• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch powietrzny nad Gdańskiem niepokoi mieszkańców

Maciej Korolczuk
6 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały. Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały.

W ostatnim czasie nasiliły się głosy mieszkańców górnego tarasu i południa Gdańska o wzmożonym ruchu lotniczym. Według naszych czytelników od kilku tygodni samoloty przelatują nad dzielnicami i zabudowaniami, nad którymi dotychczas nie odbywały się starty i lądowania. Co na to lotnisko w Rębiechowie i odpowiadająca za kierowanie ruchem powietrznym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej?



Czy odczułe(a)ś w ostatnim czasie uciążliwości związane z nadmiernym hałasem wokół lotniska?

Zdaniem części naszych czytelników nowe korytarze startów i lądowań mają związek z zakończonym w marcu przyjmowaniem wniosków o odszkodowania za hałas generowany przez Port Lotniczy.

- O odszkodowania do końca marca mogli się starać mieszkańcy dzielnic położonych tuż przy lotnisku. Wszystko byłoby w porządku, tylko że po terminie składania wniosków, tory lotów poszerzyły się o dodatkowe korytarze i teraz np. latają nie tylko do granicy ul. Bulońskiej na Morenie, ale już nad ul. Amundsena w tej samej dzielnicy. Mimo to nie wyznaczono nowego rejonu, którego mieszkańcy mogliby się starać o odszkodowania - napisał pan Jarosław, nasz czytelnik.
Podobny sygnał otrzymaliśmy od mieszkanki ul. Małomiejskiej.

- Od pewnego czasu nad moim blokiem codziennie przelatują samoloty. Bywa, że jeden po drugim, na niskiej wysokości. Mieszkam tu od kilku lat i nigdy ten problem nas bezpośrednio nie dotyczył. Owszem, widać było i słychać startujące czy lądujące samoloty, ale nigdy nie było to tak uciążliwe, jak w ostatnich tygodniach. Jakoś dziwnym trafem zbiegło się to w czasie z ostatecznym terminem składania wniosków o odszkodowania. Oczywiście blok i dzielnica, w której mieszkam, nie należą do obszaru objętego ochroną, więc nawet gdyby była jeszcze możliwość składania wniosków, my nie moglibyśmy nic zrobić - opowiada pani Wiola.
  • Obszar Ograniczonego Użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.

PAŻP: Kierunek startów i lądowań bez zmian



Wątpliwości naszych czytelników o nadmiernym hałasie i nowych - ich zdaniem - korytarzach podejścia do lądowania przekazaliśmy zarządowi gdańskiego lotniska oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zarządza w kraju ruchem powietrznym.

- Na podstawie posiadanych danych spieszymy jednak z wyjaśnieniem, że nic nie zmieniło się w procedurach. Natomiast należy nadmienić, że zazwyczaj statek powietrzny będzie lądował lub startował pod wiatr, chyba że bezpieczeństwo, warunki meteorologiczne i dostępne procedury podejścia według wskazań przyrządów lub też warunki ruchu lotniczego zadecydują, że bardziej odpowiedni będzie inny kierunek - poinformowała Anna Jawoszek z działu komunikacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Zobacz także: Potężny transportowiec na lotnisku w Gdańsku

Uregulowania dotyczące wyznaczenia pory nocnej i dziennej na lotnisku w Gdańsku wynikają z wymogów określonych w decyzji środowiskowej wydanej dla przedsięwzięcia pt. "Rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy" z dnia 8 stycznia 2009 roku. Zgodnie z ww decyzją ilość nocnych operacji startów i lądowań w fazie eksploatacji nie może przekroczyć poziomu 30 proc. takich operacji wykonywanych w porze dnia, rozumianej jako przedział czasowy od godz. 6 do 22.

- Konsekwentnie taką samą porę nocną i dzienną wyznaczono również w Uchwale NR 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Lotnisko w Gdańsku przestrzega tych uwarunkowań, co jest potwierdzone w raportach z monitoringu hałasu - zastrzega Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku i jako dowód podaje statystyki operacji w 2017 r.
W roku 2017 w porcie lotniczym Gdańsk odbyło się łącznie 43 tys. operacji startu i lądowania. 84,7 proc. tych operacji odbyło się w przedziale czasowym 6-22, a 15,3 proc. w godzinach 22-6, co oznacza, że średnio ze 119 operacji startów i lądowań w ciągu doby tylko 18 odbywa się w godzinach nocnych.

Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku. Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku.

Na kolejne odszkodowania już za późno



Przypomnijmy, że 31 marca 2018 roku zakończył się dwuletni okres przyjmowania wniosków o wypłatę odszkodowań składanych przez właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Obszarze Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół lotniska w Gdańsku. Jak przyznają przedstawiciele lotniska, wpłynęła bardzo duża ilość wniosków, ale o konkretnych liczbach nie chcą mówić. Jak zapewniają, wszystkie roszczenia są weryfikowane pod kątem sytuacji prawnej poszczególnych nieruchomości oraz potwierdzenia zlokalizowania jej w OOU. Do prowadzenia działań w tym zakresie został wyznaczony zespół prawno-ekonomiczny.

- Obecnie rozpatrywane są roszczenia złożone przez właścicieli nieruchomości, które wymagają ochrony akustycznej oraz są zlokalizowane w strefie A tj. wewnętrznej, która jest ograniczona od zewnątrz obwiednią izolinii 50 dB w porze nocnej i 60 dB w porze dziennej oraz od wewnątrz - granicą terenu lotniska. W celu oszacowania wysokości odszkodowania sporządzane są przez zespół rzeczoznawców opinie techniczne dotyczące określenia niezbędnych nakładów wynikających z zastosowania odpowiedniej ochrony akustycznej zgodnie z obowiązującą obecnie polską normą. Opinie te określają, które elementy przegród budowlanych należy wymienić/dodać dla osiągnięcia odpowiedniej izolacyjności akustycznej. W wyniku podjętych negocjacji zawierane są ugody lub też nie dochodzi do porozumienia. Szacunkowa suma uzasadnionych roszczeń będzie znana dopiero po zakończeniu analizy wszystkich złożonych roszczeń - dodaje Dargacz.

Jak informują władze portu, mieszkańcy strefy B nie mają ograniczeń w dotychczasowym korzystaniu ze swoich nieruchomości, z uwagi na brak przekroczeń hałasu w tym obszarze oraz nie ustanowienie jakichkolwiek zakazów dla zabudowy mieszkaniowej. Jedynymi uprawnionymi do wypłaty odszkodowań w strefie B są właściciele obiektów o funkcji szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, takich jak szkoły, przedszkola, internaty, domy dziecka itp.

Opinie (698) ponad 20 zablokowanych

  • te samoloty latają z coraz większą częstotliwością, nawet w nocy napierdzielają, że nie da sie spać (1)

    • 35 15

    • A nie przeszkadza nikomu ryk wydobywajacy sie z samochodu?. Te lomoty z radia sa znacznie glosniejsze od samolotu i trwaja prawie cala dobę

      • 0 0

  • powinni wozić pasażerów szybowcami albo zeppelinami

    • 2 0

  • Kocham samoloty (1)

    Mieszkam na Morenie i samoloty mi nie przeszkadzaja. Wręcz przeciwnie, lubię popatrzeć jak podchodzą do lądowania. Hałas jest, ale nie większy niż od tramwaju, motocykla, czy tuningowanego auta. Samolot przeleci i po hałasie. Nie widzę problemu.

    • 7 5

    • Ja też, zgadzam się z tobą...

      W dzieciństwie mieszkałam na Strzyży, na podejściu do lotniska we Wrzeszczu. Samoloty były dużo głośniejsze (An24, albo Ił18),i podchodziły niżej. Teraz mieszkam na południu Gdańska i jak samoloty startują na zachód, nie słyszę ich wieczorem, to czegoś mi brak. Lubię też widok podchodzącego samolotu, z długim wąsem światła i migoczącymi kolorowymi światłami na skrzydłach.

      • 1 2

  • Doszłi nowi niezadowoleni...

    Bo wybudowano nowe osiedla, a deweloper nie uprzedził kupujących, że buduje w strefie w której samoloty przelatują po starcie z Rębiechowa. Tak jest w Jasieniu na przykład.

    • 1 3

  • paranoja wszystko przeszkadza do lasu

    • 1 4

  • Janusze

    Niech się Janusze z Grarzynami do roboty wezmą to nie będą sobie głowy zawracać samolotami .

    • 1 4

  • U mnie najbardziej dokuczliwy jest hałas (2)

    sąsiada, zagorzałego PeOwca. Ma dwójkę dzieci i na 2 dostaje 500+.Gdy dostaje 1000 zł to pije do wyczerpania siebie i pieniędzy.A w nocy po pijanemu drze gębę-konstytucja i wolne sądy. Szczęście dla mnie, że pieniądze przepija w dwie doby, a potem jest spokój do następnego miesiąca.

    • 10 3

    • (1)

      to już staje się nudne jak walące dzwony z kościoła

      • 0 1

      • Faktycznie nudne

        Ciągle drze się konstytucja i wolne sądy. Zaśpiewał by Hej sokoły......

        • 1 0

  • Pani Wiola ma pindola

    • 3 2

  • Kierunki startów i lądowań się może nie zmieniły, (2)

    tyle że Wizzairy często latają na skróty. Nie robią zakrętu na Chełmem na dużej wysokości tak jak Lufthansa czy KLM, tylko ścinają łuk nad Ujeściskiem lecąc już bardzo nisko. To jest chyba do sprawdzenia i zweryfikowania?

    • 61 11

    • (1)

      Dokładnie jest jak mówisz. Wizz lata bardzo nisko nad Ujesciskiem i tylko WiZz.

      • 8 0

      • Lata tak jak jest to dopuszczalne

        Nie ma w tym żadnych naruszeń. Czasem przelatuje i nad moim domem, późnym wieczorem. Wolę 100 Wizzów jeden za drugim niż 1 zafajdany skuterek na ulicy.

        • 0 2

  • Do trójmiasto.pl

    Na komórce nie mogę wyłączyć reklamy. Zasłania mi początek artykułu, nie mogę go przeczytać. Jak tu nie instalować adblockow?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane