• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej. W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej.

Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.



Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą władze miasta chcą uruchomić specjalną linię autobusową 258, która będzie jeździć przez 1,5-kilometrowy tunel co ok. 30 minut. Niestety, przejazdy będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł.

Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.

Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Ponadto, w tunelu brakuje wydzielonego pasa dla ruchu rowerów.

Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.

Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus

- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.

- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.

- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł. Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu

Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.

Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.

- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.


ZKM: rowery będą bezpieczne

Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.

- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.

Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-

Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.

Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.

Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (649) ponad 20 zablokowanych

  • tak wygląda d*pa adamowicza

    • 4 5

  • Ankieta powala.

    Ostatnie pytanie ankiety sugeruje, że darmowa komunikacja miejska w tunelu spowoduje, że rowerzyści w tunelu będą stwarzać zagrożenie. Gdzie sens, gdzie logika? A jeszcze 1/5 ankietowanych twierdzi że to prawda. Skoro tak, to niech autobusy dla rowerzystów będą płatne - będzie w tunelu bezpieczniej. Atak naprawdę to jedyne zagrożenie w autobusie (czy płatnym czy bezpłatnym) to takie , że rowerzysta jakiejś pani błotnikiem "oczko zaciągnie".

    • 11 1

  • Tak jest!! Autobus za darmo co 10 minut, bo napewno z reguly bedzie czekalo x rowerzystow!! (5)

    Ranyyy, ci rowerzysci i ich problemy...
    glownie dotycza tylko ich żądań, i co to niby im sie nalezy. A jakies wymagania do wlasnej osoby - macie?

    kpina.

    • 19 6

    • (4)

      Nienawidzę kierowców

      • 4 4

      • a jak będziesz miał wypadek to znienawidzony kierowca pogotowia Cię pedalarzu urtuje (1)

        • 4 4

        • Emeryt to kolejny moherowy PiS-ior tu się wypowiadający prędzej to ciebie szlak trafi za te pisowskie poglądy. Może cię ojciec dyrektor przygarnie!!!!!!!!!!!

          • 4 3

      • ...argumentow nie masz, (1)

        wiec twoja wypowiedz niby jest, ale jakby jej nie bylo.

        • 0 2

        • Bo wam kierowcom ta blacha mózgi wypaliła

          • 2 2

  • (8)

    inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.

    No i fajnie szybko się uzbiera spora kwota na utrzymanie tunelu

    • 15 5

    • (4)

      a co będą ciecie na wylocie z tunelu czekać?Zanim ten półgłówek siedzący za kamerami zdąży cokolwiek zrobić rowerzysty już dawno nie będzie

      • 3 6

      • Tak tak, (3)

        bo Wam rowerzystom to juz sie ubzduralo, ze na rowerze to prawie tak jak na motocyklu... Zabawne.

        • 6 2

        • (2)

          a w ile czasu pokonasz 1000m jadący 40 km/h?Minutę z haczykiem

          • 3 3

          • W ogole. (1)

            Poniewaz jest zakaz.

            • 6 1

            • zakaz brania łapówek też obowiązuje a karnowskiemu z budyniem włosek z głowy nie spadł jeszcze

              • 0 0

    • Haha, taaa jasne... (1)

      Pogadali, niby pokozaczyli (faktycznie to tylko udowodnili swoja gadka, ze sa pajacami), i na tym koniec.

      Ale gdyby jednak (malo realne)...
      Widzisz tych wszystkich kierowcow aut, ktorzy ze spokojem i (absurdalnym) zrozumieniem patrza jak rowerzysci jada tunelem wbrew zakazom, i czekaja az skoncza (faktycznie) utrudniac/blokowac ruch w tunelu?

      Poza tym przypominam, ze oni jeszcze oczekuja atrakcji w tunelu! Buhaha!! To mnie rozwalilo! Hahaha :D

      • 4 0

      • mnie bawisz ty i tacy jakie leszcze stojące w codziennych korkach samochodowych wtedy to wy zagracacie ulice i utrudniacie ludziom na rowerach normalną jazdę

        • 0 4

    • to ten tytułowy pomysł na 1,5 mln -z mandatów

      • 1 0

  • twierdza (1)

    i kto teraz pojedzie zwiedzić twierdzę ? do tej pory wiele osób przeprawiało się promem i zwiedzali a i samo płyniecie było dla nich atrakcją , teraz będzie tam pusto .Brak promu to błąd , dobry byłby w sezonie letnim taki niewiele większy od tego kursującego do Muzeum spod żurawia

    • 7 4

    • Promem plynely glownie pojazdy ciezarowe, a nie turysci...

      • 1 2

  • ...bo przejazd tunelem jest malo atrakcyjny... - on na serio to powiedzial? (3)

    Kur.. facet - to tunel, a nie atrakcja turystyczna!
    Skoro ci tam przeszkadza brak atrakcji -jak to w ogole brzmi!!- to pedaluj w innym kierunku.

    No co za pajac, niesamowite!

    Wam rowerzystom to juz kompletnie w tych glowach sie poprzewracalo.

    • 18 5

    • (2)

      Jak ludzie rekreacyjnie na rowerze jechali to nie jest to argument bez sensu. Teraz zamiast tłuc sie autobusem po tunelach skróca wycieczkę rowerową.

      • 1 0

      • Co i o czym ty pierd...isz?... (1)

        Idz stad.

        • 0 1

        • ty lepiej idź się przewietrz patałachu

          • 1 0

  • Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

    "nie, bo rowerzyści w tunelu będą stwarzać zagrożenie"

    normalni jesteście?

    • 12 1

  • Żałosne te wasze kłótnie (6)

    ale to przecież takie polskie. O trzy złote. Jeden, ze za drogo - drugi, że nie za drogo ( bo sam nie będzie płacił, gdyż na rowerze nie jeździ). Żenada!
    A problem jest taki, że nasi włodarze nie wydają kasy na dobra publiczne, aby te służyły jednakowo wszystkim. Z tunelu samochody korzystają za darmo - rowerzyści maja płacić. Dlaczego? Są takimi samymi mieszczuchami jak samochodziarze. Czy wam się to podoba, czy nie - żyjemy razem w jednym mieście i będziemy żyć - więc zamiast się obrzucać pomyjami, wypracujmy jakiś kompromis, nauczmy się żyć razem w zgodzie. Ja tam kupuję bagażnik dachowy do auta za 55 zł i każdego rowerzystę przewiozę przez tunel za darmo. Co tak będę sam przez taaaaki tunel jechał?

    • 7 9

    • Bo placimy podatek drogowy w paliwie (2)

      więc możemy wymagać budowy dróg.

      • 2 9

      • tunel nie jest finansowany z podatku drogowego (1)

        nie wiesz, to nie zmyślaj

        a wymagać to możecie towarzysze, ze hej

        • 6 2

        • nie wpominając że podatek drogowy to aż 4mld rocznie :D

          połowa z niego idzie na kolej. Czyli 2mld na całą Polskę.
          Na waciki starczy. Na samo odśnieżanie pewnie za mało by było...

          • 4 0

    • (2)

      Rowerzyści to nie mieszczuchy ale przyjezdne wieśniaki i gamonie, którzy nie mając na życie pomysłu, jeżdżą rowerem tam i z powrotem. Uważają się za nowoczesnych i takie tam. Zapomnieli, że to oni mają się dostosowywać do reszty a nie wszyscy do nich. Jeżdżą jak durnie myśląc, że droga rowerowa to rowerowa autostrada. Pchają się wszędzie tymi rowerami. Posłuchajcie słoje!!!! Samochody zawsze będą ważniejsze od rowerów. Po cholerę pchacie się z rowerami w spaliny zamiast jeździć po lasach czy przedmieściach? Wsiadacie w pociąg biedaki i jedziecie na łono natury i tam możecie chulać do woli. I zdrowiej wyjdzie niż pchanie sie na rowerach w centrum!!!!

      • 2 3

      • Banialuki wieśniaka ze skansenu chłopie twoje brednie to muzeum

        • 3 1

      • Kolejny koleś z mózgiem wybranym przez PiS i ojca dyrektora

        • 4 1

  • babol (1)

    Oceniam na 1-, tą propozycję miasta. Przejazd co 30 minut to jest bez sensu.

    • 3 3

    • Henryk...kolejny ekspert !!!!

      • 0 1

  • "Władze miasta są przeciwne" - pewnie, już dawno wydali te pieniądze

    A tak serio: wszystko zostało powiedziane w tym temacie - miasto Gdańsk tak rozwiązując sprawę samo wyrzekło się miana rowerowej stolicy Polski. Mam nadzieję, że radni i prezydent zachowają na tyle wstydu, żeby w czerwcu na przejeździe rowerowym się nie pojawiać.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane