• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem po buspasie we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Od kilku dni rowerzyści mogą legalnie jeździć buspasem w ciągu ul. Dmowskiego we Wrzeszczu. Od kilku dni rowerzyści mogą legalnie jeździć buspasem w ciągu ul. Dmowskiego we Wrzeszczu.

Gdańsk postanowił wzorem innych miast europejskich dopuścić ruch rowerów na buspasie. Tego typu rozwiązanie właśnie wprowadzono na ul. Dmowskiego, a urzędnicy zastanawiają się nad kolejnymi podobnymi udogodnieniami.



Czy tworzenie wspólnych pasów autobusowo-rowerowych to dobry pomysł?

Buspas w ciągu ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska wprowadzono wraz z rozpoczęciem remontu torowisk we Wrzeszczu i na Strzyży w kwietniu br. Dzięki temu autobusy nie brną w korkach i w miarę punktualnie trzymają się rozkładu jazdy. Teraz również rowerzyści będą mogli szybciej pokonać ul. Dmowskiego. Zamiast lawirować pomiędzy autami lub pieszymi, pojadą pasem dla komunikacji miejskiej.

W tym celu wykonano zmiany w oznakowaniu pionowym - wymienione zostały tablice, które zezwalają na wjazd na buspas: autobusom, taksówkom, służbom komunalnym oraz właśnie rowerom. Oznacza to, że rowerzyści ulicą mogą jechać w kierunku skrzyżowania z al. Grunwaldzką (ul. Dmowskiego jest jednokierunkowa).

- Oczywiście braliśmy także pod uwagę rozwiązanie w postaci wprowadzenia na tej samej ulicy kontrapasu w stronę wrzeszczańskiego dworca kolejowego, jednak pomiary wykazały, że nie ma możliwości wprowadzenia takiego rozwiązania ze względu na zbyt wąską jezdnię - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Jednak na ul. Dmowskiego nie kończą się plany Zarządu Dróg i Zieleni oraz oficera rowerowego, który popierał tego typu rozwiązanie w ciągu ul. Dmowskiego.

- Zastanawiamy się nad wprowadzeniem podobnego rozwiązania w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska. Tu także znajduje się buspas, którym mogliby jeździć cykliści. Nie podjęliśmy jednak jeszcze decyzji w tej sprawie - dodaje Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Miejsca

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • Urzędnicy popisali się "ynteligencją" Oficer rowerowy udaje chyba że coś robi porządnie? (5)

    Tworzą drogę rowerową jednokierunkową na małym odcinku a co ma zrobić rowerzysta, który chciałby jechać w przeciwną stronę, którędy ma się poruszać?
    A jak ma jechać w okolicach dworca tak aby mógł BEZPIECZNIE do utworzonego buspasa?

    • 25 15

    • czy aby na pewno te same przepisy? (1)

      regularnie widuję rowerzystów jadących ulicami jednokierunkowymi pod prąd, niby są użytkownikami dróg jak kierowcy, jesli jadą na rowerze po pijaku moga stracić prawo jazdy ale np. dlaczego nie ma obowiązku instalacji oświetlenia w rowerze jadącym po drodze publicznej przez cały dzień, przez cały rok, jak to jest w przypadku samochodów. Czasami naprawdę trudno takiego zauważyć, jeszcze jak wali pod prąd. Chyba jednak przepisy ruchu drogowego są odmienne dla rowerzystów i dla kierowców...

      • 1 4

      • niektóre są

        większość z nich dyskryminuje rowerzystów

        • 0 0

    • TA

      DROGĄ P O W I E T R Z N Ą ,JAK CI KTOŚ KOPA ZASADI,ALE POPROŚ!!!!!!!!!!!!

      • 2 3

    • anonimku, chyba rzadko jeździsz rowerem (1)

      wystarczy wsiąść i praktycznie spróbować: do Wrzeszcza można dojechać od Klonowej

      • 4 4

      • W drugą stronę również można przez Klonową, więc po co na Dmowskiego?

        • 3 2

  • autobusy (3)

    W godzinach szczytu autobusy skręcające w lewo w ul.Grunwaldzką też od początku jadą lewym pasem. Ten pas dla mnie to jakaś porażka skoro po prawej stronie są miejsca parkingowe.

    • 4 0

    • znaczy - warto się zastanowić nad ich likwidacją (2)

      lub wprowadzeniem wyższych opłat za korzystanie z nich, a także nad ograniczeniem czasu parkowania do np. nie więcej niż 3 godzin. Wtedy zmniejszy się korki i liczbę parkujących całe 8 godzin w miejscu, gdzie jest potrzebna częstsza rotacja

      • 2 3

      • chyba przy większej rotacji korki się zwiększą !!! (1)

        stojący na parkingu samochód nie generuje korków :)

        • 3 2

        • ale więcej miejsc do parkowania w centrum

          powoduje większe korki na dojazdach do niego. O tym nie pomyślałeś?

          • 0 0

  • Wreszczie!!!!!!!!!!!!!!! (9)

    Teraz mój 115 dowiezie mnie na czas na wykłady na Sobieskiego.

    • 20 30

    • (3)

      chodzisz na wykłady>???

      • 11 4

      • (2)

        przecież napisał że jeździ

        • 6 0

        • (1)

          a nawet napisała

          • 4 0

          • ale co napisała ?

            wykłada kafelki,czy popija Sobieskiego ?

            • 0 1

    • Droga Aniu

      to na wykłady czy na Sobieskiego?? Mam nadzieję że przed 13 nie pijesz :)

      • 0 0

    • a 115 to nie powinien z lewego pasa? (1)

      Skręcać...

      • 0 1

      • powinien

        • 0 1

    • wstawaj wcześniej (1)

      wtedy zdążysz

      • 8 8

      • SE SAM wstawaj wcześniej ;-)

        • 6 4

  • To jest droga na która my kierowcy płacimy podatki (17)

    A maja tam prawo jeździć autobusy a my stoimy w korkach.a najlepiej nich zarekwruja na każdej drodze pas dla autobusòw i ustawią wszędzie radary predkosci

    • 75 134

    • I co, myślisz że sieć drogowa w Polsce jest utrzymywana wyłącznie z akcyzy paliwowej i innych podatków "samochodowych"? (5)

      Bzdura. Takich podatków nie wystarczyłoby nawet dla samej GDDKiA. W rzeczywistości budżety państwa i samorządów do utrzymania i rozbudowy sieci drogowej dopłacają grube miliardy wzięte z PIT, CIT i VAT, płacone przecież także przez ludzi nie posiadających samochodów, więc czemużby na tysiąc ulic jedna nie miała pasu dla podatników-niekierowców.

      • 15 6

      • (2)

        hahaha
        z samej akcyzy pakiwowj rzad w tym roku oczekuje 22 mld zlotych
        teraz dolicz reszte podatkow w cenie nezyny miedzy innymi 22% vat

        a ile panstwo zamierza wydac na drogi?
        78 mld do 2015 czyli rocznie 19.5 mld
        na samej akcyzie panstwo jest do przodu 2.5 mld rocnzie i to sama akcza bez uwzglednienia oplaty paliwowej vatu

        a teraz madralo przepros ladnie za swoja kretynska wypowiedz i poklon sie kierowcom bo z ich pieneidzy to panstwo jeszcze stoi

        • 3 3

        • Podajesz nieprawidłowe dane

          Pieniądze te są do rozliczenia do 2013 roku. Powinieneś jeszcze doliczyć wydatki województw, powiatów, gmin, miast. Nie mówiąc już o tym dlaczego chciałbyś aby akcyza była wrzucana tylko do worka drogowego. A gdzie koszty wypadków, leczenia (liczone w mld), udziału różnych służb w wypadkach, utrzymanie drogi, obsługa urządzeń około-drogowych, znaki, koszenie trawy, plus setki innych rzeczy i tysiące zaangażowanych ludzi.
          Gdy wszystko to obliczysz plus jeszcze koszty terenu (cenna ziemia w centrach miast, miejsca parkingowe) to wyjdzie Ci, że wszyscy grubo dopłacamy do komunikacji samochodowej indywidualnej. Nie mówiąc o zniszczonym mieście i alternatywnym zysku.

          • 1 0

        • hahaha

          Myślisz może, że państwo utrzymuje i buduje wszystkie drogi w tym kraju, w tym ul. Dmowskiego? Kolejny kretyn, który sądzi, że mityczne "Państwo" utrzymuje i odpowiada za wszystko, włącznie z warzywniakiem na jego osiedlu. Przed oddaniem głosu przy wyborach powinno się robić wyborcy egzamin z podstawowej wiedzy o społeczeństwie, bo potem taki baran nie odróżnia wyborów samorządowych od prezydenckich, parlamentarnych i zebrania rady działkowców.

          • 2 1

      • HAHAHAHAHAHAHHAHHAHAHHAHAHAH (1)

        PRZECIEŻ MACIE C H O D N I K I. C H O D N I K I .TO GDZIE SIE WPIE.....CIE NA ULICE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        • 1 14

        • ażeby tacy ludzie jak ty idąc na chodniku nie krzywili japy że im się nie podoba :|
          Co za kraj...

          • 1 0

    • wszyscy płacą na drogi podatki

      • 1 0

    • zrezygnuj z samochodu przesiądź się na rower nie będziesz płacił podatków a i zgodnie z prawem pojedziesz sobie bez korków

      • 1 0

    • To jest droga za którą my pasażerowie płacimy w biletach! (2)

      Ja jestem za tym żeby zrobili buspas na Trakcie, ale dobudowując go po prawej stronie od wystającego brązowego domu.

      • 3 12

      • haha (1)

        w biletach to ty nawet jne placisz za koszt paliwa autobusu gdyby nie to ze zkm ma dofinansowanie z miasta to by dawno zbankrutowali

        • 4 1

        • No, za paliwo to akurat płaci. Z tego co czytałem parę lat temu, to dopłaty miasta do ZKM (wtedy chyba jeszcze przed podziałem na ZKM/ZTM) wynosiły tylko 30% kosztów, resztę stanowiły przychody z biletów właśnie (i inne marginalne źródła dochodów). Co zresztą jest jedną z głównych przyczyn tak fatalnego stanu trójmiejskiego zbiorkomu, bo (wtedy w każdym razie) był to wynik znacznie gorszy niż w innych miastach.

          • 0 0

    • Mistrzu

      To jest właśnie sygnał dla ciebie, żebyś przemyślał (choć może to dla ciebie za ciężkie), że masz przesiąść się na rower lub komunikację miejską. Korki się nie tworzą od tak sobie... to ty je tworzysz codziennie wsiadając do swojego blachosmroda i wjeżdżając do centrum miasta. Jesteś współodpowiedzialny za taki stan rzeczy. I pewnie jeszcze jedziesz sam jeden w samochodzie. Przestań wiec narzekać i przesiądź się na rower. Wszystkim ulży.

      • 4 2

    • Przesiądź się na autobus, to też nie będziesz stać w korkach;) (1)

      • 13 18

      • a dojade autobusem z wrzeszcza do kartuz?
        czy musze 5 razy sie przesiadać razem z dajmy na to narzędziami wazacymi 80 kg?

        • 3 7

    • Ludzie - przejdźcie Dmowskiego na piechotę (to 2 minuty dla zdrowia, kierowcy - jedźcie inną drogą

      Miłujcie się wzajemnie i odpuście sobie wasze winy

      • 4 5

    • Ale o co się pieklisz WRRRRRRRRR

      Przecież masz drogę (dwa pasy) jeden dla samochodów zakorkowany i jeden dla busów odkorkowany.

      Ale jeśli wolisz być w tym po lewej to TWÓJ wybór.

      • 23 13

    • To jest słuszna kncepcja - miasto dla ludzi.

      Istnieje coś takiego jak komunikacja miejska i to są priorytety w mieście.

      • 49 19

  • A gdzie Golem?

    Sztandarowy wróg kolarstwa użytkowego. Pewno pomyka quadem po lasach trójmiejskich.

    • 0 0

  • dziwna polityka (2)

    Nie dość że mało dróg jest to jeszcze wydzielają coraz więcej bus-pasów. Niech poszerzają ulice i wtedy wydzielą taki bus-pas. Jeżdżę samochodem ale i także dojeżdżam autobusem. Myślę że jeżeli miasto już inwestuje w drogi to nich to robi mądrze.

    • 4 3

    • (1)

      W cywilizowanych krajach nie poszerza się ulic w centrach miast, tylko buduje się METRO. Niestety, wyobrażenie sobie metra w Gdańsku wydaje się tak egzotyczne i nierealne, jak apartamentowiec na Marsie. I to najdobitniej świadczy o naszym zacofaniu w stosunku do krajów, gdzie taka forma komunikacji jest czymś oczywistym. Możemy tylko modlić się do belzebuba, żeby SKMki dały sobie radę z 3 centymetrami pierwszego śniegu.

      • 4 1

      • w cywilizowanych krajach nie poszerza się ulic w centrach miast

        tylko się je zwęża i przeznacza pozyskaną przestrzeń na miejsce dla pieszych oraz lub drogi dla rowerów lub środków transportu publicznego. W Gdańsku takie działania będą coraz częstsze z korzyścią dla wszystkich mieszkańców

        • 2 0

  • Robicie ludziom wodę z mózgu!!!! (5)

    Codziennie jestem zmuszony jechać ulicą Dmowskiego w godzinach szczytu. Wyjeżdżam z Brzozowej i muszę jechać buspasem, bo jak inaczej mam skręcić w prawo. Buspasem nie jeżdżą autobusy komunikacji miejskiej, gdyż jadąc prawą stroną nie mają szans na przejechanie przez skrzyżowanie z Grunwaldzką. Rowerzyści też nie jeżdżą jezdnią, gdyż obok jest szeroki chodnik. Zamieszczone zdjęcie jest tendencyjne - pokazuje rowerzystą przy minimalnym ruchu.
    Przyczyną korków jest zamknięcie wyjazdu przy Galerii Bałtyckiej w ulicę Kościuszki, budowa Nowej Słowackiego - wielu kierowców próbuje ominąć korki jadąc w kierunku obwodnicy ulicą Partyzantów i powodują spiętrzenie ruchu przy Manhatanie. Buspas nie jest rozwiązaniem tych problemów. A jak mają wyjeżdżac kierowcy z miejsc parkingowych przy Dmowskiego - jak nie przez buspas?!!!

    • 12 3

    • miejsca parkingowe przy Dmowskiego można zlikwidować (2)

      o tym nie pomyślałeś?

      • 2 3

      • jasne najlepiej wszystko zlikwidować! (1)

        rowerzystów też.

        • 3 3

        • bez miejsc do parkowania można żyć

          • 1 0

    • Jeżdżą.

      Np. taki 122, który po wyjeździe z Dmowskiego skręca w prawo w Grunwaldzką.

      • 1 0

    • zgłoś to do ZDiZ może dostaniesz dodatek racjonalizatorski

      • 5 1

  • Gdzie jest policja i straż miejska? (27)

    Przecież na tym odcinku codziennie pełno jest samochodów jadących tym buspasem i nikt na ten znak nie zwraca uwagi.

    • 336 25

    • nie ma ciągłego pasa - (6)

      - nie ma zakazu wjazdu. W obecnym kształcie ten buspas to tylko sugestia :)
      Stojący tam mają pełno sposobów na wykręcenie się: idę do banku/kebaba/fryzjera chcę zaparkować, skręcam w Brzozową, itp. Była by ciągła linia, wyraźny początek i koniec, były by mandaty.

      • 23 6

      • ten buspas, to farsa i kpina! (1)

        Jeżeli to ma być tylko "sugestia", to gratuluję kolejnego miejsca, w którym buduje się znieczulicę kierowców na znaki! Jak stoi znak, to oznacza to, co oznacza, a że jest mnóstwo powodów do wykręcania się i tłumaczenia, to zupełnie inna sprawa. Moim zdaniem buspas powinien być tam zlikwidowany, dlatego że generuje niepotrzebne korki i kończy się w najbardziej newralgicznym miejscu (przy skrzyżowaniu z Grunwaldzką). Jeśli jednak jakiś debil w zarządzie uważa, że ten buspas jest niezbędny i przydatny, to niech przynajmniej będzie egzekwowany! Chyba widać kto wyjeżdża z parkingu, albo szuka miejsca, a kto zasuwa całą ul. Dmowskiego prawym pasem!

        • 12 2

        • widać będzie dopiero jak zatrudni się 10 urzędników do obserwowania

          Skoro tylu jest chętnych na jedno miejsce pracy w urzędzie, to za moje pieniądze mogliby podchodzić do kierowców i pytać się "przepraszam, pan do kiosku, czy tak sobie przejeżdża?". To będą o wiele lepiej wydane przez miasto MOJE pieniądze, niż np. na remont ulicy w sercu miasta - Okopowej przy wiadukcie, na którą pomimo Słowackiego, Sucharskiego, Ergo Areny, Karczemek i czego tam jeszcze, jakoś pieniędzy nie ma.

          • 0 0

      • Do Romana - najlepiej zrobić tam deptak! (3)

        • 9 7

        • Z kontrapasem dla lądujących wron i przechodzących Teletubisiów (2)

          • 8 2

          • (1)

            zwłaszcza dla tego jednego, z torebką

            • 7 1

            • różowego co rządzi tym burdelem

              • 0 0

    • na kebabie obok

      • 0 0

    • zamiast zająć się piratami drogowymi z buspasów i jeżdżących jak debile slalomem po ulicach bez migaczy czepiają się pierdów i drobnych przewinień a tak gdzie powinni być to ich nie ma!

      • 0 1

    • chwała im za to kolego pomysl jakie koreczki by były gdyby jezdziły niem tylko autobusy

      • 0 1

    • Nie ma ich... (3)

      Wczoraj byłem swiadkiem sytuacji na tym, jakze skomplikowanym (;-)) skrzyzowaniu na Hucisku. Oczywisicie jeden baran wjechał na skrzyzowanie, mimo, ze nie mial szans go opuscic bo przed nim stał sznur samochodow...Tym madrym wyczynem zablokował 2 pasy Podwala Grodzkiego...na jednym z tych pasow stał (jako pierwszy!)samochod policji...Myslicie, ze cos zrobili? A gdzie tam, grzecznie przestali cały cykl swiatla zielonego dla swojego kierunku...Wg mnie wlasnie takich baranow powinno karac sie jak najwiekszymi mandatami, zeby sie czegos nauczyli...

      • 37 1

      • wyluzuj - to jest miasto a nie wioska - odstać trzeba

        jakbyś stał za tym gościem to pewnie byś otrąbił i zbluzgał, że nie wjeżdża :)

        • 1 1

      • Ale nie piszemy tu o Hucisku ale o Dmowskiego

        i nie o skrzyżowaniu lecz o buspasie...

        • 5 1

      • popieram w 100%

        Przejeżdżam tamtędy codziennie i prawie zawsze ktoś tak zablokuje jeden lub dwa pasy. Tam powinien codziennie stać policjant i mandaciki wlepiać za taką bezmyślność.

        • 15 3

    • stoja z radarami i.....

      • 0 1

    • właśnie widzimy,że samochód wjeżdża na bus pas (1)

      • 1 3

      • aurobus

        to nie samochód a mini mini autobus

        • 3 1

    • i tak nic nie zrobia

      jechalem już kilkakrotnie po prostu włączyłem prawy kirunkowskaz, jeden buc ze strazy już raz mnie zatrzymał a ja mu na to że próbuję zaparkować na miejscu postojowym znajdującym się wzdłuż tego pasa a że nie ma wolnego jadę szukając go. I tak mandatu nie otrzymałem a nawet jakby się uparł to i tak bym go nie przyjął a w sądzie bym wygrał. Podstawą tego byłoby to że skręca się w przwo nawet parkując na miejscu postojowym z prawego pasa a nie z lewego

      • 1 2

    • (4)

      ten buspas to jakaś paranoja, przecież do skrzyżowania z ulica grunwaldzką jest nie więcej jak 300 metrów i jasne jest to, że samochody jadące w prawo żeby nie blokować pojazdów jadących na wprost chcąć nie chcąc uciekają na buspas.

      • 17 6

      • (3)

        ..to źle robią, powinny jechać na wprost, a jak chcą jechać w kierunku Oliwy to powinni jechać Dmowskiego ale w drugim kierunku.

        • 2 5

        • ciekawe (2)

          Dmowskiego pod prad?

          • 1 3

          • Pod który prąd? (1)

            • 4 2

            • stały

              • 12 1

    • Bo ten buspas jest zupełnie bez sensu.

      Nie wiadomo dlaczego został, miał byc tylko tymczasowy na czas remontu skrzyżowania.

      • 4 1

    • Na właśnie - niech łapią autobusy które jadą lewym pasem - a nie bus pasem! (1)

      Autobusy linii 162, 129 jeżdżą lewym pasem aby przejechać skrzyżowanie z Grunwaldzką.
      Gdybym jeździły buspasem - stałyby w korkach i blokowały torowisko!
      Trzeba być idiotą aby urządzać tutaj buspas!

      • 50 22

      • jak zbudują wieżowiec obok Cristalu to chyba trzeba będzie zlikwidować chodniki na Dmowskiego i Brzozowej

        • 13 3

    • Gdzie oni są? Gdzie są oni? Gdzie oni są? Chcę też wyprowadzić policję na ulice. Chcę wyprowadzić policje, żeby policja pilnowała całego naszego porządku, bo od tego jest policja i straż miejska. Od tego oni są! Od tego są oni! Od tego są! Gdzieś już to słyszałem. Nie zapatrzyła się przypadkiem Twoja matka na kogoś z Białegostoku?

      • 12 2

  • W OGÓLE ZRÓBCIE JEDEN WIELKI BUS PAS PRZEC TRÓJMIASTO (1)

    • 3 2

    • przez trójmiasto już jest SKM

      wystarczy poprawić jakość taboru i poziom usług

      • 2 0

  • Proponuję zamknąć dla ruchu kołowego pozostałe pasy i udostępnić je wyłącznie (7)

    dla karmiących staruszek z dzieckiem przy piersi, zmierzających na zakupy do marketu. Będzie to doskonałe rozwinięcie "usprawniania" ruchu i kompleksowo rozstrzygnie otwartą wojnę socjalistów z burżujami, którzy nie dość, że mają czelność posiadać własny pojazd, ośmielają się jaszcze poruszać się nim po drodze (za przeproszeniem) publicznej, demoralizując tym proletariat pracujący naszych miast i budząc powszechne oburzenie społeczeństwa. Walka klasowa musi się zaostrzyć!

    • 11 3

    • rychu, masz chyba jakiś problem (4)

      inaczej mówiąc uzależnienie od problemów szukanych poza sobą. Wypłyń na głębię i daj se na luz - na przykład przejedź się rowerem lub hulajnogą po parku Reagana. Listopad w tym roku taki piękny...

      • 1 0

      • Problem mamy wszyscy przez to, że ci sabotażyści marnują nasz czas i pieniądze utrudniając ruch. (3)

        A jeśli chodzi o rower to racja. Lecz ja jadę zawsze do lasu i są to jedne z nielicznych chwil, gdy czuję nieskrępowaną wolność. Parków raczej nie polecam.

        • 2 2

        • o jakich sabotażystach piszesz? (2)

          tych na czterech czy też na dwóch kołach?

          • 1 0

          • Mówię o "cudotwórcach" bus-pasów. (1)

            Oni sabotują gospodarkę utrudniając ruch przedsiębiorcom. Powiedzenie "czas to pieniądz" oczywiście nie istnieje w ich nowomowie. A podatki biorą bez zmian i chcieliby więcej. Oni zajmują się takim tworem jak "społeczna gospodarka rynkowa". To pojęcie już sobie samodzielnie zinterpretuj bo mi się od tego robi niedobrze.

            • 2 2

            • rychu poszerz wyobraźnię

              jest czas siania i czas zbierania. Jak się człowiek spieszy, to się diabeł cieszy.
              Chyba nie masz doświadczenia w uważnym życiu, więc piszesz farmazony

              • 1 0

    • Proponuję zamknąć .... (1)

      " dla karmiących staruszek z dzieckiem przy piersi, zmierzających na zakupy do marketu" A co to za hybryda :-))) Dziecko to by było na poziomie chodnika :-))

      • 0 2

      • Nie widzę błędu w tym sformułowaniu.

        Można prosić o dokładniejsze wyjaśnienie?

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane