• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwa budowa kładki na Ołowiankę. Wodniacy muszą zachować ostrożność

Katarzyna Moritz
25 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Zakończono też prace związane z palowaniem po stronie Filharmonii Bałtyckiej.
  • Od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej wykonano dwie podpory kładki w korycie Motławy.
  • Zakończono też prace związane z palowaniem po stronie Filharmonii Bałtyckiej.

Widać już pierwsze elementy kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska, są to dwie podpory wbite w kanał Motławy od strony ul. Wartkiej. Zakończono też palowanie po stronie Filharmonii Bałtyckiej. Żeglarze jednak muszą się już teraz liczyć ze znacznym zwężeniem toru wodnego na kanale.



Jak kładka na Ołowiankę wpłynie na żeglugę na Motławie?

W związku z budową kładki na Ołowiankę zakończono już prace związane z palowaniem od strony Filharmonii Bałtyckiej. Natomiast po przeciwnej stronie kanału, od strony nabrzeża w ciągu ulicy Wartkiej, wykonano dwie podpory kładki w korycie rzeki. Są to dwa słupopale o średnicy 100 cm w rozstawie 3 m.

Słupy te stoją ponad 13 m od brzegu, z tego powodu tor wodny kanału Motławy jest obecnie ograniczony do szerokości jedynie 18 m. Ostateczna jego szerokość, po budowie kładki, wynosić będzie ok. 29 m. 

Widok z kamery na plac budowy kładki przez Motławę

- Zgodnie z ustaleniami Kapitanatu Portu Gdańsk, w celu zapewnienia należytego bezpieczeństwa poruszających się jednostek pływających, wykonywane obecnie pale oznakowane są bojkami oraz oświetlone pulsującym sygnalizatorem ostrzegawczym w kolorze czerwonym - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na tym nie koniec utrudnień dla żeglujących

Kolejnym etapem ograniczenia toru wodnego będzie rozpoczęcie prac związanych z budową kierownic naprowadzających. Na początku kierownic zamocowane zostanie oświetlenie ostrzegawcze, a dodatkowo na całej ich długości zamontowane zostaną odbojnice. Przy każdej zmianie miejsca prowadzenia robót oznakowanie ostrzegawcze dostosowywane będzie do prowadzonych prac.

Docelowy projekt organizacji toru wodnego przewiduje także ustawienie znaków żeglugowych (patrz poniżej na infografikę z planowanym oznakowaniem zwodzonej kładki).

Planowane oznakowanie kładki. Planowane oznakowanie kładki.


Jakie prace w związku z budową kładki zaplanowano do końca tego roku?

Zgodnie z harmonogramem wykonawca planuje wykonać przyczółki żelbetowe oraz pale stanowiące podporę kładki (w rejonie Ołowianki), wykonane zostaną także, wspomniane wyżej, naprowadzające kierownice toru wodnego.

Do końca roku prowadzone będą również prace związane z  budową  sterowni, wykonane zostaną także instalacje elektryczne.

Najbardziej spektakularnym momentem budowy kładki będzie montaż jej przęsła, które przypłynie na barce.

- Konstrukcja kładki powstaje w halach produkcyjnych wykonawcy robót - Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. w Zawierciu - i zgodnie z harmonogramem powinna zostać dostarczona na plac budowy na przełomie 2016/2017 - zapowiada Zakrzacka.
Lokalizacja kładki na Ołowiankę. Lokalizacja kładki na Ołowiankę.
Kosztująca 7,6 mln zł budowa kładki łączącej okolice ul. Grodzkiej z Ołowianką, która ma powstać do połowy przyszłego roku, ma nie tylko usprawnić dostęp do znajdującej się na wyspie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, ale i ułatwić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta.

W sezonie letnim kładka będzie otwierana i zamykana według określonego grafiku, który zostanie udostępniony przede wszystkim żeglarzom i armatorom statków wycieczkowych. W okresie od października do maja będzie możliwość rozważenia systemu otwierania kładki na żądanie, tj. bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką o wysokości przekraczającej wielkość światła pionowego w celu umożliwienia jej przeprawy.

Wizualizacja kładki na Ołowiankę



Kładka na Ołowiankę

- długość całkowita: 70,5 m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny - daszkowy na zewnątrz 1 proc.
- spadek podłużny max. 6 proc.
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5 m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05 m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m

Parametry żeglugowe:

- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.

Opinie (144) 8 zablokowanych

  • (1)

    Słupy te stoją ponad 13 m od brzegu, z tego powodu tor wodny kanału Motławy o szerokości ok. 60 m jest ograniczony do szerokości jedynie 18 m. Ostateczna jego szerokość, po budowie kładki, wynosić będzie ok. 29 m

    60 - 13 = 18?

    Pewnie to literówka, a w tej sytuacji 'cyfrówka'.

    • 3 1

    • 60-26 jesli juz.

      A pod tym mostem nie przejdze nawet Zaruski. Ten most ma sie otwierac pod katem 65%, stad ograniczenie wysokosci. Soldka tez pewnie nie przeciagna pod nim. 30m to nie tak duzo, jak ktos plywa, to wie o czym mowie.

      • 2 1

  • (10)

    Przez stulecia następowało niszczenie tranki miejskiej przez przecinanie jej potwornymi sznytami ulic.
    Przeciwnikom zrównoważonego rozwoju to nie wystarczyło. Chca potwornymi sznytami kładek pociąć także tkankę wodną miasta i utworzyć getta.
    Wtedy ludzie oraz mieszkańcy przestaną uśmiechać się do siebie.
    Miasto umrze, jak Detroit.

    • 39 133

    • Niedobór serotoniny potwornymi sznytami niszczy Twoje samopoczucie. (1)

      Prozacu nie polecam, ale zwiększenie aktywności fizycznej i zmiana diety powinny nieco złagodzić objawy. Pozdrawiam, bez odbioru.

      • 13 2

      • zwiększyli mu ostatnio ilość aktywności fizycznej

        przenieśli jego miejsce parkingowe na drugą stronę budynku

        • 3 1

    • (1)

      Powtarzasz się i niestety nie potrafisz zrozumieć, że Detroit umiera bo zniknął z niego przemysł. Nie ma pracy, nie ma ludzi, miasto umiera. Tak to działa. Czyli poczytaj elementarz ekonomii.

      • 12 2

      • A znasz slowo "ironia"?

        • 1 2

    • a ty znowu z tymi sznytami i Detroitem !

      zmień płytę !

      • 5 2

    • A czymże wspaniałym było Detroit przed upadkiem? (1)

      Miasto fabryk i roboli - ot co. A umarło wraz ze śmiercią przemysłu motoryzacyjnego w Stanach.

      • 24 4

      • nawet jakbys byl rolnikiem

        Ty kretynie bys zdechl z glodu gdyby na swiecie nie bylo przemyslu

        • 4 13

    • złodziej nicków, kretyn (1)

      Pan Kierowca?

      • 7 3

      • do tego "matematyk" co liczyć nie umie

        • 5 1

    • Potworne sznyty to są na Twoim mózgu.

      • 19 2

  • Nie napisano najważniejszego ! (6)

    Kiedy planowany termin oddania kładki do użycia ??

    • 27 7

    • maj 2017

      • 0 0

    • Nie napisano najważniejszego

      Raczej najważniejszego, kiedy pierwszy remont po oddaniu???

      Ciekawe czy kladka podzieli los PKM-i?

      • 1 4

    • na swietego Nigdy

      • 4 3

    • W przyszłym roku. (2)

      • 7 0

      • Na lato czy na zimę? (1)

        • 5 0

        • na jesień ,aby trochę pijaczków mogło powpadać

          • 5 2

  • psu na budę ta kladka

    Przecież rzut beretem będzie Nowa Wałowa.
    Tylko utrudniają żegluge. ..

    • 6 2

  • I tak o to marina Gdańsk będzie coraz bardziej świeciła pustkami (1)

    Jakby mało było, że dobrą godzinę trzeba silnikować do mariny to jeszcze będzie tam dodatkowa przeszkoda. Jak zwykle wszystko na opak, a ruch wodny w tej części miasta był od zawsze ważny.

    • 25 17

    • juz dawno przestal byc wazny od kiedy nie ma portu na motlawie a spichleze zamieniono na hotele.

      • 2 1

  • (3)

    Przeciez wariaci na skuterach wodnych nie zwolnia. Jak nic rozwala sie o te pale.

    • 18 3

    • chcacemu nie dzieje sie krzywda

      • 1 0

    • czy to źle?

      • 13 0

    • To bedzie naturalna selekcja

      • 15 0

  • Szkaradztwo ta kładka (4)

    niestety

    • 53 52

    • bez Pomyslu (1)

      dlaczego nie zaproponowali studentom pracy nad tym projektem - byla by szansa, ze Powstanie cos ciekawego. A nie jakas wiejska kladka przez rzeke

      • 6 4

      • tak. oni dodawać nie potrafią,

        fizyki nie kumają, co to będzie niedługo? Wszystko runie.
        tu nie chodzi tylko o wygląd ale o konstrukcję.

        • 2 1

    • Ty też jesteś szkaradna (1)

      W widziałam cię w Uwadze.

      • 4 8

      • Czarowniczka...

        To, w co się wpatrujesz, to lustro. :D :D

        • 5 4

  • brawo Gdańsk!! od planów do realizacji, raz ciach:) skąd macie na wszystko kasę? (9)

    nie to co u nas w Gdyni, nic się nie dzieje, nic nie robia tylko planują i analizują.

    • 48 40

    • Z naszych kieszeni (3)

      • 15 1

      • Rach ciach ?? Debilu ta inwestycja ma ponad 7 lat opóźnienia !!!!!!!!! (1)

        Rach ciach ?? Debilu ta inwestycja ma ponad 7 lat opóźnienia !!!!!!!!!

        • 6 11

        • Debil to twój dzieciak, to dziedziczne.

          • 6 3

      • W Gdynie drenują nam kieszenie niemiłosiernie a kasy na inwestycje nie ma więc o co chodzi??

        • 7 3

    • Ale macie kosmodrom !!! Za 100 baniek !!! Trawa pięknie tam rośnie! Wynajmijta go miejscowym kaszubom do pasania krów! Będzie jakiś pożytek !
      No i będzie ECO !

      • 6 1

    • Bydyń zadłużył mieszkańców na 200 lat do przodu (2)

      W Polsce jesteśmy na 2 miejscu pod względem długu miejskiego.
      Ale jak on mieszkań nie moze się doliczyć, to co może wiedzieć o budżecie miasta.

      • 11 13

      • (1)

        Na drugim? Nawet w pierwszej pietnastce najbardziej zadłużonych miast nie ma Gdanska, a poziom procentowy zadłużenia regularnie spada

        • 8 5

        • masz na mysli miast zadluzonych na swiecie?

          • 2 6

    • Ale za to 10 milionów na openera poszło i 8 milionów na arke.

      • 8 3

  • w Ustce, też wybudowali kładkę

    i co ?
    już otwarta, nie czynna.Symbol głupoty.
    Odkszałciła się na zamkach.

    • 4 1

  • dzieci beda wpadac do Motlawy (1)

    POd barierka, wiadomo, ze taki projekt jest nierealny

    • 3 12

    • Debilek pisze po...

      Niech pisze to jego życie.

      • 1 0

  • nareszcie. czas najwyższy

    budować budować bo i tak jeszcze dużo do zrobienia z tym baaaardzo starym i zaniedbanym fgamnetem miasta. cale nabrzeze się na1daje do wymiany.
    aaaa. i posprzątajcie przy okazji Motławę. aż strach pomyśleć co jest pod wodą.
    Tylko uważajcie żeby was strażnicy miejscy nie złapali i nie wlepili mandatu za sprzątanie.

    • 19 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane