• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści proszą o fotoradary dla straży miejskiej

Patryk Szczerba
15 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Strażnicy miejscy w różnych miastach Polski pojawiają się z fotoradarami bardzo często. Miejsce kontroli musi być jednak oznaczone. Strażnicy miejscy w różnych miastach Polski pojawiają się z fotoradarami bardzo często. Miejsce kontroli musi być jednak oznaczone.

Straż Miejska z Gdyni, Sopotu i Gdańska nie ma na swoim wyposażeniu fotoradarów do rejestrowania prędkości. Co ciekawe, domaga się ich... część rowerzystów, bo wierzą, że to zwiększyłyby ich bezpieczeństwo na drodze. W miastach nie podzielają tej opinii.



Czy trójmiejscy strażnicy miejscy powinni być wyposażeni w fotoradary?

Zeszłoroczny raport NIK dotyczący używania fotoradarów nie pozostawił na pracy strażników miejskich suchej nitki. Bezprawne nakładanie mandatów karnych na kierowców za przekroczenie prędkości po upływie ustawowego terminu od chwili ujawnienia wykroczenia, bezpodstawne karanie właścicieli samochodów za niewskazanie osoby, której powierzyli pojazd oraz pozyskiwanie przez samorządy z tego tytułu dochodów, które powinny zasilić budżet państwa. To tylko niektóre z uchybień, jakie stwierdzili kontrolerzy NIK w działaniu straży gminnych i miejskich, które korzystają z urządzeń rejestrujących.

Wskazane zostały również dysproporcje pomiędzy interwencjami dotyczącymi zakłócenia porządku publicznego a podejmowaniem działań na drogach. Ponad 1,7 mln mandatów wystawionych w całej Polsce w 2011 roku dotyczyło kierowców. Kosztowały one kierujących 141 mln zł. Po roku, jak pokazują statystyki, ilość mandatów za wykroczenia drogowe wzrasta.

Mimo to część gdyńskich cyklistów coraz głośniej zaczyna domagać się zakupu fotoradarów.

- Gdy spojrzymy na pomiary, okaże się, że samochody na wielu przewymiarowanych ulicach Gdyni poruszają się ze średnią prędkością ok. 70 km/h. Dotyczy to chociażby odcinka al. Zwycięstwa, gdzie ostatnio funkcjonariusze zatrzymywali rowerzystów jadących po chodniku oraz rzekomej "modernizacji Roku 2012" Węzła Wzgórze. Po ulicy, w tym miejscu, cykliści boją się jeździć z powodu ryzyka wywrotki od podmuchów powietrza. Tak jest też na wielu odcinkach Morskiej i Wielkopolskiej, ale też Warszawskiej. Fotoradary najskuteczniej spowalniają amatorów rajdów w mieście. Spokojniejszy ruch aut na ulicy zachęciłby więcej ludzi do wybierania roweru w codziennej drodze do pracy - wyjaśnia Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, dodając, że dodatkowe wpływy do budżetu mogłyby poprawić jakość utrzymania dróg.

Urzędnicy przyznają, że zakup urządzeń nie jest rozważany.

- Zgłaszały się do nas kilkukrotnie firmy oferujące specjalne urządzenia, chcąc mieć udział w późniejszych zyskach z mandatów. Kwestia fotoradarów pojawiała się, ale nigdy nie wychodziła poza rozważania. Ponieśliśmy część kosztów związanych z montażem fotoradarów, z których korzysta policja na słupach. Straż Miejska powinna naszym zdaniem skupić się na dbaniu o porządek i bezpieczeństwo, zamiast zajmować się kierowcami przekraczającymi prędkość - mówi Jerzy Zając, dyrektor Urzędu Miasta w Gdyni.

Strażnicy miejscy tłumaczą z kolei, że reakcje na łamanie drogowych przepisów i tak zajmują większość ich czasu. Od początku roku w Gdyni podjęli ponad 11,5 tys. interwencji drogowych.

W Sopocie również w najbliższym czasie nie należy spodziewać się strażników polujących na pędzących z nadmierną prędkością kierowców.

- Nie działamy na dużym obszarze, w związku z tym niepotrzebne jest dublowanie działań policji. Bardziej chcemy skupić się na zapewnieniu porządku i bezpieczeństwa i na to zawsze ukierunkowaliśmy nasze działania - wyjaśnia Mirosław Mudlaff, komendant Straży Miejskiej w Sopocie.

Podobną strategię do Gdyni przyjął Gdańsk, gdzie także fotoradary nie były nigdy wykorzystywane i nie zanosi się na zmiany w tej kwestii.

- Warto pamiętać, że nowe urządzenia rejestrujące prędkość to także nowe etaty w Straży Miejskiej. Ktoś musi przecież obsługiwać urządzenia i weryfikować zarejestrowane wykroczenia. W innych miastach nie brakuje w związku z tym problemów natury prawnej. Gdańscy włodarze stwierdzili, że tym razem Straż Miejska powinna skupić się na innych zadaniach - tłumaczy Miłosz Jurgielewicz, rzecznik prasowy Straży Miejskiej w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (426) ponad 20 zablokowanych

  • niech mierza predkosc rowerzystow jak sie zblizaja do skrzyzowani

    na ulicy fotoradary by musialy byc co 1km, lub odcinkowy pomiar, wiadomo ze zwalnia sie przed FR, a pozniej "rura".
    Straz niech sie zajmnie czystoscia miasta, porzadkiem przy chodnikach tak aby wlasciciele przycinali krzaki, ktore utrudniaja przejscie. Jest tyle do zrobienia, a wola czaic sie na kierowcow.

    • 23 6

  • Popieram

    mimo iż sam sporo jeżdżę samochodem. Samochody nie przestrzegają żadnych przepisów w kontakcie z rowerzystą. Niech chociaż utrzymają przepisowy odstęp. Jedzie taki puszką i z dumą zajeżdża specjalnie drogę. Co za dziki kraj!!! Czemu nikt się za tych piratów nie weźmie w końcu!!!

    • 12 27

  • Gdansk (5)

    Rowerzysci to barany bez mózgu terz rano jest ciemna a te barany nawet oswietlenia nie maja na rowerach a o kamizelce odblaskowej juz nie wspomne Wiec kierowy trabic glosno na tych BARANÓW

    • 28 23

    • (3)

      Ja mam kamizelkę, z przodu dwie lampki (jedna świeci pod koła, druga do przodu), z tyłu czerwone światło migające i odblaski. Świecę jak choinka na święta. Dlaczego mówisz na mnie baran? Jestem pewien, że szybciej zobaczysz mnie na drodze niż twój brudny samochód z palącą się tylko jedną przednią lampą. Kto tu jest baranem, co?

      • 5 4

      • rowery na wieś (1)

        • 1 6

        • miasta na rowery!

          • 6 0

      • starość nie radość.
        Facet już nie dowidzi, brzuch spory, dobrze że w tej wilgoci jego TDi odpaliło i mógł dojechać do kompa żeby to napisać.
        Lampę z przodu naprawi jak będzie akurat przejeżdzał koło elektryka, przecie nie jest w stanie sie schylić bo go w krzyżu łupie

        • 6 2

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • najwazniejsze jest...

    aby dalej wszyscy zasuwali w miesci grubo powyzej 60 km/h, co to wogóle jest...co za chore państwo które ma proawo i nikt tego nie respektuje...

    • 10 12

  • Kilku rowerzystom najwyraźniej przydałby się upokarniający lifting (1)

    • 17 4

    • taki lifting przydałby się wielu kierowcom

      • 0 1

  • "gdyńscy rowerzyści " kto to kto za nimi stoi tak naprawdę

    może komandor czy oficer z UM? Kolejny urzędas od niczego.

    • 15 4

  • rower jest dla fascynatow (16)

    jakos trudno mi sobie wyobrazic jazde rowerem podczas deszczu, opadow sniegu, mrozu, czy po gololedzi, powodzenia, poza tym rower jest na krotki dystans, dojazd rowerem kilkanascie km to "hardcore" dla mlodych ludzi, poza tym to sama przyjemnosc spocic sie pedalujac i woniec innym wspolpracownikom przez nastepne 8h :D

    • 28 12

    • (4)

      no popatrz a azjaci w wiekszosci do roboty na rowerach jezdza w te i we wte.

      • 5 14

      • no popatrz a jaki jest standard zycia w Azji (2)

        pomysl tylko co sie stanie jak miliard Chinczykow wzbogaci sie (gdyz kupujemy ciagle ich towary) i przesiadzie sie do samochodow, jestes w stanie sobie wyobrazic po ile bedzie wtedy ropa?

        • 6 2

        • (1)

          sugerujesz ze w japoni jest niski standard zycia?
          chcialbym miec taki niski standard...

          • 6 4

          • czytac ze zrozumieniem

            miliard Chinczykow, a poza tym poza Japonia i Korea (except North Korea) jest sporo innych krajow ktore juz tak bogate nie sa...

            • 2 1

      • nie tylko Azjaci, wiele osób w Skandynawii też tak jeździ

        • 0 0

    • (6)

      Kto śmierdzi ten śmierdzi. Rowerzyści przeważnie używają natrysków w pracy ;) Po to one są. Jeżeli o tym nie wiedziałeś to mam nadzieję, że właśnie cię uświadomiłem ;) Polecam czasami skorzystać.

      • 4 4

      • (2)

        Rozumiem, że ci co "minusują" nie uważają korzystania z natrysków za stosowne, tak? W takim razie nie zazdroszczę osobom z bliższego otoczenia.

        • 1 2

        • Przede wszystkim w miejscu pracy muszą najpierw być (1)

          prysznice.

          • 3 0

          • Kto ich nie ma to może rzeczywiście powinien się zastanowić nad tym czy warto. Ale w dzisiejszych czasach chociaż jeden natrysk w firmie powinien być standardem. Ja mam i zapewniam, że nikomu nic tu nie śmierdzi. Na pewno jestem "świeższy" niż niejeden kierowca.

            • 1 1

      • (2)

        a czy bierze na to dodatkowa przerwe(jak palacy) czy poprostu przyjezdza szybciej do pracy?

        • 2 0

        • Ja przyjeżdżam do pracy 30 minut przed czasem. 20 minut na prysznic i przebranie w czyste, świeże ciuchy. I tak mam jeszcze kilka minut zapasu. Nie potrzebuję żadnych przerw. Papierosów nie palę. O mój czas pracy nie musisz się martwić.

          • 2 1

        • o dziwo jestem przed czasem i przed innymi :) trasa gdansk -gdynia. zdążę się umyć i mam jeszcze 10 min na zrobienie kawki. codzienny wysiłek fizyczny mocno reguluje tryb życia, aby nie powiedzieć normuje.

          • 2 1

    • Już są elektryczne rowery

      i jeździ się bez potu.

      • 1 1

    • (1)

      Ty jako kierowca się nie pocisz? Siedzisz w zamkniętym szczelnie aucie, wkurzasz się na innych kierowców, sapiesz, zajeżdżasz im drogę, kombinujesz, przy okazji 3 fajeczki spalisz ... i twierdzisz, że przy tym się nie pocisz? To ty jakiś inny jesteś. Normalnie nie z tego świata. Ty pewnie pachniesz chanel no 5.

      • 2 3

      • A z rury wydechowej perfumy sie wydobywają!

        • 3 0

    • warto byś poszerzył wyobraźnię. Znam rezygnujących z samochodu w przypadku śniegu i gołoledzi

      chodzenie pieszo w deszczu i na wietrze jest standardową praktyką większości ludzi. Jak masz kłopoty z wyobraźnią, to znaczy że za rzadko się relaksujesz na rowerze

      • 1 1

  • Warto pamiętać, że nowe urządzenia rejestrujące prędkość to także nowe etaty w Straży Miejskiej. Ktoś musi przecież obsługiwać urządzenia i weryfikować zarejestrowane wykroczenia.

    Nie widze zwiazku pomiedzy urzadzeniem a nowa osoba do jego obslugi,wedle tej chorej logiki co urzadzenie to nowy etat 1 blokada na kolo=1 nowy strazak ktory niczego wiecej nie potrafi poza zakladaniem tej blokady wiec jest w tym mistrzem i 1 blokade zaklada w ciagu 1 min. no ale przeciez nic wiecej nie potrafi poza obsluga tej blokady bo do tego zostal zatrudniony.....

    • 7 2

  • "gdyńscy rowerzyści" ? Ściema ściema ściema!!! (1)

    Ktoś wykorzystuje fakt, że chwilowo o rowerzystach jest głośno i na ich karb można wszystko zwalić, a przede wszystkim takie decyzje. Otóż jestem gdyńskim rowerzystą, JESTEM PRZECIWKO fotoradarom dla strazy, JESTEM ZA budowaniem ścieżek! A straż - zlikwidować! Etaty dla Policji!

    • 34 2

    • ja bym zlikwidował i jednych i drugich
      obie "służby" wszak nic nie robią

      • 0 4

  • Raport NIK "bezpodstawne karanie właścicieli samochodów za niewskazanie osoby, której powierzyli pojazd" - czyli nie potrzeba wskazywać?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane