• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucyjna wizja rozwoju sieci tramwajów za 400 mln zł

Krzysztof Koprowski
8 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej.

Tramwaj łączący Wrzeszcz z górnym tarasem miasta, przez tereny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie istniejącym torowiskiem przez al. Zwycięstwa-Grunwaldzką, które rozwidla się przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, by stamtąd dotrzeć na Zaspę i Przymorze? Brzmi jak mrzonka, ale taki właśnie wariant zaprezentowano na spotkaniu urzędników z mieszkańcami.



Tak odważnego rozwiązania przedstawionego podczas wtorkowego spotkania dotyczącego ul. Nowej Politechnicznej chyba nikt się nie spodziewał. Koncepcja sporządzona na wniosek miasta przez biuro architektoniczne Alter Polis przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego wywraca do góry nogami dotychczasowe wizje lansowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.

Zamiast korytarza komunikacyjnego wymagającego wyburzenia wielu budynków, zaproponowano tramwaj z niewielkimi korektami ulic, łączący najważniejsze tzw. generatory ruchu między Moreną (a poprzez dalszy układ tramwajowy całego Gdańska Południe) a Zaspą i Przymorzem. Przystanki po drodze byłyby rozlokowane m.in. przy przychodni zobacz na mapie Gdańskaszpitalu zobacz na mapie Gdańska Swissmed, ogromnym zespole klinicznym i Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na Dębinkach zobacz na mapie Gdańska i wreszcie tuż przy wejściu do dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zakłada m.in. budowę tuneli dla tramwaju, estakady wzdłuż torów kolejowych i wiaduktu nad nimi.

Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej. Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej.
- Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę, aby od dziś mówić o projekcie GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze - znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio dzielnice południowe z Wrzeszczem i dolnym tarasem - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł, natomiast budowa odcinka łączącego dworzec we Wrzeszczu z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (m.in. z estakadą i wiaduktem nad torami kolejowymi obok Galerii Bałtyckiej) - 83-84 mln zł.

Tym bardziej, że przedstawiona koncepcja, zakładające wielowariantowe rozwiązania nie jest jednak ostateczna. To jedna z alternatyw, które są tworzone na potrzeby analizowania przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą dotychczas przewidywano - w dużym uproszczeniu - równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska oraz w ciągu ulic: Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas - dodaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski.
W środę, w osobnym artykule szczegółowo przedstawimy przebieg trasy oraz więcej informacji na temat nowej wizji ul. Nowej Politechnicznej.

Miejsca

Opinie (264) ponad 10 zablokowanych

  • zarąbiste (2)

    w końcu jakaś mądra koncepcja i do tego bez wyburzeń ładnych budynków, tak trzymać, jedynie ten tramwaj przez Kościuszki trochę słaby, lepszy byłby przez Jana Pawła

    • 21 15

    • m.in. szkoła do wyburzenia

      To nie jest wariant bez wyburzeń. Takiego w zasadzie nie ma. Dlatego też BRG w planie w DO Studzienki tramwaju nigdy ne wpisało.

      • 0 0

    • do Jana Pawła jest jeden mały problem

      własność terenu. Nieliczni developerzy zdają sobie sprawę z tego, ile można oszczędzić oddając fragment terenu pod linię tramwajową - można dokładnie tyle samo powierzchni nie uzbrajać w parkingi (bo zawsze jakieś będą, ale dla wielu ludzi KM jest wygodniejsza)

      • 6 1

  • (2)

    a to nie lepiej zrobić Nową Politechniczną tylko dla samochodów a tramwaj puścić tak na tym filmiku ?
    Coś te koszta sa trochę niskie jak na budowę tunelów w naszym mieście.

    • 6 1

    • taki był pomysl w BRG

      Taki był pomysł w BRG, ale poleciał kilka lat temu bo tramwaj prowadzony od GUMed-u do Opery i w Hallera się nie podobał w rozwiązaniu z krótkim tunelem i naruszał tereny świętej krowy Lechii, która wtedy Areny nie miała.

      • 3 1

    • dodam jeszcze że jak powstanie Nowa Bulońska to ludzie zaczną zjeżdżać z AK właśnie na ta trasę. Bulońska stanie, Rakoczego i Potokowa w dół przyjmie taki ruch że na rondzie na niedźwiedniku będzie sie stało godzinami.
      Nowa Politechniczna jest potrzebna bo będzie to dodatkowa nowa trasa w kierunku Wrzeszcza. Na upartego można by było skierować NP w Traugutta, aby nie wyburzać kamienic na Do Studzienki.

      • 3 2

  • Dlaczego Kościuszki a nie Hynka gdzie jest dużo więcej miejsca? Tramwaj pod oknami zamiast szeroką arteria na granicy dwóch dzielnic

    • 5 2

  • Morena się rozwija

    Tylko patrzeć na wzrost cen nieruchomości w starej części osiedla :)

    • 4 0

  • Super pomysł (1)

    Podstawowa zaleta to świetne skomunikowanie z UCK -obecnie jest sporo zachodu aby tam dotrzeć, szczególnie dla ludzi chorych. Nie będzie potrzeby wyburzania starych kamienic przy ul. Do Studzienki. Widzę same zalety a tym bardziej że można to zrealizować w dużej mierze za pieniądze unijne.

    • 22 4

    • W starych kamienicach...

      na ul. Do Studzienki można będzie prąd grabiami przez okna brać z linii tramwajowych (popatrzcie na szerokość ulicy i gabaryty tramwaju). Akceptacja pod warunkiem, że ZKM dołączy do tramwajów przyczepy do przewozu samochodów
      osobowych (za cenę biletu ulgowego).

      • 1 0

  • Marzyciele!

    Widziałem w życiu setki podobnych pomysłów. Wszystkie znalazły miejsce
    w "okrągłym segregatorze". W tym pomyśle najweselsza jest koncepcja
    tramwaju w alejce na ul. Kościuszki. Tu tramwaj pełni rolę kosiarki do drzew.
    Szkoda, że projektant nie wpadł na pomysł aby prowadzić linię tramwajową
    np. na ul. Mariackiej, albo na ul. Wassowskiego (z tunelem pod budynkiem starego spółdzielczego domu towarowego - obecnie bank), a może tak w Oliwie przez park z tunelem pod kurią biskupią i koniecznym tu przystankiem dla kleryków.

    • 10 5

  • tramwaj przecina jezdnie, rondo za rondem (2)

    na końcu bez ronda, tramwaj w tunelu, estakada chyba dla jaj, świateł pewnie ze 300 - tak się nie planuje ruchu w XXI wieku. Czy nasi genialni planiści znają słowo "bezkolizyjność"? I czy może wiedzą, że tramwaj nie musi jeździć zgodnie z kształtem ulicy, a już na pewno nie musi pomiędzy dwoma nitkami jezdni - przesunięcie torowiska poza światło jezdni to 30% tańsza inwestycja, nie mówiąc o tym, że łatwiejsza.

    • 10 30

    • Poza światło jezdni... (1)

      W miejsce czyjego domu? Twojego?

      • 5 0

      • Jeżeli tramwaj ma jeździć w "świetle" drogi ot już lepiej puścić tamtędy więcej autobusów zamiast wydawać pieniądze na bezużyteczną, czyli niewiele lepszą od zwykłej drogi infrastrukturę.

        • 2 4

  • dobry pomysł - przynajmniej miejscami

    Odcinek z Moreny z tunelem do Wileńskiej - super (po co dublować linie na Morenie? lepiej puścić tramwaj po najludniejszych terenach)
    Odcinek od Sobieskiego do alei Zwycięstwa po Smoluchowskiego - niby fajny (ale droga z Moreny do Wrzeszcza staje się zbyt długa)
    Odcinek od Klonowej do Legionów - super

    • 3 3

  • dla mnie bomba !!!!

    • 3 3

  • U mnie 8 września

    A w urzedzie za duzo budyniu polali ...i maja caly czas prima aprilis.
    Gratuluje poczucia humoru przez 365 dni w roku, przejrzyjcie hitlerowskie plany z lat 30 dostosujcie do obecnej zabudowy i bedziemy zyc jak europejczycy przez nastepne 1000 lat ;-)

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane