- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (88 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (259 opinii)
- 3 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (163 opinie)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (62 opinie)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (104 opinie)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (355 opinii)
Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę
Rosną szanse na budowę trasy tramwajowej, która połączyłaby dzielnice południowe, obrzeża Moreny, kampus Politechniki Gdańskiej, Wrzeszcz i Zaspę. Urzędnicy wpisują ją na listę inwestycji do zrealizowania w latach 2014 - 2020 r.
- Trasa tramwajowa wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej stanowiłaby połączenie północnego i północno-zachodniego fragmentu gdańskiej sieci tramwajowej z planowanym południowym układem sieci (Nowa Warszawska, Nowa Bulońska, Jabłoniowa, Os. Świętokrzyskie) z pominięciem Śródmieścia. Takie połączenie byłoby bardzo chętnie używane przez pasażerów. Nasze badania wskazują, że około 40 proc. mieszkańców dzielnic południowych podróżuje w kierunku Wrzeszcza i dalej z pominięciem Śródmieścia - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Choć budowę takiej linii tramwajowej planowano już po wojnie, gdy odsunięto od ulicy zabudowę ul. Miszewskiego, to w ostatnich latach całkowicie zniknęła ona z miejskich planów. Owszem, urbaniści brali pod uwagę budowę Nowej Politechnicznej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale bez torowiska. Teraz to jednak się zmieniło.
- Wstępne analizy potwierdzają, że istnieje fizyczna możliwość budowy takiej trasy tramwajowej. Uzasadnienie dla niej wykazują również analizy obciążenia ruchem pasażerskim - zarówno na całej długości, jak i przy ewentualnej rezygnacji ze skomplikowanej budowy odcinka między Placem Komorowskiego a al. Grunwaldzką - mówi Karolina Rospęk-Aszyk z zespołu komunikacji Biura Rozwoju Gdańskiej.
Dlaczego budowa tego odcinka miałaby być trudniejsza, niż innych? Oczywiście z braku miejsca: w gęstą zabudowę tej dzielnicy trudno byłoby wcisnąć szeroką arterię z tramwajem. Choć pierwotnie w latach powojennych dopuszczano zburzenie całej wschodniej pierzei ul. Wyspiańskiego (tu też celowo odsunięto od ulicy akademiki oraz obecny budynek Tristaru ), to teraz budynki mają zostać nietknięte.
- Na tym odcinku nie da się zmieścić torowiska tramwajowego wraz z drogą o przekroju 2x2, a ponadto trudnością jest utworzenie lewoskrętów. Jeśli dojdzie do budowy tej trasy, to reorganizacja ruchu obejmie całą okolicę, zaś torowisko zostanie wykonane kosztem ruchu samochodów - dodaje Rospęk - Aszyk.
Jeszcze większą trudność stwarza przebudowa skrzyżowania ul. Do Studzienki i Miszewskiego z al. Grunwaldzką , gdyż tu również nie planuje się żadnych wyburzeń. Planiści mówią wprost: to będzie jeszcze trudniejsze skrzyżowanie dla kierowców niż obecnie, szczególnie gdy powstaną rozjazdy torowe we wszystkich relacjach.
- Podczas prac nad projektem ul. Nowej Bulońskiej weźmiemy pod uwagę skrzyżowanie torów tramwajowych w kierunku ul. Nowej Politechnicznej, tak by nie rozkopywać później ponownie nawierzchni ulicy - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za projektowanie przedłużenia ul. Bulońskiej.
W analizach komunikacyjnych założono budowę dziewięciu przystanków tramwajowych przy ul. Nowej Politechnicznej: Plac Komorowskiego , rejon skrzyżowania z ul. Białą (Drogą Czerwoną) , skrzyżowanie z al. Grunwaldzką (po stronie ul. Do Studzienki) , rejon akademików PG , Park Królewskiej Doliny , skrzyżowanie z tzw. ul. Nową Medyków , skrzyżowanie z ul. Wagnera , rejon Gdańskiego Parku Naukowo - Technologicznego im. Hilarego Koprowskiego , rejon sądu rejonowego Gdańsk - Północ . To jednak tylko wstępne założenia, które na pewno jeszcze ulegną zmianie.
Kiedy mogłaby powstać ul. Nowa Politechniczna? - Droga ta została wymieniona jako jedna z przyszłych inwestycji w piśmie do Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącym planowanych inwestycji na lata 2014-2020 przy wsparciu ze środków unijnych w tzw. Priorytecie II. W 2014 r. planuje się zlecenie wykonania koncepcji dla tej arterii - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Wstępny, szacunkowy koszt budowy całej drogi wraz z linią tramwajową wynosi ok. 320 mln zł.
Bez wątpienia szybciej powstanie ul. Nowa Bulońska. DRMG zakłada przygotowanie jej koncepcji wiosną przyszłego roku, a samego projektu do końca 2013 r. Dzięki temu miasto będzie mogło sfinansować jej budowę z unijnego budżetu na lata 2014 - 2020. Jej wstępny, szacunkowy koszt dla tramwaju wraz z węzłem - pętlą tramwajowo - autobusową w rejonie skrzyżowania z ul. (Nową) Warszawską i (Nową) Jabłoniową to ok. 263 mln zł.
Miejsca
Opinie (302) 5 zablokowanych
-
2012-10-12 08:18
super., jedak po przecyztaniu słowa "urzędnicy" straciłem humor (1)
bo będzie długo (stracimy czas i pieniądz stojąc w korkach), drogo (podniosą podatki) i źle (kolejne remonty niedługo po oddaniu).
nie mniej jednak pomysł warty uwagi- 25 26
-
2012-10-12 10:20
niemniej!
- 6 0
-
2012-10-12 08:09
i o to chodzi (2)
a nie jakaś "droga czerwona"...
- 131 28
-
2012-10-12 09:34
TAK dla białej
NIE dla czerwonej
- 15 11
-
2012-10-12 08:59
I o to chodzi, ze w koncu ktos pomyslal
ze transport publiczny powinien miec pierwszenstwo przed samochodowym.Cieszy wiec fakt rezygnacji z ulicy 2x2 kosztem zachowania zabudowy oraz miejsca na torowisko.W koncu europejskie myslenie!
- 27 6
-
2012-10-12 09:04
Trasa była już zaplanowana w 1929 roku :) (1)
Mam nadzieję, że w końcu ją zrealizujemy :)
- 19 0
-
2012-10-12 09:12
Ale właśnie biegła nie przez Do Studzienki
tylko od wschodu. Polibuda zabudowała ten teren (kto na to pozwolił??!!!), ale i tak znajdzie się tam miejsce...
- 11 0
-
2012-10-12 09:10
wracaj na rower
bo z tramwajami sobie nie poradzisz
- 4 1
-
2012-10-12 09:02
a czy beda ekrany akustyczne na calej trasie?
wiecej ekranow!!! :-P
- 4 4
-
2012-10-12 08:59
DRMG
Radosna bezkarna twórczość nieodpowiedzialnych ludzi!!!
- 3 4
-
2012-10-12 08:52
tylko Chełm, tylko Piecki i Migowo się dla budynia liczą, ale zobaczysz Osowa, Stogi, Przeróbka i Żabianka powiedzą ci w wyborach co o tobie myslimy
- 7 4
-
2012-10-12 08:36
znowu wyburzą stare budynki :/ (1)
To będzie bardzo niefajne, kiedy zaczną wyburzać kamieniczki na Do Studzienki. Przecież to historia!
- 16 19
-
2012-10-12 08:42
mój poranny klocek, to tez historia,
A jakoś mi bez niego lżej.
Cos za coś. :)- 7 10
-
2012-10-12 08:42
a mi troche smutno...
pójdzie przez mój ogródek.... eh....
- 1 4
-
2012-10-12 08:41
czas najwyższy... !
Do Studzienki już dawno należało wyburzyć, ta ulica to taki bronx że szok
- 13 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.