• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rower metropolitalny ruszy z opóźnieniem

Maciej Korolczuk
7 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne. Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne.

System Roweru Metropolitalnego Mevo miał się pojawić w Trójmieście i na Pomorzu najpóźniej do niedzieli 18 listopada. Ale się nie pojawi. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej Gdański Obszar Metropolitalny) opóźnienie wyniesie nawet 3 tygodnie.



Czy zamierzasz korzystać z roweru metropolitalnego?

Umowa z firmą Nextbike, która miała dostarczyć 14 pomorskim gminom ponad 4 tys. rowerów elektrycznych została podpisana w drugiej połowie czerwca. Zakładała ona, że 30 proc. z nich (ponad 1,2 tys. rowerów) pojawi się na ulicach Trójmiasta i pozostałych gmin najpóźniej w ciągu pięciu miesięcy.

I choć od kilku tygodni na ulicach zaczęły pojawiać się charakterystyczne stojaki będące elementem całego systemu, to terminu wyznaczonego na 18 listopada nie uda się dotrzymać.

O tym, jak duże wyzwanie czeka dostawcę jednośladów słyszeliśmy już w dniu podpisania umowy.

Stojaki roweru metropolitalnego pojawiły się w Trójmieście kilka tygodni temu. Stojaki roweru metropolitalnego pojawiły się w Trójmieście kilka tygodni temu.
- Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo w 2016 roku - mówił przed wakacjami Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.
Obawy, że system ruszy z opóźnieniem niestety się potwierdziły. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej GOM) przyczyną opóźnień są m.in. problemy z budową stacji postojowych.

- Samo przekazanie dokumentów prawnych wraz z pozytywną opinią środowiskową dotyczącą możliwości montażu stacji wymagało znaczących prac administracyjnych i formalno-prawnych. Drobne opóźnienia spowodowane były też koniecznością utwardzania gruntów pod stacje rowerowe, do czego konieczne było wynajęcie wykonawców robót budowlanych na terenie 14 gmin. Tymczasem rynek wykonawców jest bardzo trudny, ze względu na realizację setek inwestycji finansowanych, w ramach projektów europejskich i braku wolnych rąk do pracy - mówi Michał Glaser, Dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
O systemie roweru metropolitalnego MEVO

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Stawki za wypożyczenie roweru:

  • jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę
  • abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł
  • abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł
  • oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr.


Rower będzie można wypożyczyć za pomocą aplikacji w smartfonie lub przez jego zbliżenie do terminala w rowerze, przy pomocy Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna. Dla identyfikacji konieczna będzie rejestracja przez internet. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład kartę, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (399) 10 zablokowanych

  • Hejterskie wpisy świadczą o ogromnej ilości młodych osób zagubionych we współczesnym świecie. (1)

    Gdzie byli rodzice?

    • 10 4

    • Właśnie dlatego zagubionych bo jeszcze trzymają się rodziców

      • 0 1

  • ja wypozycze i odrazu rozbiore na czesci i sprzedam na OLX (1)

    zaradny zlomarz

    • 4 5

    • i kto ci to niby kupi ;) mało prawdopodobne że będzie to "normowany" osprzęt

      • 3 0

  • "zdecydowanie tak, mam zamiar jeździć nim przez cały rok" hahahaAkurat juz to widzę i jedzie mi tu czołg :) (1)

    Korzystam cały rok rozgrzewam się w trakcie jazdy .Na elektrycznym tego nie zrobisz . A te cieplaki z ankiety to wymiękają już przy plus 5 +.Nie wiem po co tylko kłamią w w ankiecie ale to akurat jest nie pierwszy raz .

    • 6 7

    • kolejny mądry inaczej.
      Czemu niby na elektrycznym się nie rozgrzejesz?
      One będą tylko wspomagały pedałowanie, nie jeździły same.
      Powyżej 25kmh wspomagania już nie masz wcale.

      • 9 0

  • Myśle, że system będzie się cieszył ogromną popularnością (1)

    Po roku trzeba będzie dokupić minimum drugie tyle sprzętu

    • 14 6

    • i poszerzyć infrastrukturę

      jeden pas z obwodnicy to raczej na rowery

      • 10 0

  • Podobno Nextbike jest w cz.d. z systemem i ma gdzieś terminy.... podobno Glaser ma pełne gacie.... podobno...

    • 2 2

  • Ludzie i tak nadal będą wybierać (5)

    swoje blachsmrody zamiast roweru. Mamy leniwe społeczeństwo, autem do pracy, na spacer byle blisko morza itd. Ci co jeżdżą cały rok nie będą z niego korzystać. Nadzieja pozostaje w zagranicznych turystach.

    • 16 13

    • Pożyjemy zobaczymy (1)

      Korki są duże, jak system będzie uzupełnieniem dobrej komunikacji publicznej to może zadziała
      Raczej nikt nie będzie tym jeździł z Gdyni do Gdańska a raczej z domu na skm i dalej pociągiem

      • 5 1

      • skm ledwo zipie

        • 2 1

    • (2)

      Nie każdy ma możliwość dojazdu rowerem do pracy. Odległość, specyfika pracy, długi czas dojazdu itp

      • 9 2

      • (1)

        większość jednak jest leniwa.

        • 3 4

        • Mam blisko do pracy, jestem leniwy i jeżdżę samochodem. Bo jest mój i mogę. I wuj to was obchodzi. Nie będzie mi jakiś rowerowy aktywista mówił czym mam jeździć! Roweru nie lubię. Wolę basen i siłownię.

          • 8 5

  • No kto by się spodziewał... (1)

    • 56 5

    • UM najpierw coś zamówiły ze znanym terminem realizacji, a potem dwa lata wydawały opinie i pozwolenia.

      • 6 0

  • Uruchomienie nastąpi

    W grudniu po południu

    • 7 1

  • Kolejny przekręt jak z Tristarem

    Nic to nie da. Pieniądze w błoto.

    • 7 8

  • Rower na zimę - super pomysł!

    Na wiosnę będzie można już zlecać pierwsze naprawy i konserwację!

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane