• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej. W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej.

Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.



Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą władze miasta chcą uruchomić specjalną linię autobusową 258, która będzie jeździć przez 1,5-kilometrowy tunel co ok. 30 minut. Niestety, przejazdy będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł.

Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.

Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Ponadto, w tunelu brakuje wydzielonego pasa dla ruchu rowerów.

Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.

Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus

- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.

- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.

- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł. Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu

Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.

Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.

- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.


ZKM: rowery będą bezpieczne

Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.

- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.

Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-

Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.

Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.

Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (649) ponad 20 zablokowanych

  • hm (6)

    od kiedy komunikacja dla rowerów jest bezpłatna?

    • 134 32

    • (1)

      Od kiedy? a czy kupujesz bilet na rower czy tylko dla siebie ?

      • 0 0

      • .

        jeśli biorę rower to jadę rowerem, nie komunikacją miejską :)

        • 0 0

    • Będzie blokada czy bojkot ?

      Coś musi być !

      • 5 6

    • od dłuższego czasu

      ZTM od 2009 roku, SKM od 2011

      • 6 1

    • od kilku lat bo to , (1)

      rowerzysta placi za bilet a rower jedzie za darmo , i jeszcze narzekają ......
      A jak rowerzysta przewozi rowerek na dachu samochodu to musi zaplacic za paliwko i czasem za autostradę i naie placze taki , ale jak cos jest jnuz za darmoszke to chcą jeszcze więcej .

      • 17 10

      • .

        niech wrzucają rowery w busy i płyną na drugą stronę je odebrać :))

        • 13 2

  • (1)

    Ten 158 nie mógł już jechać na Przymorze? Kupa ludzi jeździ tam do pracy ale jak zlikwidują linię 8 to oczywiście będą musieli się przesiadać.

    • 0 2

    • i co jeszcze?

      Wrzeszcz-Zaspa-Przymorze-Letnica-Nowy Port- Przeróbka - Stogi - co to jest wycieczka ?

      Im dłuższy kurs tym więcej opóźnień na trasie, wystarczy korygować inne linie, tak, aby były alternatywy, co do likwidacji to tutaj akurat pełna zgoda, należy zwiększać kursowanie, w żadnym razie nie likwidować linii

      • 1 0

  • Zmiana lini 158 (9)

    No i pięknie włodarze miasta i radni nowego portu - autobus 158 będzie miał zmienioną trasę - ominie nowy port- może tak pomysleć o wydłużeniu lini 148 to i mieszkańcy żabianki by korzystali z tunelu

    • 19 5

    • 158 przez Nowy Port! (8)

      Dlaczego 158 nie pojedzie przez Nowy Port i Brzeźno?
      Sporo ludzi dojeżdża do pracy, dzieciaki do szkół.
      Warto rozważyć taką trasę

      • 8 3

      • Nowy Port ma linię 5, którą spokojnie można wydłużyć do Klinicznej, (5)

        nie mam zamiaru tłuc się autobusem przez Brzeżno i Nowy Port w którym w weekendy wiatr hula w komunikacji miejskiej.
        158 to ma być szybkie połączenie.
        Zyska na tym Letnica, Stogi, Przeróbka, Przymorze, Wrzeszcz i Zaspa, a nawet część Brzeźna.

        • 4 6

        • 158 ma zapotrzebowanie i to na weekendy

          problem polega na tym, że akurat przynajmniej dotychczas nie kursuje w dni wolne

          • 1 1

        • w 158 w weekendy hula wiatr (1)

          bo 158 w weekendy nie jeździ!!! więc nie wiem jakim cudem to zaobserwowałeś/aś :)

          • 5 0

          • 5, 10 jeżdżą prawie puste. 148 wymiata.

            • 2 0

        • 158 w Porcie miał być częściowym zastępstwem za 4, która jeździła z Portu na Zaspę

          • 9 2

        • Co za roszczeniowa postawa mój drogi!

          W tym kraju tylko kierowca samochodu ma prawo coś wymagać. Przecież utrzymuje caaaaały kraj z opłaty paliwowej.

          • 5 0

      • 188 pojedzie

        częściej

        • 0 3

      • Parafrazując trolli: pasażerowie autobusów, najbardziej roszczeniowi użytkownicy dróg :-)

        • 3 5

  • (3)

    Uwazam, ze nalezy wprowadzic maly prom dla pieszych i rowerzystow. Koszty utrzymania bylyby zdecydowanie mniejsze niz tego obecnego.

    • 9 2

    • osobiście wprowadziłbym....

      ... system najmu przybrzeżnego, takich platform pływających,
      które napędzane byłyby przez rowerzystę, gdy ten zainstaluje
      na ich pokładzie, swój rower. Po przepłynięciu zdaje platformę
      i jedzie dalej. Patent na taką platformę już ktoś wymyślił.
      Ale jakby co zgłaszam tu na forum pomysł i oczekuję na chętnych
      do jego realizacji.

      • 0 0

    • ale sensowniejsze byłoby połaczenie

      Kapitanat Portu - Falochron - Westerplatte ( - Twierdza Wisłoujscie - Nabrzeże zbożowe)

      • 1 0

    • na sezona jako atrakcja turystyczna(plus dojazd na Westerplatte twierdzy czy plaży) super

      dla mieszkańców jednak to mało sensowne. Jak ktoś pracuje z jednej strony a mieszka z drugiej to lepszy byłby darmowy bus.

      Bo jak ktoś ma płacić za przejazd tunelem 80zł miesiecznie to będzie jeździł autem, a nie rowerem.

      • 1 1

  • Tunel to dwie nitki po dwa pasy w każdą stronę

    Chyba nie ma zapotrzebowania na taką przepustowość przez całą dobę? A gdyby tak przez część doby, przy uwzględnieniu kierunku ruchu w szczytach porannych udostępniać jeden pas, w jednej-lżej obciążonej w danych godzinach nitce rowerzystom i jako bus-pass/pas techniczny itp., a w drugiej połowie doby drugi? Np między 0:00 a 12:00 udostępniony (zamknięty dla samochodów) byłby jeden pas z nitki południowej (okres obejmuje szczyt w kierunku Gdańska), a między 12:00 a 0:00 pas z nitki północnej? Kierowcy za bardzo by tego nie odczuli...

    • 2 1

  • Co to w ogóle za chory pomysł, że nie można rowerem jechać przez tunel? (2)

    To może lepiej niech samochody będą przewożone przez tunel ciężarówkami? Czemu akurat rowery? To tak jakby ktoś powiedział, że ludzie w niebieskich krawatach i zielonych czapkach nie mogą chodzić po chodnikach. Abstrakcja

    • 6 2

    • Dlaczego nie można jechać autem po torowiskach? to jakaś abstrakcja, przecież będe szybszy od pociągu i nie będe powodował (1)

      zagrożenia. Przecież to auta spowalniają rowery a nie odwrotnie, więc o co chodzi. Abstrakcja

      • 1 2

      • to spróbuj się przejechać samochodem wzdłuż torów

        i zobaczymy czy będzie szybko.

        • 1 0

  • (2)

    dlaczego 158 nie będzie kursować przez Nowy Port. Przecież można przedłużyc o dwa przystanki na Nowy Port i zawrócić na tunel.

    • 8 4

    • w obie strony?

      • 0 0

    • słusznie :)

      • 3 3

  • ...

    po to jest tunel aby można jeździć bez ograniczeń rowerem, a nie jak promem, w ustalonych godzinach kursowania i z wyłączeniem niedzieli poza sezonem...ale tak się u nas buduje czasem bez wyobraźni...

    • 2 0

  • Most pontonowy w porcie? (1)

    Poza tym czujesz się dobrze?

    • 0 1

    • dobrze się czuję, dziękuję, że pytasz

      dlaczego nie? jego demontaż na czas przepływających statków, platform etc. trwa nie więcej niż minutę

      • 0 0

  • Roszczeniowi rowerzyści to banda kretynów ! (3)

    precz z lobby pedalarskim co oni sobie myslą ? banda kretynów którym sie wszystko należy ? TAKI H..... mam nadzieje ze podniosa wam opłaty za przejazd komunikacja z tymi frajerskimi pojazdami na 2 kołach - uzywasz dróg publicznych ?
    zapłać oc i wywies nr. na plecach nadany przez urząd jako rejestracje o dołozeniu sie do podatku drogowego to już nie wspomne

    • 13 10

    • czy moderatora naprawdę przerasta utrzymywanie porządku i kultury wypowiedzi na tym portalu?

      • 2 1

    • Dobrze prawisz ziomuś, pedalarze to banda kretynów.

      • 2 2

    • Wal się Ty Lisowska hieno

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane