• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w komunikacji miejskiej na południu Gdańska

Krzysztof Koprowski
15 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11. Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11.

Już za kilka tygodni mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska skorzystają z nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy ul. Świętokrzyskiej. Prezentujemy schemat nowej organizacji ruchu autobusowego oraz tramwajowego.



Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf. Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf.
Do nowej pętli, której oficjalna nazwa będzie brzmieć "Łostowice Świętokrzyska" docierać będą trzy linie tramwajowe: 2, 6 oraz 7. Linia 11 jako jedyna będzie kończyć bieg na pętli Chełm Witosa. Pętla na Chełmie zostanie "zdegradowana" i utraci także większość połączeń autobusowych - tu dojadą zaledwie dwie linie autobusowe: 108 oraz 156 (obecnie korzysta z niej osiem linii autobusowych).

- Linia 2 będzie kursować z częstotliwością co ok. 10 minut. Szóstka będzie jeździć tak jak obecnie, czyli co 10 minut w szczycie i 20 poza nim. Linia 7 będzie obecna na torach przez cały dzień z taką samą częstotliwością jak 6 (obecnie kursuje tylko w szczycie). Jedenastka będzie natomiast pojawiać się na przystankach co ok. 20 minut - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jak oceniasz pomysł węzłów przesiadkowych tramwaj - autobus?

Zgodnie z zapowiedziami ZTM, z nowej pętli tramwaje w godzinach szczytu będą odjeżdżać z częstotliwością aż co 3 min 20 sekund. Podróż do dworca głównego zajmie ok. 20 minut. Na pętli, oprócz parkingów samochodowych oraz rowerowych, pojawi się się także punkt obsługi klienta, gdzie będzie można np. przedłużyć ważność karty miejskiej. Na nowej trasie zainstalowany zostanie na razie tylko jeden biletomat - przypuszczalnie na przystanku Cebertowicza lub Cieszyńskiego. Poza pętlą nie będą także zamontowane wyświetlacze SIP-u.

Do nowej pętli skrócone zostaną linie: 155 (obecnie jeździ do pętli Chełm Witosa), 275 (Jana z Kolna), 213 (Jana z Kolna), 255 (Chełm Witosa) oraz 295 (Chełm Witosa). Dodatkowo na pętle zajeżdżać będą autobusy linii: 175, 256, 162 oraz 262. Na liniach 113, 156 oraz 213 zostaną zwiększone częstotliwości kursowania. 156 będzie dodatkowo zajeżdżać na Ujeścisko. Natomiast linia 254 będzie kursować na przemian z 162, co sprawi, że na wspólnym odcinku autobusy będą się pojawiać na przystankach co ok. 7 minut.

- Przy konstrukcji tras linii autobusowych, wzięliśmy także pod uwagę sytuacje awaryjne. Z tego powodu nie skróciliśmy całkowicie wszystkich linii autobusowych do nowej pętli i takie linie jak: 175, 254 czy 256, nadal będą dojeżdżać do centrum - dodaje Zomkowski.

Prezentowany schemat nie jest jednak ostateczny. Zarząd Transportu Miejskiego będzie jeszcze przeprowadzać badania marketingowe. Czeka również na opinie radnych osiedli. Być może pojawią się zmiany, lecz będą to już raczej kosmetyczne korekty. Uruchomienie nowej trasy tramwajowej planowane jest na maj br., choć urzędnicy po cichu liczą, że uda się wcześniej zakończyć prace budowlane.

Miejsca

Opinie (414) 6 zablokowanych

  • a śródmieście,stogi dojadą tam kiedyś pesy??? (1)

    a zapominają o innych dzielnicach, niby stare ale nadal zamieszkane przez ludzi !!!

    • 3 2

    • Te dzielnice jak przeróbka,stogi,nowy port,to zapomniane dzielnice,urzędnicy nimi się nie przejmują,najważniejsze są bardziej prestiżowe dzielnice jak chełm,oliwa,przymorze,wrzeszcz.

      • 0 1

  • kiedy na szadółki tramwaj!?.. (3)

    • 6 4

    • (1)

      w marzeniach...a którędy niby miałby pojechac???

      • 6 0

      • Nową Warszawską do Jabłoniowej

        to będzie kolejna linia po projektowanej właśnie linii na Morenę

        • 1 0

    • jak je wyzłomują

      • 6 0

  • (9)

    a co ze 118? Znowu ktoś zapomniał? Może w końcu ktoś decyzyjny skróci trasę tego autobusu

    • 11 3

    • (3)

      dlaczego ma skracac? to doskonałe połaczenie starego chełmu i centrum....

      • 3 6

      • (2)

        Mieliscie idealne polaczenie - linie 108. Wowczas Nasz autobus jechal do centrum jakies 18 minut. Nastepnie postanowiono o zmianie trasy 108 i 118. Nasza wydluzono :(
        Teraz w czasie remontu Lodzkiej i obecnie 118 od petli Piotrkowska do Gdansk Dworzec Glowny jedzie 35 minut!!!!!!!!!!!!!
        To jest skandal!

        • 6 3

        • To się przesiądź na tramwaj (1)

          Zawsze możesz na przystanku Przemyska wsiąść w tramwaj i skrócić sobie czas dojazdu do dworca. Linie akurat są tak pomyślane, że jak dobrze spojrzysz to przy 1 przesiadce zyskasz sporo.

          • 1 3

          • ale żeby się przesiąść, trzeba najpierw wsiąść

            a przez to, że 118 ma tak długą trasę i objeżdża osiedla, kręci się, stoi na wszystkich możliwych światłach notorycznie się spóźnia i jeździ rzadko!

            • 0 0

    • Z badań ZTM wynika, że większość woli 118 poobecnej trasie... (4)

      • 3 4

      • (3)

        Jaka wiekszosc? Wiekszosc mieszkancow orunii i chelmu? No ja sie nie dziwie. Jednakze mieszkancy tych dzielnic, maja do wyboru mnostwo innych linii autobusowych oraz tramwaje.Ja mieszkam na ujescisku juz 10 lat i pamietam poczatki funkcjonowania tej linii. Autobus jechal Warszawska i pozniej juz tylko Armii krajowej. Nastepnie, przy okazji roznych nowych remontow drogowych zmieniano trase, az doszlismy do takiego kuriozum. Czy to dziwne, ze majac do dyspozycji autobus 118 co 20minut, mieszkancy bardzo wielkiej dzielnicy (10tys.mieszkancow), chca dojechac szybko i sprawnie do centrum? 174 raz na godzine, 164 tylko przez kilka godzin dziennie.
        Dzielnica walczy juz kilka lat o poprawe komunikacji i za kazdym razem dostajemy odpowiedz, ze sie poprawi po jakims remoncie.. a to po zbudowaniu petli na chelmie, a to po zbudowaniu nowej lodzkiej etc. Teraz otrzymalismy pismo, ze bedzie zmiana po wprowadzeniu tramwaju na orunie. I co? Ze schematu jasno wynika, ze nic sie nie zmieni !!!!
        Linia 118 powinna sluzyc glownie tym, dla ktorych zostala utworzona tj. mieszkancom osiedla Ujescisko, a jestesmy traktowani po macoszemu.

        • 5 0

        • Bezsensowne sa dwa przystanki 'płocka" (1)

          Autobus jadący w strone Uje zatrzymuje sie na przystanku 'płocka' po czym rusza z przystanku skreca na świtłach i znow zatrzymuje sie na przystanku 'płocka'. Kto taka głupote wymyślił? Wogole to dobrze było jak jezdził przez warszawska

          • 4 1

          • Lepsze pytanie byłoby kto Ciebie kształcił

            Spojrzyj na mapę i zrozum, że jeden przystanek Płocka jest dla jednych linii, a drugi dla drugich. W zależności jaką trasę pokonuje autobus. Tak jak masz to przy dworcu i locie i w kilku innych miejscach.

            • 0 2

        • A to Ciekawe rzeczy opowiadasz.

          W takim razie linia 295 była stworzona dla mnie ;). Mieszkałem na Chełmie to ją założono, a gdy znajomi przeprowadzili się na osiedle pięciu wzgórz zaczęła z osiedla Chełm tam dojeżdżać, ale do Gdańska już nie. A teraz gdy się przeprowadziłem będzie jeździć już tylko do nowej pętli ;). Numer linii którą kiedyś dojeżdżałeś nie znaczy, że była stworzona akurat dla tych mieszkańców. Jak widać na przykładzie linii 295, więc nie mów że 118 to linia osiedla przy Piotrkowskiej. A czemu tak naprawdę u was jest ciągle problem z autobusami, bo nie potraficie się dogadać pomiędzy sobą. Miała już dawno być nowa linia tylko dla waszego osiedla, ale miała ona mieć pętlę głębiej w osiedlu, ale mieszkańcy się sprzeciwili więc macie to co macie.

          • 2 0

  • ole!

    • 1 0

  • 262, 295 (3)

    Wypadałoby aby te autobusy miały swoją końcową pętle na Jaworzniaków, zwłaszcza 262.

    • 6 5

    • (2)

      295 zbędny, zwłaszcza, że na zakoniczynie jedzie na osiedle. 262 mogliby przedłużyć. ostatnio nawet zbierali podpisy w tej sprawie.

      • 3 4

      • (1)

        sama jestes zbedna! 262 bedzie wjeżdżał na zakoniczyn.

        • 0 3

        • ale po co 295 ma jechać do jaworzniaków skoro tam jeździ 155? jeśli już to można zwiększyć częstotliwość kursowania 155, choć ona raczej nie stanowi problemu w połączeniu z 255 i 256.
          o ile 262 na jaworzniaków to dobry pomysł o tyle 295 (dublujący linię 155 po puszczeniu tramwaju) jest bez sensu, chyba, że jesteś w stanie napisać (bez obrażania...) po co na jaworzniaków 295?

          • 2 0

  • N0

    Proponuję wydłużyć linię tramwaju nocnego do nowej pętli. A jeden autobus zaoszczędzony na skróceniu linii autobusowych przeznaczyć na przywrócenie zabranych ostatnio kursów linii N1.

    • 2 1

  • nowa linia autobusowa - dla podroży lokalnych (1)

    Fajnie by było jak by jeździł jakiś autobus objeżdżający po kolei te pętle zahaczając po drodze o pętle tramwajowa. np. zakoniczyn - jaworzniakow - kowale - tramwaj - orunia (ew. olimpijska) - tramwaj itd. Do dalszych sąsiadów można by jakoś dojechać bez przesiadek. Poza tym - byłoby mniej numerów autobusów i dziwnych kilku kilometrowych tras.
    Ale pewnie 'niedasie'.

    • 3 7

    • a trasa z 20 zajazdami to nie byłaby dziwna?

      • 5 0

  • STOGI (3)

    A stogi kiedy?????????

    • 4 1

    • po sianokosach

      • 4 0

    • po realizacji GPKM IIIB

      • 3 0

    • Na to wygląda że nigdy,urzędnicy robią nas w bambuko

      • 2 0

  • świetna wiadomość

    W końcu pojadę tramwajem do Gdańska. Ihhaaaa...

    • 3 3

  • 262, zwiększenie częstotliwości 155, 255, 256, 295 (2)

    mam nadzieję, że przy okazji zmian 262 będzie dojeżdżał przynajmniej do osiedla świętokrzyskiego,
    mam także nadzieję że zwiększy się częstotliwość linii 155, 255, 295, 256

    • 10 3

    • prawdopodobnie (1)

      zwiększy się częstotliwość 155 i 295;
      255 i 256 się nie zwiększy, chyba że gmina Kolbudy da kasę;
      wydłużenie 262 to ciekawy pomysł, ale trzeba go forsować w ankietach, żeby przeszedł

      • 2 1

      • Wydłużenie 262 bez sensu przy jednoczesnym zwiększeniu częstotliwości 255 i 155

        Za dużo linii będzie się dublować. Lepiej walczyć o zwiększenie częstotliwości 262

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane