• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch powietrzny nad Gdańskiem niepokoi mieszkańców

Maciej Korolczuk
6 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały. Od pewnego czasu mieszkańcy Gdańska narzekają na hałas i samoloty latające nad dzielnicami i osiedlami, nad którymi do tej pory nie latały.

W ostatnim czasie nasiliły się głosy mieszkańców górnego tarasu i południa Gdańska o wzmożonym ruchu lotniczym. Według naszych czytelników od kilku tygodni samoloty przelatują nad dzielnicami i zabudowaniami, nad którymi dotychczas nie odbywały się starty i lądowania. Co na to lotnisko w Rębiechowie i odpowiadająca za kierowanie ruchem powietrznym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej?



Czy odczułe(a)ś w ostatnim czasie uciążliwości związane z nadmiernym hałasem wokół lotniska?

Zdaniem części naszych czytelników nowe korytarze startów i lądowań mają związek z zakończonym w marcu przyjmowaniem wniosków o odszkodowania za hałas generowany przez Port Lotniczy.

- O odszkodowania do końca marca mogli się starać mieszkańcy dzielnic położonych tuż przy lotnisku. Wszystko byłoby w porządku, tylko że po terminie składania wniosków, tory lotów poszerzyły się o dodatkowe korytarze i teraz np. latają nie tylko do granicy ul. Bulońskiej na Morenie, ale już nad ul. Amundsena w tej samej dzielnicy. Mimo to nie wyznaczono nowego rejonu, którego mieszkańcy mogliby się starać o odszkodowania - napisał pan Jarosław, nasz czytelnik.
Podobny sygnał otrzymaliśmy od mieszkanki ul. Małomiejskiej.

- Od pewnego czasu nad moim blokiem codziennie przelatują samoloty. Bywa, że jeden po drugim, na niskiej wysokości. Mieszkam tu od kilku lat i nigdy ten problem nas bezpośrednio nie dotyczył. Owszem, widać było i słychać startujące czy lądujące samoloty, ale nigdy nie było to tak uciążliwe, jak w ostatnich tygodniach. Jakoś dziwnym trafem zbiegło się to w czasie z ostatecznym terminem składania wniosków o odszkodowania. Oczywiście blok i dzielnica, w której mieszkam, nie należą do obszaru objętego ochroną, więc nawet gdyby była jeszcze możliwość składania wniosków, my nie moglibyśmy nic zrobić - opowiada pani Wiola.
  • Obszar Ograniczonego Użytkowania wokół Portu Lotniczego w Gdańsku.

PAŻP: Kierunek startów i lądowań bez zmian



Wątpliwości naszych czytelników o nadmiernym hałasie i nowych - ich zdaniem - korytarzach podejścia do lądowania przekazaliśmy zarządowi gdańskiego lotniska oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która zarządza w kraju ruchem powietrznym.

- Na podstawie posiadanych danych spieszymy jednak z wyjaśnieniem, że nic nie zmieniło się w procedurach. Natomiast należy nadmienić, że zazwyczaj statek powietrzny będzie lądował lub startował pod wiatr, chyba że bezpieczeństwo, warunki meteorologiczne i dostępne procedury podejścia według wskazań przyrządów lub też warunki ruchu lotniczego zadecydują, że bardziej odpowiedni będzie inny kierunek - poinformowała Anna Jawoszek z działu komunikacji Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Zobacz także: Potężny transportowiec na lotnisku w Gdańsku

Uregulowania dotyczące wyznaczenia pory nocnej i dziennej na lotnisku w Gdańsku wynikają z wymogów określonych w decyzji środowiskowej wydanej dla przedsięwzięcia pt. "Rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy" z dnia 8 stycznia 2009 roku. Zgodnie z ww decyzją ilość nocnych operacji startów i lądowań w fazie eksploatacji nie może przekroczyć poziomu 30 proc. takich operacji wykonywanych w porze dnia, rozumianej jako przedział czasowy od godz. 6 do 22.

- Konsekwentnie taką samą porę nocną i dzienną wyznaczono również w Uchwale NR 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Lotnisko w Gdańsku przestrzega tych uwarunkowań, co jest potwierdzone w raportach z monitoringu hałasu - zastrzega Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku i jako dowód podaje statystyki operacji w 2017 r.
W roku 2017 w porcie lotniczym Gdańsk odbyło się łącznie 43 tys. operacji startu i lądowania. 84,7 proc. tych operacji odbyło się w przedziale czasowym 6-22, a 15,3 proc. w godzinach 22-6, co oznacza, że średnio ze 119 operacji startów i lądowań w ciągu doby tylko 18 odbywa się w godzinach nocnych.

Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku. Wykres prezentuje, jak rośnie liczba obsługiwanych pasażerów na lotnisku w Gdańsku.

Na kolejne odszkodowania już za późno



Przypomnijmy, że 31 marca 2018 roku zakończył się dwuletni okres przyjmowania wniosków o wypłatę odszkodowań składanych przez właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Obszarze Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół lotniska w Gdańsku. Jak przyznają przedstawiciele lotniska, wpłynęła bardzo duża ilość wniosków, ale o konkretnych liczbach nie chcą mówić. Jak zapewniają, wszystkie roszczenia są weryfikowane pod kątem sytuacji prawnej poszczególnych nieruchomości oraz potwierdzenia zlokalizowania jej w OOU. Do prowadzenia działań w tym zakresie został wyznaczony zespół prawno-ekonomiczny.

- Obecnie rozpatrywane są roszczenia złożone przez właścicieli nieruchomości, które wymagają ochrony akustycznej oraz są zlokalizowane w strefie A tj. wewnętrznej, która jest ograniczona od zewnątrz obwiednią izolinii 50 dB w porze nocnej i 60 dB w porze dziennej oraz od wewnątrz - granicą terenu lotniska. W celu oszacowania wysokości odszkodowania sporządzane są przez zespół rzeczoznawców opinie techniczne dotyczące określenia niezbędnych nakładów wynikających z zastosowania odpowiedniej ochrony akustycznej zgodnie z obowiązującą obecnie polską normą. Opinie te określają, które elementy przegród budowlanych należy wymienić/dodać dla osiągnięcia odpowiedniej izolacyjności akustycznej. W wyniku podjętych negocjacji zawierane są ugody lub też nie dochodzi do porozumienia. Szacunkowa suma uzasadnionych roszczeń będzie znana dopiero po zakończeniu analizy wszystkich złożonych roszczeń - dodaje Dargacz.

Jak informują władze portu, mieszkańcy strefy B nie mają ograniczeń w dotychczasowym korzystaniu ze swoich nieruchomości, z uwagi na brak przekroczeń hałasu w tym obszarze oraz nie ustanowienie jakichkolwiek zakazów dla zabudowy mieszkaniowej. Jedynymi uprawnionymi do wypłaty odszkodowań w strefie B są właściciele obiektów o funkcji szpitali, domów opieki społecznej i budynków związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, takich jak szkoły, przedszkola, internaty, domy dziecka itp.

Opinie (698) ponad 20 zablokowanych

  • loty.....

    a 'mądre głowy ' i tak sr..ją na mieszkancw ,kasa,kasa,kasa,pies ich .ebał

    • 1 0

  • Lech (1)

    Gdyby to było lotnisko Lecha Kaczynskiego było by ciszej

    • 8 6

    • haha dobre ale dla głuchych emerytów

      • 1 0

  • Wynieście się z miasta na wieś! (1)

    Tylko sprawdźcie, czy nie ma tam strefy ćwiczeń F16, bo dopiero usłyszelibyście hałas :)

    • 10 4

    • Bądź francuskiego Mirage hehe

      • 0 1

  • (4)

    piloci wizz aira przy wschodnim wietrze skracaja nad Niedzwiednikiem, przelatuja na wysokosci 800 m nad Naszymi domami, czestuja Nas nafta z silnikow i halasem nie do wytrzymania. Mam pytanie do wiezy - nie widzicie na radarze co robia naruszajac obszar startow i ladowan?

    • 15 5

    • (1)

      to wieża steruje ruchem i podaje współrzędne do podchodzenia nie piloci...przecież oni nie mogą latać sobie gdzie chcą bo i w innym przypadku pare samolotów by lądowało ale na waszym mieszkaniu tego nie rozumiecie czy udajecie głupich

      • 2 1

      • wieza podaje do ladowania i ida po prostej na ILSa, a nie do starow nieuku, przy wschodnim wietrze podchoda od Rebiechowa. Pisalem o startach gdzie po opuszczeniu drogi startowej wala w lewo i lataja nad domami na wysokosci 800 m, wysokosc ustalona w/g flightradara. siedzisz na tej wiezy i nie wiesz? a moze nie siedzisz i sie wymadrzasz.

        • 1 0

    • co za kretyn ... (1)

      • 2 1

      • swój swego pozna z daleka kretynie

        • 1 0

  • (5)

    Bardzo glosno sie zrobilo szczegolnie po 19 jak ogladam

    • 61 23

    • Wyłącz tvn włącz myślenie ;) (2)

      • 13 10

      • jak można oglądać inne programy niż TVP - rzetelna informacja , same konkrety no i sama prawda a to dzięki silnemu i kompetentnemu dyrektorowi Kurskiemu.... oj sorki pomyliłem się , dziś nie jest prima aprilis

        • 0 0

      • Ja tylko TadeuszRydzykWAM oglądam, wtedy dopiero mam pustkę w głowie..

        • 13 3

    • (1)

      To rząd puszcza te samoloty żebyś oglądał dopiero po 19.30 ;-)

      • 16 5

      • To akurat wina Tuska, Rząd odpowiada tylko za sukcesy, tylko!

        • 13 2

  • Decha

    Lotnisko da po 200 tysia i będzie ćisza

    • 1 1

  • Jak Janusz z Krychą... (10)

    Lecom do Egiptu na sharmę to jest git, więcej kierunków git, a tak to lotnisko jest be, bo głośno. Logika powala. Kupują mieszkanie na prostej do pasa bo taniej, to potem za głośno. Kupują taniej koło Szadółek to źle, bo woni. Jak się niepodoba życie w mieście, to wracajcie na wieś bądź małych miasteczek skąd większość was przyjechała. Cisza spokòj. Może trochę krowim łajnem wali, ale to w końcu naturalne. Słoiki stają się bardziej gdañscy i roszczeniowi niż lokalsi.

    • 56 27

    • woli sprostowania

      Proszę się zapoznać z tematem, bo odszkodowania dotyczą włączenia nieruchomości do Obszaru Ograniczonego Użytkowania i tym samym, jak zresztą nazwa wskazuje, nałożenia na obszar w którym się mieszka szeregu ograniczeń, których nie było w momencie kupowania nieruchomości i nikt nie zagwarantuje, że lista ograniczeń z czasem nie będzie się wydłużać. Gdyby kupił Pan działkę nad jeziorem, a potem by ją włączono ustawą do jakiejś strefy w której nie można np. grilować, palić w kominku i się kąpać, to nie wystąpiłby Pan o odszkodowanie? Oczywiście to biegli ocenią czy roszczenia są zasadne, czy nastąpił spadek wartości nieruchomości itd., ale póki co w całej Polsce ludzie wygrywają, także albo biegli przekupni, albo jednak rekompensata się ludziom należy...

      • 0 0

    • ej, sorry ale ja się tu przyprowadziłem do cywilizacji, chcę mieć knajpę z pijakami pod nosem, chcę mieć lotnisko, na które dojadę jednym autobusem za 3,8zł
      ja nie narzekam

      • 1 0

    • Lecom.. hahaha (3)

      Widać nie trzeba być lotnym by latać w wizair. Weź słownik poczytaj jak na autopilocie lecisz

      • 2 2

      • wiZZair (2)

        Wiesz co to ironia? BTW Wizzair pisze się przez dwa zz ekspercie

        • 1 1

        • (1)

          Nie tłumacz ironią swoich braków w wykształceniu.

          • 0 2

          • hahaha....

            tu mnie akurat nie boli prostaczku

            • 0 1

    • (1)

      Chełm to nie dzielnica tanich mieszkań. Czytaj ze zrozumieniem. Samoloty latają nad dzielnicami nad którymi do tej pory nie latały.

      • 3 3

      • wtf?

        Od kiedy samoloty nie latały nad Chełmem? Prosta do lądowania idzie przez środek Chełmu ... i latają nad Chełmem od uruchomienia lotniska w latach 70 - tych. Ekspercie

        • 5 0

    • bredzisz jak naćpany. sam sobie przeczysz.

      czytaj ze zrozumieniem, jeśli nie są to dla ciebie zbyt abstrakcyjne wątki.

      • 4 2

    • Głupoty opowiadasz.

      Mieszkam na szadółkach od 4 lat i nic nie woni, a mieszkania teraz i tutaj kosztują po 5550 złotych za metr.

      • 2 7

  • A "warczące" śmieciarki GUK?

    Też mocno dokładają się do hałasu w mieście. Mają nowe samochody, a hałasują , jakby jeździli gratami! Od świtu huk i hałas! Gdzie te czasy, gdy śmieci odbierał suez. czy coś z tym można zrobić?

    • 2 0

  • Banino Restrict Air Zona

    Żeśmy se zainstalowali zestawy skudy od szwagra z hameryki, tośmy obaczyli że latajo jakoś mniej i bokiem...

    A najbardziej halasujo we wsi jak stryjek odpali swojo staro WSK :))

    • 1 0

  • Ale latać na zagraniczne wczasy wszyscy chcą. Samoloty nie latają inaczej tylko latem jest ich więcej,bo na urlop gdańszczanin leci. Pozdrawiam

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane