• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w komunikacji miejskiej na południu Gdańska

Krzysztof Koprowski
15 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11. Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11.

Już za kilka tygodni mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska skorzystają z nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy ul. Świętokrzyskiej. Prezentujemy schemat nowej organizacji ruchu autobusowego oraz tramwajowego.



Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf. Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf.
Do nowej pętli, której oficjalna nazwa będzie brzmieć "Łostowice Świętokrzyska" docierać będą trzy linie tramwajowe: 2, 6 oraz 7. Linia 11 jako jedyna będzie kończyć bieg na pętli Chełm Witosa. Pętla na Chełmie zostanie "zdegradowana" i utraci także większość połączeń autobusowych - tu dojadą zaledwie dwie linie autobusowe: 108 oraz 156 (obecnie korzysta z niej osiem linii autobusowych).

- Linia 2 będzie kursować z częstotliwością co ok. 10 minut. Szóstka będzie jeździć tak jak obecnie, czyli co 10 minut w szczycie i 20 poza nim. Linia 7 będzie obecna na torach przez cały dzień z taką samą częstotliwością jak 6 (obecnie kursuje tylko w szczycie). Jedenastka będzie natomiast pojawiać się na przystankach co ok. 20 minut - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jak oceniasz pomysł węzłów przesiadkowych tramwaj - autobus?

Zgodnie z zapowiedziami ZTM, z nowej pętli tramwaje w godzinach szczytu będą odjeżdżać z częstotliwością aż co 3 min 20 sekund. Podróż do dworca głównego zajmie ok. 20 minut. Na pętli, oprócz parkingów samochodowych oraz rowerowych, pojawi się się także punkt obsługi klienta, gdzie będzie można np. przedłużyć ważność karty miejskiej. Na nowej trasie zainstalowany zostanie na razie tylko jeden biletomat - przypuszczalnie na przystanku Cebertowicza lub Cieszyńskiego. Poza pętlą nie będą także zamontowane wyświetlacze SIP-u.

Do nowej pętli skrócone zostaną linie: 155 (obecnie jeździ do pętli Chełm Witosa), 275 (Jana z Kolna), 213 (Jana z Kolna), 255 (Chełm Witosa) oraz 295 (Chełm Witosa). Dodatkowo na pętle zajeżdżać będą autobusy linii: 175, 256, 162 oraz 262. Na liniach 113, 156 oraz 213 zostaną zwiększone częstotliwości kursowania. 156 będzie dodatkowo zajeżdżać na Ujeścisko. Natomiast linia 254 będzie kursować na przemian z 162, co sprawi, że na wspólnym odcinku autobusy będą się pojawiać na przystankach co ok. 7 minut.

- Przy konstrukcji tras linii autobusowych, wzięliśmy także pod uwagę sytuacje awaryjne. Z tego powodu nie skróciliśmy całkowicie wszystkich linii autobusowych do nowej pętli i takie linie jak: 175, 254 czy 256, nadal będą dojeżdżać do centrum - dodaje Zomkowski.

Prezentowany schemat nie jest jednak ostateczny. Zarząd Transportu Miejskiego będzie jeszcze przeprowadzać badania marketingowe. Czeka również na opinie radnych osiedli. Być może pojawią się zmiany, lecz będą to już raczej kosmetyczne korekty. Uruchomienie nowej trasy tramwajowej planowane jest na maj br., choć urzędnicy po cichu liczą, że uda się wcześniej zakończyć prace budowlane.

Miejsca

Opinie (414) 6 zablokowanych

  • GDYNIA

    Wystarczy wyznaczyć pas dla autobusów i trajtków aby nie stały w korkach, może w tedy więcej osób przesiadłoby się do komunikacji miejskiej z samochodów.

    • 4 1

  • Sprzeczne informacje.... (1)

    Panie Redaktorze, chyba do końca się Pan nie porozumiał z Panem Zomkowskim. Swoimi słowami pisze Pan, iż linia 254 zostanie skrócona do nowej pętli. Natomiast Pan Zomkowski stwierdza w przytoczonej wypowiedzi, że linia 254 nadal dojeżdżać będzie do Centrum... Który z Panów się myli? :)

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

    • 5 1

    • chyba jednak nie bardzo:
      Natomiast linia 254 będzie kursować na przemian z 162, co sprawi, że na wspólnym odcinku autobusy będą się pojawiać na przystankach co ok. 7 minut.

      Z tego powodu nie skróciliśmy całkowicie wszystkich linii autobusowych do nowej pętli i takie linie jak: 175, 254 czy 256, nadal będą dojeżdżać do centrum - dodaje Zomkowski.

      • 0 0

  • Tak się zastanawiam (2)

    Po co ten tramwaj skoro po remoncie na "Nowej Łódzkiej" (al. Havla) nie ma korków? Nie byłoby taniej gdyby dalej śmigały autobusy?

    • 0 8

    • chyba w nocy nie ma tam korków ;-)

      • 0 2

    • nie karmic trolla

      • 0 0

  • 255 zbyt rzadko!!!!!!!!!!!!! (3)

    255 - może by tak częściej?!?!?! Bo nie ma jak do Gdańska bezpośrednio się dostać. Ciężko z wózkiem i dwójką dzieci ciągać się przez pół miasta i przesiadać!

    • 4 7

    • (2)

      Kowale. To. Nie. Gdańsk. Sołtys gminy Kolbudy zaprasza.

      • 6 1

      • (1)

        Ludzie to juz w kazdej dziedzinie robia sie dla siebie nieuprzejmi. Nie wiem jak Kolbudy, ale np: Pruszcz doplaca zarowno do ZTMu jak i SKM, a i tak pewne persony wypominaja nam transport. Podejrzewam,że gmina Kolbudy tez tak ma Placimy to i nalezy nam sie transport.

        • 2 1

        • Płacicie za to, co macie

          Chcecie więcej - płaćcie więcej.

          • 0 0

  • Brawa za skrócenie 213 i 275 (1)

    teraz w weekendy i w tygodniu poza godzinami szczytu zamiast jechać do centrum 12 minut - będę jechał 30 minut. Czekamy na kolejne udogodnienia!

    • 20 4

    • albo spacerek do świętokrzyskiej w ramach dnia pieszego pasażera ;)

      • 5 0

  • Podziekowania dla ZTM (3)

    Mieszkańcy wieżowców przy Koralowej, Granitowej, Perłowej i Piaskowej z radością podziekują ZTM-owi za odcięcie ich od Świata! Pozostanie im jeden autobus do centrum (154) jeżdżący co 20 min. i dwa do nowej pętli (113 i 256) kursujące raz na godzinę! Jesteśmy szczęśliwi!

    • 15 3

    • W okolicach 2030 roku będziecie mieć tramwaj. Nie narzekajcie :)

      • 5 4

    • Jak ktoś głupi, to i zwykle szczęśliwy

      254 dalej będzie jeździł do miasta...

      • 4 0

    • Kiedys byl tylko 154 , mniej samochodów i wystarczyło, a teraz już nie starcza ?

      • 0 0

  • To forum to jakieś kuriozum (6)

    Wszędzie na świecie i w Polsce rozumie się i cieszy z rozwoju komunikacji. Ponieważ mieszkańcy starych dzielnic mają już rozwinięta infrastrukturę wydawałoby się że (oprócz wypowiedzi samych zainteresowanych mieszkańcow Południa) powinny się pojawić wypowiedzi:

    -dobrze że Gdańsk się rozwija, wreszcie duże ale odległe dzielnice naszej rozwijającej sie metropolii zyskają sensowne połączenia komunikacyjne

    Zamiast tego wylewa się jakiś niezrozumiały jad:
    dobrze im tak, kupili tanio to niech zdychają, niech siedzą na tej swojej wsi, po co kupowali i podobne. Kompletnie tego nie rozumiem. Może jeszcze rozstrzelać?

    • 26 1

    • (1)

      Zrozum człowieku, że pewne zmiany które tutaj się proponuje naprawdę nie są ułatwieniem!. Dla przykładu jest autobus 213.
      Bardzo dobrze, że Gdańsk się rozwija i bardzo dobrze, ze jest nowa pętla, tylko dlaczego przy takim planowaniu nie słucha się najbardziej zainteresowanych tzn klientów komunikacji miejskiej?

      • 1 8

      • bo ci zainteresowani opłacajątylko 40% kosztów swego przejazdu

        A ponieważ miasto sponsoruje im resztę, to podejmuje decyzje umożliwiające zatrzymanie kosztów komunikacji na obecnym poziomie

        • 5 0

    • (1)

      Co tu jest do zrozumienia :) Siedzą w walących się, przeżartych parchem komunałkach po babci na której zwłoki przechowywane w tapczanie do dziś pobierają emeryturę - albo w falowcu z nieśmiertelnymi obywatelami Socjalistycznej Republiki Wietnamu czy na innej Żabiance z burdelami i dilerami za ścianą - to trochę się im nóż w kieszeni otwiera, jak widzą w miarę czyste, schludne, wypełnione - być może, pozbawionymi polotu czy ogłady, ale myjącymi się niejednokrotnie częściej niż raz na tydzień - repatriantami z Bydgoszczy, odrażającymi wykształciuchami często, co im dali kredyty - a skąd mają żeby je spłacać? No skąd? Skoro mają, to znaczy że ukradli!

      • 10 1

      • zarąbisty komentarz :)))

        • 4 0

    • Tu się ZRZĘDZI, nie cieszy. Tutaj się przecież o wiele huczniej obchodzi rocznice klęsk niż zwycięstw. Poza tym państwo i jakakolwiek władza jest tworem obcym i wrogim, to są ONI. Jeszcze się nie nauczyłeś?

      • 3 0

    • MASZ RACJĘ I MASZ TRZYDZIEŚCI ŁAPEK ODE MNIE

      • 4 0

  • A ja na Osiedle Moje Marzenie (2)

    Będę z dworca jeździł 175. I s**** na te tramwaje, skrócone trasy i inne guano. I na pewno będę jechał kartuską i havla krócej niż tym z****nym tramwajem z przesiadkami. Bo chyba nie wierzycie, że w 20 minut z dworca dojedziecie na łostowice tramwajem? Nadzieja matką głupich. Dopóki będzie jeździć 175 to s**** na tramwaje w tamtym rejonie.

    • 7 15

    • Oczywiście, że nie dojedziemy... skoro tramwaj z dworca na chełm jedzie ok 12 min to nie wierze, że przejdzie w 20 min cała trasę, chyba, że odcinek chełm - świętokrzyska. Tyle w temacie, zamiast ułatwienia to tylko bydło przeganiać z autobusu na tramwaj

      • 1 6

    • obys biegunki nie dostal w tym swoim 175....

      • 4 1

  • niech linie 1

    przywróca Chełm -centrum,albo chelm -stogi

    • 9 3

  • a teraz bileciki w górę

    trzeba jakos odrobic te inwestycje :)

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane