• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w komunikacji miejskiej na południu Gdańska

Krzysztof Koprowski
15 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11. Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11.

Już za kilka tygodni mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska skorzystają z nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy ul. Świętokrzyskiej. Prezentujemy schemat nowej organizacji ruchu autobusowego oraz tramwajowego.



Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf. Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf.
Do nowej pętli, której oficjalna nazwa będzie brzmieć "Łostowice Świętokrzyska" docierać będą trzy linie tramwajowe: 2, 6 oraz 7. Linia 11 jako jedyna będzie kończyć bieg na pętli Chełm Witosa. Pętla na Chełmie zostanie "zdegradowana" i utraci także większość połączeń autobusowych - tu dojadą zaledwie dwie linie autobusowe: 108 oraz 156 (obecnie korzysta z niej osiem linii autobusowych).

- Linia 2 będzie kursować z częstotliwością co ok. 10 minut. Szóstka będzie jeździć tak jak obecnie, czyli co 10 minut w szczycie i 20 poza nim. Linia 7 będzie obecna na torach przez cały dzień z taką samą częstotliwością jak 6 (obecnie kursuje tylko w szczycie). Jedenastka będzie natomiast pojawiać się na przystankach co ok. 20 minut - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jak oceniasz pomysł węzłów przesiadkowych tramwaj - autobus?

Zgodnie z zapowiedziami ZTM, z nowej pętli tramwaje w godzinach szczytu będą odjeżdżać z częstotliwością aż co 3 min 20 sekund. Podróż do dworca głównego zajmie ok. 20 minut. Na pętli, oprócz parkingów samochodowych oraz rowerowych, pojawi się się także punkt obsługi klienta, gdzie będzie można np. przedłużyć ważność karty miejskiej. Na nowej trasie zainstalowany zostanie na razie tylko jeden biletomat - przypuszczalnie na przystanku Cebertowicza lub Cieszyńskiego. Poza pętlą nie będą także zamontowane wyświetlacze SIP-u.

Do nowej pętli skrócone zostaną linie: 155 (obecnie jeździ do pętli Chełm Witosa), 275 (Jana z Kolna), 213 (Jana z Kolna), 255 (Chełm Witosa) oraz 295 (Chełm Witosa). Dodatkowo na pętle zajeżdżać będą autobusy linii: 175, 256, 162 oraz 262. Na liniach 113, 156 oraz 213 zostaną zwiększone częstotliwości kursowania. 156 będzie dodatkowo zajeżdżać na Ujeścisko. Natomiast linia 254 będzie kursować na przemian z 162, co sprawi, że na wspólnym odcinku autobusy będą się pojawiać na przystankach co ok. 7 minut.

- Przy konstrukcji tras linii autobusowych, wzięliśmy także pod uwagę sytuacje awaryjne. Z tego powodu nie skróciliśmy całkowicie wszystkich linii autobusowych do nowej pętli i takie linie jak: 175, 254 czy 256, nadal będą dojeżdżać do centrum - dodaje Zomkowski.

Prezentowany schemat nie jest jednak ostateczny. Zarząd Transportu Miejskiego będzie jeszcze przeprowadzać badania marketingowe. Czeka również na opinie radnych osiedli. Być może pojawią się zmiany, lecz będą to już raczej kosmetyczne korekty. Uruchomienie nowej trasy tramwajowej planowane jest na maj br., choć urzędnicy po cichu liczą, że uda się wcześniej zakończyć prace budowlane.

Miejsca

Opinie (414) 6 zablokowanych

  • Rozkład rozkładem a życie życiem

    patrząc na codzienne korki na skrzyżowaniu obok nowej pętli nie za bardzo wierzę w punktualność rozkładów tak jak jest to przedstawione.

    • 18 0

  • (6)

    Skrócić 256! Żeby nie stał w korkach na Takcie św. Wojciecha!

    • 4 10

    • (5)

      Skrócić i jednocześnie zwiększyć częstotliwość.

      • 2 3

      • to se wysiadz na swojej 'petli' i jedz do centrum przez poludnie, ujescisko i chelm (4)

        Twoj czas podróży i komfortu rzeczywiście się skróci

        • 5 2

        • a jak stanie tramwaj to niczym nie dojedziesz do Gdańska ...

          • 1 2

        • (2)

          Wolę jechać po torach i omijać baranów w samochodach, którzy tworzą korki.

          • 2 1

          • Zwłaszcza, że tych korków nie ma (na Havla)

            • 1 0

          • przecież 256 zajeżdża na pętle

            Wtedy się przesiadasz na tramwaj i masz to co chciałeś. A ci co chcą jechać dalej mogą jechać. I tak wilk syty i owca cała.

            • 1 0

  • szczerze ? kupili za niska cene to musieli czekac na komunikacje (8)

    dobrze ze sie doczekali..... chyba pan A. kupuje tam mieszkania ze zrobil polaczenia i droge i trase przelotową. Szkoda tylko ze korki jak byly przed wjazdem do centrum tak sa i to coraz wieksze i dojazd trwa fakt 20-25 min do PRAWIE centrum a potem stoi sie 15min na 2swiatlach rano, jak dobrze pojdzie. PS - pozdrawiam tych co maja obok mieszkania SKM busa i kolejke oraz MCdonalda, kino i cale zaplecze a karetka nie jedzie 40min jak sie p rzebije przez korek "biznesowcow" z Lublewa.

    • 5 20

    • (1)

      My ty nie rozmawiamy o jakieś wiosce, my tu mówimy m.in o Chełmie i Łostowicach/Ujescisku - największej i jednej z większych dzielnic miasta.

      • 6 3

      • to jest wioska ! ujescisko jak bylem maly - czytaj z 10lat temu to byla WIOSKA

        teraz dopiero robi sie miasto......chociaz klimat WIOSKOWY dalej jest

        • 2 4

    • 100% się zgadzam

      Kupili mieszkania za 2/3 ceny tego co w prawdziwym Gdańsku, to się chyba liczyli, że dojazd nie potrwa 10 min do centrum. Sam mieszkam poza centrum, ale przed przeprowadzką wszystko przewidziałem. Z takich odległości tylko samochód, no i trzeba wyjechać wcześniej. Po pierwsze nie stoi się godziny w korkach, oszczędza się na paliwie, no i jest się szybciej w domu po pracy.

      Cieszę się widząc, że oprócz mnie ktoś jeszcze trzeźwo myśli.

      • 5 3

    • (4)

      Przykro mi ale wszyscy nie pomieścili by się w centrum miasta. Proszę również uwierzyć, że niektórzy wolą mieć obok mieszkania trochę zieleni i ciszę a nie McDonalda.

      • 9 1

      • (1)

        Tyle że jak dobrze zawieje to i na Chełmie wali śmieciami, a co dopiero na dalszych osiedlach. Wiem bo sam mieszkałem, a teraz często przejeżdżam i dalej śmierdzi, więc po co mi taka zieleń jak okna nie mogę otworzyć.

        Zaraz ludzie zaczną pisać, że tak nie jest, bo swoje trzeba chwalić, ale Ci którzy tam mieszkali i uciekli, dobrze znają prawdę.

        • 1 3

        • Proszę uwierzyć, że nie wszędzie tak śmierdzi :) Mieszkam kilka lat w Kowalach i dopiero ostatnio poznałam prawdziwy smród, będąc na zakupach w Rental Parku (i tu naprawdę współczuję osiedlom w najbliższej okolicy) :) Nawet nie zdawałam sobie sprawy, że tak niewielka odległość tyle zmienia. Stąd też prosiłabym nie uogólniać.

          Może jestem jakoś mało wrażliwa albo się przyzwyczaiłam ale naprawdę takie dni kiedy zawieje, zdarzają się bardzo rzadko.

          • 2 2

      • i tu wpadlas - mam do lasu 400m ;) (1)

        trzeba umiec szukac a nie sluchac reklam developera ;)

        • 3 0

        • Może Ty, Twój blok ale nie całe centrum :)
          Zresztą ścisłe centrum ma chyba daleko do lasu :)

          Tak jak już ktoś dalej napisał, przerażające jest to jak wszyscy na silę próbują nam wmówić że mało płaciliśmy, więc nic nam się nie należy ... zamiast cieszyć się z tego że miasto się rozwija :(

          Może do centrum mam dalej(choć nie zawsze) albo "dłużej" to nie chodzę i nie płaczę z tego powodu. Świadomie planuje zakup mieszkania również w tej okolicy, bo mi tu odpowiada, bo mam blisko do miejsc na których mi zależy.
          Jednak według wielu najlepiej zabrać nam wodę, prąd, komunikacje miejską, sklepy, szkoły i powiedzieć, że chciało się tam mieszkać to trzeba cierpieć :)

          Pozdrawiam i proszę pamiętać, że niektóre dzielnice też kiedyś nie wyglądały tak jak teraz :)

          • 0 0

  • (1)

    na cholere tyle kasy na petle chelm walili

    • 18 5

    • MYŚL TO NIE BOLI

      jak w pesie swing nawali czujnik prędkości to można ją tylko zepchnąć jak nawali na przystanku odrzańska do chełmu to co maja ją pchać 5/h do świętokrzyskiej? pomyśl awarie się zdarzały zdarzają i będą zdarzać to komunikacja a nie toster. Pętla na chełmie zawsze się przyda tak jak np. na przeróbce

      • 3 0

  • Czytając komentarze można odnieść wrażenie że 90% tych którzy je piszą to debile. (7)

    Wszystko potrafią zanegować,nic im się nie podoba.Ale to typowe dla życiowych nieudaczników i frustratów.
    Poużywać sobie anonimowo na forum.To taka forma zaspokojenia.
    Wyrazy współczucia,nic wam nie pomoże zgnijecie we własnym marazmie jako nic nie znaczące jednostki.

    • 50 12

    • POPIERAM ;)

      • 9 2

    • POPIERAM ;)

      • 9 2

    • POPIERAM!!!

      • 6 1

    • racja

      zgadzam się z Tobą, narzekanie, pisanie jak jest źle jest chyba teraz w modzie w Gdańsku prawda? szkoda gadać. pozdrawiam

      • 6 1

    • +

      • 2 1

    • To są ci co buty zostawiają na klatce schodowej. (1)

      Oni są najbardziej awanturujący się.

      • 0 0

      • i worki ze smieciami

        tez zostawiaja na klatce

        • 1 0

  • Do xxx i olek - nie karmcie trolla.

    • 1 0

  • 11 powinna byc częściej !!! (2)

    Mieszkancy Chełmu nie będą mogli się wcisnąć do tramwajów.

    • 25 10

    • Masz do tego jeszcze 2, 6 i 7...

      • 3 6

    • przecież 11 zaczyna trasę na Chełmie więc jaki będzie problem z wsiadaniem?

      • 5 3

  • no zajefajnie ale dla kogo? dla tzw 'poludnia' (9)

    a reszcie zabiera się połączenia i z 6 linii autobusowych robi się połowę, gdzie jest sens upychania wszystkich poludniowych dzielnic w ciasnym tramwaju, ktory wcale nie skroci czasu dojazdu np do wrzeszcza?

    • 8 17

    • zeby dojechac do centrum z orunii trzeba bedzie najpierw czekac pare minut na autobus na petle (2)

      i potem w 'komfortowych' warunkach przez południe, ujeścisko, łostowice i chełm do centrum- no rzeczywiście mój czas dojazdu skróci się z 10 minut do 35

      • 4 1

      • nie siej zamętu - czytaj schemat (1)

        154 będzie jeździł, tak jak jeździ
        254 dodatkowo zajedzie na pętlę

        • 3 2

        • tak, tylko w którą stronę...

          chcąc jechać tramwajem do dworca zwiedzasz niepotrzebnie pół gdańska... bo chyba że lubisz oglądać kilka dzielnic z samego rana jadąc do pracy zamiast jak najszybciej dostać się tam gdzie musisz

          • 5 2

    • (5)

      Przeróbka: 4.816 mieszkańców, Chełm: 45.704 mieszkańców. Ogólnie jakby zsumować cały północno-zachodni Gdańsk: Przeróbka, Stogi, Krakowiec-Górki, Wyspa, a nawet dodam jeszcze Rudniki, to wyjdzie 23.833, a tylko 3 dzielnice południa: Chełm, Ujeścisko-Łostowice i Orunia-sw.Wojciech-Lipce da 79.368 - dziwią cię więc priorytety?

      • 12 0

      • (3)

        Kupują mieszkania za grosze i jeszcze mają pretensje, że potem dojechać nie mogą. Trzeba było kupić mieszkanie we wrzeszczu, czy na morenie i wszędzie byłoby blisko. Przez takich dorobkiewiczów tracą prawdziwi mieszkańcy Gdańska.

        • 3 15

        • za grosze..? (1)

          nie stać Cie gościu na takie wydatki

          • 9 2

          • Tutaj pojawia się ten argument, że mnie stać. Kupiłem kolejne mieszkanie we Wrzeszczu, w stanie deweloperskim, więc znam różnice w cenie.

            • 0 7

        • tak tylko w tym momencie ci 'prawdziwi mieszkancy', jak to nazywasz

          notabene mieszkający ponad 20 lat w Gdańsku, by dojechać na uczelnie muszą okrążać pół Gdańska, likwiduje się(skraca) dobre połączenia, dzięki którym do centrum jedzie się 7 minut, w obecnej sytuacji dojechanie na pętle, przejechanie przez Południe, Ujeścisko, Łostowice i Chełm zajmie 'troszeczkę' dłużej. nie mam nic przeciwko, niech sobie jeżdżą tym tramwajem, lżej na trakcie ale zmniejszenie linii w kierunku traktu o 50% to przesada

          • 6 3

      • Północno-zachodni Gdańsk to raczej Oliwa, VII Dwór, Strzyża, Osowa i Matarnia a nie Stogi, Przeróbka czy inne Krakowce :)

        • 4 0

  • zamiana linii

    2 z Chełmu, a 11 z Łostowic

    • 9 20

  • Trzeba było mieszkanko kupowac gdzie indziej !

    f

    • 11 23

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane