• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęła się elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Michał Brancewicz
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Wbicie fundamentu pod pierwszy słup trakcyjny rozpoczęło proces elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Takich słupów będzie na trasie ok. 1,5 tys. Prace potrwają półtora roku i pochłoną 48,850 mln zł.



Elektryfikacja PKM obejmuje linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km.

Jak często jeździsz pociągiem?

Drugim elementem inwestycji jest budowa przystanku PKM FirogaMapka między Matarnią a portem lotniczym.

Wykonawcą jest firma Torpol, która za realizację obu zadań zainkasuje 48,850 mln zł. Wcześniej spółka zrealizowała między innymi projekt i budowę multimedialnego dworca Łódź Fabryczna, a także nowoczesne trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska, Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii.

Palownica już pracuje



W nocy z poniedziałku na wtorek palownica Torpolu przejechała linią PKM na miejsce robót związanych z rozpoczęciem elektryfikacji. A we wtorek rano, pomiędzy przystankami PKM Gdańsk Brętowo i Gdańsk Jasień, wbity został fundament pod pierwszy słup trakcyjny.

- Obecna inwestycja jest zwieńczeniem całości I etapu projektu PKM, który od początku zakładał elektryfikację linii, jednak ze względu na brak trakcji na linii kolejowej 201 z Gdyni do Kościerzyny plany elektryfikacji spółka musiała odłożyć w czasie, do momentu kiedy nasi partnerzy z PKP PLK przygotują projekt swojej linii 201. I to właśnie teraz się dzieje - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
O rozpoczęciu prac informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

  • Palownica do stawiania fundamentów pod słupy z siecią trakcyjną na trasie PKM.
  • Pojawienie się palownicy na torach PKM zwiastuje rozpoczęcie elektryfikacji linii.
  • Pojawienie się palownicy na torach PKM zwiastuje rozpoczęcie elektryfikacji linii.
  • Palownica do stawiania fundamentów pod słupy z siecią trakcyjną na trasie PKM.
Dzięki tej inwestycji na linii PKM będą mogły pojawić się bardziej pojemne i szybsze pociągi elektryczne, co zdecydowanie poprawi komfort podróży.

- Projektowana, prawie 40-kilometrowa sieć trakcyjna (2 tory po ok. 20 km) zostanie podwieszona do około 1,5 tys. elementów konstrukcji wsporczych. Przy realizacji projektu zastosowane zostaną technologie, które niwelują negatywny wpływ na istniejącą infrastrukturę kolejową, środowisko, otoczenie oraz okolicznych mieszkańców - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
Przypomnijmy, że w trakcie prac związanych z elektryfikacją pociągi jadące na Kaszuby będą musiały korzystać z objazdu, jakim będzie modernizowany właśnie bajpas kartuski.

18:56 24 CZERWCA 21

Pierwsze słupy sieci trakcyjnej na linii PKM (13 opinii)

Mają rozmach i tempo! Najbardziej udany projekt związany z elektromobilnością!
Mają rozmach i tempo! Najbardziej udany projekt związany z elektromobilnością!

Opinie (186) 4 zablokowane

  • (13)

    W końcu...a nie mogli od razu?Choć teraz takie ceny prądu że podejrzewam bilety również odlecą...ale niechay robią bo jak pamiętam jakiś premier z Peru obiecał że będzie gotowe w 2012...

    • 29 48

    • A co by Ci dało to od razu? (2)

      • 10 5

      • nie trzeba by kupować składów spalinowych (1)

        • 8 11

        • Sie nie zmarnujo

          Bedo wykorzystane na innych odcinkach, bez prądu.

          • 18 1

    • Nie mogli od razu bo pekap był daleko w polu z elektryfikacją linii 201. Minęło prawie 6 lat i pkp plk jest nadal w lesie, oby zdążyli chociaż zelektryfikować odcinek między przystankiem Rębiechowo a stacją Gdańsk Osowa.

      • 14 1

    • A co ma do kolejki słońce Peru??? (4)

      Lepiej zobacz jak dzięki Pinokio inflacja zap. Zaraz będziemy drugą Wenezuelą.

      • 13 5

      • Bezedura. (3)

        Januszowe ceny to nie inflacja.

        • 3 12

        • Wszyscy łącznie z marketami się zmówili na januszowanie?

          • 10 1

        • Już wam TVPiS wytlumaczylo kto jest winny inflacji?

          I że wcale, ale to wcale nie jest temu winne trzydzieści pięć nowych podatków zwanych dla niepoznaki opłatami i daninami o_O

          • 12 1

        • Ale łykacie propagandę z TVPis

          • 9 1

    • PKM to nasz pomorski miś, a misia trzeba pielęgnować zeby generował koszty (3)

      To jest nawet taki miś plus, bo nie zgnije po sezonie na wolnym powietrzu żeby zrobić protokół zniszczenia, tylko trzeba go modernizować, tego nowego misia. Od samego początku przyjęto właściwy kierunek: najpierw spalinówki a za chwilę je zmodernizujemy

      • 4 17

      • Zawsze można za miliardy zbudowac elektrownię Ostrołęka, żeby za następne miliardy ją zburzyć. (2)

        Ewentualnie nazwać pole Centralnym Portem Komunikacyjnym i dać pracę Zarządowi tego pola za miliony złotych miesięcznie, albo wybudować za miliony stępkę w Szczecinie żeby Vateusz Coronawiecki mógł brylować w blasku fleszy..

        • 18 2

        • Juz wole jego niz (1)

          Tego głupka z bydgoszczu

          • 0 0

          • Skąd?

            • 0 0

  • (7)

    Robią i dobrze. Nie narzekamy, trzymamy kciuki!

    • 52 4

    • Tak jest, trzymamy kciuki! (1)

      Już niedługo turbo-kible będą śmigać na PKMce!

      • 4 1

      • Turbokible będą miały zakaz wjazdu na tę linię panie znafco

        • 2 1

    • Największą paranoja jest (4)

      Brak możliwości zabrania roweru na bilet miesięczny, trzeba jakieś rezerwację robić i płacić dodatkowo. I tak tracimy dużo pasażerów ale kogo to obchodzi....

      • 3 2

      • Jak cię nie stać to jedź rowerem...

        • 3 1

      • kogo to obchodzi

        • 1 1

      • Nie mogę zabrać łódki (1)

        Skandal - nie mogę zabrać do PKM swojej łódki. Nawet gdybym chciał zapłacić!

        • 2 2

        • łódką nie odpłyniesz z każdej stacji

          rowerem owszem. Rower, kochanienieńki, to nie tylko sport lub rekreacja, to głównie TRANSport.

          • 0 0

  • Wałek roku. (4)

    No, ale wiadomo że trzeba zarobić zamiast zrobić od samego początku. Takie to eko miasto jest, że zamiast na prąd to dieselki

    • 19 58

    • Tyle razy było tu tłumaczone ale pod każdym artykułem znajdzie się "mądry inaczej" (1)

      Nie wiem czy wiesz, ale nawet po tej elektryfikacji pociągi elektryczne ptaktycznie nie pojadą, bo ciągle nie będzie elektryfikacji na Gdynia-Kościerzyna/Kartuzy.
      Marszałek kupi kilka pociągów hybrydowych (jak rząd da dotacje z UE), żeby tacy jak ty nie pisali, że po co elektryfikacja jak nic elektrycznego nie jeździ.

      • 29 3

      • Czy w ogóle były podejmowane rozmowy w sprawie elektryfikacji odcinka z Osowy do Gdyni? Może po prostu zabrakło kasy skoro bez problemu zbudowano nowe przystanki

        • 1 0

    • (1)

      Cmoknij pompkę...

      • 3 1

      • Ta môwił Ci ojciec.

        • 0 3

  • Ale czym? (7)

    Chwila,moment? Ale czym tam jeździć ? Stare kible nie maja systemu GSM-R,którym prowadzona jest łączność na ,,PKMce. Impulsy owszem ale czy dobrym pomysłem jest zdejmowanie ich z tras dalekobieżnych Słupsk - Elbląg i wydłużając czas jazdy na tych szlakach? Panie Marszałku,gdzie jest tabor który potrzebny jest na już ? A PolRegio,kiedy w końcu plan na zakup/wymianę taboru,na SKM nawet nie ma co liczyć bo i tak Warszawa rozdzielaniem środki.

    • 37 9

    • (2)

      Marszałek Pomorskiego już rok temu zapowiedział że jak elektryfikacja się zakończy to pójdą tam impulsy które dzisiaj jeżdżą do Elbląga. Trochę to pokrętne, no ale... tego... kolej w Polsce :)

      • 5 1

      • Trasa wydłużona z Elbląga do Osowy przez lotnisko

        • 5 0

      • Bardzo dobrze!

        Elbląg zasługuje na bezpośrednie połączenie z lotniskiem.

        • 3 0

    • Będą nowe składy

      Część elektrycznych a część hybrydowych. Nie wiesz to nie pisz.

      • 3 0

    • .

      Polregio pomorskie rzadko zamaeia swoj tabor. Nowe impulsy i szynobusy dostaly na " Wynajem" Z urzedu marszalkowskiego. Nowe pojazdy maja byc wlasnie na ta trase zamowione przez ten sam urzad do pelnienia sluzby na tych trasach

      • 3 1

    • Pospiechy np tlk bedą obslugiwac linie!

      • 1 0

    • EN57

      niektóre jednostki posiadają GSM-R w postaci radia typu Koliber, ale żaden z kibli nie posiada ETCS, co jednak jest bez znaczenia, gdyż na PKMce zamontowane są też zwykłe rezonatory SHP.

      • 0 0

  • Przytsanek Firoga bardzo potrzebny. (8)

    Intel znowu się rozbudowuje, poza tym skorzystają mieszkańcy Klukowa.

    • 36 18

    • od intela w 10 minut możesz dojśc pieszo do dwóch przystanków PKM

      a jak ci nie pasuje to masz autobusy

      • 15 10

    • (1)

      Jak zyskają mieszkańcy Klukowa? Skoro będzie tyle samo co do przystanku przy lotnisku?

      • 10 5

      • Do przystanku Firoga 1 kilometr, do Lotniska 3

        • 10 2

    • Nie jest potrzebny. Spowolni tylko ruch.

      • 14 8

    • (2)

      tam w intelu wezcie sie za nadwage. chodzenie wam sie przyda

      • 17 9

      • to idź w jesień i zimę 3 kilometry na przystanek. Boś nadwagę ma.

        • 6 3

      • Oni tam za darmo dostaja cipsy,kole i hamburgi to patrza jak im brzuchy rosna.

        • 5 0

    • Potrzebny komu?

      Intel przechodzi na pracę zdalna i przystanek świecić będzie pustkami. Ktoś to planował mocno przed pandemią, która pozmieniała mocno obecne realia.

      Ważne że Pan Prezes będzie miał nową Skodę :)

      • 6 4

  • Ja (9)

    Niech mi ktoś rozpiszę te koszty. Ile to będzie ? Bo ja trochę nie dowidze

    • 18 54

    • To umyj oczy jak nie widzisz!

      • 11 4

    • Mniej niż wybory które się nie odbyły. (1)

      • 24 9

      • czyli mniej niz 1 sasin

        • 11 2

    • Bagatela 48 mld (3)

      Trakcja będzie pozłacana :P

      • 5 21

      • Ja (2)

        Chyba że szczerego złota....48 mld ...chyba jednak błąd w tekście ...albo jednak mam coś ze wzrokiem

        • 4 6

        • W Polsce przecinek oddziela część całkowitą od ułamkowej (1)

          Więc kwota to 48 milionów 850 tysięcy PLN - może trzeba odświeżyć czytanie liczb

          • 9 0

          • Tylko, że dopisali na końcu mln. więc jednak miliardów.

            • 2 1

    • stawka bedzie POmorska, zeby bylo tak jak bylo "w tem ostatniem" bastionie...

      • 4 12

    • Tylko 7 mln wiecej niż mają Morawieccy.

      • 12 3

  • (10)

    Ja się tylko potem po co ten przystanek? Przecież tam jest 3,5km odległości między przystankami... Czytaj 20 minut spacerem od każdego z przystanków do miejsca w którym ma powstać przystanek. Potem ludzie narzekają, że pociągi tak wolno jeżdżą i tyle czasu trwa podróż...

    • 31 39

    • (1)

      a jak będzie wiało i padało to też będzie 20 minut? Wszystko zależy od punktu siedzenia.
      Jeżeli jest to dobrze skomunikowane z jakimś autobusem, to jeszcze pół biedy. Znając gdańską komunikację, wątpię, że tak jest.

      • 17 3

      • No tak, niestety autobusy na tej trasie to porażka

        ale nie może być tak że pociąg wciela się w rolę tramwaju bo miasto ma wylane na komunikację miejską. Pociągi nie powinny zatrzymywać się częściej niż co 4 km, ewentualne dogęszczenie może być tylko w najgęstszej zabudowie. Tu zaś mówimy o przystanku dla kilkunastu budynków! Dla jednego intela całe Kartuzy mają jechać 2 minuty dłużej? To samo jest na Niedźwiedniku i Brętowie - przystanki na których powinno się ograniczyć zatrzymania bo nikt z nich nie korzysta. Można jakieś 4 - 5 minut na tym oszczędzić, to nie są drobiazgi. Gdańsk prawie nic nie wydał na PKM, do kursów nic nie dokłada a teraz może sobie olewać organizowanie komunikacji bo się pociągi co kawałek zatrzymują. Już PKM funkcjonuje na podobnych prędkościach co SKM i potem zdziwienie że korki na Słowackiego. Przecież takie czasy jazdy nikogo nie zachęcą do przesiadki z samochodu bo nawet po odstaniu korka nie dojedzie do miasta szybciej.

        • 6 4

    • Intel (3)

      Dosłownie po drugiej stronie ulicy od przystanku znajduje się jedno z największych biur Intela w Polsce, jak nie w Europie. Dalej uważasz, że jest to niepotrzebny przystanek?

      • 20 7

      • (2)

        siedzą za biurkiem cały dzień trochę spacerku im nie zaszkodzi

        • 9 12

        • Jak im nie zrobisz przystanku, to przyjadą samochodami.

          A potem płacz że korki na Słowackiego...

          • 20 3

        • powtórz to samo jak będzie padać deszcz lub będzie wiał silny wiatr.
          Sam sobie wtedy idź.

          • 5 0

    • (1)

      20 minut w jedną stronę to można dygać sporadycznie, ale gdybym miał tyle zasuwać codziennie z PKMki do pracy to bym się przesiadł na inny środek lokomocji. Nie bez powodu na etapie koncepcji PKM brano pod uwagę obszar o promieniu 1 km wokół proponowanych lokalizacji przystanków.

      • 12 0

      • dokładnie, wszystko jest fajnie jak warunki atmosferyczne są ok. Niestety jak jest zimno/wieje/pada, cokolwiek, to wtedy już nie jest tak fajnie.

        • 3 0

    • 3,5 km?

      Jeżeli dla Ciebie to mało to znaczy, że powinieneś chodzić pieszo maratończyku

      • 6 0

    • Ciekawe ilu z tych "maratończyków" od "to tylko 20 minut spacerem"

      Zamiast wozić się autem lub autobusami wybiera spacer taki powiedzmy 1 km z zakupami z przysłowiowej biedronki?

      • 2 1

  • (2)

    Kiedy PKM do Sierakowic?

    • 26 8

    • Ważniejsze jest na północ Gdyni teraz. (1)

      Do Sierakowic może trochę poczekać na lepsze czasy. Są sprawy ważne i ważniejsze.

      • 7 5

      • Północ Gdyni już teraz ma wygodne i szybkie autobusy

        A to że nie jadą jeszcze szybciej niż by mogły to tylko wina miasta że nie dobuduje buspasow na Wiśniewskiego. Kolej nie jest od zastępowania organizatora komunikacji miejskiej a Obłuże i okolica mają raczej potencjał na dobrą obsługę autobusami, pociąg jaki by nie był szybki i tak pojedzie naokoło i będzie stratny względem busów.

        • 4 6

  • (4)

    Ciekawe czy ta palownica trafi na jakiś niewypał/niewybuch? tak tylko piszę w związku z tym artykułem o niebezpiecznych przedmiotach wciąż znajdowanych na terenie miasta.

    • 10 30

    • Wyobraź sobie, że przed budową PKMki cała trasa była sprawdzana przez saperów. A do tego wymiana gruntów była potężna.

      • 20 1

    • Statystycznie palownica ma większe szanse trafić na jakiś kabel, choć to też raczej nie dotyczy PKM lecz terenów PKP.

      • 11 0

    • Prędzej trafi w twój pusty łeb niż w niewybuch

      • 9 1

    • Nie trafi

      Nasypy są na nowo sypane i przekopane. To tak w ramach misia koszty robili.

      • 1 0

  • Super wiadomość! Już nie mogę się doczekać (8)

    kiedy przejadę się EN57 po trasie PKM!

    • 55 4

    • To będą te szybsze i pojemne składy :)

      • 4 0

    • Zaraz zaraz, a Osowa - Gdynia? (2)

      To PKM kończy się na Osowej i dalej nic? Trasę obsłużą składy hybrydowe czy od Osowy do Gdyni na baterii? Oczywiście żartuje, bo wiem że składy dalej spalinowe, a od Osowy do Gdyni to inny fragment torów który kiedy indziej zostanie zrobiony. Całościowo jednak to fuszerka.

      • 5 3

      • Fuszerka, bo zelektryfikowana powinna być od początku, a takt 10 minutowy (1)

        • 6 5

        • OK - ty płacisz

          • 1 2

    • Nie będzie EN57 na tej trasie. (3)

      Nowoczesne elektryki i hybrydy

      • 1 5

      • Bedą pospiechy np tlk gdzie mozesz s... na tory baranid buahaaaa

        • 0 1

      • Beda tlk pospiechy

        • 0 1

      • a kto za te nowoczesności zapłaci?

        EN57 też zabraknie, bo na głównej linii SKM też jest ich za mało.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane