• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozstrzygnięto konkurs na nowy przystanek SKM Żabianka AWFiS

Michał Sielski
16 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Zwycięski projekt przystanku na Żabiance autorstwa warszawskiego Biura Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB. Zwycięski projekt przystanku na Żabiance autorstwa warszawskiego Biura Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB.

Klinkier, stal i przeszklone powierzchnie - tak ma wyglądać przystanek SKM Żabianka AWFiS po modernizacji. Władze SKM po raz pierwszy zorganizowały konkurs architektoniczny, ale zapowiadają już kolejne.



Zwycięski projekt wykonało Biuro Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB z Warszawy, które pokonało Biuro Projektów Kolejowych w Gdańsku.

Według jury warszawska firma wygrała głównie dzięki walorom architektonicznym.

- To pierwszy, ale na pewno nie ostatni taki konkurs architektoniczny. Żeby projekt spełniał oczekiwania jak największej grupy pasażerów, wolimy posłuchać głosu profesjonalistów - stąd idea tego współzawodnictwa. Wiekowe budynki kolejowe to często przepiękne obiekty. Poprzez ideę konkursu mamy nadzieję, że historia zatoczy koło i kolej - jak dawniej - nie będzie się musiała wstydzić swojej infrastruktury - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zwycięska firma nie projektowała jeszcze przystanków w Trójmieście, ale ma za sobą tworzenie infrastruktury w Warszawie: niektórych stacji metra czy węzła Młociny. Na Żabiance zaproponowała tunel obłożony klinkierem oraz przeszkloną wiatę.

BPK, które projektowało przystanki w Gdańsku Oliwie i Sopocie Wyścigach, proponowało podobną do nich koncepcję, wzbogaconą m.in. o sylwetki sportowców.

Teraz zwycięzca konkursu zostanie zaproszony do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na sporządzenie dokumentacji projektowej.

Remont przystanku ma się rozpocząć w połowie 2011 roku, potrwać pół roku i kosztować 6 mln zł.

Opinie (209) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedy w końcu zacznie się ten remont bo mamy drugą połowę sierpnia 2012 roku i ani widu ani słychu o remoncie?

    • 0 0

  • Biuro Projektów Kolejowych w Gdańsku (20)

    to tylko potrafi projektować przystanki z blachy trapezowej rodem z prl.

    • 207 20

    • Strona Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku: www.bpk.gda.pl

      • 0 0

    • nie zgadzam się (3)

      ten przegrany projekt jest dużo ładniejszy

      • 25 10

      • tak naprawdę nie o ładność chodzi (2)

        urzędasy ogłosiły przetarg zupełnie bez głowy, nie uwzględniając znacznie zmienionego otoczenia przystanku i jedyne czego chcą to upiększenie tego co jest. A tymczasem 700m dalej przybyła wielka hala sportowo-widowiskowa. No i co? No i nic. Żaden urzędas nie uznał za stosowne uwzględnić tego faktu w specyfikacji, a tanim kosztem można znacznie uatrakcyjnić przystanek SKM Żabianka dla widzów jadących do hali. Wystarczy przedłużyć istniejący peron o 50m w stronę Sopotu i na końcu przedłużenia zbudować zejście pod torami na deptak w stronę hali. Deptak też by się przydało wybudować, ale to już trzeba ogarniać temat całościowo, co jest ponad siły urzędasa...

        • 3 1

        • (1)

          zbyt logiczne na moje umiejętności - SKMka powinna budowac deptaki w mieście?? i co jeszcze może wjazd do garażu ci wybetonować?

          • 0 1

          • a gdzie to napisałem?

            chodzi mi o to, że miejskie urzędasy nie wykorzystują okazji do poprawienia rozwiązań w mieście. SKM modernizuje peron? Super - warto skorzystać i dopasować do obecnych potrzeb. Tylko trzeba pomyśleć i się dogadać na linii miasto-kolej.

            Takie samo zaniedbanie urzędasy popełniły przy okazji planowanej modernizacji linii PKP na odcinku Gdańsk-Gdynia. Inne samorządy się wręcz rzucają na okazję a nasi urzędnicy, gdy kolej zapytała czy miasto ma jakieś uwagi do projektu modernizacji, stwierdzili, że uwag nie ma. No i zamiast poszerzyć w ramach modernizacji wiadukt nad Miszewskiego będzie nadal wąskie gardło. Trójmiasto.pl pisało o tym jakiś czas temu.

            O taki brak myślenia całościowego i niewykorzystywanie okazji mi chodzi. Teraz jasne?

            • 1 0

    • Niestety projekt BPK był znacznie ciekawszy niż ten, który wygrał (3)

      Zdjęcia pod artykułem.
      Wygląda na to, że wygrał projekt znacznie tańszy w realizacji. Przeszklony dach po kilku miesiącach będzie brudny.
      Panie Głuszek, co w zwycięskim projekcie jest tak ciekawego pod względem architektonicznym?

      • 29 9

      • wiata droższa i zadaszenia szklane nad schodami droższe (1)

        Z porównania udostępnionych rysunków wynika, że wg projektu f-my A i B wiata i szklane zadaszenia nad schodami będą droższe od tych z projektu f-my BPK.

        • 1 0

        • To przeciez nie byl konkurs na najtansza wiate na Żabianke tylko na najciekawsze rozwiązanie.

          • 1 0

      • No tak, deski i papa to majątek...

        Jaki ciekawszy? Kopiuj wklej, z planowanego Wzgórza, czy Gdyni Głównej, włącznie z zegarkami z Ikei

        • 2 1

    • (1)

      Nie masz pojęcia o czym piszesz. Sopot SKM to też BPK projekt. Wygrał projekt gorszy, nie ma co ukrywać. To władze SKM są rodem z PRL'u.

      • 3 0

      • BPK na Sopocie nie musiało wykazywać się wielką inwencją. Przystanek objęty był ściśłym nadzorem konserwatora zabytków.

        • 0 0

    • Jak cymbały wybiją te szyby nad schodami i pare osób spadnie na dół... (2)

      ... to zaczniesz doceniać blachę.

      • 11 5

      • dobrze gadasz

        na przystanku politechnika wybudowali winde z duzymi szybami. No i dzis juz jedna jest rozpier...... pewnie komus to przeszkadzało no ale to wiadomo było chodzi wieczorami i zamiast walic swoimi łbami w ściany to rozwalają szyby

        • 4 0

      • dobrze , że kiedyś ludzie myśleli inaczej i architektura była inna , inaczej dzisiejsze zabytki to by były zardzewiałe kikuty stalowych pali i trochę potłuczonego szkła

        • 8 1

    • a którędy się wchodzi na dworzec..?

      Jakaś instrukcja obsługi...

      • 2 0

    • wygląda jak przystanek PKSu (2)

      • 3 0

      • eh pan Głuszek... kto pana marketingu uczył.... klientom niekoniecznie może się to podobać (1)

        to jest ocena subiektywna, poza tym jakie macie zabezpieczenie przed sprejowcami?

        • 1 2

        • sorry,ale nawet odrestaurowany przystanek nie pomoże na zardzewiałą trakcję

          kto myśli racjonalnie w skm?

          • 6 0

    • Nieprawda!

      Budujemy przystanki z Rasiaka, tzn z drewna!

      • 4 1

    • to musi byc super klinkier z powierznia zmywalna grafitii, inaczej klinkieru nie będzie widać, szkła zresztą też:)

      • 9 0

  • SKM - 0 Fachowców (1)

    Ten konkurs obnażył potencjał intelektualny pracowników SKM.
    Pomijając procedury (mocno wątpliwe), wygrała firma nie posiadająca doświadczenia w budowaniu peronów.
    Wygrany projekt jest oderwany z kosmosu....
    Zadam kilka pytań:
    1) Ilu inżynierów było w komisji
    2) Czy wygrany projekt zmieści się w 6 mln .... (chyba z plexi)
    3) Czy komisja wzięła pod uwagę.... koszty eksploatacji zaproponowanych rozwiązań. Dodam... że są tam schody ruchome + 3 windy.
    4) NIE.. bo przeciez w drodze "negocjacji" zrezygnuja z wygranych rozwiązań
    5) Czy ktoś zauważył, że zejścia na schody są wydzielone SZYBAMI .... zapytam... a co z podciśnieniem wytwarzanym przez jadący EZT.... podpowiem, szyby będą waliły jak opętane.
    6) Ile będzie kosztowało utrzymanie takiej powierzchni tafli szklanych ... Grafitti, tlenki (brązowy osad) itp....
    7) dach SZKLANY ??? super, po opadach liści będzie juz czarny.
    8) Konstrukcja wiaty - super miejsce na gołębie...
    Ale tak to jest jak rządzą nami ekonomiści i nie ma nawet 1/10 inżyniera z doświadczeniem.
    Pozdrawiam i gratuluję wyboru, a ja Wam piszę, że zmienia projekt a BPK zostanie przez słomkę .....

    • 4 2

    • zazdroscimy, co? :)

      • 0 0

  • Szkoda że szanowni projektanci poruszają się autami (1)

    bo gdyby postali na peronie 20 min na spóźnioną kolejkę wiedzieliby jak niemiłosiernie wieje i uwzględnili by taki wynalazek jak "wiata" czy jakiekolwiek osłonięcie od wiatru

    • 2 0

    • pewnie ze tak, ale takie coś na świecie robi się z elementów przezroczystych, głównie ze szkła. Ze względów bezpieczeństwa nie powinno się przesłaniać powierzchni peronu. A tu jak widzę miłośników szkła niezbyt wielu - "bo myć trzeba, bo stłuką, bo brudne, bo...)

      • 0 0

  • BIURO PROJEKTÓW KOLEJOWYCH W GDAŃSKU ! DOBRA ROBOTA ! (2)

    OSOBY ZASIADAJĄCE W KOMISJI KONKURSOWEJ WYRAŻNIE NIE DZIAŁAJA NA RZECZ POPRAWY WIZERUNKU SKM !
    PROJEKT Z WARSZAWY MORDERCZO NIE PASUJE (1NAGRODA),
    NATOMIAST PROJEKT GDAŃSKI POZWALA NA WIZUALNIE MIŁY I ZACHOWAWCZO POPRAWNY ODBIÓR BRYŁY !
    BIERZCIE PRZYKŁAD Z DWORCA NA SOPOT WYŚCIGI ! ! !

    • 6 0

    • mi tam bardzo się podoba koncepcja która wygrała. Może trzeba będzie więcej uwagi poświęcić na utrzymanie porządku, ale dla utrzymania efektu będzie warto wydać parę więcej złotych na umycie szyb. Chcę żeby było czysto, żeby było więcej przestrzeni, żeby informacja dla pasażerów była na normalnym poziomie (parę tablic na cały peron to pomyłka), nie chce wszystkiego w wersji "wandaloodpornej", chce lepszego designu i smaku i nie chce zachowawczo poprawnych rozwiązań!!! są mdłe.... A Wyścigi są w miarę, ale z tego co pamiętam to SKM wraz z konserwatorem Sopotu zmienili kolor na jaki pomalowano ściany, małą architekturę, dodano podkowy, mozaiki na ściany, zmieniono cały system informacji pasażerskiej, nawierzchnię peronu z polbruku na obecną. Więc cóż tam z oryginalnego pomysłu projektanta zostało? na pewno nie to co widzi zwykły pasażer.

      • 0 0

    • a pewnie pokończyli MBA i inne cudeńka

      • 1 0

  • ELEMĘTY SZKLANE DACHU (1)

    ELEMĘTY SZKLANE DACHU BĘDĄ BRĄZOWE OD SZADZI PRZY TORACH MAX PO 2 MIESIĄCACH I NIEDOMYWALNE PO PÓŁ ROKU HEHE WSZYSTKO MOZE DOBRZE WYGLĄDAĆ NA WIZUALIZACJI KOMPUTEROWAJ ,SZKODA ŻE NIE DODAJE SIĘ NA NIEJ WARUNKÓW ATMOSFERYCZNYCH ORAZ RDZAWEJ SZADZI Z TORÓW ! WSPOMNICIE ME SŁOWA HEHE

    • 7 1

    • NO TO BĘDĄ CZYŚCIĆ TE "ELEMĘTY" :P

      • 0 0

  • Winda (2)

    Rozumiem, że winda będzie tylko nie widać jej na wizualizacji :-0

    • 10 0

    • (1)

      Ani z wizualizacji wyniaka że Biuro Projektów Kolejowych z Gdańska zaproponowało montaż dźwigów na peron i na dojściach do przejśćia. Z wizualizacji nie wynika jak biuro A i B chce rozwiązać dostęp dla niepełnosprawnych i osób poruszających się na wózkach do peronu i czy będą takie osoby mogły korzystać z przejścia pod torami w celu przejścia z jednej części dzielnicy do drugiej.

      • 1 0

      • Wynika wynika, i jest to nawet duzo lepsze rozwiązanie. Na stronie nie ma wszystkich rysunków :)

        • 0 0

  • Pomysł BPK z sylwetkami sportowców. (1)

    Według mnie świetny pomysł. Szkoda, że wybrali takiego kanciaka...
    Sopot Wyścigi w mojej ocenie bardzo trafiona inwestycja.

    • 49 10

    • Oczywiście że trafiona, ale ile trzeba było zmieniać w pierwotnym projekcie, żeby otrzymać taki efekt!

      • 0 0

  • wreszcie przystanek, którego nazwa pojawia się w więcej niż jednym miejscu na peronie :) (4)

    pozostałe w 3mieście - pożal się Boże (współczuję turystom, którzy z reguły po fakcie dowiadują się gdzie wysiedli ;)

    • 157 1

    • (1)

      Pomysł jest dobry, ale nie był to konkurs na oznakowanie peronów. SKM stosuje inny system oznakowania. W projekcie BPK przewiddziano trzy tablice na peronie i po jednej na dojściach.

      • 3 0

      • Co to znaczy SKM stosuje. Chyba powinno się zawsze proponować najlepsze rozwiązanie. Wg mnie to "stosowane dotychczas oznakowanie" jest totalna porażką. Jeśli okno w pociągu nie zatrzyma mi się dokładnie na wysokości tablicy to trzeba się nieźle nagimnastykować żeby zobaczyć na jakim jest się przystanku. Nie mówiąc już o tym że wieczorem większość tablic jest "niewidzialna:)"

        • 0 0

    • ...cztery na peronie

      • 0 0

    • Pomysł chybiony.

      O przeszklone powierzchnie trzeba dbać, a tam syf zeżre to w pół roku :/

      • 14 3

  • Dach (8)

    Na oko trzeba będzie go odśnieżać - to ma być XXI wiek?

    • 72 9

    • Nie trzeba będzie odśnieżać (2)

      Polecam zapoznanie się z normami śniegowymi i wiatrowymi dla tego typu układów dachów;]

      • 0 0

      • (1)

        A te dachy które się zawaliły nie były budowane wg norm? Chyba projektant nie zakładał, że trzeba je będzie odśnieżać.

        • 0 0

        • po tragiczenej w skutkach katastrofie budowlanej zaostrzono normy

          jeśli chodzi o hale i inne obiekty o konstrukcji stalowej z płaskim dachem to niestety trzeba odśnieża, w sumie nie tyle co odśnieżać co usuwąć lód jeśli chodzi o ten projekt przystanku to to jest inny kształt dachu.

          • 0 0

    • (1)

      Ja mysle ze bedzie podgrzewany i problem śniegu odpada ;p

      • 0 0

      • Skoro na metro nie ma szans to przynajmniej tak jak Sylar napisał powinien być kryty i wtedy mógłby być i dach podgrzewany.

        • 0 0

    • może w przyszłym sytuleciu

      słuszna uwaga!! teraz już się buduje duże kryte dworce gdzie pociąg wjeżdża do środka a nie pod jakąś wiatę

      • 1 0

    • I kto będzie mył te szyby w dachu?

      • 3 0

    • Na oko to chłop w szpitalu umarł

      • 10 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane