• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rower metropolitalny ruszy z opóźnieniem

Maciej Korolczuk
7 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne. Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne.

System Roweru Metropolitalnego Mevo miał się pojawić w Trójmieście i na Pomorzu najpóźniej do niedzieli 18 listopada. Ale się nie pojawi. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej Gdański Obszar Metropolitalny) opóźnienie wyniesie nawet 3 tygodnie.



Czy zamierzasz korzystać z roweru metropolitalnego?

Umowa z firmą Nextbike, która miała dostarczyć 14 pomorskim gminom ponad 4 tys. rowerów elektrycznych została podpisana w drugiej połowie czerwca. Zakładała ona, że 30 proc. z nich (ponad 1,2 tys. rowerów) pojawi się na ulicach Trójmiasta i pozostałych gmin najpóźniej w ciągu pięciu miesięcy.

I choć od kilku tygodni na ulicach zaczęły pojawiać się charakterystyczne stojaki będące elementem całego systemu, to terminu wyznaczonego na 18 listopada nie uda się dotrzymać.

O tym, jak duże wyzwanie czeka dostawcę jednośladów słyszeliśmy już w dniu podpisania umowy.

Stojaki roweru metropolitalnego pojawiły się w Trójmieście kilka tygodni temu. Stojaki roweru metropolitalnego pojawiły się w Trójmieście kilka tygodni temu.
- Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo w 2016 roku - mówił przed wakacjami Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.
Obawy, że system ruszy z opóźnieniem niestety się potwierdziły. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej GOM) przyczyną opóźnień są m.in. problemy z budową stacji postojowych.

- Samo przekazanie dokumentów prawnych wraz z pozytywną opinią środowiskową dotyczącą możliwości montażu stacji wymagało znaczących prac administracyjnych i formalno-prawnych. Drobne opóźnienia spowodowane były też koniecznością utwardzania gruntów pod stacje rowerowe, do czego konieczne było wynajęcie wykonawców robót budowlanych na terenie 14 gmin. Tymczasem rynek wykonawców jest bardzo trudny, ze względu na realizację setek inwestycji finansowanych, w ramach projektów europejskich i braku wolnych rąk do pracy - mówi Michał Glaser, Dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
O systemie roweru metropolitalnego MEVO

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Stawki za wypożyczenie roweru:

  • jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę
  • abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł
  • abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł
  • oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr.


Rower będzie można wypożyczyć za pomocą aplikacji w smartfonie lub przez jego zbliżenie do terminala w rowerze, przy pomocy Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna. Dla identyfikacji konieczna będzie rejestracja przez internet. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład kartę, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (399) 10 zablokowanych

  • (2)

    nie prościej było zrobić na baterie słoneczną same by się ładowały

    • 1 1

    • (1)

      haha :) ciekawe ile tygodni by się ładowały

      • 4 0

      • lub inaczej napędzały przy pomocy bateri słonecznej

        • 0 0

  • Czy to będzie jakaś wersja zimowa?

    Z doczepioną odśnieżarką?

    • 2 1

  • A na Staffa w Gdyni

    Postawili tak stojak, że zajmuje chodnik a jak dojdą rowery to trzeba będzie przechodzić drugą stroną ulicy - chore.

    • 1 2

  • mam pytanie do autora - chodzi o stojaki (2)

    w zasadzie to po co one są, skoro rower można zostawić byle gdzie?

    po drugie - dlaczego akurat TE stojaki nie są z funkcja ładowania baterii, bo przecież wszystkie rowery mają być elektryczne, a co za tym w jaki sposób mają być ładowane i czy specjalne ładowanie przez armie obsługująca rowery nie zawyży kosztów obsługi?

    • 5 3

    • (1)

      Byle gdzie to można zostawić za dodatkowa opłatą.

      Stojaki są po to, żeby można było się spodziewać w pewnych miejscach tych rowerów zarówno dla klientów jak i obsługi będzie to wygodniejsze

      Baterie mają być wymieniane przez serwis jak bateria będzie naładowana w mniej niż 20%

      • 4 1

      • co do baterii to przepraszam, ale bardzo łatwo osiągnąć 20% naładowania, a brak stojaków doładowujących jedynie mnoży koszty

        • 2 0

  • :(

    Żenada z tym omggs

    • 1 1

  • Baterie nie lubia mrozu

    Ale to tylko takie moje biedolenie..... czekam aż wszystkie pokradną i zostaną tylko poprzebijane i niesprawne... jak w Krakowie :-(

    • 1 1

  • (8)

    a jakieś kary umowne przewidziano?

    • 76 7

    • znowu napiszą, że im pisowskie ptaki wszystko zepsuły

      • 3 0

    • Ale że obszar metropolitalny sam ma na siebie karę nałożyć ? (1)

      Przecież dostawca systemu nie jest odpowiedzialny za budowę stacji ...

      • 8 4

      • Jak nie, jak tak? Kary umowne będą zmniejszać zarobek dostawcy (nextbike).

        • 1 0

    • cała tabelka kar jest... na rózne okazje, od działania systemu, działania aplikacji, ładowania/wymieniania baterii, serwisowania rowerów itp itd

      • 2 0

    • na pewno,

      i na pewno wykonawca założył, że takie będą, i z rzeczywistej wartości roboty zrobił 200% tego co policzył - tak się robi, dlatego ceny zamówień publicznych są z kosmosu.

      • 3 1

    • (1)

      przewidziano kary kodeksowe (z kodeksu karnego), a jełopy wybrały go znowu, więc nie pieprz tu o karach

      • 4 6

      • w każdej umowie muszą być przewidziane

        • 3 2

    • kary tak, dla podatników

      • 7 0

  • Mam kartę mieszkańca i jak niby za pomocą tej karty mam zapłacić za rower? (9)

    Coś nie jasne to jest? Lub karta miejska jak za to zapłacić? Dziwny temat

    • 39 20

    • Kartę trzeba najpierw zarejestrować... (6)

      Zapewne najpierw wymagane będzie zarejestrowanie karty miejskiej, bibliotecznej, czy innej w systemie informatycznym. Tam pewnie zostanie ona powiązana z kontem bankowym, lub kartą kredytową/debetową.
      Przykładając kartę do czytnika na rowerze automatycznie wyrażamy zgodę na pobranie opłaty za wypożyczenie roweru.
      Po zamknięciu blokady roweru system podliczy kwotę i pobierze ją z konta.

      Tak to sobie wyobrażam.

      • 53 2

      • Uff, jednak ktoś potrafi czytać i myśleć... (3)

        Dawno nie czytałem tu tak rozsądnego komentarza napisanego tak poprawnym językiem. Szacunek za rozsądek i styl.

        • 49 4

        • (2)

          Przyłączam się. Moje wyrazy uznania dla kolegi Simona. Niewielu tu takich

          • 17 2

          • Normalność wzbudza zachwyt (1)

            • 24 0

            • Dlatego że po internetach to hasają głównie ćwierćinteligenci.

              Tutaj mają pole do popisu i zazwyczaj zbierają oklaski.
              Odnoszą sukces, który w prawdziwym życiu nie jest im dany.
              Jest to sukces na miarę ich możliwości rzecz jasna, czyli wirtualny.
              Niestety jednak skutki przenoszą się na świat realny.
              Patrz Brexit, Trump, antyszczepionkowcy itd...
              Rewolucja antyoświeceniowa trwa.

              • 1 0

      • o ile pobranie z karty jest możliwe (1)

        automatycznie można pobrać z karty kredytowej, o biedy z debetowej ( czyli pośrednio z konta), o tyle chyba w wypadku przelewu trzeba by już dokonać zlecenia stałego ( jak przy opłatach np za prąd). Sądzę, że bez karty kredytowej, z wypożyczaniem na kartę biblioteczną potrzebna będzie przedpłata przelewem, jak np. w skycash.
        No ale chyba mało kto ma dziś konto bez żadnej karty.
        Ciekawe, czy z multisportem też będzie darmowa godzina, jak w kilkunastu miastach Polski.

        • 0 1

        • jesusmaria, rejestrujesz kartę debetową na stronie i za każde wypożyczenie będą pobierać z niej opłatę. A wypożyczać możesz za pomocą jakiejkolwiek karty zbliżeniowej (bibliotecznej/mieszkańca itp).

          • 0 0

    • Podpinasz kartę pod swoje konto, zasilasz konto przelewem.

      I kartą zbliżeniowo odblokowujesz rower, wystarczy ID karty i wiedzą, że to Ty wypożyczasz.

      • 3 0

    • Problem w tym, że nie będzie elektrycznych blokad rowerów tylko przypinki xDD

      • 5 0

  • wypchajcie sie (9)

    uwazalam, ze to dobry pomysl, ale okazalo sie, ze pieniadze za rower trafily do niemiec i na korzystaniu z roweru tez beda zarabiali niemcy, wiec ja nie zamierzam tym jezdzic. dopoki bedziemy placic niemcom za byle g, to nigdy nasze place nie wzrosna.

    • 34 22

    • Powiedział gość w chińskim t-shircie (4)

      Jeżdżący koreańskim samochodem, jedzący portugalskie jedzenie, pijący amerykańskie napoje i węgierskie wino. Mający w domu japońskie stereo i komputer z Tajwanu :)

      • 18 7

      • (2)

        i tu sie mylisz. zadnego amerykanskiego zarcia ani napojow, kupuje tylko polskie co tylko sie da, a przez takich zacofancow jak ty coraz mniej produkujemy

        • 9 2

        • Tiaa (1)

          W Lidlu kupuję tylko podczas "tygodnia polskiego"!

          • 1 2

          • w lidlu nie kupuje, nawet tam nie wchodze

            • 1 0

      • i służącą z Ukrainy

        • 2 3

    • (2)

      trzeba było stanąć do przetargu i zaoferować lepszą polską ofertę

      • 16 7

      • niestety (1)

        niemcy na nas zarabiaja krocie, adamowicz tego pilnuje. stad ma te siatki z pieniedzmi 'od dziadka'

        • 16 9

        • Przecież w przetargu stanęli polacy - zaoferowali najwyższą kwotę. Widocznie mamy tak wysokie zarobki, że taniej się nie dało...

          • 0 0

    • zbojkotowac

      • 2 0

  • Tylko, żeby na tych rowerach nie było obciachowych reklam, jak na zdjęciu, bo będzie wstyd tym jeździć.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane