• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w komunikacji miejskiej na południu Gdańska

Krzysztof Koprowski
15 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11. Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11.

Już za kilka tygodni mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska skorzystają z nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy ul. Świętokrzyskiej. Prezentujemy schemat nowej organizacji ruchu autobusowego oraz tramwajowego.



Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf. Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf.
Do nowej pętli, której oficjalna nazwa będzie brzmieć "Łostowice Świętokrzyska" docierać będą trzy linie tramwajowe: 2, 6 oraz 7. Linia 11 jako jedyna będzie kończyć bieg na pętli Chełm Witosa. Pętla na Chełmie zostanie "zdegradowana" i utraci także większość połączeń autobusowych - tu dojadą zaledwie dwie linie autobusowe: 108 oraz 156 (obecnie korzysta z niej osiem linii autobusowych).

- Linia 2 będzie kursować z częstotliwością co ok. 10 minut. Szóstka będzie jeździć tak jak obecnie, czyli co 10 minut w szczycie i 20 poza nim. Linia 7 będzie obecna na torach przez cały dzień z taką samą częstotliwością jak 6 (obecnie kursuje tylko w szczycie). Jedenastka będzie natomiast pojawiać się na przystankach co ok. 20 minut - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jak oceniasz pomysł węzłów przesiadkowych tramwaj - autobus?

Zgodnie z zapowiedziami ZTM, z nowej pętli tramwaje w godzinach szczytu będą odjeżdżać z częstotliwością aż co 3 min 20 sekund. Podróż do dworca głównego zajmie ok. 20 minut. Na pętli, oprócz parkingów samochodowych oraz rowerowych, pojawi się się także punkt obsługi klienta, gdzie będzie można np. przedłużyć ważność karty miejskiej. Na nowej trasie zainstalowany zostanie na razie tylko jeden biletomat - przypuszczalnie na przystanku Cebertowicza lub Cieszyńskiego. Poza pętlą nie będą także zamontowane wyświetlacze SIP-u.

Do nowej pętli skrócone zostaną linie: 155 (obecnie jeździ do pętli Chełm Witosa), 275 (Jana z Kolna), 213 (Jana z Kolna), 255 (Chełm Witosa) oraz 295 (Chełm Witosa). Dodatkowo na pętle zajeżdżać będą autobusy linii: 175, 256, 162 oraz 262. Na liniach 113, 156 oraz 213 zostaną zwiększone częstotliwości kursowania. 156 będzie dodatkowo zajeżdżać na Ujeścisko. Natomiast linia 254 będzie kursować na przemian z 162, co sprawi, że na wspólnym odcinku autobusy będą się pojawiać na przystankach co ok. 7 minut.

- Przy konstrukcji tras linii autobusowych, wzięliśmy także pod uwagę sytuacje awaryjne. Z tego powodu nie skróciliśmy całkowicie wszystkich linii autobusowych do nowej pętli i takie linie jak: 175, 254 czy 256, nadal będą dojeżdżać do centrum - dodaje Zomkowski.

Prezentowany schemat nie jest jednak ostateczny. Zarząd Transportu Miejskiego będzie jeszcze przeprowadzać badania marketingowe. Czeka również na opinie radnych osiedli. Być może pojawią się zmiany, lecz będą to już raczej kosmetyczne korekty. Uruchomienie nowej trasy tramwajowej planowane jest na maj br., choć urzędnicy po cichu liczą, że uda się wcześniej zakończyć prace budowlane.

Miejsca

Opinie (414) 6 zablokowanych

  • czyli jak 7 będzie jeździć cały dzień to po co było tworzyć linie 14? (2)

    Poza tym widać, że te zaoszczędzone km autobusowe tak naprawdę pójdą na oszczędności

    • 4 0

    • zobacz jak się rano jeździ z Nowego Portu i do Nowego Portu

      jedna linia kursująca co 20 minut niewystarczy a parę kursów linii 7 w szczycie zupełnie nie starczało na pokrycie w godzinach szczytu.

      • 4 0

    • linia 14...

      ....zostanie zlikwidowana

      • 0 2

  • Pe tar da :)

    Teraz to ja mogę tam mieszkać :)

    • 2 7

  • ;) (1)

    Uhuhu .. w końcu tramwaj na uje! A mieszkańcy dzielnicy chełm zobaczycie teraz jak to jest wchodzić do pełnego tramwaju !!!

    • 13 8

    • Mimo wszystko Chełm nadal na wyłącznośc bedzie mial 11 wiec... :D
      A i tak zanim z petli te tramwaje dojada do Łódzkiej np, beda pełne po dach... Nadal mi was szkoda :D
      Bo i tak rowerem najlepiej :D i wszedzie bede szybciej od was :D

      • 2 1

  • Droga na Moje Marzenie (3)

    Jesli czestotliwosc kursowania linii 113 i 213 ma byc zwiekszona to miasto powinno pomyslec o odrestaurowaniu slynnej drogi z plyt betonowych bo inaczej ZTM Gdansk nie wyplaci sie na zawieszenia dla wlasnego taboru.

    • 15 1

    • Szczególnie, że niektórym kierowcą mocno się spieszy i nie dbają o zawieszenie własnego pojazdu...

      • 1 0

    • ?????????

      ZTM ma własny tabor? pierwsze słyszę ;)

      • 5 1

    • ta droga jest własnością prywatną!

      zapytaj dewelopera!! nas już uświadomił w tej kwest:) wiec zapomnij o pieknej ulicy! oświetleniu itp!

      • 1 0

  • Pytanie czy będzie bezpośredni tramwaj do oliwy i na stogi? (2)

    Zamiast stać w korku autem i jechać po mega dziurach można skorzystać z połączenia tramwajowego którego nie ma

    • 8 0

    • wer

      Nie będzie ale w planach jest linia bezpośrednio do Twojego domu.

      • 2 0

    • a jak jeździ teraz 2 i 6? chyba o Oliwę zahacza ;)

      przeczytałeś/-as artykuł czy tylko tytuł?
      ze stogami to jednak może być kłopot, bo nieunikniona wydaje się przesiadka przy Bramie Wyżynnej

      • 4 0

  • 164 powinien zajeżdżać na ujeścisko (1)

    Skoro i tak 164 przejeżdża przy ujeścisku, to dlaczego nie zależdża na pętlę autobusową na ujeścisku?????

    • 4 4

    • zajeżdża, na schemacie jest błąd

      • 6 0

  • Złodziejstwo (16)

    Wszystko ok.tylko mały problem,a mianowicie na linie autobusowe,które dojeżdżały do centrum kupowało sie jeden bilet,teraz będzie trzeba kupić obowiązkowo godzinny albo dwa bilety na trase.Wszędzie nas okradają i to w biały dzień...Ciekawie czy ktos to przewidział z ZKM-u...gratuluję debilizmu

    • 28 7

    • a czemu nie kupisz miesięcznego? (2)

      chyba jeździsz codziennie do pracy albo szkoły?

      • 7 4

      • A może właśnie nie jeździ codziennie komunikacją miejską? (1)

        • 1 0

        • i ma problem z wydaniem 60 groszy?

          • 1 0

    • Głupi jesteś paNIE (8)

      teraz są bilety jednogodzinne. więc nie ma problemu by przejechać z jednego końca na drugi.
      2. Kup bilet miejski i spoko, oszczędność czasu i kasy..

      • 3 5

      • (7)

        nie jest głupii. dobrze pisze. są godzinne, ale są droższe od jednorazowch. wiem, że to tylko 80gr, ale to tak jakbyśmy wyrzcili te kilka groszy ot tak.
        nie każdy jeździ komunikacją codziennie.
        jest to swego rodzaju podwyżka. jeśli jedzie w ciągu miesiąca 10 razy (zakładając, że w dwie strony) to jest do tyłu o 16zł. mało?

        • 3 1

        • (6)

          Jak już to 60 gr nie 80 różnicy. Najlepiej, żeby wszystko było za darmo, nie? A nowe linie, nowy tabor to za co przepraszam? Zbawi Cię te 12 zł miesięcznie?

          • 1 2

          • Ale ten tramwaj nikomu nie ułatwia życia, bo i tak po remoncie nie stoimy w korku na al. Havla (2)

            Więc niby z jakiej paki trzeba "dopłacać"?
            Budowa linii tramwajowej na Łostowice to sztuka dla sztuki.

            • 0 5

            • tramwaj to podstawa. Ja zapewne na jego korzyść zrezygnuję z samochodu.

              • 2 0

            • Bzdura. Na Havla może i nie ma korków (jeszcze), ale na Chełmie już są. Jak się na Chełmie trzeba było przesiadać to też się kupowało godzinny a nie jednorazowy, więc o co chodzi? Poza tym ta dzielnica się cały czas rozbudowuje. Jak pobudowali osiedla a potem drogi do nich to było narzekanie, że kolejność nie ta (i słusznie). Jak teraz zrobili linię tramwajową patrząc trochę pod kątem obecnych i przyszłych inwestycji, to znowu narzekanie, że nikomu niepotrzebny. Wieczni malkontenci!

              • 3 2

          • (2)

            nie ważne czy zbawi czy nie. jest to tak jakby te 12zł (fakt, nie wiedziałam ile bilety kosztują dokłądnie) wyrzucił do śmienika.

            • 0 2

            • (1)

              Nie do śmietnika, tylko na to, aby było za co budować te linie tramwajowe, kupować nowe autobusy niskopodłogowe itd, ale widzę, że to zbyt skomplikowane, abyś zrozumiała.

              • 1 1

              • piszemy cały czas o pierwszym poście czy w swojej elkwencji się zapędziłeś?
                ktoś pisał, że bez powodu zabiera mu się bezposredni dojazd do centrum wydłuża go (czasowo nie wyjdzie na tym najlepiej) i jeszcze musi dodatkowo za to płacić.
                to jest wyrzucanie pieniędzy do śmietnika. jego pieniedzy.

                • 2 1

    • (3)

      Już tak nie gratuluj sobie tego debilizmu. Równie dobrze można odbić piłeczkę w drugą stronę. Ci co wcześniej musieli jechać z przesiadką na Chełmie (np. mieszkańcy wzdłuż dawnej Łódzkiej, os. Pogodne itd.) teraz mogą jechać jedną linią tramwajową do centrum czy nawet do Oliwy, Jelitkowa bądź na Zaspę za 2,80 zł i nie muszą dopłacać za przesiadkę na Chełmie bądź w centrum. Ciekawe czy to przewidziałeś/aś.

      • 4 0

      • (2)

        zapomniałeś, że wczesniej im taką podwyżkę też zafundowano? kiedyś 155 czy 255 jeździły do gdańska. wtedy jeszcze były chyba bilety minutowe.
        tak naprawdę błędem jest zabieranie lini, które teraz kursują do gdańska, nie pokrywają się trasą z tramwajem więc powinny pozostać.

        • 0 4

        • (1)

          Tak, kiedyś 155 czy 255 jeździły do Gdańska, bo nie było tramwaju na Chełm, tak ciężko to ogarnąć?
          Nie, one częściowo się pokrywają i głupotą byłoby dublować te połączenia. Dlatego właśnie tworzy się taki model transportu, żeby usprawnić działanie całego systemu. Jakby zrobili tak jak proponujesz to albo musiałaby spaść częstotliwość kursowania autobusów i wtedy byś lamentowała, że za rzadko jeżdżą, albo musiałyby wzrosnąć ceny biletów (wszystkich), bo mocno wzrosłyby koszty obsługi takich połączeń i wtedy znowu byś lamentowała, że Cię okradają.

          • 2 0

          • ja nie lamentuję. lamentuje ten, kto napisał pierwszy post w tej dyskusji, a ja oponowałam przeciwko nazywania go głupcem.
            ja mam w poważaniu ten tramwaj. może pojadę nim 2-3 razy w roku więc mi lotto ile bilet kosztuje.
            poza tym zalożyciel "wątku" pisał o linii zmierzającej w kierunku małomiejskiej/traktu więc raczej nie dublowała się ona z tramwajem, ale pewnie się nie znam.

            • 1 1

  • (1)

    Schemat jak zwykle tylko dla wtajemniczonych...

    • 3 7

    • ale o co chodzi?

      przecież wszystko widać jak na dłoni - masz linie tramwajowe i autobusowe, masz przystanki; co w tym jest niezrozumiałe??

      • 11 0

  • 313 (3)

    A gdzie zapodziała się linia 313?????

    • 12 2

    • (2)

      została wchłonięta przez zwiększenie kursów 113 i 213

      • 6 0

      • (1)

        tylko że 113 i 213 nie kursuje w weekendy

        • 3 0

        • ale będzie kursować

          • 2 0

  • Panie... Panowie...

    Nadejszła wiekopomna chwila!

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane