• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęła się elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Michał Brancewicz
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Wbicie fundamentu pod pierwszy słup trakcyjny rozpoczęło proces elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Takich słupów będzie na trasie ok. 1,5 tys. Prace potrwają półtora roku i pochłoną 48,850 mln zł.



Elektryfikacja PKM obejmuje linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km.

Jak często jeździsz pociągiem?

Drugim elementem inwestycji jest budowa przystanku PKM FirogaMapka między Matarnią a portem lotniczym.

Wykonawcą jest firma Torpol, która za realizację obu zadań zainkasuje 48,850 mln zł. Wcześniej spółka zrealizowała między innymi projekt i budowę multimedialnego dworca Łódź Fabryczna, a także nowoczesne trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska, Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii.

Palownica już pracuje



W nocy z poniedziałku na wtorek palownica Torpolu przejechała linią PKM na miejsce robót związanych z rozpoczęciem elektryfikacji. A we wtorek rano, pomiędzy przystankami PKM Gdańsk Brętowo i Gdańsk Jasień, wbity został fundament pod pierwszy słup trakcyjny.

- Obecna inwestycja jest zwieńczeniem całości I etapu projektu PKM, który od początku zakładał elektryfikację linii, jednak ze względu na brak trakcji na linii kolejowej 201 z Gdyni do Kościerzyny plany elektryfikacji spółka musiała odłożyć w czasie, do momentu kiedy nasi partnerzy z PKP PLK przygotują projekt swojej linii 201. I to właśnie teraz się dzieje - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
O rozpoczęciu prac informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

  • Palownica do stawiania fundamentów pod słupy z siecią trakcyjną na trasie PKM.
  • Pojawienie się palownicy na torach PKM zwiastuje rozpoczęcie elektryfikacji linii.
  • Pojawienie się palownicy na torach PKM zwiastuje rozpoczęcie elektryfikacji linii.
  • Palownica do stawiania fundamentów pod słupy z siecią trakcyjną na trasie PKM.
Dzięki tej inwestycji na linii PKM będą mogły pojawić się bardziej pojemne i szybsze pociągi elektryczne, co zdecydowanie poprawi komfort podróży.

- Projektowana, prawie 40-kilometrowa sieć trakcyjna (2 tory po ok. 20 km) zostanie podwieszona do około 1,5 tys. elementów konstrukcji wsporczych. Przy realizacji projektu zastosowane zostaną technologie, które niwelują negatywny wpływ na istniejącą infrastrukturę kolejową, środowisko, otoczenie oraz okolicznych mieszkańców - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
Przypomnijmy, że w trakcie prac związanych z elektryfikacją pociągi jadące na Kaszuby będą musiały korzystać z objazdu, jakim będzie modernizowany właśnie bajpas kartuski.

18:56 24 CZERWCA 21

Pierwsze słupy sieci trakcyjnej na linii PKM (13 opinii)

Mają rozmach i tempo! Najbardziej udany projekt związany z elektromobilnością!
Mają rozmach i tempo! Najbardziej udany projekt związany z elektromobilnością!

Opinie (186) 4 zablokowane

  • ogólnie b dobrze (1)

    Ale pytanie kiedy tj w którym roku będzie zelektyfikowana trasa do Kościerzyny I kartuz?

    • 7 0

    • tego nie wiedzą dokładnie najstarsi Kaszubi

      Ale jest szansa, że w ciągu najbliższych trzech lat.
      Przedsięwzięcie jest aktywne i się dzieje, ale głównie w biurach konstrukcyjnych.
      Śledź hasło "modernizacja 201".
      Skoro PKM zakłada dwa lata prac, to jest szansa, że się zsynchronizują.

      • 3 0

  • Czy to prawda że na tym słupie będzie gniazdko... (1)

    ... a PeKaeMka będzie ciągnąć za sobą przedłużacz?

    • 5 1

    • tak, gniazdko USB

      i ładowarka bezprzewodowa...

      • 3 0

  • Trzech ciężko pracuje.

    Dziewięciu inżynierów i jeden filmowiec .
    Dlatego to tak dużo kosztuje .

    • 3 1

  • A z Osowej do Gdyni ??? (1)

    Nie będzie elektro

    • 5 0

    • będzie

      jechał siłą rozpędu, bo z górki.
      To jeszcze przełączy silniki na prądnice i obniży koszty...

      • 3 0

  • Pkm (1)

    Zeby pojechac pkm do Somonina muszę doechac autobusem na Jasień. Pytam to po co jest przystanek Brętowo? Mieszkam 5 min od przystanku, a na Jasień podróż zajmuje mi poł godziny, albo i wiecej.

    • 4 0

    • a nie lepiej do Wrzeszcza?

      Niż do Jasienia?
      Może dalej, ale szybciej.
      Wariant pośredni - Nidźwiednik...

      • 2 0

  • Dlaczego nie odrazu?

    • 1 0

  • Gdańsk Nowa Letnica

    A kiedy będzie kolejka z Gdańska Głównego do Nowego Portu przez Nową Letnicę i Brzeżno?

    • 5 0

  • A co z elektryfikacja i 2 torem trasy 201 do kKoscierzyny? (1)

    Ta inwestycja była już zapowiadana kilka razy, coś się w tej sprawie dzieje?

    • 3 0

    • tak, dzieje się - awantura z Gdynią

      "W coraz ostrzejszy spór wchodzą władze Gdyni i pkp plk. zarządca infrastruktury kolejowej twierdzi, że przez zmiany w zakresie przebudowy drogowego węzła Karwiny, wprowadzone przez miasto, niemożliwa będzie modernizacja linii 201 w założonym przez PLK zakresie.
      Historia ma swój początek 6 lat temu. Wówczas Miasto Gdynia, przygotowując wielką przebudowę węzła Karwiny, znajdującego się nad linią 201 i świeżo zbudowanym przystankiem PKM, nie uwzględniła w zakresie projektu planowanego trzeciego toru na linii. W związku z tym zabrakło też nad nią odpowiednich, dłuższych wiaduktów. Ale do umowy z wykonawcą projektu wprowadzono na szczęście aneks i projekt przebudowy, uwzględniający trzeci tor pod węzłem, jednak powstał.

      W połowie lutego miasto rozstrzygnęło przetarg na wartą ponad 100 milionów złotych przebudowę węzła w Karwinach. Wygrała go spółka MTM, jednak aneks projektowy dotyczący szerszego zakresu prac, uwzględniającego dodatkowy tor, wylądował w urzędniczych szufladach. W praktyce oznacza to, że miasto uwzględnia w projekcie trzeci tor, ale nie zamierza budować wiaduktów nad torami, które go uwzględniają. Zareagowało na to PKP Polskie Linie Kolejowe."

      • 2 0

  • Linia została wybudowana

    W czasach gdy nie znana była jeszcze opcja elektryfikacji. Dobrze, że zostało wynalezione to można śmiało unowocześnić (ironia)

    Czy nie można było od razu zaplanowac i zbudować tej trakcji?
    To tak jak zbudować dom, po 10 latach odpalić się że robimy elektrykę, kolejny płatny plan, kolejny remont.

    Władza się nie popisała

    • 1 2

  • Brawo

    Kolejny sukces samorządu - podwójna inwestycja. Gratulacje

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane