• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rower metropolitalny ruszy z opóźnieniem

Maciej Korolczuk
7 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne. Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne.

System Roweru Metropolitalnego Mevo miał się pojawić w Trójmieście i na Pomorzu najpóźniej do niedzieli 18 listopada. Ale się nie pojawi. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej Gdański Obszar Metropolitalny) opóźnienie wyniesie nawet 3 tygodnie.



Czy zamierzasz korzystać z roweru metropolitalnego?

Umowa z firmą Nextbike, która miała dostarczyć 14 pomorskim gminom ponad 4 tys. rowerów elektrycznych została podpisana w drugiej połowie czerwca. Zakładała ona, że 30 proc. z nich (ponad 1,2 tys. rowerów) pojawi się na ulicach Trójmiasta i pozostałych gmin najpóźniej w ciągu pięciu miesięcy.

I choć od kilku tygodni na ulicach zaczęły pojawiać się charakterystyczne stojaki będące elementem całego systemu, to terminu wyznaczonego na 18 listopada nie uda się dotrzymać.

O tym, jak duże wyzwanie czeka dostawcę jednośladów słyszeliśmy już w dniu podpisania umowy.

Stojaki roweru metropolitalnego pojawiły się w Trójmieście kilka tygodni temu. Stojaki roweru metropolitalnego pojawiły się w Trójmieście kilka tygodni temu.
- Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo w 2016 roku - mówił przed wakacjami Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.
Obawy, że system ruszy z opóźnieniem niestety się potwierdziły. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej GOM) przyczyną opóźnień są m.in. problemy z budową stacji postojowych.

- Samo przekazanie dokumentów prawnych wraz z pozytywną opinią środowiskową dotyczącą możliwości montażu stacji wymagało znaczących prac administracyjnych i formalno-prawnych. Drobne opóźnienia spowodowane były też koniecznością utwardzania gruntów pod stacje rowerowe, do czego konieczne było wynajęcie wykonawców robót budowlanych na terenie 14 gmin. Tymczasem rynek wykonawców jest bardzo trudny, ze względu na realizację setek inwestycji finansowanych, w ramach projektów europejskich i braku wolnych rąk do pracy - mówi Michał Glaser, Dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
O systemie roweru metropolitalnego MEVO

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Stawki za wypożyczenie roweru:

  • jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę
  • abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł
  • abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł
  • oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr.


Rower będzie można wypożyczyć za pomocą aplikacji w smartfonie lub przez jego zbliżenie do terminala w rowerze, przy pomocy Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna. Dla identyfikacji konieczna będzie rejestracja przez internet. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład kartę, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (399) 10 zablokowanych

  • (3)

    I musisz siedzieć potem pracy obok smierdzacego, spoconego aktywisty rowerowego bo mu sie nie chcialo na tramwaj czy autobus chwile poczekać.

    • 11 20

    • ja muszę siedzieć koło śmierdzącego kierowcy.... więc higiena nie ma tu nic do pojazdu którym się przemieszczasz.

      • 5 3

    • często bardziej śmierdzą ci co biegli na tramwaj albo pocili się stojąc w korku

      • 14 3

    • Przykre

      I tu przyznaję Ci rację. Nie zawsze rowerzyści o tym myślą.

      • 4 4

  • Rowerek (4)

    No czekamy a krzesełka dla dziecka po niżej 7 roku życia będą no i czy rower będzie mieć odpowiednie ogumienie na zimę i serwis.

    • 7 12

    • Masz dziecko i jesteś analfabetką?
      Straszne...

      • 6 2

    • (2)

      tak będą opony zimowe oraz z kolcami i łańcuchy marudo.

      • 6 1

      • (1)

        i koło zapasowe od Kamaza

        • 9 0

        • oraz maska antysmogowa i maska antysmogowa dla dziecka

          • 9 1

  • Jakby styropianowcy odbudowywali kraj po II Wojnie Światowej, to jutro byłoby otwarcie Trasy W-Z w Warszawie.

    • 3 1

  • XDDDD

    • 1 2

  • pol d**ile beda jezdzic zima (3)

    buhahaha po co to komu kazdy ma swoj rowe a jeszcze placic

    • 14 24

    • ale miejski będzie praktyczniejszy od swojego.

      • 7 3

    • (1)

      mi szkoda mojego używać zimą ze względu sól, ten bym mógł teoretycznie... w praktyce to nie będzie działać

      • 5 1

      • co ja mówię to już nie działa :)

        • 7 1

  • Rower Metropolitalny to super pomysł

    Może ruszyć nawet w grudniu po południu. Byle ruszył.

    • 15 3

  • wielkie oszustwo i trwonienie pieniędzy z EU (2)

    17 milionów złotych będzie wyrzucone w błoto, rowery po przejechaniu kilku kilometrów wrzucą do Motławy ukradną albo wylądują na Ukrainie bo mają nawigacyjny czips Z doświadczenia powiem ,że Berlinowi przyniosły tylko straty i zredukowano ich stan liczebny ,użytkowanie tylko w Centrum Miasta, a Miasto będzie wcześniej czy póżniej poniesie straty na tej decyzjej

    • 18 19

    • W warszawie cały czas rower miejski bije rekordy popularności i z każdym rokiem mają ich coraz więcej.

      Warszawa MA już dwa razy więcej rowerów miejskich niż będzie miało całe Pomorze ;)

      • 9 2

    • Wszędzie działa a u nas ma nie działać?

      • 9 2

  • Justyna (2)

    I bardzo dobrze może sanki przypniecie do tych kretyńskich stojaków ustawionych w idiotycznych miejscach blokujących dostęp do i tak ograniczonych w tym durnym mieście miejsc parkingowych?
    Głupie urzędasy i ich głupie pomysły. Tfu.

    • 18 23

    • Ha ha one są na akraju chodnika, o jakich miejscach mówisz? Gdzie ty chcesz parkować

      • 11 2

    • spadaj na drzewo

      • 8 6

  • Większość stacji już jest gotowa, można tam dać rowery niż czekać z tym wszystkim aż utwardzą grunt Sierakowicach.
    To wymówka za inne problemy.

    • 19 3

  • niemożliwe... kto by pomyślał...

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane