• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie problem z parkingami w Oliwie

Maciej Korolczuk
13 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Zastawione samochodami trawniki wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie to zdaniem naszej czytelniczki smutna codzienność w tym miejscu. Zastawione samochodami trawniki wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie to zdaniem naszej czytelniczki smutna codzienność w tym miejscu.

Po likwidacji darmowych miejsc postojowych na parkingach przy UG kierowcy parkujący swoje auta w okolicy Hali Olivia coraz częściej zostawiają je na trawnikach i pasach zieleni. Mieszkańcy tracą cierpliwość, a sprawą już zajęli się drogowcy.



Czy masz problem ze znalezieniem miejsca postojowego w Trójmieście?

Problem ze znalezieniem wolnego miejsca parkingowego w Oliwie z każdym rokiem narasta. Głównie za sprawą kolejnych biurowców, w których pracują tysiące ludzi. Wielu z nich do pracy przyjeżdża samochodami, które gdzieś trzeba zostawić. Na płatne miejsca parkingowe nie każdego stać, poza tym takich miejsc w okolicy nie ma zbyt wiele. Kierowcy każdego ranka stają nie tylko w korkach, ale też rywalizują o to, kto zajmie darmowe miejsce do parkowania.

Od niedawna to coraz trudniejsze zadanie, bo z początkiem roku akademickiego część parkingu na kampusie UG jest dostępna tylko dla studentów i pracowników Uniwersytetu. Niewystarczający jest też plac przy Hali Olivia zobacz na mapie Gdańska, a większość miejsc postojowych przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska jest darmowych, ale tylko przez pierwsze kilkadziesiąt minut.

Dziki parking na trawniku

Kierowcy zostawiają więc swoje auta "gdzie popadnie". Nasza czytelniczka zwraca uwagę, że od jakiegoś czasu samochody rozjeżdżają trawniki wzdłuż al. Grunwaldzkiej.

- Chodzi o pas zieleni przy Alei Grunwaldzkiej koło "Bimetu". Stają tam samochody, najpewniej osób pracujących w okolicznych biurowcach. Odkąd władze oliwskie i mieszkańcy zaczęli walczyć z nielegalnym, samowolnym parkowaniem po przeciwnej stronie ulicy, kierowcy przerzucili się na drugą stronę Grunwaldzkiej - zauważa pani Małgorzata, mieszkanka Oliwy.
Problem znany jest już Zarządowi Dróg i Zieleni w Gdańsku, ale do tej pory w tej sprawie nie wpłynęła do niego żadna skarga.

W poniedziałek przekonaliśmy się, że parkowanie na trawniku w tym miejscu to nie incydentalny przypadek. Na pasie zieleni stało kilka samochodów. Co ciekawe, wzdłuż jezdni zastawiony był nie tylko parking, ale i chodnik, a w zasadzie pozostałość po nim, bo nawet "najstarsi górale" nie pamiętają, by korzystali z niego piesi. Od lat służy bowiem kierowcom.

  • W tym miejscu zaczyna się chodnik. Niestety, piesi nie mają jak z niego korzystać.
  • W miejscu dawnego chodnika każdego dnia ustawia się sznur aut. Piesi muszą chodzić środkiem parkingu.


O deficyt miejsc parkingowych zapytaliśmy firmę Federal-Mogul Bimet S.A., przed siedzibą której kwitnie nielegalne parkowanie. Jak nas zapewniono, władze spółki zdają sobie sprawę z problemu i już pracują nad tym, by w przyszłości miejsc postojowych było więcej.

- Nasz zakład zatrudnia ponad 850 pracowników, a wraz z firmami kooperującymi liczba ta rośnie do ponad 1000 osób - wyjaśnia Dariusz Suwalski, prezes zarządu Federal-Mogul Bimet S.A. - Niestety, historycznie miejsc parkingowych wokół firmy jest o wiele mniej niż samochodów. I pomimo udostępniania wszelkich możliwych miejsc parkingowych na terenie naszego zakładu, problem pozostaje. Regularnie przestrzegamy naszych pracowników dojeżdżających samochodami przed nieprzepisowym parkowaniem i konsekwencjami z tym związanymi. Promujemy korzystanie z publicznych środków transportu poprzez dofinansowywanie biletów SKM, zachęcamy też do organizowania wspólnych transportów jednym pojazdem. Ponadto czynnie bierzemy udział w kampaniach Urzędu Miasta Gdańska dotyczących akcji rowerowych, tj. "Rowerem do pracy" oraz "Kręć kilometry dla Gdańska!". Stworzyliśmy też zadaszone miejsca postojowe dla rowerów. Jednocześnie rozmawiamy z Urzędem Miasta w sprawie zwiększenia ilości legalnych miejsc parkingowych przy naszym zakładzie - dodaje Dariusz Suwalski.
- Wielokrotnie przechodziłam w tym miejscu jeszcze zanim powstały w mojej dzielnicy kompleksy biurowe. Nigdy nie widziałam wówczas samochodów chamsko i bezczelnie ustawionych na trawniku - dodaje pani Małgorzata.
  • Rozjeżdżany trawnik wzdłuż al. Grunwaldzkiej wygląda coraz gorzej.
  • Zastawione samochodami trawniki wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie to zdaniem naszej czytelniczki smutna codzienność w tym miejscu.
  • Zastawione samochodami trawniki wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie to zdaniem naszej czytelniczki smutna codzienność w tym miejscu.
  • Zastawione samochodami trawniki wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie to zdaniem naszej czytelniczki smutna codzienność w tym miejscu.
  • Zastawione samochodami trawniki wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie to zdaniem naszej czytelniczki smutna codzienność w tym miejscu.
  • Zastawione samochodami trawniki wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie to zdaniem naszej czytelniczki smutna codzienność w tym miejscu.
  • Zastawione samochodami trawniki wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie to zdaniem naszej czytelniczki smutna codzienność w tym miejscu.

Opinie (483) ponad 10 zablokowanych

  • Nie jestem kierowcą, ale... (2)

    Zgadzam się, że nieprawidłowo parkujących kierowców należy karać. Często jestem w tamtych okolicach i bywa, że chodniki są tak zastawione, że zostaje mi tylko wędrowanie uliczką, co przecież jest niebezpieczne. Ale co mam robić? Fruwać? Tyle, że kierowcy są w podobnej sytuacji. Nastawiano biur, ale bez parkingów. Czemu? Przecież wiadomo było, ze w tych biurach będą pracować ludzie i to zmotoryzowani. Dlaczego nie pomyślano, nie zadbano tylko stworzono problem? Gdzie projektanci i władze, które przystały na budowę szklanych domków, ale nie pomyślały o ludziach?

    • 45 5

    • Co robic w tej sytuacji?

      Przebijać opony tym gnojom. Działa na 100 procent.

      • 5 5

    • Ika - piszesz: Nastawiano biur, ale bez parkingów?

      jak to "Nastawiano biur, ale bez parkingów"? - parkingi w biurowcach na pewno są, pytanie - ile miejsc mają? (ile wymagano w projekcie, ile zrobiono? - założę się, że niewiele ponad wymaganą ilość ;-), dalej - czy są płatne czy za free?, czy dojazd do nich jest dobrze oznakowany?, czy poza parkingami wbudowanymi zaprojektowano (tzn. wymagano od inwestora) ogólnodostępnych parkingów zewnętrznych dla gości/klientów?
      Z mojego doświadczenia projektanta (np. z developerami) najczęściej spełnia się wymóg parkingowy bez zapasu. A jak życie pokazuje wskaźniki parkingowe ni jak się mają do rzeczywistości - są to np. wymogi zapewnienia 3mp. (miejsc parkingowych) na 100m2 pow. użytkowej (czytaj: pow. biurowej, tylko pow. biurowej !!!) + 1 do 2 mp. na każdy lokal użytkowy (wykazuje się mniej lokali po prostu) + 1mp na 10 pracowników (czy np. sprzątaczki, dostawcy, kurierzy są uwzględnieni? - pewnie nie). A gdzie miejsca dla klientów? tych się nie policzy, teoretycznie są to te mp. przypadające na ilość lokali, teoretycznie...

      • 0 0

  • hahahahahaha (1)

    ... dawno się tak nie uśmiałam, jak sprytnie odwrócono problem !!! Artykuł rozpoczyna się od problemu braku miejsc odkąd istnieje Olivia Business Centre i czytamy dalej , nic o winie inwestora , projektanta, i dającego pozwolenie na budowę .... ale czytając dalej dowiadujemy się ,że to biedny Bimet winny ten sam , który latami daje pracę 850-1000 osobom, i co mamy winnego, no mamy bo kto weźmie na bary wydanie pozwolenia na budowę gigantycznych biurowców bez zapewnienia miejsc parkingowych. Ja zapytam ile osób pracuje na terenie Olivia Business Centre ? i jak pracodawcy rozwiązali problem miejsc parkingowych dla pracowników centrum i gdzie urzędnicy dający pozwolenie i opinie widzieli te miejsca w projekcie ?.... ale po co widzieć niech sie ludziska pozagryzają pracownicy -kontra mieszkańcy :( a ja mam dalej swój urzędniczy stołek ....

    • 58 2

    • do ??? - pytasz "gdzie urzędnicy dający pozwolenie i opinie widzieli te miejsca w projekcie"

      otóż na pewno w projekcie i w realizacji spełniono wskaźniki z planu miejscowego bo inwestor NIE DOSTAŁBY POZWOLENIA NA BUDOWĘ i UŻYTKOWANIE. Oliva Business powstała wg miejscowego planu zagosp. nr 0229, znajduje się w Strefie B - Obszar intensywnej zabudowy śródmiejskiej i Strefie ograniczonego parkowania, zgodnie z par. 5 uchwały o planie miejscowym - wskaźniki parkingowe są następujące: (wypisuję te dot. biur itp.):
      - Biura, urzędy, poczty, banki-na 1000 m2 pow. użytkowej- max 30 miejsc,
      - Przychodnie, gabinety lekarskie, kancelarie adwokackie-na 1000 m2 pow. użytkowej- max 30 miejsc,
      - Restauracje, kawiarnie, bary-na 100 miejsc konsumpc.-MAX 24 miejsca.
      Zauważ, że wskaźniki mówią o max=maksymalnej ilości miejsc, więc inwestor wręcz nie mógł więcej zaprojektować.

      • 0 1

  • Straż Miejska dlaczego skutecznie nie interweniuje?!

    Przecież jest to w ich kompetencjach i posiadają do tego skuteczne (jeśli zostaną użyte) narzędzia?

    • 10 3

  • kto pozwolił na budowę kloców biurowych bez odpowiedniej ilości miejsc parkingowych! (1)

    i to nie chodzi o 100 miejsc w hali dla prezesa i dyrektorów. ale dla setek pracowników, studentów, petentów. bandyci poprostu. miasto tylko żeby sprzedać patrzy, żeby tylko developer miał łatwiej lepiej, nic poza tym, zero przewidywania. żadnej troski o mieszkańców, ludzi jako takich, o niszczone trawniki, zastawianie chodników.

    • 36 8

    • tam parkingi pod budynkami świecą pustkami

      • 5 1

  • kto pozwolił wybudować tyle biurowców udając, że temat samochodów nie istnieje?

    Wystarczyło wymusić na inwersorach zabezpieczenie odpowiedniej ilości miejsc parkingowych.
    Niestety nie każdy mieszka przy linii kolejki...
    Proponuję sprawdzić, czy urzędnicy, tak promujący komunikację miejską i rowery, sami dojeżdżają do pracy w ten sposób?

    • 28 3

  • Buduje sie biurowcw bez miejsc parkingowych

    Absurd sytuacji jest tak gigantyczny, ze nawet na jeden pokoj w biurowcu nie ma jednego miejsca parkingowego.

    Powinno sie wszystkie te biurowce wysadzic, pod nimi wykopac wystarczajace parkingi i dopiero wtedy pozwolic na ich odbudowanie.
    Nie sadze aby wlasciciele biurowcow byli uprawnieni do sadow, ze ich klienci beda tak malo placili swoim pracownikom, ze nie bedzie ich stach na wlasny samochod.

    • 26 4

  • partia cyklistów

    partia cyklistów narzuca swoją doktrynę, że samochodami jeżdżą ludzie delikatnie mówiąc gorszej kategorii. Nie powinni z nich korzystać, choć przecież legalnie kupują samochody, paliwo itd. Państwo ma z tego niezłe zyski, ale nie jest zobowiązane do budowania parkingów. Czy samochody tak jak w PRL-u są ciągle synonimem rozpasanego burżujstwa?

    • 11 9

  • A może tak deweloper powinien wybudować bezpłatne parkingi!? (2)

    a nie tylko trzepie kasę za budynki biznesowe na terenie podarowanym przez Wysoką Radę Miasta za budownictwo TBS!
    panie Górski gdzie są parkingi, szkoła, przedszkola?
    czemu buduje pan tylko dla banków, firm consultingowych, notariuszy i innych cwaniaczków?

    • 25 6

    • Deweloper sam z siebie nie wybuduje bo leci po taniości

      Deweloper musi czarno na białym dostać w MPZP że ma być tyle i tyle miejsc parkingowych na 1000 m2 powierzchni biurowej. A MPZP tworzy kto? No właśnie...

      PS: Już nie wspomnę, że koledzy takiego jednego posiadacza wielu mieszkań często-gęsto dostają niespodziewane zniżki co do ilości miejsc parkingowych.

      • 5 0

    • Przedszkole - jest. Żłobek - jest. Gimnazjum w OBC - jest. Parkingi - są i w tej chwili stoją w połowie puste.

      • 1 1

  • gdzie tu problem ?

    wystawiać mandaty i odholowywać samochody. Szybko się okaże że można parkować nie koniecznie przed wejściem do pracy. Tylko ma to być akcja długofalowa a nie jednostkowa.

    • 16 4

  • Jeżeli stać na auto a nie stać na jego utrzymanie wliczając w to bilety parkomatowe

    to niech sprzeda samochód i jeździ transportem publicznym. PROSTE

    • 20 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane