• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęła się elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Michał Brancewicz
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Wbicie fundamentu pod pierwszy słup trakcyjny rozpoczęło proces elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Takich słupów będzie na trasie ok. 1,5 tys. Prace potrwają półtora roku i pochłoną 48,850 mln zł.



Elektryfikacja PKM obejmuje linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km.

Jak często jeździsz pociągiem?

Drugim elementem inwestycji jest budowa przystanku PKM FirogaMapka między Matarnią a portem lotniczym.

Wykonawcą jest firma Torpol, która za realizację obu zadań zainkasuje 48,850 mln zł. Wcześniej spółka zrealizowała między innymi projekt i budowę multimedialnego dworca Łódź Fabryczna, a także nowoczesne trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska, Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii.

Palownica już pracuje



W nocy z poniedziałku na wtorek palownica Torpolu przejechała linią PKM na miejsce robót związanych z rozpoczęciem elektryfikacji. A we wtorek rano, pomiędzy przystankami PKM Gdańsk Brętowo i Gdańsk Jasień, wbity został fundament pod pierwszy słup trakcyjny.

- Obecna inwestycja jest zwieńczeniem całości I etapu projektu PKM, który od początku zakładał elektryfikację linii, jednak ze względu na brak trakcji na linii kolejowej 201 z Gdyni do Kościerzyny plany elektryfikacji spółka musiała odłożyć w czasie, do momentu kiedy nasi partnerzy z PKP PLK przygotują projekt swojej linii 201. I to właśnie teraz się dzieje - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
O rozpoczęciu prac informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

  • Palownica do stawiania fundamentów pod słupy z siecią trakcyjną na trasie PKM.
  • Pojawienie się palownicy na torach PKM zwiastuje rozpoczęcie elektryfikacji linii.
  • Pojawienie się palownicy na torach PKM zwiastuje rozpoczęcie elektryfikacji linii.
  • Palownica do stawiania fundamentów pod słupy z siecią trakcyjną na trasie PKM.
Dzięki tej inwestycji na linii PKM będą mogły pojawić się bardziej pojemne i szybsze pociągi elektryczne, co zdecydowanie poprawi komfort podróży.

- Projektowana, prawie 40-kilometrowa sieć trakcyjna (2 tory po ok. 20 km) zostanie podwieszona do około 1,5 tys. elementów konstrukcji wsporczych. Przy realizacji projektu zastosowane zostaną technologie, które niwelują negatywny wpływ na istniejącą infrastrukturę kolejową, środowisko, otoczenie oraz okolicznych mieszkańców - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
Przypomnijmy, że w trakcie prac związanych z elektryfikacją pociągi jadące na Kaszuby będą musiały korzystać z objazdu, jakim będzie modernizowany właśnie bajpas kartuski.

18:56 24 CZERWCA 21

Pierwsze słupy sieci trakcyjnej na linii PKM (13 opinii)

Mają rozmach i tempo! Najbardziej udany projekt związany z elektromobilnością!
Mają rozmach i tempo! Najbardziej udany projekt związany z elektromobilnością!

Opinie (186) 4 zablokowane

  • Po co ten przystanek Firoga?? (1)

    Przecież to rzut beretem z Matarni czy lotniska. Bezsens

    • 8 0

    • Za chwilę tam będzie las..

      .... las betonowych klocków.

      • 0 0

  • W zeszłym roku zapowiadali, że za kilka miesięcy na ulice 3miasta wyjadą elektryczne autobusy i co?

    Poza kilkoma hybrydowymi trolejbusami w Gdyni, żadnego elektrycznego autobusu nie widać, czyli jak zawsze, dużo gadania i zapowiedzi, zero realizacji!

    • 4 2

  • Wysokość peronów

    Ciekawe czy ktoś bierze pod uwagę różnicę poziomu peronów istniejących na PKM, a tych na normalnych trasach.
    Gdy się podróżuje składem dedykowanym do PKM to nie powstaje duży odstęp i nierówność na peronie, a jechaliście kiedyś innym zestawem spoza PKM?

    • 2 1

  • wielka strata dla walorów estetycznych (2)

    • 12 11

    • Co na to poradzisz. Była piękna trasa i już jej nie będzie.

      Przez te padkudne standardowe posowieckie słupy trakcyjne z lat '50 trasa ta będzie bezpiwrotnie utracona pod względem estetycznym.

      • 4 4

    • Dla ciebie, dla mnie nie.

      • 3 0

  • a po co to robiom

    przeciez jezdzi

    • 2 3

  • Prace za 48,850 mln zł dla 2 kursow na godzine. Rewela.

    • 6 10

  • Wcześniej spółka zrealizowała między innymi projekt i budowę multimedialnego dworca Łódź Fabryczna (1)

    Multimedialny czy multimodalny ? :)

    • 9 0

    • Multimedialny, bo najlepiej wygląda na wizualizacjach

      • 6 1

  • (1)

    48,850 mln zł ?????

    • 7 8

    • Zdziwieni?

      40 km trakcji i 1500 słupów. Wychodzi po 32k za słup. To zdecydowanie nie są zawyżone koszty.

      • 5 3

  • Szkoda że nie zrobiono tego od razu

    a tak pewnie bez czasowych zamknięć odcinków się nie obejdzie

    • 5 6

  • Ah ten Torpol

    Przejście podziemne pod byłym przystankiem Gdańsk Kolonia zamknięto 1,5 roku temu i do dzisiaj nie otwarto. Termin otwarcia był już nieraz przekładany. Nowym przejściem przeszłam się jakiś rok temu i myślałam że wystarczy miesiąc na wykończenie ale do dzisiaj nie zostało wykończone i oddane mieszkańcom. Po co jak można w tym czasie rozgrzebać inne miejsca? No ale jak w światowym kolejnictwie od lat używa się terminu "remont polski" to może Torpol tylko spełnia patriotyczny obowiązek?

    • 52 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane