tylko wydaje kolego. Chyba po lasach nie chodzisz. Ogromne drzewa - zabytki przyrody sa wycinane jak pasuje pod dyskretne inwestycje. Moge cie zapewnic ze w Polsce nadal wszystko mozna kupic i kazdy walek przejdzie. Dlatego tak duzo ludzi z tego kraju wyjechalo zeby w tym syfie nie uczestniczyc.

    • 0 0

    • na starym ... (1)

      .... nasypie niema pomnikow przyrody wiec nie bedzie co wycinac . tam trzeba odbudowac , kruszywo , podklady , szyny , slupy , trakcja i jazda . aaaa zapomnialbym o peronach cyba zeby bylo oszcedniej konduktor bedzie wykopywal w trakcie jazdy

      • 0 0

      • na starym

        napisal ja 23 , zapomnialo mi sie wpisac

        • 0 0

    • podaj koordynaty GPS

      chętnie się przespaceruję i zweryfikuję te informacje.

      • 0 0

  • apropos

    a co ty w tym kraju robisz. tylko po lasach chodzisz... i mendzisz jak stara ....powiedzmy rura.sprir..dalaj z tego Kraju. gnido zawszona... mendzij w RFN a KOPA takiego dostaniesz że nawet zamiatać ci zabronią. Zreszto nie wiem czy to potrafisz???

    • 0 0

  • Niech juz lepiej odbuduja lotnisko na Zaspie

    Wyburzyc te bloki poki jeszcze sie nie zawalily, zrownac z ziemia i zrobic lotnisko jak kiedys. Bedzie od razu skomunikowane z SKM, tramwajem, szpitalem i paroma kosciolami :D Podejcie od wody nad plaza jak na Antylach holenderskich :D
    To bedzie hit!

    • 0 0

  • STOP (2)

    stop zadłużeniu

    Precz z UE!!!!

    Unijne kredyty won!

    • 0 0

    • (1)

      dosc juz powiekszajacej sie biedzie na ulicach

      • 0 0

      • taaaa, poziom promieniowania

        radyjowego osiąga zatrważające rozmiary..

        • 0 0

  • metropolia

    malkontentów jak zawsze wielu. wszystko wiedzą wszystko przerabiali... a tak naprawdę w życiu nic albo b. mało zrobili dla Gdańska,Sopotu czy Gdyni.. Zmień jeden z drugim miejsce zamieszkania a nie będziesz miał kłopotów z rozwojem NASZEJ aglomeracji... życzę powodzenia...w psim dołku,, albo jak tam zwał Ciebie...

    • 0 0

  • ??? (5)

    przecież dopiero co zburzono wiadukt przy nasypie na wysokości Słowackiego,a teraz okazuje się że będzie tamtędy jezdzić kolejka? A co z planem żeby zrobić tam ścieżkę rowerową?Znikł? Poza tym jaka jest pewność że w środku lasu miasto nie ,,sprzeda" ziemi deweloperowi bo ten będzie tam chciał postawić biurowca a to że jezdzi już tam pociąg będzie mu na to pozwalało?

    • 0 0

    • stare przyczółki wiaduktu (3)

      i tak wymagały rozbiórki, zbyt długo były zaniedbane. Co do ścieżki rowerowej, to brachu powiem ci, że jako rowerzysta bardziej się cieszę z tej kolei niż ścieżki, bo teraz będę mógł zapakować siebie i rower do SKMki i szybko się teleportować do naprawdę atrakcyjnych rowerowo terenów Kaszub. Ale być może da się pogodzić i torowisko i ścieżkę obok nasypu? To zadanie dla projektantów. Co do budowy w lesie to raczej łatwo nie będzie, TPK wydaje się być dość odporny na 'wałki'.

      • 0 0

      • Co do budowy w lesie to raczej łatwo nie będzie, TPK wydaje się być dość odporny na 'wałki'. (1)

        a co było i jest z MATEBLEWEM??
        Zaczęło się od matki Boskiej Brzemiennej a za nią posili AWS-owcy i PiS-owcy

        • 0 0

        • zgoda, ale Matemblewo to bardziej

          teren po wojsku/poligonie niż TPK? przynajmniej tak mi się zawsze wydawało. Inna sprawa, że jak w Najjaśniejszej coś się dzieje w Imię Czarne, to dowolny wał przechodzi bez zająknięcia :((

          • 0 0

      • 1) da się wcisnąć ścieżkę też
        2) wcale nei jest to konieczne, niech zrobią ścieżki wzdłuż słowackiego, polanki, wita stwosza i będzie praktycznie równie komfortowa sytuacja jeżeli chodzi o poruszanie się po mieście

        • 0 0

    • to co zburzono

      to nie był wiadukt, tylko osypujące się resztki wiaduktu. Chyba widzisz różnicę ?

      • 0 0

  • Pierniczycie ! (10)

    KM jest wpisana na listę. To pomoże.
    Trójmiasto będzie się rozwijać w kierunku zachodnim, a na dolnych tarasach będziemy mieli takie wielkie centrum.
    Żeby tylko jeszcze te blokowiska typu przymorzeżabiankazaspa zapadły się gdzieś pod ziemię

    • 0 0

    • a co masz do Żabianki? (3)

      to jest bardzo dobrze zaprojektowane osiedle a po dociepleniach i remontach elewacji nie straszy też wyglądem. Pokaż mi nowo budowane osiedla gdzie masz tyle zieleni, placów zabaw, przedszkoli, szkół, sklepów, przychodni zdrowia, i innej infrastruktury, że o genialnym skomunikowaniu nie wspomnę. Dawniej (za komuny) było jeszcze fajniej (działały np. obie fontanny, na placach zabaw stały drewniane 'wioski indiańskie', był zegar słoneczny i kilka fajnych rzeźb) ale później żulernia (chyba z Sopotu?) częściowo osiedle 'rozebrała'.

      • 0 0

      • obaj macie racje po trochu :P (2)

        bzdurą jest że Żabianka jest pięknym, doskonale zaprojektowanym osiedlem, ale jedno jest pewne - jest to najładniejsze 3miejskie blokowisko, a może i najładniejsze w kraju?? :) ja na pewno lepszego nie widziałem, ale ogólnie jest zaniedbana, poza remontem bloków nic sie nie dzieje, tylko drzewa wycinają jedno po drugim,place zabaw tak samo, stawiają wszedzie znaki zakazu dla ruchu rowerowego i tyle, deptak to już ruina a mógłby być taki piękny, ale prezesik ma swoja propagandową gazetke pisną przez jednego głąba - niejakiego (drako), no a ludzie sie nei przejmują i dają nieudacznikowi rządzić...podsumowując, Żabianka, jak i inne blokowiska, powinna zniknąć z krajobrazu miasta, dosłownie zapaść się i tak sie stanie niedługo bo przecież tym blokom skończył sie już termin ważności :D jak ktoś ich nie rozbierze w przeciągu kilkunastu lat to się same rozbiorą :D

        • 0 0

        • do Poggenkruger

          czyli generalnie przyznałeś mi rację :)
          To, że osiedle jest trochę zaniedbane to wiem, ale jak zwykle kwestia kasy i priorytetów (zawsze do dyskusji, tylko jak się długo dyskutuje to nic nie jest robione).

          Jeżeli masz jakiekolwiek pojęcie o urbanistyce i planowaniu przestrzeni publicznej, to zauważysz, że to _jest_ bardzo dobrze zaprojektowane osiedle, _wygodne_ dla mieszkańców.

          Blokowisko? No cóż, kiedyś budowano wysoko, ale i teraz masz podobne pomysły, że wymienię tylko Baltic Towers czy Sea Tower.

          • 0 0

        • bloki na Żabiance to raczej nie padną tak szybko

          wiem, że kiedyś się mówiło o falowcach, że są budowane na 50 lat, a potem złożą się w harmonijkę.
          teraz jakoś o tym się nie słyszy, a przecież niedługo te 50 lat minie. o ile już nie minęło

          • 0 0

    • a co masz do Zaspy?? (5)

      Koleś chyba Ci sie pomyliło zaniedbana stacja kolejowa Zaspa Towarowa. Bardzo blliski sąsiad naszej przyszłości: stadionu Balic Arena:)))

      Żle to pewnie będzie wyglądała po uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Zaspa, rejon Al.Jana Pawła II i Al. Rzeczypospolitej. I zmienionej całej procedury planistycznej jakie kiedyś tu były przewidywane.Teren objęty to obszar blisko 100 ha.- teren byłego pasa startowego, najbardziej kontrowersyjny, bo jest już własnością konkretnego dewelopera( a nawet dwóch licząc naroże Rzeczpospolitej) i przyszłe i po fakcie dyskusje mieszkańców niewiele mogły wnieść - mamy demokracje gdańską:)).
      Po prostu miasto korzysta na obecnych uwarunkowaniach rynkowych i ekonomicznych i z tego, że dominuje popyt na mieszkania. I jak chce zmienia celem planu, a obecny to zmniejszenie programu usługowego na rzecz funkcji mieszkaniowej oraz zmiana zapisów w celu bardziej elastycznego doboru funkcji usługowych oraz swobodnego kształtowania wielkości mieszkań. W praktyce za zgodą radnych przegłosowano(przetargowano) uchwały na umożliwienie zmiany funkcji terenu z usługowej (dotąd 70%) na typowo mieszkaniową - i jakoś tu CBA tego nie widział?. No. ale przepisy prawa mówią o ustanowieniu renty planistycznej w wysokości do ok.30 % różnicy wartości. Nie można więc powiedzieć, że miasto nie odniesie korzyści ekonomicznych, ale czy odniosła społeczność lokalna, estetyka, ekistyka, itd itp?.

      Za dobrych czasów Zaspa wygrywała wszystkie konkursy i była najlepiej zaplanowaną urbanistycznie i architektonicznie dzielnicą w Polsce, a po nauki przyjeżdżało tu wiele przedstawicieli z całej Europy. Nawet rywalizujący warszawski Ursynów nam wiele zazdrościł, a wypieki zazdrości władzy tej dzielnicy nigdy nie zapomnę:))

      • 0 0

      • Żeby tylko jeszcze te blokowiska typu przymorzeżabiankazaspa zapadły się gdzieś pod ziemię (4)

        Takie bzdury to pisze jakiś niedorozwinięty PAMPERS:))

        • 0 0

        • jak ci się podoba Zaspa to gratuluje gustu ;) (3)

          to jest najlepszy kawałek ziemi w Gdańsku a straszy na nim wielka płyta. oczami wyobraźni widzę gęstą siatkę ulic z budynkami wzdłuż tychże. wysokimi na 6 pięter, może wyżej...

          bajanie, fantastyka na dzień dzisiejszy

          • 0 0

          • bajanie i fantastyka chłopcze, (2)

            a zanim coś napiszesz, proponuje zlustruj teren, OK.
            "oczami wyobraźni widzę gęstą siatkę ulic":))) piszesz z Kowal czy innych nowobogackich zidiociałych budowli, którym w psyche wcisnęli tyle ciemnoty, że już zamiast wyobraźni mają "gęstą siatkę".
            Czy ty chłopie wiesz jak na Zaspie układane są siedliska małej architektury i ulice?????

            • 0 0

            • przejechać bez zatrzymywania lub skręcić pod swój bloczek (1)

              • 0 0

              • Już Ci pisałem wcześniej

                i nie będę wymieniał, co tu miało być:))

                Co by nie służyła tylko do "nieprzejeżdżania", ale jeśli nasza WADZA z m i e n i a nawet wcześniej dwa lata temu ustalone warunki za ustanowienie renty planistycznej to wybacz.

                Gdzie my żyjemy??

                • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane