• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na darmowe przejazdy w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej. W tunelu pod Martwą Wisłą nie ma miejsca dla rowerów, dlatego miłośnicy dwóch kółek chcą tam bezpłatnej komunikacji miejskiej.

Miłośnicy dwóch kółek chcą dla wszystkich bezpłatnej komunikacji w tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska i wskazują, że 1,5 mln zł rocznie na ten cel mogłyby pochodzić z likwidacji Promu Wisłoujście. Władze miasta są przeciwne - wprawdzie niecały milion złotych kosztować będą kursy autobusów w tunelu, ale miasto dolicza jeszcze koszty utrzymania podwodnej przeprawy.



Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

W dniu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą władze miasta chcą uruchomić specjalną linię autobusową 258, która będzie jeździć przez 1,5-kilometrowy tunel co ok. 30 minut. Niestety, przejazdy będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł.

Dodatkowo zostanie wydłużona linia 158 w kierunku Stogów - także przez tunel. Tam również będzie można wsiadać z rowerem, ale będzie zdecydowanie mniej miejsca, bo to autobus poruszający się po dłuższej trasie, więc bardziej zatłoczony.

Uruchomienie autobusów jest związane z planowaną likwidacją promu przy Twierdzy Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Ponadto, w tunelu brakuje wydzielonego pasa dla ruchu rowerów.

Problem w tym, że propozycja miasta dotycząca zapewnienia przejazdu nie zadowala mieszkańców, a szczególnie rowerzystów. Przekonuje o tym nasza ankieta w ostatnim artykule o zmianach w ruchu. 39 proc. głosujących oceniło takie przejazdy krytycznie. Niektórzy w proteście przeciwko opłatom zamierzają przejechać tunelem większą grupą, inni zapowiadają, że będą jeździć mimo zakazu.

Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą Schemat linii 158 i 258, które pojadą tunelem pod Martwą Wisłą
Rowerzyści krytycznie o opłatach za autobus

- Nowa linia autobusowa to proteza, zamiast zapewnienia faktycznego ruchu rowerów pod lub nad Martwą Wisłą poprzez wydzielone pasy bądź jezdnie. Wprowadzenie dodatkowo opłat za przejazd autobusem zniechęci wielu rowerzystów do przejazdu w tym miejscu, podczas gdy samochody pojadą tam nieodpłatnie. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Lepiej w tej sytuacji byłoby, gdyby miasto zachowało prom przy Wisłoujściu. Władze miasta z upływem kolejnych lat przekonają się, że popełniają błąd - mówi Roger Jackowski z Gdańskiej Kampanii Rowerowej, dzięki której Gdańsk uchodzi za rowerową stolicę Polski.
W podobnym tonie wypowiada się inny rowerzysta.

- Opłata 3 zł za przejazd dla jednej osoby to dużo. Dla rodziny to już spory wydatek, tylko po to, by przekroczyć tunel. Prom obecnie kosztuje 2 zł. Inną kwestią jest częstotliwość kursowania tego autobusu - co 30 minut, to zdecydowanie za mało. Jeśli na przystanku będzie czekała grupa 10 rowerzystów, nie wszyscy się zmieszczą, bo jest tylko bodajże osiem miejsc. Także jeśli się nie załapiesz, to czekasz następne pół godziny. Pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak ktoś z rowerem obładowanym sakwami, albo z przyczepką, ma wsiąść do tego autobusu - mówi Wojciech Twardy, gdański rowerzysta.
Natomiast rowerowy ekspert, Krzysztof Kochanowicz, zwraca uwagę na jeszcze inny aspekt.

- Przeciętny rowerzysta nie dostrzeże sensu przejazdu autobusem w tunelu za 3 zł, skoro za tę samą kwotę może pojechać tramwajem nr 8 z Jelitkowa przez centrum na Stogi Plażę. Ponadto podróż autobusem w tunelu jest mało atrakcyjna. Nie wiadomo też, czy kierowcy autobusów będą samodzielnie ustawiać rowery w pojeździe, czy zrobią to sami pasażerowie. Ważne jest także bezpieczeństwo sprzętu w autobusie, bowiem niektórzy mają rowery za kilka tysięcy złotych - tłumaczy Krzysztof Kochanowicz z Grupy Rowerowej 3miasto.
Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł. Utrzymanie promu przy Twierdzy Wisłoujście kosztowało miasto ok. 1,5 mln zł.
Gdańsk wyda 1 mln zł na autobusy miejskie tylko w tunelu

Rowerzyści słusznie zwracają też uwagę na fakt, że miasto m.in. likwiduje prom przy Twierdzy Wisłoujście. Powstaną oszczędności rzędu ok. 1,5 mln zł, tyle bowiem kosztowało miasto utrzymanie nawodnej przeprawy w 2015 r.

Władze Gdańska w odpowiedzi na ten zarzut podkreślają, że wsparcie rowerzystów w Gdańsku nie ma charakteru punktowego, a systemowy. Inaczej niż w innych miastach (np. we Wrocławiu), w pojazdach komunikacji miejskiej za przewóz roweru w ogóle się nie płaci, a jedynie jego właściciel powinien mieć ważny bilet.

- Łączny przyszły koszt funkcjonowania linii autobusowych 158 i 258 będzie wyższy niż funkcjonowanie promu z uwagi na rozszerzenie oferty przewozowej: trasa linii 158 zostanie wydłużona aż do Stogów oraz zostanie uruchomiona również w soboty i niedziele - dotychczas linia 158 funkcjonowała tylko w dni powszednie. Oferta ta będzie kosztować 3,154 mln zł netto w skali jednego roku - wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
- W tym zawiera się koszt pracy przewozowej - 989 tys. zł - na odcinku tunelowym linii 158 i 258. Eksploatacja tunelu obciąża budżet miejski kwotą w wysokości około 3 mln złotych rocznie - podkreśla zastępca prezydenta.
Zastępca prezydenta podkreśla, że dotychczas prom w Wisłoujściu kursował tylko do godz. 18:45, a w soboty i niedziele jedynie w sezonie letnim. Teraz mieszkańcy (w tym rowerzyści) zyskają całoroczną ofertę i to do późnych godzin wieczornych.


ZKM: rowery będą bezpieczne

Zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej, Maciej Lisicki, uspokaja natomiast w kwestii bezpieczeństwa rowerzystów i ich sprzętu.

- Nasze autobusy nie będą posiadały zewnętrznych wieszaków na rowery. Będą umieszczane podobnie, jak jest to w SKM-ce na wieszakach wewnątrz pojazdu, dlatego będą bezpieczne - mówi zastępca prezesa.
Rowerzyści będą samodzielnie ustawiać i wieszać swoje pojazdy w autobusach, ale - jak zapewniają władze ZKM - kierowcy w razie kłopotów będą służyć pomocą podróżnym.

Infrastruktura rowerowa przy tunelu na 4-

Przy okazji postanowiliśmy sprawdzić, jak przygotowana jest infrastruktura do obsługi nowej linii 258. Pewnym jest, że trasa będzie dużo dłuższa, niż tylko między węzłami Ku Ujściu i Marynarki Polskiej. Od strony stadionu przystanek znajduje się za rondem, na którym autobusy mogłyby sprawnie zawrócić do tunelu. To oznacza, że pojazdy będą poruszać się wokół stadionu i z tego powodu pojadą rzadziej.

Ponadto do przystanków nie ma doprowadzonych ścieżek rowerowych - najbliższe są w odległości ok. 100 m. Brakuje także stojaków rowerowych. Zanim linia 258 pojedzie, miasto powinno ustawić drogowskazy podpowiadające drogę do przystanków, z których rowerzyści będą mogli pojechać w stronę tunelu.

Z tego powodu dotychczasowe przygotowanie do obsługi rowerowej linii autobusowej oceniamy na cztery z minusem.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (649) ponad 20 zablokowanych

  • jak zwykle lobby roszczeniowych pedalarzy

    sądzi, że wszystko im się należy.

    • 11 6

  • taka prawda (8)

    czy ktoś zadał pytanie dlaczego rowerzysta nie może przejechać tunelem? co jest tego powodem?
    ciekawi mnie argumentacja tych od wymyślania zakazów
    rowerzysta jest pełnoprawnym użytkownikiem drogi, tym bardziej jeśli nie ma wyznaczonej sciezki rowerowe, na jakiej podstawie, na podstawie jakiego kodeksu, ustawy wprowdzi się tego rodzaju zakaz
    Deklaruje jazde na rowerze przez tunel nawet w przypadku zakazu. Nikt nie bedzie mI mowil gdzie moge a gdzie nie moge jezdzic. W przypadku nalozenia na mnie jakiego kolwiek mandatu oddam sprawe do sadu za nie przestrzeganie zasad rownoscI I rownouprawnienia

    • 6 15

    • tunel jest przestrzenia zamknieta i pan i pani rowerzysci .... (3)

      ... sa bardziej narażeni na kolizje i wypadki ze strony kierowcow jadących tym tunelem.
      skoro to przestrzen zamknieta to samo przez się powoduje wiele ograniczen, chociażby mozliwosc ucieczki takiego rowerzysty przed kolizja,.
      Gdzie w przypadku kolizji rowerzysta ma uciec , na sciane?/

      Rower niestety jeździ tylko do przodu wiec sa ograniczone możliwości asekuracyjnej ucieczki przed kolizja i wypadkiem.

      • 5 3

      • jest to oczywiście opinia wąsatego janusza siedzącego w urzędzie który ma wieczorowy dyplom magisterski

        • 2 3

      • To akurat nie jest żaden argument, bo na otwartej przestrzeni w mieście

        tak samo rowerzysta nie ma gdzie uciec, bo są krawężniki. Przy 20km/godz. rowerzysta nie wjedzie nagle na krawężnik pod ostrym kątem.

        • 0 2

      • ktos sie czegos nalukal

        a auto jedzie gdzie, w booooooook
        tak samo auto jak i rower dysponuje hamulacami
        pomysl czleku zanim cos nabazgrzesz

        • 0 0

    • Jak dla mnie mogą jeździć

      Będzie kilku mniej na drogach jak ich tiry przemielą w tunelu

      • 0 0

    • Jest coś takiego jak Ustawa Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenie o znakach i sygnałach drogowych. Tam można znaleźć taki piękny znak, B-9. Na takiej podstawie zostanie wprowadzony zakaz ruchu rowerów.

      • 0 0

    • Kompromitujesz rowerzystów.

      Przez takich jak ty mają nas za roszczeniowych idiotów.
      Pomijając już konkretne przepisy mówiące jakie pojazdy i gdzie nie mogą jeździć - na przykład wolnobieżne na autostradach - to jest jeszcze coś takiego jak zdrowy rozsądek. Chcesz przyćpać, to wybierz coś co chociaż daje dobry humor, po spalinach raczej nie będziesz tego miał.

      • 0 1

    • (...) błagam, napisz że jeździsz hulajnogą, na rolkach, na skuterze, ale nie rowerem.

      • 0 1

  • Rowerem przez Centrum czy tunelem? Ile właściwie zyskam? (2)

    Zależy gdzie jedziemy.

    Jeśli udajemy się z Zaspy, Oliwy, Wrzeszcza:

    - do Ronda Ku Ujściu i dalej np. w kierunku Westerplatte, DCT to przez Centrum jest ok. 5,5 km dalej;

    - do skrzyżowania Budzysza i Sucharskiego i dalej np. w kierunku Stogów, Przerobki to tunelem zyskamy niecałe 3 km.

    Co do odpłatności rowerów to przypomnę tylko, że w Bydgoszczy po otwarciu Trasy Uniwersyteckiej (przeprawa mostowa przez Brdę) od stycznia 2014 do teraz nie płaci się za przejazd autobsem. Dotyczy to odcinka od jednego do drugiego brzegu na trasie. Jak twierdzą tamtejsi radni to ma być rekompensata za brak chodnika na moście.

    • 5 1

    • ale to jest tunel a nie most i placic kazdy ma czy chce czy nie , jedzie placi . (1)

      a jak mu drogo to własnym autem niech się przeprawi z rowerami będzie za darmoszke.

      polacy to narod golodupcow , tacy milionerzy na pokaz z kredytami na wszystko .

      • 0 0

      • jak zablokowac tę drogę najłatwiej?

        ogłosić nagrodę za najszybszy przejazd furą?

        • 1 0

  • (2)

    Do cholery, dlaczego rowerzyści uważają, że wszystko im się należy. w tyłku z nimi. Jak im nie pasuje rozwiązanie z busem to niech tam nie jeżdżą. Co za głupi typ ludzi!!!

    • 7 9

    • jakie wszystko?

      chcą się swobodnie poruszać po mieście i tyle. Kierowcy dostają swoje ":szerokie arterie"(samochodem dojedziesz wszędzie), chodniki też są praktycznie wszędzie.
      Rowerem zaś trzeba kombinować żeby gdzieś dojechać.

      • 6 2

    • płaca podatki więc mają chyba prawo oczekiwać jakiegoś poszanowania?Ktoś w ogóle się pytał o to rozwiązanie z autobusem?Czy to kolejny genialny pomysł betonowych łbów z Długich Ogrodów?

      • 3 1

  • cyklisci (2)

    Cykliści i wegetarianie minister Waszczykowski miał rację.

    • 5 2

    • wyszczyk miał też racje wołając Komisję Wenecką
      i że tusty schaboszczak pod wódkie jest najzdrowszy

      • 1 0

    • Adam z Suchanina czy z PiS-u

      • 0 0

  • Niech mi ktoś wytłumaczy. (2)

    Czy w tunelu powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska?

    Nie, bo rowerzyści w tunelu będą stwarzać zagrożenie.

    • 6 2

    • (1)

      rozumiesz, bezpłatność jest zagrożeniem,
      bo można wykryć, ze układacz quizów nie myśli
      jak zwykle

      • 0 0

      • Aha.

        To już wiem o co, kułwa, kaman.

        • 0 0

  • Ma rower to niech na niego wsiada i jedzie..

    ...a nie pcha się z nim do autobusu. Skoro nie jedzie na rowerze to po co go w ogóle ze sobą bierze do autobusu jeśli i tak na nim nie jedzie... tylko miejsce zabiera...
    W PKM to nawet przejść nie można bo tyle tych rowerów. ..

    • 5 6

  • aaaaa

    Rowerzyści chcieli by wszystkoy za darmo pojedzie dluzej dookoła na zdrowie mu to wyjdzie

    • 2 3

  • . (1)

    Proponuje zakazać ruchu samochodowego a zezwolić na rowerowy. :)

    • 7 5

    • A ja proponuję zakazać bycia idiota, przykro mi - dostałbyś mandat pedalarzu

      • 3 3

  • Pedalarze do podziemii (2)

    Pedalarze do platnych podziemii.

    I jak chcecie sobie pojezdzic to prom ( placimy ) , autobus (placimy) albo z pedala dookola budyniogrodu .

    A oni by chcieli za darmoche do podziemii !!!!!!

    I niech sie nie dziwia ze pisiory tez ich nie lubia

    • 3 8

    • (1)

      Bramka przy wjeżdzie do tunelu
      tylko 3 złote od furmanki
      forsa potrzebna na szkoły, na sierotki, nie dasz?

      • 2 1

      • Nie

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane