• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • (6)

    Na hallera na całej długości ścieżka a mądre głowy robią ścieżkę na ulicy. Gdzie sens gdzie logika.

    • 110 20

    • nie ma na całej długości. Poza tym wyjeżdżając np z Grudziądzkiej nie da się na nią wjechać

      • 7 8

    • Nie jezdze rowerem po "ścieżkach" (2)

      ponieważ na każdym przejeździe rowerowym kierofczyk albo się zatrzymuje na środku albo wymusza albo zwyczajnie ma mnie w d....

      • 7 13

      • Roferczyk na swoim roferku chciałby cały czas szybko jechać (1)

        A czasami trzeba zwolnić, a niekiedy i zatrzymać się.

        • 23 8

        • jego karbonowa "kolażuwka" jest najszybsza w mieście

          • 15 3

    • bzdura. tam jest tylko chodnik

      z jednej strony chodnik z nakazem jazdy po nim rowerem z drugiej strony z dopuszczeniem ruchu rowerowego

      • 8 2

    • Żadnej z nich nie powie tego wprost ale oni chcą po prostu spowolnić ruch-ot i wszystko!!

      • 0 0

  • Wszędzie gdzie były

    Kolizje warto zamknąć ulice i problem rozwiązany takie to proste.

    • 76 7

  • Grzelak to jest jednak odpowiednia osoba na odpowiednim miejscu hłełehłe

    • 72 8

  • Wawrzonek nadaje się tylko jako stelaż do plakatów dla Grzelaka (1)

    Fajne zdjęcie

    • 59 10

    • każda innowacja wywołuje opór

      Brawo dla obu panów. Tylko martwa ryba płynie z prądem, żywa ryba płynie pod prąd.

      • 3 6

  • Nie rozumiem jednego. (7)

    Czemu poprawia się komfort jednych kosztem komfortu innych? I co to za komfort jest zasuwać z buta? Może ktoś chce doprowadzić do tego by komfortowo zasuwać z buta z Przymorza do Gdańska? A może ten komfort ma polegać na tym, że mając do pracy na ósmą, zamiast wyjść z domu o 7:30 to trzeba będzie wyjść o piątej? Czy Dulkiewicz też będzie komfortowo zasuwać do urzędu z buta?

    • 137 37

    • Też nie rozumiem (3)

      Dlaczego permanentnie poprawia się wielkim kosztem komfort kierowców kosztem wszystkich innych

      • 16 12

      • Im mniej dróg, tym mniej korków, więc w efekcie lepszy komfort dla kierowców. Nie jesteś w stanie tego pojąć swoim Januszowym rozumkiem zza kółeczka.

        • 2 10

      • Ja rozumiem (1)

        Bo kierowców jest najwięcej. Zachęcam do czytania badań preferencji komunikacyjnych. ped******wo to w Trójmieście margines społeczny.

        • 5 2

        • Ależ studiowaliśmy

          I kierowcy są najwyższym słupkiem, ale stanowią mniejszość. Więc turlaj dropsa.

          • 1 3

    • zieew, kolejny suchar (2)

      zauważ, że w tym mieście jest jeszcze SKM i działają inni operatorzy transportu publicznego. Miasto przyjazne dla pieszych i rowerzystów jest miastem przyjaznym dla wszystkich. Miasto, które stara się być przyjazne dla kierowców, dusi się dosłownie i w przenośni od ich nadmiaru. Doświadczaliśmy tego przez ostatnie kilkanaście (kilkadziesiąt) lat, wreszcie nadszedł czas na reorientację kierunków jego rozwoju. Brawo decydenci.

      • 4 8

      • Kierowcy też tu mieszkają (1)

        Bucu rowerowy

        • 5 3

        • To niech mieszkają. Ale ich samochodziki nie musza

          A jak muszą, to na parkingach, a nie trawnikach czy chodnikach

          • 1 3

  • i d i o t y z m (3)

    Świat oszalał i tyle.

    • 109 24

    • Swiat nie oszalał.

      To tylko realizacja planu. Ciekawe jak długo ludzie tzw. racjonalni będą się z tego śmiac. Co musi się stać by przestali. Okno Overtona w całej okazałości.

      • 4 4

    • Ojej

      Świata proszę do tego nie mieszać! Wystarczy Grzelak i Dulczessa. Nie trzeba żadnych dodatków, sami to zrobią.

      • 2 2

    • To nie świat oszalał

      To nie świat oszalał tylko ratusz gdański z panią Dulkiewicz.

      • 3 1

  • Dwa metry między pieszymi? Uchwalić sobie można wszystko.

    Tylko co tego, przecież to fikcja.
    Równie dobrze można uchwalić że wszyscy mają zdrowi piękni bogaci i inteligentni.

    Kocham to urzędnicze myślenie...

    • 95 5

  • Grzelak wizjoner ale nie za swoje... Kiedy urzędy otworzycie? Bo przedszkola szybciej wystartują a niż wy.

    • 80 7

  • dw (5)

    a cykliści i tak będą jeździć po jezdni obok nowej szerokiej ścieżki ...

    • 69 19

    • (2)

      mówisz o chodnikach rowerowych zastawionych przez auta?

      • 10 3

      • (1)

        chodnik rowerowy haha "chod" nik czy rowerowy?

        • 1 5

        • To co kierofczyka kest piękną nową "ścieżką"

          w praktyce jest bublem konstrukcyjnym, który wq.... iał by także ciebie gdybyś się odspawał od fotela i spróbował nimi pojeździć

          • 5 2

    • Pewnie masz na myśli

      te czerwone trotuary z kostki z obowiązkowym krawężnikiem w poprzek i kierofczykiem który na ślepo wjeżdża na przejazdy bo ustępuje tylko wtedy jeśli poruszam się po jezdni?

      • 6 3

    • tak powinno być

      różowe esy floresy szlaczki zygzaczki na chodniku powinny byc zdelegalizowane, a przynajmniej nie powinny byc obowiazkowe.

      • 2 3

  • Rewolucje mają to do siebie, że po nich jest gorzej niż przed nimi (2)

    • 80 18

    • zależy jakie (1)

      rewolucja w myśleniu często przynosi dobre rezultaty. Kopernik napisał tekst pt. De Revolutionibus...
      Wiele dobrze zarządzanych miast świata wkroczyło teraz na drogę rowerolucji. Same korzyści.

      • 1 1

      • W Gdańsku za rewolucję zabrali się niestety słabo myślący ludzie

        Naprawdę, niech zostawią w spokoju Grunwaldzką, jeżdżę i rowerem i samochodem. Takie zmiany można robić po utworzeniu sieci metra w mieście

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane