• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej. W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej.

Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.



Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą władze miasta chcą uruchomić specjalną linię autobusową 258, która będzie jeździć przez 1,5-kilometrowy tunel co ok. 30 minut. Niestety, przejazdy będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł.

Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.

Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Ponadto, w tunelu brakuje wydzielonego pasa dla ruchu rowerów.

Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.

Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus

- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.

- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.

- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł. Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu

Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.

Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.

- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.


ZKM: rowery będą bezpieczne

Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.

- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.

Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-

Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.

Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.

Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (649) ponad 20 zablokowanych

  • UWAŻAM, ŻE PROM POWINIEN PŁYWAĆ NADAL (MOŻE BYĆ MNIEJSZY DLA PIESZYCH I ROWERÓW). WÓWCZAS ROWERZYŚCI NIE BĘDĄ MIELI PROBLEMU Z PRZEDOSTANIEM SIĘ NA DRUGĄ STRONĘ. A TYM SAMYM NIE BĘDĄ ZAGROŻENIEM W TUNELU. (A TAK NA MARGINESIE, ROWERZYŚCI NIE SĄ PĘPKIEM ŚWIATA)

    • 0 1

  • taka prawda (8)

    czy ktoś zadał pytanie dlaczego rowerzysta nie może przejechać tunelem? co jest tego powodem?
    ciekawi mnie argumentacja tych od wymyślania zakazów
    rowerzysta jest pełnoprawnym użytkownikiem drogi, tym bardziej jeśli nie ma wyznaczonej sciezki rowerowe, na jakiej podstawie, na podstawie jakiego kodeksu, ustawy wprowdzi się tego rodzaju zakaz
    Deklaruje jazde na rowerze przez tunel nawet w przypadku zakazu. Nikt nie bedzie mI mowil gdzie moge a gdzie nie moge jezdzic. W przypadku nalozenia na mnie jakiego kolwiek mandatu oddam sprawe do sadu za nie przestrzeganie zasad rownoscI I rownouprawnienia

    • 6 15

    • (...) błagam, napisz że jeździsz hulajnogą, na rolkach, na skuterze, ale nie rowerem.

      • 0 1

    • Kompromitujesz rowerzystów.

      Przez takich jak ty mają nas za roszczeniowych idiotów.
      Pomijając już konkretne przepisy mówiące jakie pojazdy i gdzie nie mogą jeździć - na przykład wolnobieżne na autostradach - to jest jeszcze coś takiego jak zdrowy rozsądek. Chcesz przyćpać, to wybierz coś co chociaż daje dobry humor, po spalinach raczej nie będziesz tego miał.

      • 0 1

    • Jest coś takiego jak Ustawa Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenie o znakach i sygnałach drogowych. Tam można znaleźć taki piękny znak, B-9. Na takiej podstawie zostanie wprowadzony zakaz ruchu rowerów.

      • 0 0

    • Jak dla mnie mogą jeździć

      Będzie kilku mniej na drogach jak ich tiry przemielą w tunelu

      • 0 0

    • tunel jest przestrzenia zamknieta i pan i pani rowerzysci .... (3)

      ... sa bardziej narażeni na kolizje i wypadki ze strony kierowcow jadących tym tunelem.
      skoro to przestrzen zamknieta to samo przez się powoduje wiele ograniczen, chociażby mozliwosc ucieczki takiego rowerzysty przed kolizja,.
      Gdzie w przypadku kolizji rowerzysta ma uciec , na sciane?/

      Rower niestety jeździ tylko do przodu wiec sa ograniczone możliwości asekuracyjnej ucieczki przed kolizja i wypadkiem.

      • 5 3

      • ktos sie czegos nalukal

        a auto jedzie gdzie, w booooooook
        tak samo auto jak i rower dysponuje hamulacami
        pomysl czleku zanim cos nabazgrzesz

        • 0 0

      • To akurat nie jest żaden argument, bo na otwartej przestrzeni w mieście

        tak samo rowerzysta nie ma gdzie uciec, bo są krawężniki. Przy 20km/godz. rowerzysta nie wjedzie nagle na krawężnik pod ostrym kątem.

        • 0 2

      • jest to oczywiście opinia wąsatego janusza siedzącego w urzędzie który ma wieczorowy dyplom magisterski

        • 2 3

  • Swoją drogą: może mi ktoś wytłumaczyć (2)

    Dlaczego przejazd rowerem tunelem jest uznawany za niebezpieczny? Na czym to niebezpieczeństwo polega? Czym różni się jazda tunelem od jazdą zwykłą drogą?

    • 3 3

    • Po prostu się przejedź po otwarciu tunelu - będziesz wiedział.

      • 0 2

    • A dlaczego jazda rowerem na obwodnicy jest niebezpieczna?

      • 1 1

  • Rowerem przez Martwą Wisłę.

    Autobus to zły pomysł. W autobusie mało miejsca na rowery.
    Wiele osób z zachodniego brzegu Wisły dojeżdża do pracy rowerami na wschodnim brzegu. Można uruchomić tramwaj wodny użytkowy, nie turystyczny.
    Przystanie już istnieją. W Nowym Porcie i koło Twierdzy Wisłoujście.
    Może firmy takie jak: Port Północny, Fosfory, Siarkopol dołożą na utrzymanie tramwaju wodnego. Ja proponuję opłaty jak na starym promie.

    • 0 1

  • Ruch rowerowy przez Martwą Wisłę.

    • 0 1

  • Puścic tam ruch rowerowy w jakiejs sensownej formie

    Myślę, że dobrze by było puścic jakos tam na ta wyspe ruch rowerowy. Byłoby wiecej krytycznych infirmacji o truciu fabryk z tego rejonu gdanska, sami rowerzysci byliby krytykami zasyfiania powietrza niekontrolowanymi wyziewami z fabryk z tego rejonu. A tak nikt nic nie wie co sie tam na tej wyspie dzieje np. Port Serwis i slynna afera z zatruta ziemia z Ukrainy

    • 0 1

  • komunikacja trujmiasto..

    jest za droga i wypchana po brzegi. PS gdzie te wszystkie pinionchy co płacę?! toż to przekręty na wielką skalę. i zero odpowiedzialności.

    • 0 4

  • A gdzie fotoradary ?

    W Niemczech w kazdym tunelu są fotoradary , ponieważ wypadki w tunelach kończą sie przeważnie katastrofa!W jaki sposób planują zarządca tunelu kontrolować / egzekwować prędkość pojazdów w tunelu ? Niemcy fotografują i każą sobie słono płacić za te zdjęcia , w jednym z tuneli w Monachium jest 30 - tak trzydzieści fotoradarów ! Tym sposobem tunel zarabia na siebie i jest bezpiecznie .

    • 5 1

  • (7)

    Miliony ścieżek rowerowych, a rowerzyści i tak jeżdżą chodnikami, bo nie chce im się przejechać na drugą stronę ulicy. Gdzie tu sens i logika ?! Nie raz idę chodnikiem, na przeciwko ejst ścieżka, a rowerzysta we mnie wjeżdża, nie chce przejechać obok i mnie wyzywa. To jest kultura rowerzystów. Dajcie im więcej, ani piesi, ani kierowcy nei mają tyle przywilejów co rowerzyści.

    • 33 7

    • (2)

      niech debile wrócą do szkoły najlepiej od zerówki i nauczą się te swoje g..wna projektować jak należy nie wiem jakim cudem połowa tych g..n przeszła odbiory budowlane

      • 1 8

      • nie wiesz bo się nie znasz, a o projektowaniu to słyszałeś (1)

        majty cisną i na siodełko nie starczyło?

        • 1 1

        • wiesz baranie jak widzę ulicę Pucką w Gdyni i 3 przejazdy na drugą stronę ulicy na dystansie 400 m to ja się zastanawiam naprawdę nad stanem umysłu tego debila który to zaprojektował i odebrał dalej jest jeszcze lepiej jak się jedzie tą ulicą debil zrobił ścieżkę która nie ma ciągłości i oczekuje że jadąc rowerem będę się domyślał jak wg niego mam jechać

          • 1 0

    • najpierw pojeździj trochę rowerem po tym mieście

      potem pisz

      • 1 0

    • Najczęsciej sa 2-3 ścieżki przez dzielnice gdzie jest przynajmniej kilkanaście dróg

      • 1 1

    • miliony :D

      a nie tryliony?

      • 1 5

    • jaki sens i logika cos takiego projektowac.

      co 100m przejezdzac na druga strone.
      Polecam wyprawę gdziekolwiek. Wszędzie są pasy rowerowe z obu stron.
      U nas porządnie nie potrafią wytyczyć drogi rowerowej z jednej strony.

      • 5 9

  • o co tym pedalarzom znowu chodzi? (6)

    nie bylo tunelu byl spokoj

    zrobili tunel za pieniadze z podatkow a paliwa dla samochodow a ci placza ze tez chcemy

    zazdrosc was zzera czy co?
    jak dzieci kolega dostal sr*jfona a ja nie i ja chce!!!!!!!!! i to za darmo!!!!!!!!!

    macie autobus i placice za bilet czemu do k...y nedzy uwazacie ze wam sie nalezy za darmo?

    tune powstal by udroznic ruch w miescie szczeglnie tirow ten tunelby l budowany z mysla o porcie a nie z mysla o rowerzystach

    dociera do waszych roszczeniowych lbow?

    moze jak wy zaczne sie domagac ze w pasie nadmorskim jest tylko deptak i sciezka rowerowa czemu nie ma tam drogi zebym mogl samochodem na plaze wjechac?

    • 9 4

    • To jest właśnie mentalności rowerzystów (3)

      Bardzo mnie cieszy ta sytuacja bo widać teraz ich prawdziwe oblicze i zawsze należy im tę sytuację przypominać.
      Uważają że należy im się wszystko za darmo, nawet przejazdy tunelem dedykowanym dla samochodów, po A1 pewnie też by chcieli za darmo lewym pasem jechać.

      • 0 1

      • (2)

        słyszałeś buraczku o tym że to jest miejska droga więc nie była budowana z żadnych pieniędzy w paliwie itd te wasze mrzonki były już tyle razy obalane a wy jak głupole powtarzacie je dalej powtarzacie tunel nie jest dedykowany dla samochodów bo powstał w mieście a w mieście mieszkają ludzie i ludziom on ma służyć

        • 2 1

        • hahaha co za pajac (1)

          Widzę jest niezłe zazdro o ten tunel. Słuchaj pajacyku, kup sobie samochód to pojedziesz tunelem który jest przystosowany dla samochodów. Jak chcesz się ładować tam rowerem to nie licz na darmowe przejażdżki autobusem tylko płać albo jedź na około

          • 0 2

          • słuchaj debilu mówimy o faktach a ty wyjeżdżasz ze swoimi debilnymi projekcjami weź się palancie zamknij i zacznij rozumować jak myślący człowiek

            • 2 0

    • w żadnym kraju się nie wjeżdża samochodem na plażę pastuszku a tunel zbudowano za miejskie pieniądze do których się dorzucają wszyscy mieszkańcy tego miasta a nie żadne opłaty paliwowe itd

      • 1 0

    • zrobili tunel za pieniadze z podatkow a paliwa

      yyy, ok wytłumaczę. Podatki z paliwa zasilają fundusz drogowy, a fundusz drogowy jest jednym z kilku źródeł finansowania GDDKiA. Tunel nie był realizowany przez GDDKiA tylko przez miasto Gdańsk, za pieniądze podatników. Po to powstał tunel, żeby ułatwić przeprawę - nie ma żadnych powodów, żeby przeprawę ułatwiać np. słoikom dojeżdżającym samochodami z Pruszcza, a nie np. mieszkańcom Nowego Portu poruszających się na rowerach. Zresztą, po co ja w ogóle debilowi tłumaczę...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane